Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Dat begreep ik ook zo.

Vandaar dat ik even vroeg waar dat was. Ik rij namelijk best veel door Nederland en vrijdag is een tamelijk drukke dag met veel vrachtverkeer en dagjesmensen. Op de rechterbaan kan je dus nooit lang doorrijden met een normale snelheid richting Vmax omdat je dan al snel achter een vrachtwagen rijdt of in- en uitvoegers voor je hebt. Mijn M3 rijdt daar met geen mogelijkheid 100 km/u gemiddeld. En ik kan me goed voorstellen dat de rijervaring met 75-80 km/u gemiddeld op de rechterbaan heel anders is dan met 100-130 km/u op de linkerbaan.
 
Vanmiddag even getest. Op de linkerbaan van de A1 bij knooppunt Azelo, daar komt de A1 samen met de A35. In feite gaat de linkerbaan van de A1 over in de rechterbaan van de A35, waarbij de A1 baan als het ware ophoudt (of steeds smaller wordt). De meeste mensen, waaronder ik zelf, zullen dan bij die versmalling naar links schuiven en als het goed is ook richting naar links aangeven. EAP (NoA stond dus niet aan) is wat anders van plan en geeft zodra de baan versmalt richting naar rechts aan. Ik denk dat als ik eerder richting naar links aangegeven had (ik deed nu express helemaal niets) de MS niet zelf besloten had dat naar rechts de beste optie was. Dát er van baan gewisseld moest worden is een feit, immers de baan waarop ik zat houdt gewoon op. Eigenlijk vind ik het helemaal niet verkeerd dat de MS dan dus zelf maar richting aan gaat geven, dat is beter dan helemaal niets aangeven en gewoon naar links of rechts gaan zonder richting aangeven.

View attachment 462620

Als je echter zelf van plan was naar links te gaan en de wagen is je voor en geeft al richting aan naar rechts is dat uiteraard wel verwarrend, zeker voor de achterliggers als je tóch naar links gaat.

Volgende keer laat ik de MS gewoon z'n gang gaan, zonder het stuur 'door' EAP te trekken om naar links te gaan, om te zien of die niet alleen richting aangeeft maar ook vanzelf naar de rechterstrook gaat, ondanks dat NoA niet aan staat. Dat zou eigenlijk wel logisch zijn.

En voor de oplettende kijker: de lijn tussen de rechterbaan en de baan waarop ik zat is géén ononderbroken lijn, maar een dubbele lijn. Je mag daar niet van de rechterbaan naar de linker, andersom wel.

View attachment 462624

TBC...
Vandaag hetzelfde weer gedaan. De vorige keer ging de richtingaanwijzer aan en weefde de auto netjes naar links. Ik heb geen FSD.

Vanochtend hier weer vrij rustig, maar wel een auto achter me op de linkerbaan vanaf de A1 en een auto ver voor me op de meest rechterbaan. Dit keer ging de auto wat onzeker slingeren, vertraagde krachtig, om vervolgens met een stevige zwiep naar links op de middelste baan in te voegen. Geen richtingaanwijzer gezien dit keer.

Nogmaals, heb geen FSD dus verwacht geen enkele intelligentie hier van de auto. Was überhaupt verbaasd dat de auto het zelf probeerde op te lossen. Dit keer alleen wat minder netjes dan de vorige keer. Misschien door de laagstaande zon of de auto schuin achter me. Wie zal het zeggen.
 
Die zijn uiteraard vrij HUN ervaringen te delen...

Hoe je aan dat gemiddelde komt is mij een raadsel, BTW. Was eerst even Naarden-Amsterdam VV en toen door de polder Naarden- Drachten-Assen.

Denk gemiddelde ca 100 km per uur.
Daar ben ik ook erg nieuwsgierig naar. Mijn punt was vooral dat de ervaring waarschijnlijk erg afhangt van de rijstijl. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de uiteenlopende meningen die variëren van grote achteruitgang tot zeer tevreden.

En de gemiddelde snelheid was gebaseerd op jouw opgave dat je vooral rechts hebt gereden. Dus in druk vrachtverkeer. Dat maximaal 80 km/u rijdt. Nog afgezien van invoegend en uitvoegend verkeer waarvoor mijn M3 geregeld afremt.
 
Ik had vandaag dat vanaf de A12 (net na de meern vanuit richting gouda) naar de A2 ging en hij onder de fly over (A12 naar Arnhem) in een keer naar links begon uit te sturen in de bocht naar rechts waardooe ik bijna tegen de betonnen omranding van de weg knalde. Gelukkig stuur vast en kon nog net op tijd ingrijpen. Maar was er wel een beetje van geschrokken. Tot deze ervaring ging het eigenlijk erg goed. ik heb het als het goed is opgenomen. Zal morgen ochtend eens kijkennof ik de beelden ervan nog op mijn sticky staan.

ik heb wel elke keer dat bewakingsmodus uitgeschakeld wordt door een systeemfout. Nu al 3 x gehad. Nog meer mensen last van??
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Daar ben ik ook erg nieuwsgierig naar. Mijn punt was vooral dat de ervaring waarschijnlijk erg afhangt van de rijstijl. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de uiteenlopende meningen die variëren van grote achteruitgang tot zeer tevreden.

En de gemiddelde snelheid was gebaseerd op jouw opgave dat je vooral rechts hebt gereden. Dus in druk vrachtverkeer. Dat maximaal 80 km/u rijdt. Nog afgezien van invoegend en uitvoegend verkeer waarvoor mijn M3 geregeld afremt.

Ik reed in de middag door de polder, de goede kant op. Dat scheelt echt behoorlijk. Weinig vrachtverkeer. Dus hele stukken 120 op de rechterbaan. Neem gemiddelde ook weer niet te letterlijk, heb ongeveer 150 km in ongeveer anderhalfuur gedaan, ongeveer 100 in ongeveer een uur etc...

Maar rijstijl speelt idd een grote rol, dat denk ik ook. Ik was juist de laatste tijd wat meer aan de maximum snelheid / linkerkant aan het rijden maar dat werd in mijn ogen door V10 afgestraft.

Gisteren trouwens weer bijna 400 km snelweg / 100km weg gereden. En behalve dat ik hem twee keer bij terug naar rechterbaan eraf duwde en bij splitsingen op de terugweg continue op EAP gereden.

Nieuw grapje was op de heenweg dat mijn dodehoekzicht opeens beperkt was. Vreemd, wat het regende niet. En de eerste 80km was er niets aan de hand. Dus maar rechts blijven rijden of even handmatig langs een vrachtwagen.

Vergat de camera's schoon te maken, maar op de terugweg deed opeens alles het weer... Strange...
 
  • Like
Reactions: MaSansky
Nope, bij mij niet het geval. Ik heb wel het idee dat mijn stoelverwarming niet meer zo enthousiast verwarmt als voorheen (natuurlijk een tijdje niet gebruikt....). Zie of voel ik spoken, of zijn er meer mensen die hetzelfde ervaren?
Fijn om dit te horen. Ik had namelijk hetzelfde idee. In de laagste stand lijkt de stoel zelfs helemaal niet te verwarmen.
 
Vandaag eerste rit met v10, van Parijs naar Antwerpen. Wat een verschil! Veel minder nerveus, gaat niet meer in de ankers als er een auto voor je invoegt, past veel rustiger zijn snelheid aan aan voorliggers. Nog ver van perfect, maar nu vind ik hem eindelijk daadwerkelijk voldoende bruikbaar om op grote afstanden aan te laten staan. Vroeger ergerde ik me zodanig aan zijn bruuske snelheidsaanpassingen dat ik het niet langer dan een paar minuten uithield. Het is nu nog niet perfect, ik help nog af en toe met een extra duwtje op het stroompedaal als hij toch wat harder aftremt dan ikzelf zou doen, en af en toe zet ik hem nog wel even uit om vlotter van baan te veranderen, maar ik hoef me niet meer om de haverklap te schamen voor zijn rare gedrag.
 
Wat zijn jullie ervaringen met de regensensor in v10? De snelheid van de automatische stand is afgenomen, ik moet het nu op de handmatige stand zetten om voldoende zicht te houden bij een regenbui.
Ze gebruiken geen sensor maar een camera. Werkt dramatisch slecht sinds de update. Moet steeds handmatig zelf ingrijpen of je ziet geen steek voor je ogen zelfs met clearvue coating is het niet te doen. Vooral bij miezelregen.
 
Ze gebruiken geen sensor maar een camera. Werkt dramatisch slecht sinds de update. Moet steeds handmatig zelf ingrijpen of je ziet geen steek voor je ogen zelfs met clearvue coating is het niet te doen. Vooral bij miezelregen.

De camera idd, maar goed te lezen dat ik niet de enige ben. Het lijkt erop alsof ze de snelheid van wissen gewoon hebben verlaagd.
 
De camera idd, maar goed te lezen dat ik niet de enige ben. Het lijkt erop alsof ze de snelheid van wissen gewoon hebben verlaagd.
Ik vond hem vroeger eerder iets te vaak wissen, nu is het misschien een tikje aan de trage kant maar eigenlijk heb ik het liever zo.

Het lijkt wel iets persoonsgebonden te zijn, dus misschien zouden ze een slidertje moeten toevoegen om hem meer of minder gevoelig te maken. Wat voor de ene te traag is, is voor mij waarschijnlijk te snel.
 
Ik vond hem vroeger eerder iets te vaak wissen, nu is het misschien een tikje aan de trage kant maar eigenlijk heb ik het liever zo.

Het lijkt wel iets persoonsgebonden te zijn, dus misschien zouden ze een slidertje moeten toevoegen om hem meer of minder gevoelig te maken. Wat voor de ene te traag is, is voor mij waarschijnlijk te snel.
+1.

Van mij hoeft het ook niet zo opgewonden. Ik kijk liever door wat druppels heen dan druk gewip-wap voor m’n ogen. Maar te traag wordt snel vervelend . Je gaat erop zitten wachten. Een slider zou prettig zijn inderdaad
 
  • Like
Reactions: Superendo
Mijn take-aways van V10 (zo'n 800 km gereden afgelopen dagen): Echt meer smooth dan voorheen wanneer het gaat om lane changes, maar ook het rijden in de baan zelf. Ik heb de afstand naar de voorligger de laatste 400 km vergroot van 1 naar 3 en ook dat lijkt me bij te dragen aan de soepelheid. Nog maar zeer weinig korte brakes. Totale rijervaring wordt er echt beter van!

1 punt van aandacht: de ruitenwissers zoals ook hierboven beschreven, die moet ik veel te vaak handmatig instellen met dit regenachtige weer omdat de auto stand veel te traag reageert. Dit moet en kan beter Tesla!
 
Mijn take-aways van V10 (zo'n 800 km gereden afgelopen dagen): Echt meer smooth dan voorheen wanneer het gaat om lane changes, maar ook het rijden in de baan zelf. Ik heb de afstand naar de voorligger de laatste 400 km vergroot van 1 naar 3 en ook dat lijkt me bij te dragen aan de soepelheid. Nog maar zeer weinig korte brakes. Totale rijervaring wordt er echt beter van!

1 punt van aandacht: de ruitenwissers zoals ook hierboven beschreven, die moet ik veel te vaak handmatig instellen met dit regenachtige weer omdat de auto stand veel te traag reageert. Dit moet en kan beter Tesla!
Waarom niet een regelaar op het scherm van 0-10 om de gevoeligheid te kunnen aanpassen?
 
  • Like
Reactions: SR89