Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Bij mij hetzelfde verhaal: begonnen op 344 km bij 90%, en gestaag dalend. Is nu nog maar 333 en heb 331 ook al twee keer gezien. Bij 100% is het verschil nog groter. Heb 2x gesupercharged en heb hem geloof ik 1x onder de 10% gereden en een paar keer tot 100% (vlak voor aanvang van de rit). Ik ben dus best wel lief voor die accu.

Ik snap niet waarom die accu bij sommigen zo stabiel is en bij anderen gestaag range weglekt.

Bij mij net hetzelfde. Tevens een SR+ diepblauw uit zelfde periode (5YJ3E7EA3KF376XXX). Ik vraag me af of er een verband is.
 
Hmmm... zou de afname in range misschien bewust zijn doorgevoerd om in de volgende update de aangekondigde performance/range improvements te kunnen behalen...?
De geruchten gaan dat de 3’s 5% meer range krijgen en de S/X 3% in een volgende update. Kan de link hiervoor alleen niet meer snel terugvinden.
Hetzelfde wat veel winkels ook doen met hun prijzen. Net voor een ‘sale’ periode de prijzen verhogen om ze daarna ‘af te kunnen prijzen’
Of ben ik nu een complotdenker?
 
De m3 werken met een vaste constante. De temp heeft in het echt veel effect op range, maar bij het opladen zou je gewoon kwh x constante = range in km moeten zien. Bij de awd lijkt de constante 149 Wh/km te zijn. Blijft raar dat je opeens (na de update) 5km minder ziet (ongever 0.5-1kwh).
 
Hmmm... zou de afname in range misschien bewust zijn doorgevoerd om in de volgende update de aangekondigde performance/range improvements te kunnen behalen...?
De geruchten gaan dat de 3’s 5% meer range krijgen en de S/X 3% in een volgende update. Kan de link hiervoor alleen niet meer snel terugvinden.
Hetzelfde wat veel winkels ook doen met hun prijzen. Net voor een ‘sale’ periode de prijzen verhogen om ze daarna ‘af te kunnen prijzen’
Of ben ik nu een complotdenker?
Nope, er komt wat extra beschikbaar. Fine tuning van onderdelen.
 
  • Like
Reactions: mfmvdsande
Ik dacht eerst dat ik gek was, maar na drie weken op dezelfde plek gereden te hebben weet ik het 100% zeker, mijn Tesla doet bij ring Groningen afslag richting Hoogezand zelf zijn richtingaanwijzer aan voor invoegen tijdens autopilot zonder NoA. Daadwerkelijk invoegen doet hij natuurlijk niet aangezien je zelfs onder NoA voor invoegen een bevestiging moet geven. Toch vind ik dit erg vreemd. Dit zou niet moeten gebeuren toch als NoA uit staat?
 
Last edited:
Ik dacht eerst dat ik gek was, maar na drie weken op dezelfde plek gereden te hebben weet ik het 100% zeker, mijn Tesla doet bij ring Groningen afslag richting Hoogezand zelf zijn richtingaanwijzer aan voor invoegen tijdens autopilot zonder NoA. Daadwerkelijk invoegen doet hij natuurlijk niet aangezien je zelfs onder NoA voor invoegen een bevestiging moet geven. Toch vind ik dit erg vreemd. Dit zou niet moeten gebeuren toch als NoA uit staat?

Grappig, want ik had precies hetzelfde laatst. Ook op de ring, maar weet niet meer precies waar maar zou heel goed deze afslag kunnen zijn. Ik ga er op letten. Komende vanaf Julianaplein?
 
Hmmm... zou de afname in range misschien bewust zijn doorgevoerd om in de volgende update de aangekondigde performance/range improvements te kunnen behalen...?
De geruchten gaan dat de 3’s 5% meer range krijgen en de S/X 3% in een volgende update. Kan de link hiervoor alleen niet meer snel terugvinden.
Hetzelfde wat veel winkels ook doen met hun prijzen. Net voor een ‘sale’ periode de prijzen verhogen om ze daarna ‘af te kunnen prijzen’
Of ben ik nu een complotdenker?
Het is toch maar een prognose, de realiteit zie je toch voordat je gaat laden aan de hand van het aantal kW dat je uit de batt. gehaald hebt
 
Het is toch maar een prognose, de realiteit zie je toch voordat je gaat laden aan de hand van het aantal kW dat je uit de batt. gehaald hebt

klopt helemaal. Maar als het een jaar ‘stabiel’ was en er praktisch niets wijzigt (behalve de software) is het wel vreemd dat er ineens wat van de ‘geschatte’ range afgaat... of de schatting is nu preciezer / minder precies geworden.
Wat ik bedoel met mijn eerder opmerking dat het dadelijk weer aangepast wordt en ‘verkocht’ wordt als een verbetering
 
De rembekrachtiging is idd verwaarloosbaar.
Elektrische energie gebruiken om te remmen kost evenveel energie als de energie van de remvertraging. Gewoon dom om te doen dus.
Ok, ik reken het wel uit.

Als we aannemen dat je vanaf 10 km/u geen regeneratief remmen meer doet en je moet volledig op de energie uit de accu afremmen, dan gaat dat volgens de formule E = ½mv². Plug de cijfers in en je krijgt voor een SR+ :

½ * 1700 * (10/3.6)^2 = 6559 J = 0,0018 kWh.

Dat is genoeg om op de snelweg ongeveer 10 m ver te komen. Dat bedoel ik dus met verwaarloosbaar.
 
Nog even een vraag over het instellen van de laadstroom, dat gedrag snap ik niet, misschien is er iemand slimmer dan ik die het uit kan leggen.

Als ik de laadstroom instel op een bepaalde waarde terwijl de auto rijdt of stilstaat zonder ingeplugd te zijn, vergeet hij die instelling. Zodra ik begin met laden, springt hij terug naar de instelling die ik had ingesteld bij de laatste laadbeurt. Alsof er 2 settings zijn: 1 stel je in als je niet laadt en de ander onder het laden. Wat is de logica daarachter? Bug? Feature?

Overigens is dit niet iets van V10, dat had hij al vanaf het begin (2019.20)
 
Ik dacht eerst dat ik gek was, maar na drie weken op dezelfde plek gereden te hebben weet ik het 100% zeker, mijn Tesla doet bij ring Groningen afslag richting Hoogezand zelf zijn richtingaanwijzer aan voor invoegen tijdens autopilot zonder NoA. Daadwerkelijk invoegen doet hij natuurlijk niet aangezien je zelfs onder NoA voor invoegen een bevestiging moet geven. Toch vind ik dit erg vreemd. Dit zou niet moeten gebeuren toch als NoA uit staat?
Dit gebeurt op veel meer plekken waar je invoegt, ook op AP zonder NoA in te schakelen.