Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Hij zou ong 25 min duren maar is al meer als 45 min bezig
 

Attachments

  • BD24DE09-0D5E-451C-9BF6-5A012444083C.jpeg
    BD24DE09-0D5E-451C-9BF6-5A012444083C.jpeg
    491.2 KB · Views: 75
Auto behoorlijk traag.... Normaal meteen pincode screen, nu duurde dat ruim 10 seconden. En bij klikken op dashcam icon viel muziek weg, net of de MCU het niet kon bijbenen.... Nu geparkeerd en auto maar even helemaal uitgezet en weer opgestart. Hoop dat het vanmiddag beter gaat...
 
Ik hing al een tijdje op 2019.8.3. Vanmorgen na de derde phantom braking op rij Tesla gebeld en gevraagd of ze de update konden pushen, 15 min later (op WiFI) had ik een update klaar staan.

Maar: de update is naar 2019.8.5.. En niet naar .12. Nogmaals gebeld en blijkbaar is "een hogere versie nog niet vrijgegeven voor uw VIN". Hij kon ook geen .12 pushen. Kan iemand dat bevestigen? Werkt het zo met die updates, beschikbaarheid op VIN?
Dezelfde avond nog een update (automagisch) naar 2019.12.1.1 gekregen :)
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik hing al een tijdje op 2019.8.3. Vanmorgen na de derde phantom braking op rij Tesla gebeld en gevraagd of ze de update konden pushen, 15 min later (op WiFI) had ik een update klaar staan.

Maar: de update is naar 2019.8.5.. En niet naar .12. Nogmaals gebeld en blijkbaar is "een hogere versie nog niet vrijgegeven voor uw VIN". Hij kon ook geen .12 pushen. Kan iemand dat bevestigen? Werkt het zo met die updates, beschikbaarheid op VIN?
Tesla doet openlijk aan "canary testing", zie What is canary (canary test, canary deployment)? - Definition from WhatIs.com

Waar het op neerkomt - softwareversies worden intern eerst dmv unit testing en functional testing in simulators gecontroleerd op issues (voorgeprogrammeerde situaties die minder goed functioneren dan voorheen). Als daaruit geen issues naar voren komen worden voor functionele updates eerst de "alpha" drivers (Tesla heeft meerdere testgroepen zoals employees en EAP end users) van de software voorzien. Als daar geen vreemdigheden in gevonden worden gaat het canary process draaien wat je op TeslaFi duidelijk kunt zien gebeuren - software gaat eerst naar 1% van de fleet, daarna naar 5%, daarna naar 20%, daarna pas naar 100%. Op die manier beperk je enorm de impact van eventuele nieuwe bugs.

Hoe ze de canary rollouts reguleren weet niemand, maar het is aannemelijk dat ze auto's flaggen op basis van historisch rijgedrag. Iemand die eens per week naar de Appie rijdt 3 straten verderop is minder interessant dan iemand die dagelijks 200km rijdt over verschillende snelwegen en stadscentra. Wat ze vermoedelijk doen is een semi-willekeurige mix geautomatiseerd selecteren die zorgt dat in iedere opschaling zoveel mogelijk verschillende chauffeurs zitten die zoveel mogelijk verschillende scenario's raken, dus zowel rustige rijders als mensen die bij ieder stoplicht raketje spelen, mensen die met 1m speling baan wisselen alsook mensen die amper baan wisselen etc. etc.

Het proces hierboven is redelijk "common sense" bij grote geautomatiseerde systemen, Facebook staat er ook heel erg bekend om dat ze nieuwe features gradueel opschalen. Zeker bij een systeem waarbij obscure fouten tot materiele of zelfs fysieke schade kunnen leiden is het uitermate verstandig om zoveel opschaalstappen te gebruiken met geautomatiseerde feedback en self-testing. Dat laat overigens onverlet dat "common sense" soms kan vereisen dat je een binnenbocht pakt op de deployment, met een zogenaamde hotpatch die het reguliere process bypasst. Het is redelijk duidelijk bijvoorbeeld dat in 2019.12.1 een bug is gevonden met enige vorm van real world impact, daarom is binnen 24u vrijwel iedereen daarvandaan doorgezet op 2019.12.1.1. Dat kan prima als het een geisoleerde duidelijk geidentificeerde bug betreft waarvan de oplossing testbaar was, en de real world impact ernstiger dan de verwachte gevolgen van snel de kleine bugfix eroverheen zetten.

Dus resumerend: ja, Tesla kiest geautomatiseerd VINs uit die tot een bepaalde softwareversie door mogen. Zo zie je ook dat bepaalde softwareversies recent alleen in de VS werden uitgerold wegens de bugs in Slacker wat Europa niet heeft. Het heeft geen zin om diezelfde software updates dan op Europese auto's te pushen en het risico op andere problemen erbij te nemen.

Voor wie er nog wat meer over wil lezen: CanaryRelease
 
Last edited:
Ik heb mijn m3 ook net geüpdate naar 2019.12.1.1 heeft iemand daar de release notes bij? Die van mij staat al een week in de bodyshop:)
Hierbij de release notes.

Verkeersbord met snelheid is groter geworden. Staat niet in de release notes.
 

Attachments

  • 20190430_195210.jpg
    20190430_195210.jpg
    404.4 KB · Views: 42
  • 20190430_195217.jpg
    20190430_195217.jpg
    347.3 KB · Views: 45
  • 20190430_195227.jpg
    20190430_195227.jpg
    235.5 KB · Views: 39
  • 20190430_195235.jpg
    20190430_195235.jpg
    358.6 KB · Views: 39
Auto behoorlijk traag.... Normaal meteen pincode screen, nu duurde dat ruim 10 seconden. En bij klikken op dashcam icon viel muziek weg, net of de MCU het niet kon bijbenen.... Nu geparkeerd en auto maar even helemaal uitgezet en weer opgestart. Hoop dat het vanmiddag beter gaat...

Alweer twee maal soft reset gehad. Dus Tesla maar gebeld. Zoals altijd vriendelijke mensen aan de telefoon. Een engineer zou logfiles bekijken en ik zou vandaag teruggebeld worden, zou geen probleem zijn. Nou is de dag nog niet om, maar ik heb zo'n gevoel...
 
Ik ben ook benieuwd naar je ervaring (met AP), van release notes verwacht ik niet veel (opwarmen met navigatie op supercharger?).
2018.50.6 bevalt mij zeer goed en ik ben dan ook heel benieuwd naar je ervaringen met deze versie.
Na een dag rijden, niet veel verschil gemerkt. Klimaatcontrole is nu met een andere lay-out, en dog-mode kan nu ook geselecteerd worden.
De AP lijkt iets minder paniekerig te reageren als er iemand plots voor je invoegt, maar dat is vandaag maar twee keer voorgekomen, dus het kan ook toeval zijn.

Hier de release notes:
84AAD8EE-1848-4A1F-985B-83D0BAB6E03E.jpeg

27967857-BC54-457B-BF10-DED8247AFBDE.jpeg
 
  • Like
Reactions: Wim S.