Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Overigens kunnen die HD maps ook prima uit minder data bestaan, zoals je zelf ook al aangeeft: er is niet altijd zoveel data nodig om een goede keuze te maken.

Wellicht vallen we dan over wat een HD map is. Naar mijn beleving is een HD map een bron met data met zeer hoge precisie op de centimeter nauwkeurig. Het aantal banen en de route van A tot Z is geen HD map. Dat zijn de reguliere kaarten die al geruime tijd in elke navigatie systeem te vinden is inclusief bord informatie en hier is niets "HD" aan.

Waar het mij om gaat is dat computers soms dingen op een andere manier bereiken dan wij mensen.

Nee, in het geval van Neural Nets niet. Net als dat 2 verschillende mensen wellicht bijna dezelfde taak uitvoeren kunnen we beide op een andere wijze tot het uitvoeren zijn gekomen. Het is ze anders geleerd door een andere omgeving en andere opvoeding. Bij Neural nets is dit soortgelijk. De regels worden gedefinieerd en het Neural Net getraind net zo lang tot deze de regels goed interpreteert. Zo kan het zijn dat door de volgorde van trainingsdata te wijzigen het neural net er anders uit ziet maar toch praktisch hetzelfde resultaat heeft.

Ik ben nog steeds van mening dat HD maps niet nodig zijn en zoals eerder gezegd een shortcut die enkel werkt bijzonder statische omgeving. Dit werkt dus goed op de meeste snelwegen maar daarnaast heb je er niet zo heel veel aan. Een autonoom systeem moet zelf in staat zijn deze data real-time te construeren op basis van zijn eigen sensors om een veilige en correcte route te kunnen nemen. Heel de wereld mappen is echt een volkomen onzinnige en nutteloze onderneming in mijn optiek.
 
Mijn auto is van feb'18, mét FSD. Zou ik er binnen de afschrijftermijn nog wat aan hebben??

Natuurlijk! Als ik autonoom straks op snel en N wegen kan rijden waarbij de auto stopt bij stoplichten en rotondes kan nemen is mijn doel al bereikt. Ik kan me niet voorstellen dat dat niet binnen 5 jaar niet gerealiseerd kan worden. Het 'last mile' probleem in drukke straten lijkt me wel wat lastiger maar vind ik echt geen probleem om zelf te rijden.

Wat dacht je wellicht van smart super chargers? Je auto aan de lader plaatsen en zodra deze vol is gaat deze op dit privé terrein parkeren zodat je niet uit het restaurant niet lopen om een idle fee te ontlopen.
 
  • Like
Reactions: Onno
Natuurlijk! Als ik autonoom straks op snel en N wegen kan rijden waarbij de auto stopt bij stoplichten en rotondes kan nemen is mijn doel al bereikt. Ik kan me niet voorstellen dat dat niet binnen 5 jaar niet gerealiseerd kan worden. Het 'last mile' probleem in drukke straten lijkt me wel wat lastiger maar vind ik echt geen probleem om zelf te rijden.

Wat dacht je wellicht van smart super chargers? Je auto aan de lader plaatsen en zodra deze vol is gaat deze op dit privé terrein parkeren zodat je niet uit het restaurant niet lopen om een idle fee te ontlopen.

...of dat je rijbewijs vanaf je 75e bijvoorbeeld 10 jaar probleemloos verlengd wordt als je dan aantoonbaar veel autonoom gaat rijden. Voor sommigen op dit forum misschien nog wat ver weg. :rolleyes:
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Hoewel het antwoord van Ramonneke mij meer bevalt vrees ik dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben:rolleyes:

Zo zie je maar hoe je dingen kunt beleven. Ik vind de ontwikkelingen juist waanzinnig snel waardoor ik aardig optimistisch ben voor niet stedelijk autonoom rijden. Als Tesla het niet voor elkaar krijgt binnen een paar jaar dan worden ze weggevaagd door de concurrency. Opzich ook geen probleem, dan licenseert Tesla gewoon die techniek en kan die inpluggen in haar vloot. Wat mij betreft een win-win maar minder leuk voor het bedrijf Tesla.
 
  • Like
Reactions: Superendo
V9 + Model 3
Scary AP Moment v9
zeker in mijn geval NIET willekeurig gekozen, maar alsof ik het zelf heb neergepend:
"...In the meantime, for long multi-hour highway driving, I really wish I could somehow turn on a dumb cruise control feature that I can trust will simply hold my current speed until I say otherwise and not have to worry about sudden unexpected braking from “enhanced autopilot”....
Maar wel fascinerend, elders in dat draadje hoe er enthousiast aan V9-verslag wordt gedaan, boys with toys!
Schermafdruk van 2018-10-18 17-51-40.png
 
Zo zie je maar hoe je dingen kunt beleven. Ik vind de ontwikkelingen juist waanzinnig snel waardoor ik aardig optimistisch ben voor niet stedelijk autonoom rijden. Als Tesla het niet voor elkaar krijgt binnen een paar jaar dan worden ze weggevaagd door de concurrency. Opzich ook geen probleem, dan licenseert Tesla gewoon die techniek en kan die inpluggen in haar vloot. Wat mij betreft een win-win maar minder leuk voor het bedrijf Tesla.

Uiterst interessante discussie - heb al begin 2017 FSD aangeschaft gegeven mijn fascinatie met deze ontwikkeling. Beschouw mijn bijdrage van toen nu dan ook maar als ontwikkelingsgeld. -;)
Maar hoe zie je de constraints? is dat niet snelheid/capacteit van parallel processing en de beschikbaarheid van data om het net te trainen? Ik heb begrepen dat Tesla zelf werkt aan dedicated hardware voor die processing .. en qua data moeten ze toch langzamerhand een leidende rol opbouwen tov andere partijen?
 
Ik vind het ook erg interessant maar heb een iets positiever kijk op de neuraal maps.
Er wordt gezegd dat die eigenlijk niet nodig zijn omdat de auto het met eigen zintuigen ook moet kunnen.
Wellicht, maar het is toch beter als die map data bevat over de te volgen weg, met alle bijzonderheden, zodat de auto al kilometers van tevoren weet dat er bijvoorbeeld (langdurige) werkzaamheden zijn, of dat er een vreemde kronkel in de weg zit, of dat er een kruispunt met stoplichten nadert zodat hij de aandacht daarop kan vestigen. Dat lijkt mij een enorme winst.
Wij kennen de weg wel als wij hem vaker rijden, dat bereik je met de neural maps voor de AP functie ook.
Zo kan hij beter anticiperen en weet hij ook bij matig of geen zicht dat er bijv. 50 meter verder een haakse bocht aankomt.
Dat gebruikt hij nu al op bijvoorbeeld verkeerspleinen waar hij de snelheid netjes aanpast aan de bochten, zicht of geen zicht.
Ik ben ook heel positief, daar sta ik hier wel om bekend, maar meen het ook. Data uit real world driving lijken mij realistischer dan zowel miljard km in een simulatie, zoals anderen doen.
Laten we hopen dat de vaart erin blijft.
 
Boude Voorspelling (Van Iemand Die Er Niets Van Kent): maps/radar/lidar/sensoren/cameras zijn 50% van het FSD-verhaal, en brengen ons nooit tot serieuze FSD zolang auto's niet zelf (in het Internet Of Things) communiceren mét elkaar, mét verkeerslichten, mét brommers en fietsen, mét de smartphones van voetgangers, etc. (en waarom zelfs niet mét het wegdek, af en toe). Misschien kan dat al met 5G, theoretisch, maar dan nog moet de infrastructuur volgen (lees: alle verkeerslichten in Erps-Kwerps hebben een communicatiechip, en liefst alle -of bijna alle- voertuigen die een rond punt nemen in Klemskerke ook).

Wat niet belet dat wat Tesla (vermoedelijk verkeerdelijk, voor de komende 10 jaar) "FSD" noemt, binnenkort betere resultaten zou kunnen leveren dan Tesla's EAP. Ik denk dat ik met de M3 ook voor FSD ga (als zijnde een betere versie van EAP), maar dan wel wetende dat de naam FSD voor het komende decennium slecht gekozen is - VEAP zou beter zijn :).
 
Communicatie tussen voertuigen is niet noodzakelijk maar brengt wel een paar fijne zaken mee. Bijvoorbeeld super real-time verkeerde doorstromings informatie voor de komende kilometers waardoor je voertuig de optimale lagere snelheid NU al kan aannemen omdat deze weet dat het verder praktisch stilstaat. Verder helpt die communicatie om keihard over een kruispunt te knallen waar EV's elkaar niet raken. Probleem daar is dat er dan geen normale voertuigen kunnen deelnemen. Dat gaat vanzelf gebeuren maar dat is echt nog een paar decennia weg. Communicatie met voetgangers en fietsers is niet nodig. Deze moeten de sensoren af oppikken.

Ik zie de contraints momenteel op processing power maar ook dat het neural net nog niet goed gevoed is met bijzondere situaties om te gaan en verder optimalisatie.

De software zag zich ook eerst stug aan de regels houden en niet menselijk rijden. Deze zal geleerd moeten worden dat sommige regels in een bepaalde context overtreden mogen worden bij een veilige situatie en dat zijn HEEL veel scenarios. Ga zelf maar eens na hoeveel kleine overtredingen je op een rit maakt.

Weet niet of ik dat hier had aangegeven maar vergeet niet dat V9 nu niet met 1 front facing camera schaduw draait maar met ALLE cameras! De hoeveelheid informatie waarbij de huidige FSD software niet weet wat het moet gaat terug naar HQ en zal daar verwerkt gaan worden. Dit zal de auto ook echt doen bij mensen zonder FSD, iedereen gaat data terugsturen.

Zorg dus voor een goed wifi netwerk en sta toe dat al je data gedeeld word en gebruik de report feature als AP iets doet niet klopt.
 
Boude Voorspelling (Van Iemand Die Er Niets Van Kent): maps/radar/lidar/sensoren/cameras zijn 50% van het FSD-verhaal, en brengen ons nooit tot serieuze FSD zolang auto's niet zelf (in het Internet Of Things) communiceren mét elkaar, mét verkeerslichten, mét brommers en fietsen, mét de smartphones van voetgangers, etc. (en waarom zelfs niet mét het wegdek, af en toe). Misschien kan dat al met 5G, theoretisch, maar dan nog moet de infrastructuur volgen (lees: alle verkeerslichten in Erps-Kwerps hebben een communicatiechip, en liefst alle -of bijna alle- voertuigen die een rond punt nemen in Klemskerke ook).

Wat niet belet dat wat Tesla (vermoedelijk verkeerdelijk, voor de komende 10 jaar) "FSD" noemt, binnenkort betere resultaten zou kunnen leveren dan Tesla's EAP. Ik denk dat ik met de M3 ook voor FSD ga (als zijnde een betere versie van EAP), maar dan wel wetende dat de naam FSD voor het komende decennium slecht gekozen is - VEAP zou beter zijn :).

Alleen met een combinatie van alle technische hulpmiddelen op de auto zelf, awareness van alles in de buurt met sensoren en opbouwen van kennis over de wegen wordt FSD ooit bereikt. Het idee van een auto bestellen die je dan vervolgens op de plaats van bestemming brengt, is echt nog heel ver weg en ik ben bang dat ik het niet mee ga maken..
 
Ik druk de knop ik, roep "Report" en druk de knop opnieuw in. Krijg dan een melding in de zin van "Thank you for your feedback".
Als je dat direct doet nadat iets mis is gegaan kunnen ze de details wel uit de log halen. Een heel verhaal vertellen heeft volgens mij niet veel toegevoegde waarde. Zou wel eens willen weten off er wat mee gebeurd..
 
Alleen met een combinatie van alle technische hulpmiddelen op de auto zelf, awareness van alles in de buurt met sensoren en opbouwen van kennis over de wegen wordt FSD ooit bereikt. Het idee van een auto bestellen die je dan vervolgens op de plaats van bestemming brengt, is echt nog heel ver weg en ik ben bang dat ik het niet mee ga maken..
Tiens, FSD is verdwenen, zie ik net op de configurator.
Tesla leest mee :)