Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb niet een Tesla gekocht om beta-tester te zijn.
Wat zit je dan met NoA aan te rijden?

Bij NoA dat je zelf manueel moet activeren komt een erg grote prent die uitlegt dat het beta software is.

Als je niet beta tester wil zijn, zet het dan uit.

Ik wil niet beta-tester zijn, maar ik zet beta functies wel aan om dan eindeloos op een forum mijn gal te spuwen over hoe Tesla rijders beta testers zijn komt echt wel vies over.
 
De "befaamde" Audi / Volvo adaptieve cruise-control (maar ook de Suzuki die ik vorig jaar heb gehuurd) doen bovenstaande situatie inderdaad probleemloos. Ik zou graag een bron zien dat een Volvo ACC vol achterop een file zou knallen (ik betwijfel dat gezien de reputatie van het merk).
Dat is eenvoudig te verklaren.

Die vrachtwagen komt je tegemoet. In de radar heeft die vrachtwagen dus een snelheid van jouw snelheid + zijn snelheid. De computer van de radar in zo een Audi of Volvo of ander doorontwikkeld Bosch component is geprogrammeerd om zo een waardes eruit te filteren.

Idem overigens met files. Een file die ontstaat waar je Volvo of Audi een vertragende auto volgt, zal net zoals bij je Tesla herkend worden, want de radar zal herkennen dat het object voor je beweegt in relatie tot je eigen snelheid. Als het object voor je daarentegen stil staat, en dus snelheid 0 heeft (versus de snelheid van jouw Audi of Volvo) kan de radar niet herkennen of ie te doen heeft met een stilstaande auto of een muurtje of vangrail. De radar herkent ook niet of er net voor het muurtje, vangrail of stilstaande auto de weg naar links of rechts draait. Wederom: programmatie om alles wat 0km/u heeft te negeren.

Wat is nu het probleem? Om tot volledig zeflrijden te komen, ga je dus op basis van visie en radar ook de stilstaande objecten correct moeten interpreteren.

Waarom ging die bocht op AP vroeger wel goed en nu niet?
  1. AP en het NN leert nu om ook stilstaande objecten en objecten die je tegemoet komen te herkennen en er op te reageren
  2. Kans is groot dat alle vorige keren dat je daar passeerde, dat daar op de wisseling van schaduw naar zon, er net geen auto of vrachtwagen naderde bij dergelijk zomers zonlicht.
 
En ten derde: waarom heeft Tesla gekozen om niet meer simpelweg een ledje en met reflectiemeting een ruitenwissensensor te monteren?

  1. De stack is eigendom van een leverancier, die vrolijk 200€ eindgebruikerprijs aanrekent voor een doosje dat enkel maar aangeeft of het regent.
  2. Tesla denkt het met de bestaande camera's en software ook op te lossen, en daarbij niet afhankelijk zijn van een toeleverancier om een doosje van 200€ te monteren per auto om aan te geven dat het regent.
 
Bedankt voor je bijval. E.
Maar er is natuurlijk wel iets veranderd in het updateproces. Je kunt nu door de nieuwe instelling sneller een update aanvragen/krijgen dan vroeger. Toen moest je inderdaad nog meer geduld hebben dan nu met deze nieuwe mogelijkheid.
Maar om een nieuwe update te kunnen gebruiken moet die wel geschikt zijn voor de configuratie van jouw auto en
voldoen aan de eisen van jouw regio. Het is gewoon mogelijk dat er al recentere versies voor ongeveer dezelfde configuratie beschikbaar zijn, die echter niet voor elke auto geschikt zijn. Een andere versie van de Bosch remdruk-booster, een ander merk 12V accu, andere Bluetooth modules, etc, etc; er zijn heel veel verschillende configuraties mogelijk. Die allemaal aan de beurt komen, maar niet bij elke software versie.

Ze maken wel haast met deze update. 2019.20.4.2
Verwacht dat het met de batterij te maken heeft. Gemiddelde verbruik zonder bewakingsmodus aan was 1km/h
Is gelijk een mega push.
Ik vraag nooit om updates, maar loop meestal redelijk voorop als ik het forum als benchmark gebruik, dus zoveel sneller zal dat niet zijn als je ze "aanvraagt". Daarnaast (quote 2): als het echt belangrijk is, komt de update ook echt snel. Voor de rest is "geduld" inderdaad "een schone zaak". heb ook een update ontvangen 2 uur geleden. Die installeer ik vanavond en is geheid 20.4.2.(NB omdat af en toe het alarm een halve minuut afgaat na een update wil ik de medebewoners hier niet "met getoeter verblijden" over mijn update.)
 
Wat zit je dan met NoA aan te rijden?
Mijn klachten gaan vooral over TACC dat op dit moment heel slecht werkt. Bij mjin weten is dat geen beta-functie. Ik zit niet eindeloos mijn gal te spuwen, maar ben kritisch op de huidige staat van TACC. Bij de laatste kaart-update is de situatie ook weer slechter geworden. Op de routes die ik regelmatig rij blijft de snelheid wisselen tussen de 80km/u en 100km/u, waar dat voorheen slechts één keer was. Die weg is een half jaar klaar en helemaal 100km/u geworden. Dan zou je verwachten dat het bij een update in ieder geval niet slechter zou worden (wegwerkzaamheden zijn bijna een half jaar voorbij). Daar mag je toch gewoon kritisch over zijn?

Ik heb de indruk dat jij je aan mij ergert (gezien je schrijfstijl in jouw bericht). Op een forum hoef je het niet met elkaar eens te zijn. Op een Tesla-forum zitten natuurlijk veel fanboys, dus ik snap dat kritiek hier niet altijd goed valt. Ik begrijp op mijn beurt niet waarom je alles goedpraat onder het mom van het neurale netwerk is aan het leren.

Dat is eenvoudig te verklaren. Die vrachtwagen komt je tegemoet. In de radar heeft die vrachtwagen dus een snelheid van jouw snelheid + zijn snelheid. De computer van de radar in zo een Audi of Volvo of ander doorontwikkeld Bosch component is geprogrammeerd om zo een waardes eruit te filteren.
Dat lijkt me ook een bijzonder zinvolle filtering, want een vrachtwagen op een andere rijbaan die mij tegemoet komt rijden zal mij met een zeer hoge waarschijnlijkheid niet raken. Die hele korte remingreep (ongeveer 20m afstand) zou mij ook niet meer redden.

Idem overigens met files. Een file die ontstaat waar je Volvo of Audi een vertragende auto volgt, zal net zoals bij je Tesla herkend worden, want de radar zal herkennen dat het object voor je beweegt in relatie tot je eigen snelheid. Als het object voor je daarentegen stil staat, en dus snelheid 0 heeft (versus de snelheid van jouw Audi of Volvo) kan de radar niet herkennen of ie te doen heeft met een stilstaande auto of een muurtje of vangrail. De radar herkent ook niet of er net voor het muurtje, vangrail of stilstaande auto de weg naar links of rechts draait. Wederom: programmatie om alles wat 0km/u heeft te negeren.
TACC is bedoeld als assistentie en niet als 100% autonoom. Helaas ga je niet in op het feit dat ik kan anticiperen op een stilstaande file, maar niet op onverwachte ingrepen van TACC. Daarom heb ik liever een "dom" systeem dat achterop een file klapt (als dat al waar is), dan een systeem dat totaal onverwachts remingrepen uitvoert.

Wat is nu het probleem? Om tot volledig zeflrijden te komen, ga je dus op basis van visie en radar ook de stilstaande objecten correct moeten interpreteren. Waarom ging die bocht op AP vroeger wel goed en nu niet?
  1. AP en het NN leert nu om ook stilstaande objecten en objecten die je tegemoet komen te herkennen en er op te reageren
  2. Kans is groot dat alle vorige keren dat je daar passeerde, dat daar op de wisseling van schaduw naar zon, er net geen auto of vrachtwagen naderde bij dergelijk zomers zonlicht.
Je brengt het wel heel stellig, maar ik heb sterk de indruk dat dit je eigen invulling is die je afleidt aan de presentatie van eind april dit jaar. Ik ben wel geïnteresseerd in dit item, dus mocht je andere links hebben met meer informatie, dan zou ik die graag willen doorlezen (ben zelf ontwikkelaar met enigszins beperkte AI kennis).

Ik krijg sterk de indruk dat men vooral focust op het rijden in de VS en dat de EU op de tweede plek staat. Daarbij wordt alles vrij vlot uitgerold naar de hele fleet en is er geen opt-in voor dit soort aanpassingen. Ook al gebruik je geen NoA, dan nog heb je te maken met remingrepen in TACC die je voorheen niet had. Het is helaas ook niet mogelijk om een rollback te doen naar een versie die beter werkte.

Daarbij hoef ik helemaal niet volledig autonoom te rijden. Als ik dat zou willen had ik wel FSD gekocht. Als ik auto-steer inschakel (beta-functie), dan kan ik me ook nog wel vinden in dit soort hick-ups. Ik verwacht gewoon een comfortabele wagen, waarbij ik adaptive cruise-control kan gebruiken zonder regelmatig een remingreep te krijgen. Waarom zou ik dit soort problemen moeten accepteren, omdat Tesla iets ontwikkeld waar ik helemaal niet op zit te wachten?

Tesla brengt het dat je auto steeds beter wordt (zal op de lange termijn ook wel zo zijn verwacht ik), maar je hoort niet voor het aankoopproces dat het regelmatig ook een paar stappen terug is.
En ten derde: waarom heeft Tesla gekozen om niet meer simpelweg een ledje en met reflectiemeting een ruitenwissensensor te monteren?
  1. De stack is eigendom van een leverancier, die vrolijk 200€ eindgebruikerprijs aanrekent voor een doosje dat enkel maar aangeeft of het regent.
  2. Tesla denkt het met de bestaande camera's en software ook op te lossen, en daarbij niet afhankelijk zijn van een toeleverancier om een doosje van 200€ te monteren per auto om aan te geven dat het regent.
Bosch bepaalt niet de eindprijs voor het product, maar dat doet de eindfabrikant. Deze module zal inkoop echt niet zo duur zijn, maar je betaalt niet voor de hardwarekosten, maar voor het comfort. Dat (in combinatie met de doelgroep) bepaalt in de automobielindustrie bij opties de eindprijs en niet enkel de kosten. Daarom zal het in een Skoda veel goedkoper zijn dan in een Porsche, terwijl het kastje hetzelfde is.

Maar ik had overigens graag €200 betaalt voor een automatische ruitenwisser die het wel goed zou doen. Tesla denkt inderdaad dit goed te kunnen met vision en software. Helaas zijn ze er na 2 jaar nog steeds niet in geslaagd dit goed werkend te krijgen. Of het krijgt geen enkele aandacht, of het lukt ze gewoon niet. Beide opties vind ik pijnlijk voor een auto in dat segment.
 
Sinds vorige week maandag de Model 3 in bezit. Super tevreden mee!

Enig punt is dat ik de auto met 2019.12.1.2 5c87371 heb meegekregen, en er al een aantal dagen (in het software menu) de melding staat dat er een update beschikbaar is en dat ik verbinden moet met de wifi om deze te downloaden.
Aan de "downloadbalk" te zien heeft de auto al een kleine poging gedaan om te starten met downloaden (er is een miniem groen streepje zichtbaar), maar hij wil niet verder downloaden.

Inmiddels de auto al een paar avonden aan de wifi hangen, maar er lijkt weinig te gebeuren. Zowel een "soft-reset" (beide scrollwieltjes indrukken) als een "hard-reset" (via security menu de auto uitschakelen) geprobeert zonder resultaat. Nog andere tips?
 
Het WIFI ontvangst is niet altijd even goed. Sommigen gebruiken daarom een hotspot via hun telefoon (moet je wel een flinke databundel hebben) of zetten de wagen beter t.o.v. de WIFI router. Bij de Model S zit de WIFI antenne in de rechterspiegel. Bij mij heb ik een beter ontvangst als ik de wagen met de neus naar voren op de inrit parkeer. Weet niet hoe het bij de Model 3 zit, maar daarmee zou je eens kunnen experimenteren.
 
... Maar ik had overigens graag €200 betaalt voor een automatische ruitenwisser die het wel goed zou doen. Tesla denkt inderdaad dit goed te kunnen met vision en software. Helaas zijn ze er na 2 jaar nog steeds niet in geslaagd dit goed werkend te krijgen. Of het krijgt geen enkele aandacht, of het lukt ze gewoon niet. Beide opties vind ik pijnlijk voor een auto in dat segment.
Kijk, ofwel scheelt er dan iets aan je auto ofwel ben je hyper kritisch, want ik ben zeer te spreken over TACC, EAP en zelfs de automatische ruitenwissers die naar mijn smaak beter werken dan die op onze BMW's. Het meest frustrerende van die BMW ruitenwissers vond ik nog dat je telkens moest zeggen tegen dat ding dat het echt wel regende... Het zal ook geen fluke zijn van toevallig 1 goed presterende Model X op HW2.0 want onze Model 3 met HW2.5 doet net hetzelfde.

Let op dat ik niks zeg over NoA, dat is duidelijk nog beta software, maar als driver assistance vind ik dat al een mooie blik op de toekomst. Ik neem 70% van mijn afritten nog altijd wel zelf omdat ik niet 3 kilometer voor een afrit al op het rechtervak ga kamperen, maar er zit wel een evolutie in.

Ik erger me aan je continue kritiek van dezelfde functies, waarna ik enkel kan concluderen dat je ofwel een auto met problemen hebt en er niks aan doet behalve eindeloos zitten janken, ofwel een zeer goed idee hebt over wat je wil (domme adaptive cruise control, een led en refractiemeting van 200€) en dat je dan eigenlijk de verkeerde auto hebt gekocht, waarover je ook eindeloos zit te janken. In beide gevallen zijn ze niet relevant voor de software 9.0 discussie.

Het zou je sieren moest je voor de verandering ook eens iets doen aan de oorzaak van je problemen, in plaats van maar eindeloos te janken. Ik loop niet hoog op met jankers die verwachten dat er automagisch vanuit ergens hoger dan hen een kracht hun problemen gaat oplossen. Echt, niemand boeit het hier dat je TACC op de rem tikt omdat je hyper technologische auto bij het uitrijden van schaduw naar zon bij het naderen van een tegemoetkomende vrachtwagen op de rem tikt omdat de auto nog in een leerfase zit. Je zit continu te zeggen dat je Audi het veel beter kon, en de service er ook veel beter was: wat rij je dan nog met een Tesla, man? Misschien krijg je nu nog wat voor een '18 S75D en dan kan je lekker weer gaan rijden in een echte Audi A6 ofzo.

En tuurlijk ben ik vooringenomen. Ik heb met volle tevredenheid 10 jaar geleden afscheid genomen van mijn 1996 Audi Cabrio nadat dat ding menig stevig onderhoudsfactuur had veroorzaakt en na 150000km waardeloos was, en kijk ernaar uit om mijn BMW K1600GT te wisselen op iets elektrisch.
 
Wat zit je dan met NoA aan te rijden?

Bij NoA dat je zelf manueel moet activeren komt een erg grote prent die uitlegt dat het beta software is.

Als je niet beta tester wil zijn, zet het dan uit.

Ik wil niet beta-tester zijn, maar ik zet beta functies wel aan om dan eindeloos op een forum mijn gal te spuwen over hoe Tesla rijders beta testers zijn komt echt wel vies over.

Dat ligt er ook sterk aan wanneer je de auto hebt gekocht.
Als je half 2018 een Tesla hebt gekocht dan was volgens de verkoop informatie alle NoA functionaliteit en veel meer dan dat al geen Beta meer zijn.

Op het moment dat je dan de auto krijgt blijkt ineens dat zelfs TACC, EAP en de regensensor zelfs nog Beta zijn en nu een jaar later nog steeds bagger werken.
 
Ze maken wel haast met deze update. 2019.20.4.2
Verwacht dat het met de batterij te maken heeft. Gemiddelde verbruik zonder bewakingsmodus aan was 1km/h
Is gelijk een mega push.

Ik hoop het. Model 3 lijkt niet in slaap te gaan op het werk. Gister 11km range verloren in 8 uur zonder sentry, TeslaFi e.d.
Net ook weer gekeken en hij slaapt weer niet.