Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Stekkerclub

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ga volgende week naar Spanje, bestemming is klein dorpje bij familie zonder geschikte laders in de buurt. Ik heb alleen de standaard meegeleverde kabels. Ik ben aan het zoeken wat voor stekkers ik nodig zou hebben, waarschijnlijk CHAdeMO (?) en een geschikt verlengsnoer. Wie heeft tips en eventueel iets te leen? Dank alvast voor het meedenken
 
Snel vraagje. Nog ergens op letten als je een 3x2.5mm2 verlengkabel gaat bestellen? (Altijd handig om in de trunk/frunk te hebben lijkt me)
Als ik via Google zoek, kom ik er een paar tegen voor de bouw en lichttechniek. (Had vorige week op een laadkabellinkje in een van de draadjes gekeken, maar daar waren ze uitverkocht)
 
Snel vraagje. Nog ergens op letten als je een 3x2.5mm2 verlengkabel gaat bestellen? (Altijd handig om in de trunk/frunk te hebben lijkt me)
Als ik via Google zoek, kom ik er een paar tegen voor de bouw en lichttechniek. (Had vorige week op een laadkabellinkje in een van de draadjes gekeken, maar daar waren ze uitverkocht)
Even @LuckyLuke rechtstreeks vragen, die verlengkabels zijn nooit lang uitverkocht bij laadkabelwinkel.nl
 
  • Like
Reactions: HWS and Faiz71
Hallo allemaal,

In augustus vertrekken wij naar Noorwegen, en ik neem dan graag een Chademo adapter mee. Het liefst schaf ik hem zelf aan (heb al een oproepje gedaan in het vraag en aanbod draadje), maar als dat niet lukt, is lenen of huren natuurlijk ook een optie. Graag bereid om er iets voor te betalen (borg en/of huur). En mocht iemand er nog een te koop willen aanbieden: ik houd me aanbevolen!

Omdat voor wat ook wat hoort: ik heb sinds een paar minuten geleden een Fivari-mobile met alle koppelstukken in bestelling staan. Die gaat in augustus dus met ons mee, maar is verder - nog wat korte kampeertripjes daargelaten - uitleenbaar.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Hi Allen, ik ben sinds kort een trotse Tesla rijder.... Ik ga in juli en augustus op vakantie en begreep dat ik een Chademo adapter nodig heb? Kan iemand mij helpen met het verhuren van een dergelijke kabel?
Dat hangt er van af waar je heen gaat op vakantie natuurlijk.
Bijna heel Europa is goed te doen met alleen Superchargers en eventueel Destination Chargers.

Ps: welkom op het forum en gefeliciteerd met je Tesla !
Check mook even dit draadje: Even voorstellen...
 
Een CHAdeMO adapter heb je in mijn beleving niet echt nodig. je kan voor 90% met Superchargers uit de voeten in Europa en verder is er bijna altijd wel een laadmogelijkheid(lees stopcontact) te creeren bij je vakantie adres of een Destination Charger in de buurt.
CHAdeMO is wel handig bijvoorbeeld in Schotland en of Noorwegen om verschillende redenen.
Ik heb er overigens wel eentje te leen in 2e helft van de zomer periode. :)
 
  • Like
Reactions: HWS
Een CHAdeMO adapter heb je in mijn beleving niet echt nodig. je kan voor 90% met Superchargers uit de voeten in Europa en verder is er bijna altijd wel een laadmogelijkheid(lees stopcontact) te creeren bij je vakantie adres of een Destination Charger in de buurt.
CHAdeMO is wel handig bijvoorbeeld in Schotland en of Noorwegen om verschillende redenen.
Ik heb er overigens wel eentje te leen in 2e helft van de zomer periode. :)

Ik las idd dat een Chademo voor Noorwegen wel handig is. Maar eerlijk gezegd ben ik ook een notoire verzamelaar, dus vind het ook fijn/handig om mijn spullen compleet te hebben. Dus mooi excuus nu ;). Ik werd net gebeld dat Tesla er toch nog een in het magazijn gevonden heeft. Ik schaf er dus toch zelf een aan, die evt ook uitleenbaar is (behalve in augustus). Dank voor het aanbod!
 
Hallo allemaal,

Ik ben ook één van de gelukkige die eind deze maand (als het goed gaat) zijn 75D mag gaan ophalen. Nu lees ik fanatiek mee en heb toch een vraagje over de CHAdeMO-stekker. Ik ga naar Frankrijk en kan op de camping alleen laden via het normale stopcontact. In de buurt zijn er her en der wel wat laders. Als ik bij die laders kijk zie ik Type 2 18 kW - AC 3 fasen - 28A 400V - Versneld. Begrijp ik het dan goed en dat ik normaal met 18 kW zal laden en dat ik daar geen CHAdeMO op kan zetten/gebruiken om sneller te laden?
 
Hallo allemaal,

Ik ben ook één van de gelukkige die eind deze maand (als het goed gaat) zijn 75D mag gaan ophalen. Nu lees ik fanatiek mee en heb toch een vraagje over de CHAdeMO-stekker. Ik ga naar Frankrijk en kan op de camping alleen laden via het normale stopcontact. In de buurt zijn er her en der wel wat laders. Als ik bij die laders kijk zie ik Type 2 18 kW - AC 3 fasen - 28A 400V - Versneld. Begrijp ik het dan goed en dat ik normaal met 18 kW zal laden en dat ik daar geen CHAdeMO op kan zetten/gebruiken om sneller te laden?

bijna goed.;)
je nieuwe Tesla zal een 16.5kw lader aan boord hebben, dat is dan ook het maximaal vermogen op AC.

overigens : gefeliciteerd met de Tesla.
 
Ik ga volgende week naar Spanje, bestemming is klein dorpje bij familie zonder geschikte laders in de buurt. Ik heb alleen de standaard meegeleverde kabels. Ik ben aan het zoeken wat voor stekkers ik nodig zou hebben, waarschijnlijk CHAdeMO (?) en een geschikt verlengsnoer. Wie heeft tips en eventueel iets te leen? Dank alvast voor het meedenken

Alle verhalen over kabeldiameter en dergelijke daargelaten: Elk verlengsnoer dat ik (en ik heb net even gegoogled) beschikt over minimaal 1,5mm2 aderdikte. Dat is genoeg voor 16 ampere(en daarmee het maximum dat je uit een regulier stopcontact haalt). De UMC is voor zover mij bekend al beperkt tot 13A. Dus qua vermogen kun je, zeker voor vakantietripjes, gewoon een normale haspel meenemen.

Als nou het voltage te ver inzakt of de stekker wat warm wordt kun je het vermogen in de auto omlaag schroeven. Zeker als je gebruik maakt van de UMC (die erg voorzichtig is afgesteld) kun je eigenlijk weinig verkeerds doen.

Tuurlijk, een haspel met 1,5mm2 zal wat spanningsval betekenen en ja de kabel wordt misschien wat warm als je daar 24 uur je auto mee gaat laden, maar dat is allemaal niet zo'n ramp voor een vakantietrip.
 
  • Like
Reactions: Astrid
Hallo allemaal,

Ik ben ook één van de gelukkige die eind deze maand (als het goed gaat) zijn 75D mag gaan ophalen. Nu lees ik fanatiek mee en heb toch een vraagje over de CHAdeMO-stekker. Ik ga naar Frankrijk en kan op de camping alleen laden via het normale stopcontact. In de buurt zijn er her en der wel wat laders. Als ik bij die laders kijk zie ik Type 2 18 kW - AC 3 fasen - 28A 400V - Versneld. Begrijp ik het dan goed en dat ik normaal met 18 kW zal laden en dat ik daar geen CHAdeMO op kan zetten/gebruiken om sneller te laden?

CHAdeMO is een DC-laadsysteem. Vergelijkbaar met de Superchargers. CHAdeMO duidt dan specifiek het type stekker (en protocol) aan, en om met je Tesla aan een CHAdeMO lader te kunnen hangen heb je een verloopkabel nodig die je kunt kopen bij Tesla of kunt lenen op 't forum. Een Tesla auto beschikt namelijk niet over een CHAdeMO ingang. Tesla heeft daar een verloopkabel (adapter) voor die de CHAdeMO aansluiting omzet naar de Tesla aansluiting. Feitelijk doet de CHAdeMO adapter zich voor als Supercharger naar de auto toe.

Een ander DC-laadsysteem is CCS (Combined Charging System). Hier is echter geen verloop voor beschikbaar en je kunt je Tesla dus _niet_ laden op een CCS station. Echter, veel CCS stations beschikken ook over een CHAdeMO aansluiting. Dan kun je uiteraard wel je Tesla laden, mits je over een CHAdeMO adapter beschikt.

Bij een Type 2 18 kW - AC 3 Fasen - 24A 400V lader zul je 3-fasen laden, op max. 17 kW (dat is het maximale vermogen van de Tesla boordlader). Dat is dus de maximale snelheid die de Tesla kan laden op wisselstroom. Dit is vergelijkbaar met de laadpalen zoals je ze ook hier in het straatbeeld ziet. Let wel dat ze in Frankrijk veelal stekker type 3 gebruiken bij laadpalen. Daar heb je dus een andere laadkabel voor nodig dan die je bij de Tesla geleverd krijgt (Type 3 naar Type 2). Je krijgt bij de Tesla namelijk een Type 2 naar Type 2 kabel. Ook die heeft hier vast iemand wel te leen.

Resumerend, voor Frankrijk:

- Voor reguliere publieke laadpalen heb je een Type 3 male naar Type 2 female laadkabel nodig. Laadvermogen maximaal ~17 kW
- Voor CHAdeMO laden heb je een CHAdeMO adapter nodig. Laadvermogen max 50 kW.
- CCS laden kan niet
- Je kunt wel laden op een regulier stopcontact met de UMC (de mobiele lader die Tesla meelevert). Laadvermogen max ~3 kW
 
Resumerend, voor Frankrijk:

- Voor reguliere publieke laadpalen heb je een Type 3 male naar Type 2 female laadkabel nodig. Laadvermogen maximaal ~17 kW
- Voor CHAdeMO laden heb je een CHAdeMO adapter nodig. Laadvermogen max 50 kW.
- CCS laden kan niet
- Je kunt wel laden op een regulier stopcontact met de UMC (de mobiele lader die Tesla meelevert). Laadvermogen max ~3 kW

Misschien hangt het van de regio af, maar ik ben in Frankrijk nog maar sporadisch Type3 tegengekomen. Ik zou er iig voor zorgen een Type 2 bij je te hebben - want dat lijkt toch meer en meer ook daar de norm te worden.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: HWS and MarcelS
Alle verhalen over kabeldiameter en dergelijke daargelaten: Elk verlengsnoer dat ik (en ik heb net even gegoogled) beschikt over minimaal 1,5mm2 aderdikte. Dat is genoeg voor 16 ampere(en daarmee het maximum dat je uit een regulier stopcontact haalt). De UMC is voor zover mij bekend al beperkt tot 13A. Dus qua vermogen kun je, zeker voor vakantietripjes, gewoon een normale haspel meenemen.

Als nou het voltage te ver inzakt of de stekker wat warm wordt kun je het vermogen in de auto omlaag schroeven. Zeker als je gebruik maakt van de UMC (die erg voorzichtig is afgesteld) kun je eigenlijk weinig verkeerds doen.

Tuurlijk, een haspel met 1,5mm2 zal wat spanningsval betekenen en ja de kabel wordt misschien wat warm als je daar 24 uur je auto mee gaat laden, maar dat is allemaal niet zo'n ramp voor een vakantietrip.
De UMC zal al snel via de auto een foutmelding geven dat er een probleem is met de verlengkabel als je er een gebruikt met 1,5 mm2 ader dikte, terwijl als je 2,5mm2 gebruikt je zonder probleem een 25 meter lange verlengkabel kan gebruiken. Die 16A die je noemt is de maximale belasting voor korte tijd, niet voor uren lang laden, maar dat terzijde.
 
De UMC zal (correct me if i'm wrong) AFAIK alleen een foutmelding geven als het voltage te laag is (of andere niet relevante zaken in deze casus als aardingsproblemen). Dat wordt maar beperkt bepaald door de lengte van de kabel, meer door het vermogen door de kabel. Dus als dat gebeurt kun je ook in de auto het laadvermogen omlaag schroeven.

Meestal hoeft 't op een vakantie adres niet zo snel. Zelfs met laden op 1 kW is een 75D in 3 dagen vol als je 'm helemaal leeg hebt.

Ik laad thuis ook op het laagste vermogen, 3 kW (3 fasen, 5A).
 
Ik heb het even getest! 3 standaard bouwmarkt haspeltjes uitgerold, totaal 75 meter verlengkabel van allemaal 1,5mm2 diameter. 4 koppelingen.

- Spanningsval is 22 volt bij 8 ampere en 75 meter kabel. 8 Ampere is bij een "startspanning" van 222V het hoogste dat ik kon laden zonder dat de auto begint te klagen. Dan blijft er ~200V over. Dan laad je met 1,6 kWh. Een 75D is dan in 2 dagen van helemaal leeg tot helemaal vol. Een 100D van leeg naar vol heb je nog 12 uur extra nodig.

- Aangenomen dat de haspels dezelfde weerstand hebben zou je met ~40 meter verlengkabel op 13 ampere moeten kunnen laden (de max. van de UMC als ik mij niet vergis)

- De startspanning van 222V is voor Nederlandse begrippen uitzonderlijk laag. Op een zonnige dag wanneer alle zonnepanelen staan te stampen stijgt dat hier tot ver over de 240V. Op een zonnige dag kan ik, denk ik, dus ook met 75 meter op 13A laden. (Gemeten piek is 3 mei 2017, 248 volt)

Nogmaals, dit allemaal is niet aan te raden om dagelijks je auto mee op te laden.. Maar om 1 of 2x op vakantie je auto te kunnen laden waar dat anders lastig is door gebrek aan infrastructuur voorzie ik hier geen enkel probleem.