Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Stekkerclub

This site may earn commission on affiliate links.
Het verschil in prijs is toch verwaarloosbaar ? (Op een Tesla...).
Heb het in Italië al meegemaakt dat ik sowieso maar 200V uit een aansluiting kreeg, dan ga ik liever in mijn eigen kabel geen stroom verspillen.

De UMC kan trouwens prima 16A aan, via de rode CEE adapter. Als je dan nog een verloop van CEE naar schuko hebt kan je eventueel over een 2.5mm2 kabel goed 16A trekken.
 
Last edited:
Ik heb het even getest! 3 standaard bouwmarkt haspeltjes uitgerold, totaal 75 meter verlengkabel van allemaal 1,5mm2 diameter. 4 koppelingen.

- Spanningsval is 22 volt bij 8 ampere en 75 meter kabel. 8 Ampere is bij een "startspanning" van 222V het hoogste dat ik kon laden zonder dat de auto begint te klagen. Dan blijft er ~200V over. Dan laad je met 1,6 kWh. Een 75D is dan in 2 dagen van helemaal leeg tot helemaal vol. Een 100D van leeg naar vol heb je nog 12 uur extra nodig.

- Aangenomen dat de haspels dezelfde weerstand hebben zou je met ~40 meter verlengkabel op 13 ampere moeten kunnen laden (de max. van de UMC als ik mij niet vergis)

- De startspanning van 222V is voor Nederlandse begrippen uitzonderlijk laag. Op een zonnige dag wanneer alle zonnepanelen staan te stampen stijgt dat hier tot ver over de 240V. Op een zonnige dag kan ik, denk ik, dus ook met 75 meter op 13A laden. (Gemeten piek is 3 mei 2017, 248 volt)

Nogmaals, dit allemaal is niet aan te raden om dagelijks je auto mee op te laden.. Maar om 1 of 2x op vakantie je auto te kunnen laden waar dat anders lastig is door gebrek aan infrastructuur voorzie ik hier geen enkel probleem.
Heb het ook getest bij mij thuis, ik dacht: moet toch die UMC firmware updaten.
Met een 20 meter 1,5mm2 krijg ik thuis op 5A deze:

9D6462B8-40AC-4302-A98B-66FEEF9C2553.jpeg


En met m’n 25meter 2,5mm2 kabel deze:

0DE17360-D4BF-421E-BFD9-4061C361323F.jpeg


Nu kan er best iets mis zijn met die dunnere kabel, maar die dikke geeft bijna geen spanningsval en dat is in het buitenland toch wel erg fijn.
 
@robertvg heeft wel een punt dat je op het platte land wel eens lage startspanning kan hebben. Maar bij 200V is laden zowieso al een uitdaging, ook zonder verlengkabel. Maargoed, in dat geval is 2,5mm2 inderdaad aan te raden, of liever nog helemaal geen verlengkabel.

@ebullio: Heb je de UMC update ook gehad? Ik had 'm ook verwacht, maar kreeg 'm niet. Ik heb die melding die jij post ook 1x gehad, 2e poging ging wel goed. Zodra ik 'm hoger dan 8A wilde zetten kreeg ik zo'n groene popup met 'Laadvermogen verlaagd'. Bleef wel laden.

Ik val wat in herhaling, maar ik ben het helemaal eens dat 2,5mm2 haspel beter is. Maar er lijkt hier een of ander spookverhaal te zijn dat als je gaat laden op 1,5mm2 verlengkabels je doomsday activeert ofzo. Dat wilde ik ontkrachten, want dat is niet het geval. En mijn test setup met 75 meter aan elkaar geknupte verlengkabels is al een absurde situatie! Maar in geval van nood, als er geen alternatieve laadmogelijkheden beschikbaar zijn, kan het dus wel!

Als je nog een haspel wil kopen dan is 2,5mm2 altijd beter en is dat inderdaad aan te raden.

Tot zover mijn input :)
 
  • Like
Reactions: ebullio
@robertvg heeft wel een punt dat je op het platte land wel eens lage startspanning kan hebben. Maar bij 200V is laden zowieso al een uitdaging, ook zonder verlengkabel. Maargoed, in dat geval is 2,5mm2 inderdaad aan te raden, of liever nog helemaal geen verlengkabel.

@ebullio: Heb je de UMC update ook gehad? Ik had 'm ook verwacht, maar kreeg 'm niet. Ik heb die melding die jij post ook 1x gehad, 2e poging ging wel goed. Zodra ik 'm hoger dan 8A wilde zetten kreeg ik zo'n groene popup met 'Laadvermogen verlaagd'. Bleef wel laden.

Ik val wat in herhaling, maar ik ben het helemaal eens dat 2,5mm2 haspel beter is. Maar er lijkt hier een of ander spookverhaal te zijn dat als je gaat laden op 1,5mm2 verlengkabels je doomsday activeert ofzo. Dat wilde ik ontkrachten, want dat is niet het geval. En mijn test setup met 75 meter aan elkaar geknupte verlengkabels is al een absurde situatie! Maar in geval van nood, als er geen alternatieve laadmogelijkheden beschikbaar zijn, kan het dus wel!

Als je nog een haspel wil kopen dan is 2,5mm2 altijd beter en is dat inderdaad aan te raden.

Tot zover mijn input :)
Ik heb wel een ota update in de auto gekregen waarbij in de ‘whats new’ de UMC update stond. (Heb nu 2018.18.2 30...)
Maar geen idee of de UMC zelf na die paar minuten laden nu ook de update gehad heeft.
 
De UMC kabel wel getest in Spanje maar de kabel gaf ook zonder verlengkabel een rood lichtje. Bij verschillende stopcontacten in het huis geprobeerd en de stekker ook omgedraaid. Ik ging er van uit dat het dan geen zin heeft om de auto aan te sluiten. Klopt dat? Uiteindelijk oplossing gevonden bij destination charger die op 2 km afstand bleek te staan bij een hotel. Deze was nog niet in bedrijf gesteld en ze hebben het voor ons aangezet. Echt top. Prima kunnen laden met 50km per uur.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Bij een rood lampje zal het laden inderdaad niet werken. De UMC is erg gevoelig voor van alles en nog wat. Als je een betrouwbaardere lader zoekt kun je kijken naar een Fivari of een JuiceBooster 2. Die hebben hogere toleranties dan de Tesla UMC en/of doen over bepaalde zaken (zoals ontbrekende nul) helemaal niet moeilijk, waar de UMC dat wel doet.
 
De UMC kabel wel getest in Spanje maar de kabel gaf ook zonder verlengkabel een rood lichtje. Bij verschillende stopcontacten in het huis geprobeerd en de stekker ook omgedraaid. Ik ging er van uit dat het dan geen zin heeft om de auto aan te sluiten. Klopt dat? Uiteindelijk oplossing gevonden bij destination charger die op 2 km afstand bleek te staan bij een hotel. Deze was nog niet in bedrijf gesteld en ze hebben het voor ons aangezet. Echt top. Prima kunnen laden met 50km per uur.
Jammer Astrid dat het laden niet werkt op het vakantie adres. Maar je hebt een goed alternatief gevonden gelukkig.
 
De UMC kabel wel getest in Spanje maar de kabel gaf ook zonder verlengkabel een rood lichtje. Bij verschillende stopcontacten in het huis geprobeerd en de stekker ook omgedraaid. Ik ging er van uit dat het dan geen zin heeft om de auto aan te sluiten. Klopt dat? Uiteindelijk oplossing gevonden bij destination charger die op 2 km afstand bleek te staan bij een hotel. Deze was nog niet in bedrijf gesteld en ze hebben het voor ons aangezet. Echt top. Prima kunnen laden met 50km per uur.

Oorzaak is 10 tegen 1 de fluctuatie in de netspanning geweest - vandaar dat je ook geen verschil zag tussen de stopcontacten. Heb er in Italie op vakantie ook altijd problemen mee. Gebruik daar inderdaad een Juicebooster - die is minder kritisch.
 
Snel vraagje. Nog ergens op letten als je een 3x2.5mm2 verlengkabel gaat bestellen? (Altijd handig om in de trunk/frunk te hebben lijkt me)
Als ik via Google zoek, kom ik er een paar tegen voor de bouw en lichttechniek. (Had vorige week op een laadkabellinkje in een van de draadjes gekeken, maar daar waren ze uitverkocht)
Bij obelink verkopen ze CEE kabels van 2,5 mm, werkt e voor mij prima in engeland
 
. Nog ergens op letten als je een 3x2.5mm2 verlengkabel gaat bestellen? (Altijd handig om in de trunk/frunk te hebben lijkt me)

Misschien kun je een JuiceBooster overwegen? Ik heb de JuiceBooster 2 met totaal 25 meter verlengkabel (2x 10M, 1x 5M). Dan heb je ook direct een heel scala aan verloopjes die je erbij kunt kopen. Bijkomend voordeel is dat de JuiceBooster 'ziet' wat voor stekker je er uiteindelijk opzet, en op basis daarvan ook het max. vermogen al beperkt.
 
  • Informative
Reactions: Faiz71
Bij een rood lampje zal het laden inderdaad niet werken. De UMC is erg gevoelig voor van alles en nog wat. Als je een betrouwbaardere lader zoekt kun je kijken naar een Fivari of een JuiceBooster 2. Die hebben hogere toleranties dan de Tesla UMC en/of doen over bepaalde zaken (zoals ontbrekende nul) helemaal niet moeilijk, waar de UMC dat wel doet.

Ik heb een Fivari en die heeft mij zeker geholpen in Italië vorig jaar tijdens de zomer vakantie. Helaas was het netwerk daar instabiel waardoor ik regelmatig terug moest naar de auto om de stekker eruit te halen en opnieuw te plaatsen waarna het laden weer een tijdje lukte.

Afgelopen winter had ik een laad probleem bij een openbare laadpaal in Oostenrijk. Ik heb toen de auto in de garage van ons appartementen complex mogen koppelen aan een krachtstroom aansluiting met de rode stekker. Hier wilde ik ook de Fivari gebruiken maar na diverse pogingen en aanpassen van de laadsnelheid lukte het niet om te laden. Ik heb toen de UMC gepakt en die werkte vervolgens zonder problemen. In dit geval bleek de UMC dus minder gevoelig te zijn dan de Fivari tenzij ik iets niet goed heb gedaan of heb ingesteld bij de Fivari.