Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Belgium (B)

This site may earn commission on affiliate links.
Het nuchter verstand lijkt me juist nu ver te vinden! Nu X-en nog sporadisch zijn met een trailer bij de SuC's is het juist aan hen die een dergelijke combinatie rijden een goed voorbeeld te geven en geen precedent te schepppen voor anderen die denken in de toekomst ook maar zo te kunnen parkeren. Op het moment dat een combinatie op dergelijke geparkeerd staat, ook al is de bestuurder bij de auto aanwezig, zal de Tesla bestuurder die niets vermoedend aan komt rijden om te laden toch in een patstelling komen te staan waar te laden. Maar goed het laat duidelijk zien wat de moraal van (sommige) nieuwe Tesla rijders is. Ook de wijze waarop geschreven word over een zeer gewaardeerd lid van dit Forum, wie al zeer veel zeer waardevolle bijdragen heeft geleverd de afgelopen 5 jaar, geeft aan dat een bepaald respect totaal ontbreekt.
Op z'n Rotterdams: dat moest er ff uit!
Mensen met nuchter verstand zijn niet verzuurd en vol afgunst.
 
  • Like
Reactions: guyG
Toch nog mensen met nuchter verstand! De boel blokkeren is inderdaad fout maar 30 min bijladen terwijl er niemand staat zie ik ook geen probleem in, spijtig dat Tesla bij die nieuwe SuC in Lummen geen voorzieningen gedaan heeft om met trailers makkelijk te kunnen laden. Ik vind het ook zeer verrassend die negatieve reactie zeker als je weet wie de boel in gang steekt opteert voor zijn privé SuC in zijn wereldstad Grobbendonk.

ik heb een Tesla gekocht, en daarom vind ik dat ik
a. recht heb op een Supercharger aan mijn huis.
b. alle stalls gewoon mag blokkeren door mij er dwars over te zetten; omdat ik te tam ben om mij aanhanger even af te koppelen.

Yep, zo kent men mij weer.
 
Last edited:
Trouwens, gisteren middag voor de eerste keer Lummen aangedaan.

Een prijs voor gezelligheid gaan ze daar weliswaar niet winnen, maar het was er wél kraaknet !!
Ik stond er rond 12u30 helemaal alleen, geen kat gezien… .
Wacht eens een of twee jaartjes wanneer men het onkruid zal moeten bestrijden tussen die kiezels.
 
Kom aan - ik zag ook al mensen met een aanhangwagen dwars laden op "trailer-onvriendelijke" SuCs waar je niet vooruit kan inparkeren, maar ze bleven wel in hun wagen uitkijken of ze niemand anders zouden hinderen (in casu waren we er de ganse tijd gewoon met z'n tweetjes, ergens in Duitsland, dus van enige hinder van hunnentwege was geen sprake). Heb zelf geen ervaring met boten/caravans/zweefvliegtuigen/paarden achter mijn wagen maar kan me inbeelden dat als je kan vermijden die aanhangwagen te moeten loskoppelen (en als je daarbij geen enkele andere SuC-gebruiker deert), die tijdbesparing mooi meegenomen is. Je moet het dan wel monitoren natuurlijk (om desnoods af te koppelen en een 'gewone' plaats in te nemen), wat iedere Tesla-rijder met een aanhangwagen, hoop ik toch, zal doen.
 
Ik vind het wel een boeiende discussie over dat breed parkeren, het toont mooi aan hoe we over zoiets onnozels totaal verschillende opvattingen kunnen hebben. Ik erger me bijvoorbeeld blauw aan mensen die vlak voor de schoolpoort half op de stoep parkeren om hun kinderen uit te laten stappen, nochtans kan ik nog langs hun auto door wandelen. Op zo'n moment wil ik tegen mijn kinderen zeggen "kijk de papa van ... is te lui om zich verderop te parkeren en leert zo ook aan zijn kinderen dat het ok is om op de stoep te parkeren", maar ik zeg helemaal niks omdat ik geen conflicten wil aan de schoolpoort. Als ik eerlijk ben, ik denk dat als ik zo'n trailer zou hebben en de SuC is helemaal verlaten dan zou ik 'm ook aangekoppeld laten, maar als er anderen staan dan zou ik dat niet durven gewoon omdat het "fout" is. Het is zo'n beetje als parkeren voor de supermarkt op een gehandicaptenplaats en wel in de auto blijven zitten terwijl je vrouw snel de winkel in gaat, uiteraard zou je meteen wegrijden als een mindervalide aangereden komt, maar toch voelt het (althans bij mij) niet goed om daar te staan...
 
Er zijn er ook die het wel goed doen. Vorige week kwam er in Gent een model X met kleine aanhanger aangereden en haakte de aanhangwagen keurig af voordat hij ging laden. Dit terwijl hij perfect rechtdoor in de tijdelijke opstellingen had kunnen rijden zonder iemand echt te hinderen. Het afkoppenen heeft geen minuut tijd gekost.
IMG-20170826-WA0004.jpg
 
  • Like
Reactions: S-19910
Ik vind het wel een boeiende discussie over dat breed parkeren, het toont mooi aan hoe we over zoiets onnozels totaal verschillende opvattingen kunnen hebben. Ik erger me bijvoorbeeld blauw aan mensen die vlak voor de schoolpoort half op de stoep parkeren om hun kinderen uit te laten stappen, nochtans kan ik nog langs hun auto door wandelen. Op zo'n moment wil ik tegen mijn kinderen zeggen "kijk de papa van ... is te lui om zich verderop te parkeren en leert zo ook aan zijn kinderen dat het ok is om op de stoep te parkeren", maar ik zeg helemaal niks omdat ik geen conflicten wil aan de schoolpoort. Als ik eerlijk ben, ik denk dat als ik zo'n trailer zou hebben en de SuC is helemaal verlaten dan zou ik 'm ook aangekoppeld laten, maar als er anderen staan dan zou ik dat niet durven gewoon omdat het "fout" is. Het is zo'n beetje als parkeren voor de supermarkt op een gehandicaptenplaats en wel in de auto blijven zitten terwijl je vrouw snel de winkel in gaat, uiteraard zou je meteen wegrijden als een mindervalide aangereden komt, maar toch voelt het (althans bij mij) niet goed om daar te staan...

Zo kunnen hele redelijke mensen volstrekt verschillende opvattingen hebben over wat het juiste gedrag in een gegeven situatie is. Het heeft te maken met verschillende standpunten over verantwoordelijkheid. In de casus 'dwars parkeren bij een lege Supercharger' zou je grofweg drie standpunten kunnen innemen:

1. Ik ben alleen verantwoordelijk voor mezelf: ik parkeer zoals het me uitkomt en anderen moeten maar een eigen oplossing zoeken voor hun laadproblemen.

2. Ik ben verantwoordelijk voor de vrijheid van anderen: ik parkeer nu dwars omdat het kan maar zodra dat anderen hindert zorg ik voor een oplossing.

3. Ik ben verantwoordelijk voor het gedrag van anderen: ik parkeer altijd netjes, ook als het niet nodig is, om anderen het goede voorbeeld te geven.

Er van uitgaande dat we streven naar een zo prettig mogelijke maatschappij kies ik dan meestal voor optie 2. Optie 3 klinkt misschien aantrekkelijk maar impliceert dat jij denkt dat anderen minder goed hun verantwoordelijkheid kunnen nemen dan jijzelf. Daarmee suggereer je (onbedoeld) dat je beter/volwassener/verstandiger bent dan anderen. Dat kan uiteindelijk tot allerlei onprettige interacties leiden. Zie bijvoorbeeld de dramadriehoek.
 
  • Like
Reactions: FVO
Ik vind het wel een boeiende discussie over dat breed parkeren, het toont mooi aan hoe we over zoiets onnozels totaal verschillende opvattingen kunnen hebben. Ik erger me bijvoorbeeld blauw aan mensen die vlak voor de schoolpoort half op de stoep parkeren om hun kinderen uit te laten stappen, nochtans kan ik nog langs hun auto door wandelen. Op zo'n moment wil ik tegen mijn kinderen zeggen "kijk de papa van ... is te lui om zich verderop te parkeren en leert zo ook aan zijn kinderen dat het ok is om op de stoep te parkeren", maar ik zeg helemaal niks omdat ik geen conflicten wil aan de schoolpoort. Als ik eerlijk ben, ik denk dat als ik zo'n trailer zou hebben en de SuC is helemaal verlaten dan zou ik 'm ook aangekoppeld laten, maar als er anderen staan dan zou ik dat niet durven gewoon omdat het "fout" is. Het is zo'n beetje als parkeren voor de supermarkt op een gehandicaptenplaats en wel in de auto blijven zitten terwijl je vrouw snel de winkel in gaat, uiteraard zou je meteen wegrijden als een mindervalide aangereden komt, maar toch voelt het (althans bij mij) niet goed om daar te staan...
De discussie gaat hier puur over ouderwets fatsoen.......
 
  • Like
Reactions: S-19910
En zelfs hier gaan we over discussieren... ;)

Benieuwd wie als eerste de andere van Hitlerpraktijken beschuldigd :p. (in het internetslang is er een term voor, maar die weet ik niet meer)

Even een Godwinnetje doen :cool:

Zeggen dat iets 'fatsoenlijk' is leidt meestal niet tot een vruchtbare discussie. Degenen waarmee je discussieert zullen zichzelf in het algemeen ook wel fatsoenlijk vinden, ook al hebben ze een heel andere mening dan jij...
 
Last edited:
Ik heb de discussie over het 'overlangs' parkeren met interesse gelezen.
Sommigen storten zich met passie in de duscussie.
Anderen zullen het lezen en denken: daar ga ik mijn vingers niet aan branden.
Toch vind ik het persoonlijk niet zo moeilijk om te zien dat beide partijen een punt hebben; de oplossing is volgens mij ook niet zo moeilijk.

Om met Dirk zijn standpunt te beginnen: het is erg utopisch om te denken dat alle X-rijders zich netjes zullen gedragen. Dat ongewenst kopieergedrag zal ontstaan is bepaald niet irrëeel en m.i. een terechte waarschuwing.
Aan de andere kant: als iemand er bij blijft staan en in de gaten houdt dat er geen auto's moeten wachten om te laden, dan is er toch geen probleem? Ik laat daarbij gemakshalve even in het midden dat het mogelijk 'langzaam' laden kan betekenen als je verplicht de B-lader moet nemen, omdat naast de 'overlangs' parkerende X de corresponderende A-lader al bezet is en volop laadt.

Als we nu zonder uitzondering iemand, die niet aanwezig is bij zijn/haar overlangs parkerende X, erop aanspreken dat hij/zij toch echt wel in de gaten moet houden dat er direct een laadpunt vrij gemaakt moet worden als er andere auto's willen laden?
Als we dat als bezitters met een laad-belang met evenveel passie doen als het voeren van een wel/niet discussie als in de voorgaande posts, komen we denk ik een heel eind.