Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Delivery hell

This site may earn commission on affiliate links.
Het is bij de 7 nieuwe wagens die ik ondertussen heb afgehaald in een garage ( 5 verschillende merken, 6 garages) nooit voorgevallen dat de effectieve afspraak voor aflevering van het voertuig niet OK was. Natuurlijk is de uiteindelijke levering niet op de dag die op de bestelbon stond , maar de aflevering was wel altijd op de datum die een week vroeger werd afgesproken.
Klassieke dealers plannen vaak de leverdatum als de auto en de papieren al in het bezit zijn van de dealer. Gezien de end of quarter rush zal dit bij Tesla niet echt het geval geweest zijn.

M'n broer bestelde recent een BMW motorfiets. Pas toen de motorfiets plots verscheen bij de dealer, wist ie dat het ding ook echt gebouwd was, maar dat waren al weken na de beloofde bouwdatum, laat staan originele leverdatum.
 
Daar gaat de discussie toch over: wat is het belangrijkste: de kwartaalcijfers van Tesla of de beleving van de klant?
Laat eenmalig die extreme focus op kwartaalcijfers los en je kan voor goed de problemen en de minderwaardige manier van aflevering oplossen.
Laat die focus op kwartaalcijfers los en de media bloklettert dat het Tesla groeiverhaal over is want de leveringen zakken. En je zou zelfs degene zijn die dergelijke artikels hier zou blokletteren van "zie je wel", net zoals je al de afgelopen maanden hebt gedaan bij berichten 5 maand YTD (waarmee je netjes de Q2-cijfers van Tesla negatief kan voorstellen).

Hierin is overigens de klant een beetje slachtoffer van zijn eigen succes: zijn levering was gepland voor augustus, maar Tesla vond 'm een auto in Europa die sneller geleverd kon worden. Logisch dat bij zo een buitenkansje er vertraging op papierwerk kan gebeuren.
 
Een automerk, groter dan al de rest samen, moet daar tegen kunnen. De auto's die niet comfortabel in die laatste dagen van Q2 geleverd worden zijn een "vliegende start" voor Q3. Dus dat loslaten levert eenmalig een schijnbaar wat lagere verkoop op. Kans is trouwens reëel dat wanneer de negativiteit rond die einde kwartaal leveringen verdwijnt dat extra klanten oplevert.
Sneller leveren, akkoord maar zorg dan tenminste dat je de nieuwe belofte kan waarmaken zodat de klant niet in de problemen komt omdat hij zijn auto verkocht heeft.
 
  • Like
Reactions: Krisja
...Logisch dat bij zo een buitenkansje er vertraging op papierwerk kan gebeuren.
De logica over wat daar logisch zou kunnen aan zijn ontgaat mij volledig...
Als Murphy vandaag elders bezig is, dan hebben we om 13u00 een afspraak en kunnen we onze NoICE gaan afhalen.
Onze ervaringen zijn uitgesproken met de verantwoordelijke in Hasselt. ik ben niet de persoon die gaat natrappen, dus... Spons erover en einde verhaal...
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Een automerk, groter dan al de rest samen, moet daar tegen kunnen. De auto's die niet comfortabel in die laatste dagen van Q2 geleverd worden zijn een "vliegende start" voor Q3. Dus dat loslaten levert eenmalig een schijnbaar wat lagere verkoop op. Kans is trouwens reëel dat wanneer de negativiteit rond die einde kwartaal leveringen verdwijnt dat extra klanten oplevert.
Sneller leveren, akkoord maar zorg dan tenminste dat je de nieuwe belofte kan waarmaken zodat de klant niet in de problemen komt omdat hij zijn auto verkocht heeft.
Als jij belooft om geen artikels meer te posten waaruit zou blijken dat YTD einde mei, eind augustus of eind november Tesla's leveringen teruglopen, kan ik me zeker vinden dat Tesla die quarter rush los laat.

Maar anderzijds geeft zo een quarter rush wel een plan van aanpak voor Tesla om productie continu te laten lopen, terwijl alle regio's worden bediend. Ik zie er geen echt voordeel in als men bijvoorbeeld in maart zou produceren voor export, en in april voor lokale markt, want dan zie je gewoon in mei plots een stijging van de leveringen en weten de analisten weer niet waarom Tesla zo goed boert in mei. En dat media geleuter ga jij hier als niet-Tesla-eigenaar dan hier ook op een Tesla forum zitten plakken. Is er geen e-tron-forum?
 
  • Like
Reactions: Gumball
...maar ik heb genoeg auto's gekocht om te weten dat administratie bij overheden en bedrijven vaak op een andere snelheid werkt.
Dit is onze twaalfde privé aankoop, ik weet niet of dit ook kan tellen als "ervaring"...
Waar het bij mij om draaide is "afspraken en beloftes" en die hebben niets te maken met problemen of uitdagingen met derden. Die moet je maar incalculeren voor je je beloftes maakt.
My 2cents...
 
Wie de beloftes maakt is nogal geneigd om ‘the good cop’ te willen spelen en goed nieuws te brengen en gaat uit van het best case scenario.
Klaagden we vroeger niet dat onze wagen al een week bij de dealer stond vooraleer we hem mochten afhalen?
Inderdaad. Ik heb al verschillende keren een week voor levering al in mijn bestelde auto kunnen zitten. Altijd wachten op papieren. Begreep nooit waarom dat zo lang moest duren.
 
Ik begrijp wel hoe het komt dat die maandelijkse verkoopcijfers zo variëren, je verwart mijn posts met die van de media.
Ik zie nu waar jouw voortdurende ergernis vandaan komt: een verkeerde interpretatie van mijn posts.
Ik heb nergens gezegd dat Tesla naar de verdoemenis gaat, geen idee waar je dat haalt.
Ik heb al enkele keren beweerd dat het overwicht van Tesla op de EV-sector overschat wordt, dat de andere merken er echt wel in slagen om een flink deel van de EV-koek in te pikken en dat een marktaandeel van 50% of een verkoop van 20 miljoen auto's tegen 2030 volgens mij wat al te optimistisch zijn en geprobeerd dat aan te tonen met wat cijfermateriaal voor de Europese markt. Dat is toch niet hetzelfde als beweren dat Tesla naar de verdoemenis gaat.
 
Ik begrijp wel hoe het komt dat die maandelijkse verkoopcijfers zo variëren, je verwart mijn posts met die van de media.
Je post die mediaberichten dan zonder toe te lichten dat je ze zelf betwijfelt.
Ik heb al enkele keren beweerd dat het overwicht van Tesla op de EV-sector overschat wordt, dat de andere merken er echt wel in slagen om een flink deel van de EV-koek in te pikken en dat een marktaandeel van 50% of een verkoop van 20 miljoen auto's tegen 2030 volgens mij wat al te optimistisch zijn en geprobeerd dat aan te tonen met wat cijfermateriaal voor de Europese markt.
Ik denk dat niemand normaal een marktaandeel van 50% verwacht, maar de Europese markt is maar vrij klein tov wereldwijd. Zeker als je dan einde mei YTD-cijfers gaat quoten waaruit moet blijken dat Tesla hopeloos krimpt.

En sja, als Tesla wel degelijk nog 50% van de verkopen haalde, dan betekende dat legacy autobouwers er niks van bakten, of dat Tesla elk kwartaal weer delivery hell meemaakte. Welke wil je nu eigenlijk?
 
Je post die mediaberichten dan zonder toe te lichten dat je ze zelf betwijfelt.
Opnieuw denk ik dat je mij verwart met iemand anders want ik heb al een hele tijd geen mediaberichten meer gepost. Over verkoopcijfers heb ik dat, voor zover ik me herinner, nooit gedaan. Ik baseerde me recent wel op cijfers die ik terugvond op de NL en NO autoregistratiesites en op info uit wikipedia. Ik stel voor dat wet het laten rusten, want elkaar gelijk geven zit er niet in.