Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla batterijopslag

This site may earn commission on affiliate links.
Ik snap alle commotie rond dit product eigenlijk niet zo... Accu packs voor off grid en hybrid grid gebruik zijn toch al lang op de markt? Kan iemand me vertellen waarom je wel een accu pack in je garage zou hangen met het woord 'Tesla' erop maar niet eentje met bijv. 'Varta' erop?
 
Ik snap alle commotie rond dit product eigenlijk niet zo... Accu packs voor off grid en hybrid grid gebruik zijn toch al lang op de markt? Kan iemand me vertellen waarom je wel een accu pack in je garage zou hangen met het woord 'Tesla' erop maar niet eentje met bijv. 'Varta' erop?

Misschien heeft het ermee te maken dat de meesten nog nooit van Varta (behalve voor de zaklantaarn op de camping) gehoord hebben en er niet echt een uitstraling van uit gaat. Als je aan de weg timmert en het leuk brengt heb je vanzelf exposure. Dat het op termijn moet gaan gebeuren is wel duidelijk. Iemand pakt het nu in ieder geval op.

Geen aandelen hoor!
 
Zo extreem is 100 kWh nu ook weer niet, zeker niet als je je auto van 85 kWh thuis oplaadt?

Ik blijf het duur vinden: mijn installatie die ongeveer 10.000 kWh per jaar zou opbrengen heeft me 15.000 euro gekost. Tel daarbij 5 parallel geschakelde batterijen om een dag van 50 kWh op te vangen en dan verdubbel je even de initiële prijs van de installatie.

Ik ben dit met je eens en dit was ook niet wat ik bedoelde.

Ook in mijn geval zou het voorlopig nog zinloos zijn om een dergelijke installatie aan te schaffen. Voorlopig hebben we nog de saldering en daarvan is het effect hetzelfde.

Maar wat ik bedoelde is het te behalen resultaat als het om het afvlakken van pieken gaat. In een gemiddeld Nederlands huishouden (daar is dan uiteraard geen EV) wordt op jaarbasis rond 3.500 kWh verbruikt. Dat is gemiddeld per dag ongeveer 10 kWh. Wanneer nu elk huishouden zo'n 10 kWh set zou hebben hangen dan zouden die allemaal, op momenten dat er stroom in overvloed is, helemaal geladen worden en op momenten dat nu de centrales er hard tegenaan moeten gaan zouden deze sets het grootste deel van die piek kunnen overnemen.

Daarnaast, als het om een appartementencomplex gaat, is zo'n 100 kWh set een optie. Stel 15 huishoudens met onderlinge verschillen in verbruik en verbruikstijden. Dan geldt hetzelfde.

Dit alles nog los van zon- en windopbrengst. Dat is dan een extra en de sets worden sneller geladen en uiteindelijk kan het zijn dat het zelf supporting gaat worden. Blijven natuurlijk zomer en winterverschillen en daarvoor zijn andere oplossingen nodig (of uitwisseling met gebieden waar het net andersom is).

Stel dat nu morgen het salderen vervalt en je de teveel opgewekte stroom min of meer moet weggeven dan komen deze ste alweer wat dichterbij.

Wij zijn natuurlijk nu net een groep waar het gemiddelde niet geldt, je zegt het al, we hebben een 85 kWh batterij die geladen moet worden.
 
Stel dat nu morgen het salderen vervalt en je de teveel opgewekte stroom min of meer moet weggeven dan komen deze ste alweer wat dichterbij.

Wij zijn natuurlijk nu net een groep waar het gemiddelde niet geldt, je zegt het al, we hebben een 85 kWh batterij die geladen moet worden.

Stel dat je net als in Belgie moet gaan betalen om stroom terug te leveren, zeg een EUR 750,- tot 1000,- per jaar, dan zou ik dus heel snel zo'n accupack op mijn dak erbij plaatsen.
Maar inderdaad ben ik met je eens dat vooralsnog het salderen nu voldoende is, althans voor mij.
 
Stel dat je net als in Belgie moet gaan betalen om stroom terug te leveren, zeg een EUR 750,- tot 1000,- per jaar, dan zou ik dus heel snel zo'n accupack op mijn dak erbij plaatsen.
Maar inderdaad ben ik met je eens dat vooralsnog het salderen nu voldoende is, althans voor mij.
Dat weegt niet echt op vrees ik: 1.000 euro/jaar betalen of bijvoorbeeld 5 batterijen in parallel schakelen voor 17.500 euro. M.a.w. je wint het pas terug na 17,5 jaar en dan ga je er nog van uit dat de performantie van de batterijen niet achteruit gaat.

Ik ben het eens met ERvee; het product is nog in een pionierfase en aldus nog niet financieel aantrekkelijk.
 
Maar wat ik bedoelde is het te behalen resultaat als het om het afvlakken van pieken gaat. In een gemiddeld Nederlands huishouden (daar is dan uiteraard geen EV) wordt op jaarbasis rond 3.500 kWh verbruikt. Dat is gemiddeld per dag ongeveer 10 kWh. Wanneer nu elk huishouden zo'n 10 kWh set zou hebben hangen dan zouden die allemaal, op momenten dat er stroom in overvloed is, helemaal geladen worden en op momenten dat nu de centrales er hard tegenaan moeten gaan zouden deze sets het grootste deel van die piek kunnen overnemen.
Dat gaat met deze set niet werken helaas: je accu moet dan zo 10kW vermogen kunnen leveren op het moment dat je de waterkoker, inductieplaten en oven aanzet (want op het moment dat heel NL aan het koken is, is het piek tijd). Ik geloof dat deze unit maar 2kW vermogen kan leveren...
 
Ff ouderwets ;)
8a23e1ebbe3479f3977cbc3c90fcc66a.jpg


Past beter in FastNed draadje denk ik...sorry
 
De 100 kWh opslag is volgens mij niet geschikt voor particulier gebruik. Is uitgerust met een veel te zwaar koelsysteem want dit systeem is gemaakt voor netbeheerders. 250 euro per kWh is een mooie prijs maar volgens mij kan het nog goedkoper. Hoop dit jaar een opslag te hebben om dat te testen. 100kWh opslag en de auto met b.v. 50 kWh kunnen laden is maar een 1/2 C en dan is koeling niet nodig. Gewicht en ruimte maakt ook minder uit voor stationaire toepassing. Maar tot 2020 blijft salderen bestaan dus geen reden voor eigen opslag, 2017 wordt de salderings regeling geëvalueerd.

Tesla wet trouwens buiten de veel lagere prijs wel veel publiciteit te genereren. Want er waren natuurlijk al anderen met dit soort concepten http://www.powerrouter.com/nl/
 
Last edited:
Dat gaat met deze set niet werken helaas: je accu moet dan zo 10kW vermogen kunnen leveren op het moment dat je de waterkoker, inductieplaten en oven aanzet (want op het moment dat heel NL aan het koken is, is het piek tijd). Ik geloof dat deze unit maar 2kW vermogen kan leveren...

Daar heb je gelijk in, wat onze situatie betreft.

Maar een week geleden was ik bij mijn schoonouders in een Hongaars stadje waar de stroom bovengronds wordt aangeleverd via een kluwen van kabels. Op hun dak zouden prima 16 of meer zonnepanelen passen die dan min of meer van een uur na zonsopgang tot een uur voor ondergang in hun stroombehoefte zouden kunnen voldoen. In veel culturen, ook daar, wordt midden op de dag warm gegeten, dus gekookt.

In die situatie zou het dus perfect kunnen werken. Mooier zou nog zijn een 100 kWh set voor het hele straatje maar dat is nog wel even een brug te ver daar. Overigens is onze Tesla de grootste stroomafnemer ooit bij hen, niet in kW, dat is maar iets van 2,7, maar in kWh. We laden dan in die week een keer flink bij, zeg 60 kWh :)

(Let op de eenheden..... mij pak je niet :)
 
De 100 kWh opslag is volgens mij niet geschikt voor particulier gebruik. Is uitgerust met een veel te zwaar koelsysteem want dit systeem is gemaakt voor netbeheerders. 250 euro per kWh is een mooie prijs maar volgens mij kan het nog goedkoper. Hoop dit jaar een opslag te hebben om dat te testen. 100kWh opslag en de auto met b.v. 50 kWh kunnen laden is maar een 1/2 C en dan is koeling niet nodig. Gewicht en ruimte maakt ook minder uit voor stationaire toepassing. Maar tot 2020 blijft salderen bestaan dus geen reden voor eigen opslag, 2017 wordt de salderings regeling geëvalueerd.

Tesla wet trouwens buiten de veel lagere prijs wel veel publiciteit te genereren. Want er waren natuurlijk al anderen met dit soort concepten http://www.powerrouter.com/nl/

Voor mij is het primaire belang dat ik een UPS voorziening heb op de zaak. Met 100kW kan ik dat doel al bereiken. Als we dan ook nog eens bijvoorbeeld 50kWh kunnen reserveren voor primair dat doel, en de helft beschikbaar stellen om de voertuigen snel te kunnen laden ben ik al helemaal happy. Dus als ik voor €25k dit al kan realiseren zou dat fantastisch zijn. Had nu een "aanbieding" liggen welke me €1600 per kWh zou kosten.... Zit dan wel dat management bij van zoveel % voor UPS en mogelijkheid tot leveren van stroom naar een DC snellader. Maar dan nog, als het niet kan, zet ik er 2 neer, ben ik nog steeds goedkoper uit. Dus ja, ik begrijp dat de meeste dit (nu nog) niet interessant vinden, maar in mijn geval heb ik al een budget voor een UPS. Thuis is voor mij gewoon belang dat ik een uitval van het net kan opvangen, dus daar wil ik graag 2x een 10kW voor aanschaffen. Ik woon in het buitengebied en kan toeval zijn, maar ik heb 2x een uitval gehad waar ik dat in Rotterdam en later in Spijkenisse nog nooit had meegemaakt.
 
Voor mij is het primaire belang dat ik een UPS voorziening heb op de zaak. Met 100kW kan ik dat doel al bereiken. Als we dan ook nog eens bijvoorbeeld 50kWh kunnen reserveren voor primair dat doel, en de helft beschikbaar stellen om de voertuigen snel te kunnen laden ben ik al helemaal happy. Dus als ik voor €25k dit al kan realiseren zou dat fantastisch zijn. Had nu een "aanbieding" liggen welke me €1600 per kWh zou kosten.... Zit dan wel dat management bij van zoveel % voor UPS en mogelijkheid tot leveren van stroom naar een DC snellader. Maar dan nog, als het niet kan, zet ik er 2 neer, ben ik nog steeds goedkoper uit. Dus ja, ik begrijp dat de meeste dit (nu nog) niet interessant vinden, maar in mijn geval heb ik al een budget voor een UPS. Thuis is voor mij gewoon belang dat ik een uitval van het net kan opvangen, dus daar wil ik graag 2x een 10kW voor aanschaffen. Ik woon in het buitengebied en kan toeval zijn, maar ik heb 2x een uitval gehad waar ik dat in Rotterdam en later in Spijkenisse nog nooit had meegemaakt.

+1

ik heb hier ook een offerte liggen voor een 100kWh backupsysteem, met alles op en aan (zonder werkuren) een offerte van + 300k....:crying:
Mijn antwoord was nog dat ik dan beter 3 MSen zou kopen en de batterij er zou uithalen....

Laat maar komen die 100kW versie !
 
+1

ik heb hier ook een offerte liggen voor een 100kWh backupsysteem, met alles op en aan (zonder werkuren) een offerte van + 300k....:crying:
Mijn antwoord was nog dat ik dan beter 3 MSen zou kopen en de batterij er zou uithalen....

Laat maar komen die 100kW versie !


Haha, was precies mijn antwoord, of 2x een BYD E6 kopen, die heeft een 62kW accu en kan 15 kWh terugleveren continu. Maar idd. 160K voor alleen de Accu was het voor mij, en nog zo een ton voor de rest. Installatie, programmeren etc. Zou een heel gedoe ofzo worden met het managen van PV terugleveren aan het net en de accu en dan met name de reservering voor het UPS gedeelte. Dus zakelijk gezien is het naar mijn mening wel een revolutie.

Overigens, de thuisaccu is echt vooralsnog gericht op de US. Wat wij er hier van vinden boeit ze op dit moment echt niet zo. Thuismarkt is 1000x groter ivm het feit dat de US zo een 10 jaar vooroploopt, en ook in negatieve zin. Naast het feit dat er veel afgelegen gebieden zijn, waar meestal stroom bovengronds getransporteerd wordt=grotere kans op storingen is zelfs ook het net in de dichtbevolkte gebieden onderhevig aan storingen ivm de privatisering welke daar dus ook 10 jaar eerder is ingezet en dus uiteindelijk er meer winst gemaakt kan worden door op het lange termijn onderhoud te bezuinigen en alleen maar zowat gaan "pleisterlappen" als het eruit ligt.

- - - Updated - - -

Was dat voor of na dat jij je Tesla had....:rolleyes:

haha, ik heb begrepen dat we met 8 woningen in een straal van één km op één aansluiting zitten. Weet niet of het daar mee te maken had, maar was wel irritant.