Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla batterijopslag

This site may earn commission on affiliate links.
Geld dit ook voor kleinere installaties dan 10 kWp (ik heb zelf 5,5 kWp) terwijl de folder het alleen heeft over grote installaties...


Ik heb, bij de invoering van het prosumententarief 1.0, nu reeds 2 jaar geleden , reeds zo een digitale meter laten plaatsen.
Bij ons bedraagt het forfaitaire bedrag ongeveer 70 EUR per jaar per kW aan vermogen van je omvormer. Stel je hebt een 5kW omvormer, dan betaal je dus 5 x 70 EUR ofwel 350 EUR PER jaar aan forfaitaire vergoeding.

Ik rekende uit dat, wanneer je ALLES zou injecteren van je zonnepanelen (wat je dus nooit doet), je dus 5.000 kWh per jaar injecteert, als je dus een digitale meter hebt, dan dien je te betalen voor wat je effectief injecteert, in mijn rekenvoorbeeld dus de volle 5.000kWh.
De injectie-prijs die ik terugvind is (voor het Intergem-gebied) : 5,465 EUR/MWh, ofwel 27,325 EUR voor 5.000kWh
Mijn keuze was toen zéér snel gemaakt....
Bron injectie tarieven : http://www.stroomvaneigenkweek.be/UPLOADS/FILS/PVVL_info_injectietarief_grotePV_v1.pdf

Ik denk dat ze erop rekenen dat 98% van de mensen gewoon het prosumentarief zullen betalen, deels uit onwetendheid, deels uit gemak...
 
Geld dit ook voor kleinere installaties dan 10 kWp (ik heb zelf 5,5 kWp) terwijl de folder het alleen heeft over grote installaties...

*fingers crossed* Ik zit ook met een 5,25kWp - en een 5500kWh per jaar...
Zou heel interessant zijn als dit voor kleine installaties kon ipv die 350EUR...

Dat werd mij toen toch medegedeeld door EANDIS...

Trouwens, er is een kolom met de melding "LS" wat staat voor LaagSpanning, dus, de gewone huisaansluiting, zou dus moeten...

Ik denk écht dat ze gokken dat niet iedereen (lees 95 % of meer) die moeite zal doen, en diegene die het wel doen...zijn wellicht goedkoop af.

Je moet ook denken...indien de injectietarieven écht duur zouden zijn, dan zouden bedrijven ook niet injecteren maar alternatieven zoeken, opslag, disipatie,...
Ze kunnen injectie ook niet duur maken, dit zijn vastgestelde prijzen op basis van de werkelijke kosten, forfaitair is altijd al duurder, en nu profiteren ze ervan om belasting te heffen.
 
Dit ziet er precies ook wel interessant uit: Photovoltaic power storage with solar inverter | Bosch BPT-S 5
Wel geen idee van de kost noch als deze gekoppeld kunnen worden

Zal wel niet goedkoop zijn, er zit in de kast een omvormer + een chargecontroller + lithiumbatterijen...
Als de batterijen van tesla nu eens beschikbaar zouden zijn....
want de meeste mensen die zonnepanelen hebben, hebben eveneens al omvormers...alé, dat hoop ik voor hun toch :smile:

- - - Updated - - -

Mijn energieleverancier is Ecopower, dit kreeg ik als antwoord op de vraag hoeveel dat zij mij zouden gaan aanrekenen indien ik kies voor werkelijke afrekening :

Hun antwoord op 02/06 :

....
Vanaf 1/7/2015 wordt het zogenaamde prosumententarief ingevoerd. Als alternatief wordt de keuze gelaten voor een bidirectionele meter.
U heeft zulke meter. Doch, zal u inderdaad moeten aangeven of deze meters zullen moeten worden gefactureerd als ofwel een ‘gewone meter mét prosumententarief’ of als een ‘biderectionele meter’. De facturatiemodaliteiten voor de laatste optie zijn ook ons nog niet helemaal duidelijk. We hebben daarover bij Eandis meer duidelijkheid gevraagd. Hopelijk komt die er snel zodat u een juiste beslissing kan nemen.

maw....ze weten het zelf ook nog niet, dat beloofd...
 
't Is weer heel toevallig dat ze nergens concrete rekenvoorbeelden geven met een duidelijke jaarlijkse eindafrekening. Ik vermoed dat een aparte teller sowieso interessant is als je je S tijdens de dag (tijdens energieproductie dus) oplaadt? :)

Ja en nee zou ik denken. Als je (in het voorbeeld van Danny) je volledige 5000 Kwh per jaar van je zonnecellen tijdens de 'zonne-uren' aan het net zou geven en ze 's nachts terugneemt om je Tesla op te laden, dan heb je een zeker terugverdieneffect, namelijk het verschil tussen dag- en nachttarief (bijv. 0,25 EUR/Kwh - 0,15 EUR/Kwh = 0,1 EUR/ Kwh). Dus daar verdien je dan (in dit theoretische voorbeeld) 500 EUR per jaar aan.

Dat doet niets af aan de andere berekening van Danny: kostprijs voor de optie "werkelijk terug op het net zetten" vs. "forfaitaire netvergoeding" (27 EUR vs. 350 EUR) maakt het plaatje alleen maar duidelijker: overdag zonne-energie naar het net zenden en 's nachts evenveel laden geeft in het ene geval 500 - 27 = 473 EUR besparing, in het andere 500 - 350 = 150 EUR. in beide gevallen een besparing versus de hypothese van overdag laden, maar de ene besparing is wel wat frappanter dan de andere.

Ik kan er natuurlijk ook volledig naast zitten, en laat me graag verbeteren door eenieder die meer van elektriciteit en/of wiskunde kent :)!
 
Dimitri,
effe naar het 078 nummer van Infrax bellen en vragen om injectie en afname gescheiden te registreren. Zij noteren de aanvraag en gaan je dan een voorstel doen. Heb ik deze avond gedaan en hopelijk krijg ik snel antwoord. Zal je dan op de hoogte brengen.
groeten, Eddy

Een klant van mij had dit vandaag gedaan, de juffrouw aan de telefoon zie dat je beter kon opteren voor de forfaitaire prosumentebelasting dan het injectietarief te betalen, want, zei ze, het injectietarief is 68 EUR/MWh...
Geen idee waar dit bedrag vandaan komt, maar mijn inziens, zijn de distributienetbeheerders niet echt geneigd om digitale meters te plaatsen...eerder te ontmoedigen.

--> Logisch, overal waar ze zulke meter plaatsen bij een zonnepanelenbezitter, zullen ze minder kunnen aanrekenen...

Trouwens, weet dat als je en digitale meter hebt, je de keuze hebt om te kiezen voor het prosumententarief danwel voor het injectietarief, je kan jaarlijks deze keuze (gratis) veranderen. Wil je sneller veranderen, dan rekenen ze een kost aan, ik wil even kwijt zijn hoeveel dit was. Heb er ergens een brief over gekregen, en moest nu mijn keuze maken voor 15 juni...alleen heeft Ecopower mij nog niet geinformeerd wat de injectietarieven zijn (gezien ze het zelf nog moeten vernemen van EANDIS)

lang leve de administratieve rompslomp :confused:
 
Ik zal morgen ook eens bellen naar Infrax en vragen hoe dat nu precies zit. Ik ben eens benieuwd of het verhaal wat ik ga krijgen enigszins in lijn is met de andere verhalen. Dat zou toch moeten zijn hè...

Ben benieuwd, wij vallen onder EANDIS, jij onder INFRAX, eens zien hoe ze verschillen...niet dat we kunnen veranderen, ze hebben beiden een monopolie, maar in 2017 zouden ze wel alle verschillende prijzen van de distributienetbeheerders gaan gelijkschakelen.
 
Kunnen we nu weer terug naar Tesla Batterijopslag?

Ik zou voor de Belgische terugleveringsnachtmerrie een nieuw draadje openen met een betere titel, ook handig voor anderen.

Ik denk wel dat dit een van de meest relevante argumenten is voor een Tesla-batterij, althans voor de particulier. Stroompannes hebben we behoudens uitzondering toch al 30 jaar niet meer (ondanks de angsthype vorige winter in België), en weinigen op dit BENE-forum wonen op een verlaten eiland zonder aansluiting op het net zou ik denken, dus waarom zou iemand een Tesla-batterij willen behalve om stroom-afgave en stroom-afname van het net te reguleren?
 
Ik denk wel dat dit een van de meest relevante argumenten is voor een Tesla-batterij, althans voor de particulier. Stroompannes hebben we behoudens uitzondering toch al 30 jaar niet meer (ondanks de angsthype vorige winter in België), en weinigen op dit BENE-forum wonen op een verlaten eiland zonder aansluiting op het net zou ik denken, dus waarom zou iemand een Tesla-batterij willen behalve om stroom-afgave en stroom-afname van het net te reguleren?

Iemand die geen geschikt dak heeft voor zonnepanelen. Dan zou die aan 9 €c/kWh met een uitsluitend nachtteller zijn auto en batterij kunnen opladen... en toch verbruiken wanneer hij of zij wil.
 
Iemand die geen geschikt dak heeft voor zonnepanelen. Dan zou die aan 9 €c/kWh met een uitsluitend nachtteller zijn auto en batterij kunnen opladen... en toch verbruiken wanneer hij of zij wil.

Idd (en dat geldt zelfs bij uitbreiding voor iedereen zou ik zeggen :)). Maar in het voorbeeld van 5 Mwh/jaar heb je dan minstens twee Powerwalls nodig denk ik, dus voor die toepassing is terugverdienperiode nogal lang met de huidige prijzen.