Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Even wat cijfers (van NL weliswaar) over verkopen in 2016

Audi van 17.218 naar 14.712
BMW van 19.697 naar 18.756
Citroen van 19.388 naar 13.053
Ford van 25.203 naar 21.365
Mercedes van 15.347 naar 15.409
Mitsubishi van 14.451 naar 5.629 (Outlander)
Nissan van 12.820 naar 12.244 (Leaf 663)
Opel van 25.444 naar 32.500 (Astra en Karl doen het goed)
Peugeot van 49.149 naar 28.130
Renault van 35.161 naar 35.037 (Zoe 183)
Toyota van 23.602 naar 18.509
Volkswagen van 56.272 naar 43.819 (!)
Volvo van 25.105 naar 14.470

Tesla van 1.801 naar 2.120

Dus wat is de big deal?

bedankt voor de cijfers Hans,
heb deze even gepost op de website van De Tijd, als reactie op hun artikel
 
cijfers voor België (cumul. 2016) zijn toch fundamenteel anders :
fikse stijging voor zowat alle merken.
(bron : febiac : Datadigest 2016 )

2016.jpg
 
Last edited:
Het heeft ook te maken met Tesla's keuze om alleen fysiek geleverde auto's te tellen. Immers hebben ze er ruim 83.000 geproduceerd en waren er nog ruim 6.000 "in transit" naar klanten. Ook hoor ik positieve geluiden over de Britse markt waarbij een prijsstijging is uitgesteld omdat de vraag zo enorm is op dit moment. Het probleem is dat tegenwoordig veel media niet te vertrouwen zijn en men zelf onderzoek moet doen om de ongekleurde waarheid te kennen.
 
Het heeft ook te maken met Tesla's keuze om alleen fysiek geleverde auto's te tellen. Immers hebben ze er ruim 83.000 geproduceerd en waren er nog ruim 6.000 "in transit" naar klanten. Ook hoor ik positieve geluiden over de Britse markt waarbij een prijsstijging is uitgesteld omdat de vraag zo enorm is op dit moment. Het probleem is dat tegenwoordig veel media niet te vertrouwen zijn en men zelf onderzoek moet doen om de ongekleurde waarheid te kennen.
Maar de cijfers zullen toch echt van Tesla komen
 
De Nederlandse verkoopcijfers over 2016 werden (zoals vaak) sterk gekleurd door fiscale maatregelen.
* omdat sommige typen aandrijving voor auto's met een kenteken uit 2015 aantrekkelijker waren dan dezelfde auto met een kenteken uit 2016, was er extra verkoop (aan het einde) in 2015. PHEV, m.n.
* omdat kentekens uit 2017 soms weer aantrekkelijker zijn dan dezelfde auto in 2016, werd er uitgesteld.naar 2017. 25% bijtelling werd 22%.
 
Maar de cijfers zullen toch echt van Tesla komen

Jazeker, echter valt mij op dat er vaak een smaakje wordt toegevoegd (niet alleen in het geval van Tesla) en dat zit mij soms dwars. Het is heel simpel, Tesla had tot doel 80.000 auto's te leveren en ze leverden ruim 76.000 en hebben dus hun doel gemist. Het meest positieve vind ik nog wel dat ondanks problemen met de nieuwe "hw2" vanaf oktober, men toch de productiedoelstelling heeft gehaald.
 
  • Like
Reactions: HerrJones
KPMG's Global Automotive Executive Survey 2016 | KPMG | GLOBAL

Het bovenstaande brancherapport van KPMG heeft vandaag redelijk wat stof doen opwaaien op fd.nl. Het FD kopte vanmorgen met 'het einde van het accumatig elektrische rijden'. Als je het rapport echter leest is de strekking heel anders en daarnaast is het natuurlijk lastig om de (ICE) auto-industrie te vragen over de toekomst van het elektrische rijden. BMW zou als meest vooruitstrevend worden gezien met een ruime voorsprong op Tesla.

Ik kon het niet nalaten om de vergelijking te maken met een artikel uit het Financieele Dagblad van 4 januari 1912, waarin producenten van petroleumlampen en kaarsen werd gevraagd naar de toekomst van de gloeilamp. Natuurlijk een onhaalbare businesscase. Je mist de gezelligheid van kaarslicht en er is nooit voldoende elektriciteit op iedere plek ;-).
 
Haha ja mooi hé! Zou het naïviteit zijn?
Ik denk trouwens dat de regio Zwolle nog wel goede kans maakt om zo'n fabriek neer te zetten mocht Tesla voor Nederland kiezen. Erg veel logistiek en distributiecentra plus goede verbindingen met rest van EU.
Het state of the art distributiecentrum van Wehkamp staat ook in Zwolle. Het stond eerst in de gemeente Hardenberg..

 
Tenenkrommend hoorde ik op BNR ook al over dit onderzoek. Men bracht het bloedserieus alsof t een feit was.
Die publicatie slaat als een tang op een varken, als iedereen een elektrische auto zou rijden is er een capaciteitsprobleem, en dat probleem is er niet bij brandstofcel auto's?

Hoe wordt waterstof ook al weer geproduceerd? Ik dacht toch echt dmv elektrolyse.....
 
Die publicatie slaat als een tang op een varken, als iedereen een elektrische auto zou rijden is er een capaciteitsprobleem, en dat probleem is er niet bij brandstofcel auto's?

Hoe wordt waterstof ook al weer geproduceerd? Ik dacht toch echt dmv elektrolyse.....

en met een rendement van pakweg 50%.
met andere woorden: dubbel zoveel elektriciteit nodig zelfs.
 
en met een rendement van pakweg 50%.
met andere woorden: dubbel zoveel elektriciteit nodig zelfs.

Als het al niet het drievoudige of het viervoudige is.
Om alle auto's in Nederland op duurzame electriciteit te laten rijden zijn er zo'n 1200 windmolens van 6 MW op zee nodig heeft Jasper Vis wel eens berekent. Alle auto’s op duurzame elektriciteit?
Lijkt heel veel maar Minister Kamp heeft al aangegeven dat er na de tenders voor de huidige kavels nieuwe projecten zullen volgen voor nog eens 7000MW, juist omdat we ook electrisch gaan rijden. En de eerste 10MW turbines komen er aan, dus 700 molens zouden wel eens genoeg kunnen zijn.

Als Shell en consorten willen dat we op waterstof willen gaan rijden dan kunnen ze alvast gaan sparen voor het bijbouwen van nog eens zo'n zelfde hoeveelheid windmolens EXTRA, plus het omzetten naar H2, plus het transport daarvan.
 

Attachments

  • 20161229_095544.jpg
    20161229_095544.jpg
    670.7 KB · Views: 34
  • 20161229_095552.jpg
    20161229_095552.jpg
    705.2 KB · Views: 33
  • 20161229_095558.jpg
    20161229_095558.jpg
    659.9 KB · Views: 39
  • 20161229_095600.jpg
    20161229_095600.jpg
    616.8 KB · Views: 37