Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

actie Tesla: 24 uur proefrit. Dubbele fail.

This site may earn commission on affiliate links.
Weken geleden kreeg ik, en waarschijnlijk velen van jullie, een mail van Tesla waarin stond dat ik 5 mensen een proefrit in een Tesla naar keuze van 24 uur mocht aanbieden. Hier de tekst die ik mocht doorsturen naar 5 andere mensen:

"Uw vriend heeft u uitgenodigd om één dag lang een testrit te maken met Model 3 of Model Y. Tijdens uw uitgebreide testrit krijgt u de kans om te ervaren hoe een elektrisch voertuig naadloos in uw leven past en al onze nieuwste functies te ontdekken, waaronder Dog Mode, Theater Mode en Autopilot. Meld u hier aan:: Breng een Tesla mee naar huis | Tesla-evenementen"

Als Tesla-enthousiasteling heb ik direct een paar mensen aangeschreven die serieuze kandidaten zouden kunnen zijn. Een van hen heeft op 24 mei daadwerkelijk een proefrit geboekt en daarvoor allerlei gegevens achtergelaten (NAW, welke auto nu gereden wordt, per wanneer ze op zoek zijn naar een nieuwe auto, etc.).

Daarna: niets. Geen ontvangstbevestiging, geen update, geen uitnodiging. Niets. Dit is wat mij betreft fail #1.

Vandaag, 7.5 week later sprak die persoon mij aan dat zij nog niets gehoord hadden van Tesla. Dat vond ik niet netjes, dus heb ik Tesla Tilburg (ons rayon) gebeld. Die erkenden dat de follow-up niet soepel verliep (!). Ik heb aangegeven dat deze mensen echt serieuze kandidaten waren en ze zouden direct contact opnemen.

En verdraaid, Tesla heeft vandaag contact met ze opgenomen. Erg netjes!

Maar wat schetst mijn verbazing: ze kregen een proefrit van slechts 1 uur. Ik had ze juist vandaag nog verteld hoe fijn het is dat ze de auto een hele dag kregen (24 uur stond in de email van Tesla aan mij) zodat ze een langere rit konden gaan maken om van hun range anxiety af te komen (het zijn geen EV-rijders), ze zouden het superchargen kunnen uitproberen, etc. Zelfs nadat ze aangaven verwacht te hebben de auto langer te mogen gebruiken gaf Tesla geen krimp en zei dat ze de auto niet langer dan een uur mochten gebruiken. [edit: er staat, nadat de potentiële klant op de link heeft gedrukt in de kleine letters "De beschikbaarheid en duur van de verlengde testrit zijn afhankelijk van de beschikbaarheid bij uw plaatselijke Store van het door u aangevraagde Tesla-model." Daarmee komen ze juridisch overal mee weg maar laten ze wel een vervelend gevoel achter bij zowel de bestaande klant als de potentiële klant.]

Dus Tesla vraagt hun bestaande klanten om anderen te benaderen en hen te overtuigen een proefrit in een Tesla te maken die een dag mag duren (nogmaals: in de email aan mijzelf werd gerept van 24 uur, in de link naar de potentiële klanten werd het "een dag"). Dat doen die bestaande klanten, waarna de potentiële klanten (natuurlijk bekenden als vrienden, familie, collega's) niets meer van Tesla horen. Na aandringen van de bestaande klant komt er dan toch een reactie vanuit Tesla maar niet voor een beloofde proefrit van een dag maar slechts voor een uur????

Wat mij betreft is dit het zoveelste voorbeeld van Tesla's super slechte klantbehandeling. Slechte after-sale behandeling ben ik de afgelopen 5 jaar met een S en een 3 al gewend, daar komt nu ook nog een slechte pre-sale behandeling bij. En dan ben je wel heel arrogant bezig.

Ik heb, totaal zinloos natuurlijk, een mail naar Tesla Tilburg gestuurd. Daar krijg ik waarschijnlijk een nietszeggend antwoord van, wijzend op de kleine letters. Dit is echt niet goed voor je merk, al vind je jezelf top of the class. Dit arrogante, nonchalante gedrag gaat uiteindelijk tegen je werken.
 
Last edited:
Heel terecht dat dit aanvoelt als een dubbele fail. Irritant dat hun gebrek aan professionalisme dan op jou - als Tesla promoter dan nog - afstraalt.
Er worden goeie dingen verzonnen, maar daarna is de opvolging hopeloos, gewoon omdat er niemand is die er nog echt naar kijkt als het plan is gelanceerd.
Iemand nog iets gehoord van de Tesla Earth Day Photo Contest die gepromoot werd via e-mail en in de app? 🤔
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC
Dat lijkt me inderdaad een interne fail waar op landelijk niveau uit het marketing department een geweldig idee komt, en op lokaal niveau per SeC er gewoon niet genoeg auto's zijn.

De normale testrit in België is een half uurtje, maar de medewerker zei dat het niet zo nauw kwam. Ik denk dat ze blokken van een uur voorzien, en dan ook tijd om de auto tussentijds aan de AC lader te hangen.

Als dan op landelijk niveau zo een plan wordt uitgedokterd maar er wordt geen capaciteit voorzien, dan loopt dat mis. Erg jammer.

Maar denk ook: andere merken kunnen vaak hun demo's missen omdat het zelf aangekochte wagens zijn die op de dealer staan. Voor speciale modellen moet je ook naar de importeur en heb je ook maar een uurtje ofzo. Tesla heeft geen modellen die langer dan een kwartaal blijven staan.
 
En hierom ben ik blij dat ik (ook al is het met verlies) mijn Tesla heb verkocht. Voor service moet je daar absoluut niet zijn. Arrogante medewerkers (althans, niet allemaal).
 
Arrogante medewerkers (althans, niet allemaal).
Dat is niet mijn ervaring, ik ben niet tevreden over de kwaliteit van hun service maar de medewerkers zelf vind ik eigenlijk altijd wel heel vriendelijk en behulpzaam. Ze hebben alleen te weinig tools om service te kunnen bieden. Ze roeien met de riemen die ze hebben zeg maar
 
Dat is niet mijn ervaring, ik ben niet tevreden over de kwaliteit van hun service maar de medewerkers zelf vind ik eigenlijk altijd wel heel vriendelijk en behulpzaam. Ze hebben alleen te weinig tools om service te kunnen bieden. Ze roeien met de riemen die ze hebben zeg maar
En dat is ook de reden dat dit misloopt. Operations heeft te weinig middelen en de marketing jongens en meisjes trekken zich daar, zoals gewoonlijk is mijn ervaring, niks van aan.
 
Maar denk ook: andere merken kunnen vaak hun demo's missen omdat het zelf aangekochte wagens zijn die op de dealer staan. Voor speciale modellen moet je ook naar de importeur en heb je ook maar een uurtje ofzo. Tesla heeft geen modellen die langer dan een kwartaal blijven staan.
Ik heb Tesla in mijn mail al geschreven dat ik niet geïnteresseerd ben in de vele redenen die er kunnen zijn om hun belofte niet na te komen, dit is ook weer zo'n reden. Valide, zeker, maar plan dan geen actie zoals ze die gepland hebben.
 
Absoluut een fail maar ik denk dat de consequenties zwaar overschat worden.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar Noorwegen waar de Tesla-service een paar jaar geleden echt rampzalig was en naar de verkopen daar nu heeft de consument blijkbaar een kort geheugen.

Niet om het goed te praten hoor, service en dit soort dingen moet echt beter, maar wel de realiteit.
 
Ik heb Tesla in mijn mail al geschreven dat ik niet geïnteresseerd ben in de vele redenen die er kunnen zijn om hun belofte niet na te komen, dit is ook weer zo'n reden. Valide, zeker, maar plan dan geen actie zoals ze die gepland hebben.
Gaat je mailtje naar de lokale SeC, of het nationale niveau? Want lokaal kunnen ze niks doen, en ik kan me goed voorstellen dat er zoveel dringendere dingen zijn voorrang hebben op je mailtje...
 
Absoluut een fail maar ik denk dat de consequenties zwaar overschat worden.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar Noorwegen waar de Tesla-service een paar jaar geleden echt rampzalig was en naar de verkopen daar nu heeft de consument blijkbaar een kort geheugen.

Niet om het goed te praten hoor, service en dit soort dingen moet echt beter, maar wel de realiteit.
Eens, maar die vlieger gaat steeds minder op naarmate er meer alternatieven beschikbaar komen.
 
Eens, maar die vlieger gaat steeds minder op naarmate er meer alternatieven beschikbaar komen.
Allemaal relatief. Ik hoor van niet-Tesla-rijders dat ze tevreden zijn, maar ze regelen dan wel een diesel van een collega om op vakantie te gaan. Mijn buurman z'n e-tron heb ik ook niet meer gezien en nu rijdt ie in een Mercedes met tankklep en uitlaten.