Weken geleden kreeg ik, en waarschijnlijk velen van jullie, een mail van Tesla waarin stond dat ik 5 mensen een proefrit in een Tesla naar keuze van 24 uur mocht aanbieden. Hier de tekst die ik mocht doorsturen naar 5 andere mensen:
"Uw vriend heeft u uitgenodigd om één dag lang een testrit te maken met Model 3 of Model Y. Tijdens uw uitgebreide testrit krijgt u de kans om te ervaren hoe een elektrisch voertuig naadloos in uw leven past en al onze nieuwste functies te ontdekken, waaronder Dog Mode, Theater Mode en Autopilot. Meld u hier aan:: Breng een Tesla mee naar huis | Tesla-evenementen"
Als Tesla-enthousiasteling heb ik direct een paar mensen aangeschreven die serieuze kandidaten zouden kunnen zijn. Een van hen heeft op 24 mei daadwerkelijk een proefrit geboekt en daarvoor allerlei gegevens achtergelaten (NAW, welke auto nu gereden wordt, per wanneer ze op zoek zijn naar een nieuwe auto, etc.).
Daarna: niets. Geen ontvangstbevestiging, geen update, geen uitnodiging. Niets. Dit is wat mij betreft fail #1.
Vandaag, 7.5 week later sprak die persoon mij aan dat zij nog niets gehoord hadden van Tesla. Dat vond ik niet netjes, dus heb ik Tesla Tilburg (ons rayon) gebeld. Die erkenden dat de follow-up niet soepel verliep (!). Ik heb aangegeven dat deze mensen echt serieuze kandidaten waren en ze zouden direct contact opnemen.
En verdraaid, Tesla heeft vandaag contact met ze opgenomen. Erg netjes!
Maar wat schetst mijn verbazing: ze kregen een proefrit van slechts 1 uur. Ik had ze juist vandaag nog verteld hoe fijn het is dat ze de auto een hele dag kregen (24 uur stond in de email van Tesla aan mij) zodat ze een langere rit konden gaan maken om van hun range anxiety af te komen (het zijn geen EV-rijders), ze zouden het superchargen kunnen uitproberen, etc. Zelfs nadat ze aangaven verwacht te hebben de auto langer te mogen gebruiken gaf Tesla geen krimp en zei dat ze de auto niet langer dan een uur mochten gebruiken. [edit: er staat, nadat de potentiële klant op de link heeft gedrukt in de kleine letters "De beschikbaarheid en duur van de verlengde testrit zijn afhankelijk van de beschikbaarheid bij uw plaatselijke Store van het door u aangevraagde Tesla-model." Daarmee komen ze juridisch overal mee weg maar laten ze wel een vervelend gevoel achter bij zowel de bestaande klant als de potentiële klant.]
Dus Tesla vraagt hun bestaande klanten om anderen te benaderen en hen te overtuigen een proefrit in een Tesla te maken die een dag mag duren (nogmaals: in de email aan mijzelf werd gerept van 24 uur, in de link naar de potentiële klanten werd het "een dag"). Dat doen die bestaande klanten, waarna de potentiële klanten (natuurlijk bekenden als vrienden, familie, collega's) niets meer van Tesla horen. Na aandringen van de bestaande klant komt er dan toch een reactie vanuit Tesla maar niet voor een beloofde proefrit van een dag maar slechts voor een uur????
Wat mij betreft is dit het zoveelste voorbeeld van Tesla's super slechte klantbehandeling. Slechte after-sale behandeling ben ik de afgelopen 5 jaar met een S en een 3 al gewend, daar komt nu ook nog een slechte pre-sale behandeling bij. En dan ben je wel heel arrogant bezig.
Ik heb, totaal zinloos natuurlijk, een mail naar Tesla Tilburg gestuurd. Daar krijg ik waarschijnlijk een nietszeggend antwoord van, wijzend op de kleine letters. Dit is echt niet goed voor je merk, al vind je jezelf top of the class. Dit arrogante, nonchalante gedrag gaat uiteindelijk tegen je werken.
"Uw vriend heeft u uitgenodigd om één dag lang een testrit te maken met Model 3 of Model Y. Tijdens uw uitgebreide testrit krijgt u de kans om te ervaren hoe een elektrisch voertuig naadloos in uw leven past en al onze nieuwste functies te ontdekken, waaronder Dog Mode, Theater Mode en Autopilot. Meld u hier aan:: Breng een Tesla mee naar huis | Tesla-evenementen"
Als Tesla-enthousiasteling heb ik direct een paar mensen aangeschreven die serieuze kandidaten zouden kunnen zijn. Een van hen heeft op 24 mei daadwerkelijk een proefrit geboekt en daarvoor allerlei gegevens achtergelaten (NAW, welke auto nu gereden wordt, per wanneer ze op zoek zijn naar een nieuwe auto, etc.).
Daarna: niets. Geen ontvangstbevestiging, geen update, geen uitnodiging. Niets. Dit is wat mij betreft fail #1.
Vandaag, 7.5 week later sprak die persoon mij aan dat zij nog niets gehoord hadden van Tesla. Dat vond ik niet netjes, dus heb ik Tesla Tilburg (ons rayon) gebeld. Die erkenden dat de follow-up niet soepel verliep (!). Ik heb aangegeven dat deze mensen echt serieuze kandidaten waren en ze zouden direct contact opnemen.
En verdraaid, Tesla heeft vandaag contact met ze opgenomen. Erg netjes!
Maar wat schetst mijn verbazing: ze kregen een proefrit van slechts 1 uur. Ik had ze juist vandaag nog verteld hoe fijn het is dat ze de auto een hele dag kregen (24 uur stond in de email van Tesla aan mij) zodat ze een langere rit konden gaan maken om van hun range anxiety af te komen (het zijn geen EV-rijders), ze zouden het superchargen kunnen uitproberen, etc. Zelfs nadat ze aangaven verwacht te hebben de auto langer te mogen gebruiken gaf Tesla geen krimp en zei dat ze de auto niet langer dan een uur mochten gebruiken. [edit: er staat, nadat de potentiële klant op de link heeft gedrukt in de kleine letters "De beschikbaarheid en duur van de verlengde testrit zijn afhankelijk van de beschikbaarheid bij uw plaatselijke Store van het door u aangevraagde Tesla-model." Daarmee komen ze juridisch overal mee weg maar laten ze wel een vervelend gevoel achter bij zowel de bestaande klant als de potentiële klant.]
Dus Tesla vraagt hun bestaande klanten om anderen te benaderen en hen te overtuigen een proefrit in een Tesla te maken die een dag mag duren (nogmaals: in de email aan mijzelf werd gerept van 24 uur, in de link naar de potentiële klanten werd het "een dag"). Dat doen die bestaande klanten, waarna de potentiële klanten (natuurlijk bekenden als vrienden, familie, collega's) niets meer van Tesla horen. Na aandringen van de bestaande klant komt er dan toch een reactie vanuit Tesla maar niet voor een beloofde proefrit van een dag maar slechts voor een uur????
Wat mij betreft is dit het zoveelste voorbeeld van Tesla's super slechte klantbehandeling. Slechte after-sale behandeling ben ik de afgelopen 5 jaar met een S en een 3 al gewend, daar komt nu ook nog een slechte pre-sale behandeling bij. En dan ben je wel heel arrogant bezig.
Ik heb, totaal zinloos natuurlijk, een mail naar Tesla Tilburg gestuurd. Daar krijg ik waarschijnlijk een nietszeggend antwoord van, wijzend op de kleine letters. Dit is echt niet goed voor je merk, al vind je jezelf top of the class. Dit arrogante, nonchalante gedrag gaat uiteindelijk tegen je werken.
Last edited: