Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Wakker Nederland heeft weer Nieuws: http://www.telegraaf.nl/binnenland/23893255/__Schone_auto_naar_buitenland__.html

Schone auto naar buitenland

gaat zonder twijfel om gi-gan-tische aantallen.

"Elektrische auto's waar Nederland subsidie op geeft, verdwijnen naar het buitenland. Hierdoor ziet de Nederlandse overheid weinig terug van kostbare groene subsidies. Dat blijkt uit recente exportcijfers van het VWE die het FD heeft opgevraagd"

Even goed lezen en bedenken dat het vast fout geschreven is, uw weet welke krant het is. VWE houdt helemaal niks bij over subsidies.

"Voor Nederlandse bedrijven is het daarom interessant om een in Nederland gesubsidieerde elektrische auto al binnen een jaar naar Noorwegen te verschepen"

Dus de vraag is: En van welke "kostbare groene subsidies" ziet de Nederlandse overheid dan weinig terug? De subsidies die ik ken mag je in elk geval gewoon netjes terugbetalen, als je binnen een jaar desinvesteert.
 
Ik denk dat met subsidie wordt bedoeld: nihil BPM waardoor de auto in combinatie met een lage Euro gebruikt interessant wordt voor bijv. Noorwegen......
En indien MIA / KIA wordt bedoeld, dan is dat juist kassa voor de overhead, want dan krijgen ze bij desinvestering binnen 5 jaar idd een hoop terug....
 
Bloomberg analyse over de Q1 verkopen
Elon Musks Tesla Sells 10K Cars in Q1 With Eyes Now on China - YouTube

Teneur: ondanks nieuw record is dit toch een tegenvaller, want de verkopen aan China blijven achter.

Tegenvaller is dat hij in China genaaid is door distributeurs, die op het laatste moment auto's gecanceld hebben. Infrastructuur is ook nog wel een issue. Maar goed, hij was boos, er zijn wat mensen uitgegooid, komt vast wel goed.

Al met al is het voorlopig nog een luxeprobleem, omdat hij iedere auto verkoopt die hij kan maken.....
 
Zojuist het programma Tegenlicht terug gekeken van afgelopen zondag. Onderwerp is de high tech in Estland. Kort item was ook transport van de toekomst. Drie maal raden welke auto dienst deed als achtergrond? De eigenaar heeft duidelijk een nieuw model S. Terwijl hij met zijn lichaam naar de camera is gedraaid, rijdt de auto autonoom door de straten van Talinn (Zo rond minuut 16). Mooi om te zien hoeveel vertrouwen hij erin heeft.
 
Dat was dus meteen landelijk nieuws: elektrische auto’s worden massaal geëxporteerd na het binnen harken van subsidies door de kopers. Dat was de strekking van een publicatie van het Financieele Dagblad. De media doken er bovenop. Maar… wie kent het erratum dat de krant een dag later publiceerde?


Het Financieel Dagblad pakte lekker uit met het verhaal over de export van elektrische auto’s met subsidiegeld. Een dag later meldt de krant een erratum waarin de conclusie wordt teruggefloten: “…informatie was verstrekt door brancheorganisaties, maar blijkt incorrect. … Kopers kunnen nu geen gebruik meer maken van deze regeling. … Dit klopt niet, de blauwe kolommen zijn het aantal verkochte elektrische auto’s per jaar. … Amsterdam verhindert daarbij dat ondernemers meteen hun auto in het buitenland verkopen.”

Miskleun over export EV’s en FastNed slijpt de messen - ZERAuto
 

Wat Amsterdam (zie het artikeltje in ZERauto) ermee te maken heeft, snap ik niet, maar dat het onzin was zoals ik in #864 eigenlijk al zei, blijft staan.

Komische quote over FN: "Met 2,3 miljoen euro verlies (2014) je bedrijf een waarde toekennen van 160 miljoen euro, dát is pas snelladen." In Quote heeft Michiel Langezaal blijkbaar gezegd: "de waarde van Fastned wordt momenteel op €160 miljoen geschat." Kan iemand dat voor mij terugrekenen?
 
Last edited:
Wat Amsterdam (zie het artikeltje in ZERauto) ermee te maken heeft, snap ik niet, maar dat het onzin was zoals ik in #864 eigenlijk al zei, blijft staan.

Komische quote over FN: "Met 2,3 miljoen euro verlies (2014) je bedrijf een waarde toekennen van 160 miljoen euro, dát is pas snelladen." In Quote heeft Michiel Langezaal blijkbaar gezegd: "de waarde van Fastned wordt momenteel op €160 miljoen geschat." Kan iemand dat voor mij terugrekenen?

Ze willen 40 miljoen ophalen door de uitgistte van 25% van de aandelen. Dus is het hele bedrijf 160 miljoen waard volgens Michiel. Tja dat is wel makkelijk rekenen zo.
 
Wel een erg opmerkelijke statement van Henk Kamp. Als overheid geven we voordelen op elektrische auto's, want dat is (regionaal) beter voor het milieu, maar dan alleen als het een suffe auto is. Het moet niet leuk worden om elektrisch te rijden, laat staan dat er een bedrijf met een elektrische auto komt die daadwerkelijk mensen in de elektrische auto krijgt. Nee dat moeten we niet willen stimuleren.
 
Wel een erg opmerkelijke statement van Henk Kamp. Als overheid geven we voordelen op elektrische auto's, want dat is (regionaal) beter voor het milieu, maar dan alleen als het een suffe auto is. Het moet niet leuk worden om elektrisch te rijden, laat staan dat er een bedrijf met een elektrische auto komt die daadwerkelijk mensen in de elektrische auto krijgt. Nee dat moeten we niet willen stimuleren.

Gelukkig onderkent hij wel dat hybrids niet per definitie milieuvriendelijker zijn dan gewone brandstofauto's, omdat dit geheel afhangt van hoe de auto in de praktijk gebruikt wordt. Eye-opener dus.

Rest is natuurlijk beetje inspelen op sentiment bij niet-Tesla-kunnen-rijden-rijders.