Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
Beste mede lotgenoten,

Zoals beloofd geef jullie een eerste indruk van de nieuwe Tesla Model Y RWD.

Dit is mijn eerste Tesla. Naast het test rijden heb ik er totaal geen ervaring mee zoals velen dat wel hebben. Dus misschien klink ik veel enthousiaster dan jullie zouden zijn. Maar dit is hoe ik het ervaar.

De auto ophalen gaat straight forward. Je krijgt een stuk uitleg maar het meeste moet je zelf ervaren. De auto had geen gebreken en/of panel gabs en hij zat heel goed in de lak. Het enige wat ik opmerkte was dat mijn accu vol geladen was maar toch maar 321 aan range opgaf. Er was maar 7km mee gereden. Dus of dat is alleen maar vol gas gegaan, of er is iets mis met de battery. Dit heb ik aangegeven aan de medewerker en is genoteerd (kopie per mail). Als dit niet veranderd, ga ik hier zeker wat aan laten doen. Verder had ik bij het wegrijden een vibratie vanuit de achterwielen dat leek alsof er een stuk rubber miste wat met hoge snelheden irritanter werd. Ik reed meteen door naar de TC bij mij in de buurt en zij gaven aan dat het komt omdat de auto te lang stil heeft gestaan en dus afgevlakt was. Ze stelden voor om de banden harder op te pompen of de banden te vervangen. Ik koos voor het tweede en de klachten waren verdwenen. De auto is behalve de radius perfect en ik ben er enorm happy mee.

Kwa opties heb ik helaas geen vernieuwde achterbanken, camera’s, en ophanging. USS missen, matrix koplampen en beschik over de recenste processor type. Wat mij opviel was dat de LR en P modellen die daar stonden wel USS hadden. Dus daarvan lijken nog oude type op voorraad te zijn in China (of Duitsland). Komend van een hele snelle SUV is deze iets langzamer, maar zeker niet langzaam. Van 0 naar 100 gaan de eerste 40km/u langzaam, maar daarna gaat het super snel. Tussensprints gaan wel supersnel en krijg je echt een achtbaan gevoel.

Mocht ik nog wat vergeten zijn, laat het even weten en ik zal het checken en alsnog vermelden. Hieronder nog wat foto’s..
 

Attachments

  • 5E3F7255-36A7-45CC-A4B5-9B91E021F456.jpeg
    5E3F7255-36A7-45CC-A4B5-9B91E021F456.jpeg
    403.9 KB · Views: 1,716
  • A4E7D208-AD5D-49BE-BA17-AB995E1DA665.jpeg
    A4E7D208-AD5D-49BE-BA17-AB995E1DA665.jpeg
    293.5 KB · Views: 705
  • C391605D-1167-4A00-BA14-8DDA17816175.jpeg
    C391605D-1167-4A00-BA14-8DDA17816175.jpeg
    276.1 KB · Views: 712
  • EEAF5DE7-3508-4C84-B237-41EE41AE42A4.jpeg
    EEAF5DE7-3508-4C84-B237-41EE41AE42A4.jpeg
    429.6 KB · Views: 696
  • EE819836-F8F5-49CB-BACE-AE4FEA2A19DB.jpeg
    EE819836-F8F5-49CB-BACE-AE4FEA2A19DB.jpeg
    279.9 KB · Views: 738
  • 51C52800-753C-4666-B348-3CCB1AE72D8A.jpeg
    51C52800-753C-4666-B348-3CCB1AE72D8A.jpeg
    420.5 KB · Views: 711
  • 82C768A9-0A55-46CA-B194-60890C4069F3.jpeg
    82C768A9-0A55-46CA-B194-60890C4069F3.jpeg
    501.1 KB · Views: 702
  • 6D9F4C96-4ECE-4620-9045-E97E8F128C3F.jpeg
    6D9F4C96-4ECE-4620-9045-E97E8F128C3F.jpeg
    209.9 KB · Views: 717
  • BBCE5C6F-E7DE-4F48-9950-137FC7A94270.jpeg
    BBCE5C6F-E7DE-4F48-9950-137FC7A94270.jpeg
    462.6 KB · Views: 734
  • CD1BE172-9217-4323-962C-BD47C8B73803.jpeg
    CD1BE172-9217-4323-962C-BD47C8B73803.jpeg
    301.8 KB · Views: 746
Last edited:
Bedankt voor de update! Ik vermoed dat de BMS nog niet is gekalibreerd waardoor die, in dit geval, een lagere range weergeeft. Bij een LFP batterij is die nogal afhankelijk van je rijgedrag.

Ik ben heel benieuwd naar de werkelijke range die je dagelijks gaat rijden.

Veel plezier! 🥳
 
Dankje😁

Ik vermoed ook dat het met kalibratie te maken heeft. Ondanks dat ik niet voor de LR gekozen heb, hoop ik toch meer range eruit te halen. Dus dit was wel een domper. Maar ik blijf positief en ga het mee maken. Maar blijft de range uit, gaat Tesla zeker van mij horen. Ik zal mijn bevinding later hier posten.
 
  • Like
Reactions: Saci112
Dankje😁

Ik vermoed ook dat het met kalibratie te maken heeft. Ondanks dat ik niet voor de LR gekozen heb, hoop ik toch meer range eruit te halen. Dus dit was wel een domper. Maar ik blijf positief en ga het mee maken. Maar blijft de range uit, gaat Tesla zeker van mij horen. Ik zal mijn bevinding later hier posten.
Gefeliciteerd met je wagen!
Het is wel heel vreemd dat de volledige batterijconditie 321km zou zijn.

Ik heb Model S voorheen gehad en was het aangegeven batterii, ook met de Ford Mustang. “Wellcht” dat de batterij van de Y RWD anders kan zijn. Want na een tijdje en als we de winter ingaan zou je met zo een range maximaal 250km eruit halen.

Voordat ik mijn Model Y had besteld heb ik specifiek gevraagd wat het “reële” range voor het rijden zou zijn. Medewerker in TA gaf aan dat er sinds 2021 strengere regels zijn, wetgeving in de EU. Waarbij de autobedrijven de daadwerkelijke Range moeten opnoemen ipv schatting waarbij hij dus aangaf dat je 455 wel kan rijden. “Kan natuurlijk niet” maar rond de 380+ met een normaal rijgedrag moet het zeker lukken.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Spencer_
Mag hopen dat 321 km een klein probleem is door kalibreren op te lossen want toch redelijk veel geld voor 100 km verder dan mijn oude ioniq 28 kw...
Is de auto al veel eerder geproduceerd misschien vlakke banden krijg je toch niet in zo' n korte tijd van stilstaan op de boot???
 
Mag hopen dat 321 km een klein probleem is door kalibreren op te lossen want toch redelijk veel geld voor 100 km verder dan mijn oude ioniq 28 kw...
Is de auto al veel eerder geproduceerd misschien vlakke banden krijg je toch niet in zo' n korte tijd van stilstaan op de boot???
Als je denkt 300km te halen met de Y dan staat er je een teleurstelling te wachten vrees ik.
Ik rij met de M3 rwd die een stuk zuiniger is en ik haal als alles een beetje meezit 250km.
In de winter nog een stuk minder maar dat verlies zal bij de Y beperkter zijn gezien de warmtepomp.
Ik gok dat de Y zo’n 225km ver zal komen en zal er niet ver naast zitten.
 
Als je denkt 300km te halen met de Y dan staat er je een teleurstelling te wachten vrees ik.
Ik rij met de M3 rwd die een stuk zuiniger is en ik haal als alles een beetje meezit 250km.
In de winter nog een stuk minder maar dat verlies zal bij de Y beperkter zijn gezien de warmtepomp.
Ik gok dat de Y zo’n 225km ver zal komen en zal er niet ver naast zitten.
Dat klinkt wel erg weinig. Met 430-450 WLTP zou ik ook uitgaan van 300+ kilometers. Zeker bij zachte omstandigheden moet 350km toch wel haalbaar zijn. Hooguit dat je in een koude winter onder de 300km duikt. Uiteraard ook afhankelijk van je snelheid.
 
  • Like
Reactions: NielsA and Spencer_
Beste mede lotgenoten,

Zoals beloofd geef jullie een eerste indruk van de nieuwe Tesla Model Y RWD.

Dit is mijn eerste Tesla. Naast het test rijden heb ik er totaal geen ervaring mee zoals velen dat wel hebben. Dus misschien klink ik veel enthousiaster dan jullie zouden zijn. Maar dit is hoe ik het ervaar.

De auto ophalen gaat straight forward. Je krijgt een stuk uitleg maar het meeste moet je zelf ervaren. De auto had geen gebreken en/of panel gabs en hij zat heel goed in de lak. Het enige wat ik opmerkte was dat mijn accu vol geladen was maar toch maar 321 aan range opgaf. Er was maar 7km mee gereden. Dus of dat is alleen maar vol gas gegaan, of er is iets mis met de battery. Dit heb ik aangegeven aan de medewerker en is genoteerd (kopie per mail). Als dit niet veranderd, ga ik hier zeker wat aan laten doen. Verder had ik bij het wegrijden een vibratie vanuit de achterwielen dat leek alsof er een stuk rubber miste wat met hoge snelheden irritanter werd. Ik reed meteen door naar de TC bij mij in de buurt en zij gaven aan dat het komt omdat de auto te lang stil heeft gestaan en dus afgevlakt was. Ze stelden voor om de banden harder op te pompen of de banden te vervangen. Ik koos voor het tweede en de klachten waren verdwenen. De auto is behalve de radius perfect en ik ben er enorm happy mee.

Kwa opties heb ik helaas geen vernieuwde achterbanken, camera’s, en ophanging. USS missen, matrix koplampen en beschik over de recenste processor type. Wat mij opviel was dat de LR en P modellen die daar stonden wel USS hadden. Dus daarvan lijken nog oude type op voorraad te zijn in China (of Duitsland). Komend van een hele snelle SUV is deze iets langzamer, maar zeker niet langzaam. Van 0 naar 100 gaan de eerste 40km/u langzaam, maar daarna gaat het super snel. Tussensprints gaan wel supersnel en krijg je echt een achtbaan gevoel.

Mocht ik nog wat vergeten zijn, laat het even weten en ik zal het checken en alsnog vermelden. Hieronder nog wat foto’s..

Nice en gefeliciteerd Spencer_ !

De accu lijkt mij een een kalibratie ding. Zal wel goed komen. Daarnaast is het ook koud buiten, en misschien rekent hij dat direct door naar de praktijk range. Met deze temperaturen buiten is ca. 300km wel het max., max. haalbaar met een EV met een 58kWh accu.

Ben benieuwd of jij bij het voluit accelereren van je auto ook een hoge fluittoon hoort?

Zie ook: Fluitend geluid
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Spencer_
Gefeliciteerd met je wagen!
Het is wel heel vreemd dat de volledige batterijconditie 321km zou zijn.

Ik heb Model S voorheen gehad en was het aangegeven batterii, ook met de Ford Mustang. “Wellcht” dat de batterij van de Y RWD anders kan zijn. Want na een tijdje en als we de winter ingaan zou je met zo een range maximaal 250km eruit halen.

Voordat ik mijn Model Y had besteld heb ik specifiek gevraagd wat het “reële” range voor het rijden zou zijn. Medewerker in TA gaf aan dat er sinds 2021 strengere regels zijn, wetgeving in de EU. Waarbij de autobedrijven de daadwerkelijke Range moeten opnoemen ipv schatting waarbij hij dus aangaf dat je 455 wel kan rijden. “Kan natuurlijk niet” maar rond de 380+ met een normaal rijgedrag moet het zeker lukken.
Wel benieuwd waarom je voor 20” wielen hebt gekozen als je range belangrijk vind ;-)
Ik heb een goed gesprek gevoerd met mijn TA waarin mijn twijfels tussen een RWD en een LR besproken werden. De WLTP schatting zijn heel accuraat te noemen. Hij gaf aan dat als je daar +/- 10% vanaf haalt (dus +/- 390km), dat de uitkomst realistisch is. Op basis daarvan vond ik de €15.000 meerprijs voor 103km WLTP range veelste veel geld.

390km met de 20inch velgen had ik toen geaccepteerd. Komend van een 3liter V6 met 21inch velgen waarmee ik max ongeveer 430km gecombineerd haalde, zou ik niet veel achteruit gaan. Looks spelen bij mij ook een rol en die 20km+ van de 19 inch velgen kunnen me dan gestolen worden.

Maar als ik dan, nadat ik samen met mijn TA, alles uitgedacht en berekend had, minder dan 321km zal halen (250 wordt zelfs gezegd hier in deze topic), dan voel ik me bedonderd. Want de LR haalt wel 400km op 20 inch en dan had ik er wel meer geld voor over. Want je hebt ook nog degradatie naarmate je de auto langer hebt.
 
Mag hopen dat 321 km een klein probleem is door kalibreren op te lossen want toch redelijk veel geld voor 100 km verder dan mijn oude ioniq 28 kw...
Is de auto al veel eerder geproduceerd misschien vlakke banden krijg je toch niet in zo' n korte tijd van stilstaan op de boot???
Ik vond het ook raar, dat afvlakkings verhaal. De auto is 08/10 geproduceerd. De auto heeft dus iets meer dan een maand stil gestaan. Maar ik heb mijn auto vaker 5weken lang stil laten staan (lange vakanties) en met 21inch heb ik dat nooit gehad. Daarom gekozen voor nieuwe bandjes. Als ik jullie was zou ik daar op letten bij het ophalen van de auto. Ik zal later nog eens even kijken wat het productiejaar van de banden zijn.
Als je denkt 300km te halen met de Y dan staat er je een teleurstelling te wachten vrees ik.
Ik rij met de M3 rwd die een stuk zuiniger is en ik haal als alles een beetje meezit 250km.
In de winter nog een stuk minder maar dat verlies zal bij de Y beperkter zijn gezien de warmtepomp.
Ik gok dat de Y zo’n 225km ver zal komen en zal er niet ver naast zitten.
Hoop het echt niet hey, want had de TA dit eerlijk verteld, kon ik andere keuzes maken. Tesla stond bij mij kwa range altijd op nr1. De Audi e-tron vind ik kwa looks ook heel mooi, maar kwa range was het al snel geen serieuze speler. Maar als blijkt de de RWD Y even ver komt als een e-tron, had ik dit eerder willen weten.

Nice en gefeliciteerd Spencer_ !

De accu lijkt mij een een kalibratie ding. Zal wel goed komen. Daarnaast is het ook koud buiten, en misschien rekent hij dat direct door naar de praktijk range. Met deze temperaturen buiten is ca. 300km wel het max., max. haalbaar met een EV met een 58kWh accu.

Ben benieuwd of jij bij het voluit accelereren van je auto ook een hoge fluittoon hoort?

Zie ook: Fluitend geluid
Ik zal straks even erop letten. Moet wel zeggen dat ik dat een “standaard” EV geluid vind. Omdat ik hiervoor 2x in de de zelfde demo auto heb gereden, heb ik niet echt vergelijkings materiaal. Ik vind de mijne niet anders klinken dan de demo.
 
Ik heb een goed gesprek gevoerd met mijn TA waarin mijn twijfels tussen een RWD en een LR besproken werden. De WLTP schatting zijn heel accuraat te noemen. Hij gaf aan dat als je daar +/- 10% vanaf haalt (dus +/- 390km), dat de uitkomst realistisch is. Op basis daarvan vond ik de €15.000 meerprijs voor 103km WLTP range veelste veel geld.

390km met de 20inch velgen had ik toen geaccepteerd. Komend van een 3liter V6 met 21inch velgen waarmee ik max ongeveer 430km gecombineerd haalde, zou ik niet veel achteruit gaan. Looks spelen bij mij ook een rol en die 20km+ van de 19 inch velgen kunnen me dan gestolen worden.

Maar als ik dan, nadat ik samen met mijn TA, alles uitgedacht en berekend had, minder dan 321km zal halen (250 wordt zelfs gezegd hier in deze topic), dan voel ik me bedonderd. Want de LR haalt wel 400km op 20 inch en dan had ik er wel meer geld voor over. Want je hebt ook nog degradatie naarmate je de auto langer hebt.
Ik vrees dan echt dat het je gaat tegenvallen. Een praktijk range van 250km (of lager bij strenge kou) is wel waar je rekening mee moet houden. En besef ook dat je vrijwel nooit de accu tot minder dan 5-10% laat zakken, omdat je nog rekening mee moet houden met laden en een vrije laadpaal zoeken, of evt. omrijden. Ik had een M3 LR AWD en heb onlangs een benzine hybride gezins formaat auto erbij gekocht voor ritten naar het buitenland. Voor ritten binnen NL is mijn mijn geval de MY RWD 19inch met 250km range -worst case- nog prima bruikbaar, wel wetende dat er thuis nog een benzine auto staat voor zorgeloze lange ritten.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Spencer_
Beste mede lotgenoten,

Zoals beloofd geef jullie een eerste indruk van de nieuwe Tesla Model Y RWD.

Dit is mijn eerste Tesla. Naast het test rijden heb ik er totaal geen ervaring mee zoals velen dat wel hebben. Dus misschien klink ik veel enthousiaster dan jullie zouden zijn. Maar dit is hoe ik het ervaar.

De auto ophalen gaat straight forward. Je krijgt een stuk uitleg maar het meeste moet je zelf ervaren. De auto had geen gebreken en/of panel gabs en hij zat heel goed in de lak. Het enige wat ik opmerkte was dat mijn accu vol geladen was maar toch maar 321 aan range opgaf. Er was maar 7km mee gereden. Dus of dat is alleen maar vol gas gegaan, of er is iets mis met de battery. Dit heb ik aangegeven aan de medewerker en is genoteerd (kopie per mail). Als dit niet veranderd, ga ik hier zeker wat aan laten doen. Verder had ik bij het wegrijden een vibratie vanuit de achterwielen dat leek alsof er een stuk rubber miste wat met hoge snelheden irritanter werd. Ik reed meteen door naar de TC bij mij in de buurt en zij gaven aan dat het komt omdat de auto te lang stil heeft gestaan en dus afgevlakt was. Ze stelden voor om de banden harder op te pompen of de banden te vervangen. Ik koos voor het tweede en de klachten waren verdwenen. De auto is behalve de radius perfect en ik ben er enorm happy mee.

Kwa opties heb ik helaas geen vernieuwde achterbanken, camera’s, en ophanging. USS missen, matrix koplampen en beschik over de recenste processor type. Wat mij opviel was dat de LR en P modellen die daar stonden wel USS hadden. Dus daarvan lijken nog oude type op voorraad te zijn in China (of Duitsland). Komend van een hele snelle SUV is deze iets langzamer, maar zeker niet langzaam. Van 0 naar 100 gaan de eerste 40km/u langzaam, maar daarna gaat het super snel. Tussensprints gaan wel supersnel en krijg je echt een achtbaan gevoel.

Mocht ik nog wat vergeten zijn, laat het even weten en ik zal het checken en alsnog vermelden. Hieronder nog wat foto’s..
Nog kunnen opladen vandaag ? Is het nog steeds hetzelfde range als gisteren.
 
Ik vrees dan echt dat het je gaat tegenvallen. Een praktijk range van 250km (of lager bij strenge kou) is wel waar je rekening mee moet houden. En besef ook dat je vrijwel nooit de accu tot minder dan 5-10% laat zakken, omdat je nog rekening mee moet houden met laden en een vrije laadpaal zoeken, of evt. omrijden. Ik had een M3 LR AWD en heb onlangs een benzine hybride gezins formaat auto erbij gekocht voor ritten naar het buitenland. Voor ritten binnen NL is mijn mijn geval de MY RWD 19inch met 250km range -worst case- nog prima bruikbaar, wel wetende dat er thuis nog een benzine auto staat voor zorgeloze lange ritten.
250km range is bijna 50% van de WLTP waarde. Dat kan toch bijna niet..
Ik snap ook wel dat jij daar iets meer op ingesteld bent dan ik. Jij komt van een M3 RWD. Maar toch.

Nog kunnen opladen vandaag ? Is het nog steeds hetzelfde range als gisteren.
Ik zal de accu eerst zo ver mogelijk leegrijden om het dan vervolgens weer te vullen. Ook zal ik mijn rechtervoet in de gaten houden om zo veel mogelijk uit de accu te halen. Vandaag zal het leegrijden wel lukken en na het laden zal ik hier dan een update plaatsen.
 
Als je denkt 300km te halen met de Y dan staat er je een teleurstelling te wachten vrees ik.
Ik rij met de M3 rwd die een stuk zuiniger is en ik haal als alles een beetje meezit 250km.
In de winter nog een stuk minder maar dat verlies zal bij de Y beperkter zijn gezien de warmtepomp.
Ik gok dat de Y zo’n 225km ver zal komen en zal er niet ver naast zitten.
Wauw, dat valt me tegen. Lang getwijfeld tussen LR en SR+ en nog steeds vraag ik me wel eens of of ik niet beter voor de SR+ had moeten gaan maar daar kan ik nu mee stoppen.
 
  • Like
Reactions: DamascuS75D
Ik vond het ook raar, dat afvlakkings verhaal. De auto is 08/10 geproduceerd. De auto heeft dus iets meer dan een maand stil gestaan. Maar ik heb mijn auto vaker 5weken lang stil laten staan (lange vakanties) en met 21inch heb ik dat nooit gehad. Daarom gekozen voor nieuwe bandjes. Als ik jullie was zou ik daar op letten bij het ophalen van de auto. Ik zal later nog eens even kijken wat het productiejaar van de banden zijn.

Hoop het echt niet hey, want had de TA dit eerlijk verteld, kon ik andere keuzes maken. Tesla stond bij mij kwa range altijd op nr1. De Audi e-tron vind ik kwa looks ook heel mooi, maar kwa range was het al snel geen serieuze speler. Maar als blijkt de de RWD Y even ver komt als een e-tron, had ik dit eerder willen weten.


Ik zal straks even erop letten. Moet wel zeggen dat ik dat een “standaard” EV geluid vind. Omdat ik hiervoor 2x in de de zelfde demo auto heb gereden, heb ik niet echt vergelijkings materiaal. Ik vind de mijne niet anders klinken dan de demo.
How did you find out the exact production date of the car? Did TA inform you of it or can we find it out online based on VIN? Thanks
 
Ik heb een goed gesprek gevoerd met mijn TA waarin mijn twijfels tussen een RWD en een LR besproken werden. De WLTP schatting zijn heel accuraat te noemen. Hij gaf aan dat als je daar +/- 10% vanaf haalt (dus +/- 390km), dat de uitkomst realistisch is. Op basis daarvan vond ik de €15.000 meerprijs voor 103km WLTP range veelste veel geld.

390km met de 20inch velgen had ik toen geaccepteerd. Komend van een 3liter V6 met 21inch velgen waarmee ik max ongeveer 430km gecombineerd haalde, zou ik niet veel achteruit gaan. Looks spelen bij mij ook een rol en die 20km+ van de 19 inch velgen kunnen me dan gestolen worden.

Maar als ik dan, nadat ik samen met mijn TA, alles uitgedacht en berekend had, minder dan 321km zal halen (250 wordt zelfs gezegd hier in deze topic), dan voel ik me bedonderd. Want de LR haalt wel 400km op 20 inch en dan had ik er wel meer geld voor over. Want je hebt ook nog degradatie naarmate je de auto langer hebt.
Denk dat 10 procent wel klopt, maar wel met warm weet, dat is boven de graad of 12. Daaronder zal het echt veel meer dan 10 procent zijn. Maar natuurlijk hangt ook veel af van de wind, je rechtervoet, de afstand etc. Met mijn m3LR met een wltp van boven de 600 maakt dat niet veel uit, is je wltp rond de 400, ja, dat scheelt dan toch een slok op een borrel vrees ik.
 
250km range is bijna 50% van de WLTP waarde. Dat kan toch bijna niet..
Ik snap ook wel dat jij daar iets meer op ingesteld bent dan ik. Jij komt van een M3 RWD. Maar toch.


Ik zal de accu eerst zo ver mogelijk leegrijden om het dan vervolgens weer te vullen. Ook zal ik mijn rechtervoet in de gaten houden om zo veel mogelijk uit de accu te halen. Vandaag zal het leegrijden wel lukken en na het laden zal ik hier dan een update plaatsen.
Ik heb zowel de M3 SR+ RWD (52kwh) en M3 LR AWD (75kwh) gereden. Beide auto's met L-ion accu (=90% opladen).
Het huidige model M3 2022 SR+ heeft 60kwh LFP (=100% opladen)

Ook de MY LR 2023 zal kwa praktijk range tegen gaan vallen (Ik denk icm 20", max. 350 bij echt koud weer, 430 bij warm weer).

Het besparen van 16k op de MY LR kan je prima gebruiken als aanbetaling voor een 2e benzine auto.
Dat was mijn redenering toen ik voor de RWD heb gekozen.

Maar mocht er binnen nu en 1 jaar een MY RWD Long Range met de nieuwe 4680 cellen (WLTP >600+ en MiG) komen en tegen een schappelijke meerprijs, dan wil ik wel mijn RWD wel inruilen voor een RWD LR in een nieuwe kleur Silver ;-).
Voor nu is de RWD met de huidige specs en prijs voor mij (en vele anderen vermoed ik) een prima deal.
 
  • Like
Reactions: AGNL
250km range is bijna 50% van de WLTP waarde. Dat kan toch bijna niet..
Ik snap ook wel dat jij daar iets meer op ingesteld bent dan ik. Jij komt van een M3 RWD. Maar toch.


Ik zal de accu eerst zo ver mogelijk leegrijden om het dan vervolgens weer te vullen. Ook zal ik mijn rechtervoet in de gaten houden om zo veel mogelijk uit de accu te halen. Vandaag zal het leegrijden wel lukken en na het laden zal ik hier dan een update plaatsen.

M.b.t. het geschatte praktijk verbruik van de MY RWD: check ook even deze site: Tesla Model Y

Het verbruik is ook afhankelijk van waar je rijdt (stad/ snelweg), weers- en andere omstandigheden en hoe (snel) je rijdt. Ik hou altijd minimaal 10% marge voor het opladen en evt. omrijden voor een werkende laadpaal.

Daarnaast ook een algemeen advies om de EV accu niet te lang stil te staan in <5%/10% of >95%/100% status. Ook zal de accu per jaar ook een minimale % aan capaciteit gaan verliezen.
 
Last edited: