Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
Bovenstaande is mijn ervaring met een M3 SR+ 52kWh bwyr. 2019, zonder warmtepomp en met 4 man in auto. Max 225km range op Duitse autobahn, gem. snelheid 110km. Was erg koud, dacht rond -10 gr C. Mijn verwachtingen voor de MY RWD ( 58 kWh, maar groter en zwaarder) onder dezelfde omstandigheden rond 250km range niet onrealistisch. Verschil is wel de warmtepomp die er nu wel in zit. In de test van autoreview is ook te zien dat praktijk vs theorie heel ver uit elkaar liggen. Ik heb nog geen test kunnen doen, maar reken mij niet rijk met de MY RWD. Voor het beoogde gebruik (alleen woon werk in NL) is 250km -worst case- voor mij prima. Maar als je hogere verwachtingen hebt, bijv. 390- 400 km gegarandeerd praktijk range, heb ik mijn twijfels. Bij meest gunstige omstandigheid heb ik max. ca. 85% WLTP gehaald in mijn SR+.
Is de batterij dan defect van onze Tesla vriend? (231km)
Als ik het zo moet horen, is het toh onmogelijk dat 100% > 231km zou zijn.
 
231km bij "100% batt full" weergave op tabletscreen zal veel te laag zijn icm de huidige weercondities in NL.
Maar ik lees 321km op de foto. Maar de range weergave op het scherm is normaliter altijd hoger is mijn ervaring. Of het aan de batterij hardware ligt, moet Tesla bepalen. Het kan zijn dat het BMS een kalibratie nodig heeft. Ik zal verwachten dat de weergave op het scherm bij een nieuwe auto minimaal rond 390km zal moeten liggen. Niet dat je dan 390 echte km gaat halen. Gedurende de rit zal deze dan automatisch gelijkmatig naar beneden worden bijgesteld. Bij het begin al een weergave van 321km (100%) is idd te laag.
 
231km bij "100% batt full" weergave op tabletscreen zal veel te laag zijn icm de huidige weercondities in NL.
Maar ik lees 321km op de foto. Maar de range weergave op het scherm is normaliter altijd hoger is mijn ervaring. Of het aan de batterij hardware ligt, moet Tesla bepalen. Het kan zijn dat het BMS een kalibratie nodig heeft. Ik zal verwachten dat de weergave op het scherm bij een nieuwe auto minimaal rond 390km zal moeten liggen. Niet dat je dan 390 echte km gaat halen. Gedurende de rit zal deze dan automatisch gelijkmatig naar beneden worden bijgesteld. Bij het begin al een weergave van 321km (100%) is idd te laag.
Normaal moet hij 455 km opgeladen zijn. En natuurlijk heb je het verschil. Ik rij 8 jaar lang een Model S.
Ik had 403km volledig range 100% (85kw) Reed rond 320-350 makkelijk.

Aangezien wij verwachten dat de batterij 455 moet zijn wat Tesla aangeeft en ook (kon rijden) wegens nieuw regelgeving EU. Zou je minimaal wel 350 moeten behalen. Vind dit echt heel vreemd.
 
  • Like
Reactions: Spencer_
231km bij "100% batt full" weergave op tabletscreen zal veel te laag zijn icm de huidige weercondities in NL.
Maar ik lees 321km op de foto. Maar de range weergave op het scherm is normaliter altijd hoger is mijn ervaring. Of het aan de batterij hardware ligt, moet Tesla bepalen. Het kan zijn dat het BMS een kalibratie nodig heeft. Ik zal verwachten dat de weergave op het scherm bij een nieuwe auto minimaal rond 390km zal moeten liggen. Niet dat je dan 390 echte km gaat halen. Gedurende de rit zal deze dan automatisch gelijkmatig naar beneden worden bijgesteld. Bij het begin al een weergave van 321km (100%) is idd te laag.
En dat is meer mijn ding. Een brand nieuwe auto geeft bij een 100% accu 321 aan. Omdat dit de max range is, zal praktijk altijd lager uitallen. Bij mijn was mn eerste accu lading dan ook maar 178 werkelijke kilometers. Daarvan is ongeveer 80 snelweg geweest. Hier en daar stoplicht sprintje ter demonstratie, thats it. Maar we moeten eerlijk zijn dat hier iets niet klopt.

Ik heb na het superchargen tot 97% (ging overigens heel snel, 45min) een rit van 200km puur snelweg gemaakt. Wel op hogere snelheid vanwege haast, maar toen ook letter lege accu. Deze rit wil ik nog wel vergeten want gemiddeld 130km/u is niet handig in een elektri auto. Maar ik ben tot nu toe wel echt teleur gesteld in de range.

Als het scherm nou in eerste instantie bijv. 390km range aangaf, maar in praktijk haal ik maar 300 vanwege allerlei omstandigheden, dan had ik nog hoop. Maar omdat ik dat niet zie bij een volle accu..

Ik zal later even wat gedetailleerder reageren op diverse vragen
 

Attachments

  • 28B6A203-3D46-40AD-8DE1-C57590E3A25F.jpeg
    28B6A203-3D46-40AD-8DE1-C57590E3A25F.jpeg
    274.7 KB · Views: 362
Die 250km die ik stel voor de model Y is autosnelweg aan normale toegelaten snelheid.
Je zal nooit 100% van je batterij kunnen gebruiken, als ik eens per jaar onder de 10% uitkom is het veel.
Die testen zijn niet realistisch, bij normaal gebruik haal je die nooit.
Ik heb over een periode van drie jaar een gemiddeld verbruik van 157 dus best zuinig gereden maar haal bijlange geen 300km laat staan meer.
 
En dat is meer mijn ding. Een brand nieuwe auto geeft bij een 100% accu 321 aan. Omdat dit de max range is, zal praktijk altijd lager uitallen. Bij mijn was mn eerste accu lading dan ook maar 178 werkelijke kilometers. Daarvan is ongeveer 80 snelweg geweest. Hier en daar stoplicht sprintje ter demonstratie, thats it. Maar we moeten eerlijk zijn dat hier iets niet klopt.

Ik heb na het superchargen tot 97% (ging overigens heel snel, 45min) een rit van 200km puur snelweg gemaakt. Wel op hogere snelheid vanwege haast, maar toen ook letter lege accu. Deze rit wil ik nog wel vergeten want gemiddeld 130km/u is niet handig in een elektri auto. Maar ik ben tot nu toe wel echt teleur gesteld in de range.

Als het scherm nou in eerste instantie bijv. 390km range aangaf, maar in praktijk haal ik maar 300 vanwege allerlei omstandigheden, dan had ik nog hoop. Maar omdat ik dat niet zie bij een volle accu..

Ik zal later even wat gedetailleerder reageren op diverse vragen
Dit kan gewoon niet. Zoals je aangeeft als die 390 aan zou geven zou je +- 300 moeten rijden(praktijk). 331 > 250 +-. Dit is niet waard voor een auto van 56k. Als ik zoiets mee zal gaan krijgen, hoef ik deze model niet betaal ik 16k meer heb ik een auto met hoger range en 4x4. met een batterijcapaciteit die wel 450km (praktijk haalbaar is) een vriend van mij heeft er een en laad tot 530.

Wat heeft Tesla erover gezegd?
 
178-200km praktijk range van 100% -> 0% met buitentemperatuur ca. 10 gr C is wel heel, heel, heel erg laag. Niet dat ik een Tesla engineer ben, maar ik zal zelf als het mijn auto is a.s. maandag bij een Tesla Service Centre tekst en uitleg vragen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Spencer_

455-. zoals aangegeven.

Bekijk de video even. Hij heeft 147 km afgelegd met een waarde van 21 Kwh. (1 kwh is +- vergelijkbaar als 5 km)
Auto heeft rond 58, 60 kh batterij capaciteit.

147 x 2.8 = 411km . Je zou dus ongeveer ongeacht snelweg, en airco. Zeker wel 350 moeten gaan rijden.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Spencer_

455-. zoals aangegeven.

Bekijk de video even. Hij heeft 147 km afgelegd met een waarde van 21 Kwh. (1 kwh is +- vergelijkbaar als 5 km)
Auto heeft rond 58, 60 kh batterij capaciteit.

147 x 2.8 = 411km . Je zou dus ongeveer ongeacht snelweg, en airco. Zeker wel 350 moeten gaan rijden.
Deze persoon zit in Portugal. Buiten temperatuur rond de 20-25 graden is optimaal voor een EV. Dan moet 350+ echt haalbaar zijn als je alleen en niet als een gek rijdt.
 
Last edited:
En dat is meer mijn ding. Een brand nieuwe auto geeft bij een 100% accu 321 aan. Omdat dit de max range is, zal praktijk altijd lager uitallen. Bij mijn was mn eerste accu lading dan ook maar 178 werkelijke kilometers. Daarvan is ongeveer 80 snelweg geweest. Hier en daar stoplicht sprintje ter demonstratie, thats it. Maar we moeten eerlijk zijn dat hier iets niet klopt.

Ik heb na het superchargen tot 97% (ging overigens heel snel, 45min) een rit van 200km puur snelweg gemaakt. Wel op hogere snelheid vanwege haast, maar toen ook letter lege accu. Deze rit wil ik nog wel vergeten want gemiddeld 130km/u is niet handig in een elektri auto. Maar ik ben tot nu toe wel echt teleur gesteld in de range.

Als het scherm nou in eerste instantie bijv. 390km range aangaf, maar in praktijk haal ik maar 300 vanwege allerlei omstandigheden, dan had ik nog hoop. Maar omdat ik dat niet zie bij een volle accu..

Ik zal later even wat gedetailleerder reageren op diverse vragen
Weet je hoeveel kWh je bij de Supercharger van 0? naar 97% aan stroom geladen hebt? Dat staat op de factuur in je persoonlijke pagina op tesla.com als je ingelogd bent.
 
Weet je hoeveel kWh je bij de Supercharger van 0? naar 97% aan stroom geladen hebt? Dat staat op de factuur in je persoonlijke pagina op tesla.com als je ingelogd bent.
Ik kwam niet op 0% aan. Percentage weet ik niet meer, maar had nog 41km aan range (zie vorige screenshot). Ik heb 40kWh bijgeladen tot 97%. Gaf me dacht ik 320 aan range. Als ik door was gaan laden zou die tot 334km aan range laden. Als 41km aan range gelijk staat aan ongeveer 20kWH, dan snap ik het niet meer. Maar lijkt toch echt iets mis met mijn accu. Ik doe wel echt mijn best op positief te blijven.

Ik had op de terugweg van 4% tot 88% geladen. Range kwam uit op 280 ongeveer. Heb toen gemiddeld 110km/u op de snelweg gereden. Afstand was 150km sinds het superchargen waarvan 140 puur snelweg. Ik kan er nog maar 92 maken volgens de boordcomputer maar daar gaat nog een deel vanaf vanwege externe factoren en je rijd niet tot 0. Zeggen jullie maar wat ik van moet vinden. Ik wordt er in iedergeval niet blij van.

8BDBD054-D0D4-4501-8641-7DFE0E1C6F33.jpeg

Dit kan gewoon niet. Zoals je aangeeft als die 390 aan zou geven zou je +- 300 moeten rijden(praktijk). 331 > 250 +-. Dit is niet waard voor een auto van 56k. Als ik zoiets mee zal gaan krijgen, hoef ik deze model niet betaal ik 16k meer heb ik een auto met hoger range en 4x4. met een batterijcapaciteit die wel 450km (praktijk haalbaar is) een vriend van mij heeft er een en laad tot 530.

Wat heeft Tesla erover gezegd?
Tesla heeft het genoteerd bij het ophalen en ondanks dat ik meer dan 160km ermee heb gereden, kan ik het in principe nog steeds weigeren. Want normaliter heb je tot 160km bedenktijd.

Ik heb serieus het vermoeden dat ik een maandagmorgen type accu heb. Het is echt ruk dat ik de auto vlak voor het weekend heb gekregen. In het weekend maak ik vooral snelweg kilometers. Doordeweeks puur stad kilometers. Misschien dat ik dan een ander beeld krijg van de werkelijke range
 
Ik kwam niet op 0% aan. Percentage weet ik niet meer, maar had nog 41km aan range (zie vorige screenshot). Ik heb 40kWh bijgeladen tot 97%. Gaf me dacht ik 320 aan range. Als ik door was gaan laden zou die tot 334km aan range laden. Als 41km aan range gelijk staat aan ongeveer 20kWH, dan snap ik het niet meer. Maar lijkt toch echt iets mis met mijn accu. Ik doe wel echt mijn best op positief te blijven.

Ik had op de terugweg van 4% tot 88% geladen. Range kwam uit op 280 ongeveer. Heb toen gemiddeld 110km/u op de snelweg gereden. Afstand was 150km sinds het superchargen waarvan 140 puur snelweg. Ik kan er nog maar 92 maken volgens de boordcomputer maar daar gaat nog een deel vanaf vanwege externe factoren en je rijd niet tot 0. Zeggen jullie maar wat ik van moet vinden. Ik wordt er in iedergeval niet blij van.

View attachment 876329

Tesla heeft het genoteerd bij het ophalen en ondanks dat ik meer dan 160km ermee heb gereden, kan ik het in principe nog steeds weigeren. Want normaliter heb je tot 160km bedenktijd.

Ik heb serieus het vermoeden dat ik een maandagmorgen type accu heb. Het is echt ruk dat ik de auto vlak voor het weekend heb gekregen. In het weekend maak ik vooral snelweg kilometers. Doordeweeks puur stad kilometers. Misschien dat ik dan een ander beeld krijg van de werkelijke range
Sorry, Ik vind dit wel heel apart, Je moet Maandag echt even bellen/langsgaan. Want dit is gewoon heel vreemd!
Kan natuurlijk gebeuren niet daarvan dat er een probleem of iets aan de hand kan zijn. Vriend van mij heeft Tesla opgehaald, Dag 3 Koplamp links werkt niet.

Komt heus wel goed :)

Model Y bezitter in Spanje:

455 km WLTP geeft dat meestal bij minder dan 70 km/u (of in de stad) en 60%-66%, ongeveer 270-300 km op de snelweg bij 120 km/u. Genoeg om te reizen met normale stops om iets te drinken.

Heb je de video bekeken wat ik heb toegevoegd?
 
Sorry, Ik vind dit wel heel apart, Je moet Maandag echt even bellen/langsgaan. Want dit is gewoon heel vreemd!
Kan natuurlijk gebeuren niet daarvan dat er een probleem of iets aan de hand kan zijn. Vriend van mij heeft Tesla opgehaald, Dag 3 Koplamp links werkt niet.

Komt heus wel goed :)

Model Y bezitter in Spanje:

455 km WLTP geeft dat meestal bij minder dan 70 km/u (of in de stad) en 60%-66%, ongeveer 270-300 km op de snelweg bij 120 km/u. Genoeg om te reizen met normale stops om iets te drinken.

Heb je de video bekeken wat ik heb toegevoegd?
Ik heb de video toevallig al veel eerder gezien.

Als ik de waardes zou halen die jij opgeeft zou halen, was het geen probleem. Maar het lijkt erop dat ik dat niet haal met mijn auto.
 
Heb je ook functie: Acceleratie: Chill en Standaard?
Chill en Standaard

455-. zoals aangegeven.

Bekijk de video even. Hij heeft 147 km afgelegd met een waarde van 21 Kwh. (1 kwh is +- vergelijkbaar als 5 km)
Auto heeft rond 58, 60 kh batterij capaciteit.

147 x 2.8 = 411km . Je zou dus ongeveer ongeacht snelweg, en airco. Zeker wel 350 moeten gaan rijden.
Zie laatste screenshot. Ik doe 150km met 27kWh. Doe je dit x2 dan heb je 300km a 54kWh. Alleen is dit theorie in mijn geval en denk ik niet dat ik dat in de praktijk kan halen.

Ik ben bereid om morgen(zondag) het volgende te doen:

Accu vol superchargen (eerst voorverwarmen)
Een trip van 330km te maken (90 a 95% snelweg)
De gehele trip 110km/u rijden (vind dat dit moet kunnen, maar wil ook wel 100km/u doen)
En dan richting 0% rijden (ligt aan de locatie van een supercharger.

Dit doe ik om na te gaan of ik de auto bij Tesla naar binnen rijdt, of dat ik het hou. Pro EV rijders, graag jullie mening/advies. Verslag volgt dan in de avond.

PS: tot zover nog even een bedankje aan een ieder voor het meedenken!
 
  • Like
Reactions: Edgard
Je verbruikswaarden kloppen. Je batterij lijkt te klein. Best eens leeg rijden en met een gewone lader tot 100% brengen en de BMS tijd geven om te kalibreren. Blijft die nog altijd zo'n lage km waarde aangeven dan lijkt het mij eerder een batterij die niet conform is dan een BMS probleem.
 
Beste Spencer_,

Mijn advies.
1. Rust even goed uit, na 500km op een dag rijden zal vermoeidheid ook wel toe gaan slaan. Merk ik aan de post boven, de info van de laatste post vind ik wat warrig worden.
2. Laad de auto tot 100%, zet de auto in de stand dat je het percentage (%) ziet, en niet de geschatte range in km.
3. Rij de auto tot ca. 10% accu stand op het display
- noteer KM stand bij vertrek
- noteer buitentemp bij vertrek
- zoveel mogelijk op snelweg tussen de 95km-100km/u (gebruik adaptive cruisecontrol), vermijdt sneller rijden dan 100 op teller.
- trek normaal op en probeer zo constant mogelijk snelheid te houden
- neem een dikke jas mee, verwarming in auto zo laag als mogelijk of UIT zetten
- rij als mogelijk alleen, geen of maar 1 passagier mee
- na 10% accu status laden. noteer KM stand vóór het opladen. Noteer afgelezen % accustand bij start laden en laad echt tot 100%
- rij weer -zelfde route- terug naar startbestemming, en noteer % bij aankomst (wind tegen, wordt wind mee; compensatie hoogte verschillen) en gereden KM's na het laden.
4. post bovenstaande info later vandaag of vanavond.

Veel plezier met de trip. Tip: Groningen naar Maastricht is ca. 330km. Onder bovenstaande condities moet dit net haalbaar kunnen zijn.
Zal een mooie test zijn. Blijf dan ook even in Maastricht om de stad te verkennen en rust te pakken voor de terugreis ;-)
En ja, hang hem in Maastricht aan de 11kWh standaard laadpaal. Dan is die binnen iets meer dan 4 uurtjes weer vol. Have fun!

Daarnaast reactie op de punten die in in bovenstaande post lees:
1. In Spanje rijdt je momenteel rond de 22 gr C; Dat is niet vergelijkbaar met de 0- 5 gr C in NL. De EV rijdt het meest optimaal rond de 20-22 graden. Het verschil met 0-5 graden is erg groot in de praktijk. Vergelijk de situatie van Spencer_ niet met de test van de Spaanse/ Portugese reviewer.
2. 195 Wh/km verbruik is mi vrij normaal als je rond 120/130kmu rijdt als het buiten 0-5 graden C is. Zeker als de verwarming binnen ook aan het max. aan het draaien is.
3. Het systeem van de KM range op display ijkt ("voorspelt") automatisch op basis van recent verbruik van de auto. Hecht nu niet veel aan die geschatte 321km range voorspelling op het display op dag 1. Gaat om werkelijke range en verbruik van de auto op langere termijn zal range voorspelling nauwkeuriger worden.

Algemeen: EV rijden en max. range bereiken vergt bewuster en rustiger rijden. Flink doortrappen kan een flinke deuk in de range opleveren.
 
Last edited:
Chill en Standaard

Zie laatste screenshot. Ik doe 150km met 27kWh. Doe je dit x2 dan heb je 300km a 54kWh. Alleen is dit theorie in mijn geval en denk ik niet dat ik dat in de praktijk kan halen.

Ik ben bereid om morgen(zondag) het volgende te doen:

Accu vol superchargen (eerst voorverwarmen)
Een trip van 330km te maken (90 a 95% snelweg)
De gehele trip 110km/u rijden (vind dat dit moet kunnen, maar wil ook wel 100km/u doen)
En dan richting 0% rijden (ligt aan de locatie van een supercharger.

Dit doe ik om na te gaan of ik de auto bij Tesla naar binnen rijdt, of dat ik het hou. Pro EV rijders, graag jullie mening/advies. Verslag volgt dan in de avond.

PS: tot zover nog even een bedankje aan een ieder voor het meedenken!
Nou @Spencer_ Ik ben wel benieuwd. Hopelijk valt het allemaal mee. Je hebt net de pech dat je in de kou moet gaan rijden. Dat valt voor iedereen tegen.
 
Zijn er al andere mensen met een rwd die 100% geladen hebben? Met een wltp van 430 moet je toch op een stuk lager in het display rekenen, maar meer dan 321. En vervolgens haal je minder dan de op het display aangegeven range, tenzij je max 100kmh in de zomer rijdt.

Ter vergelijking:
Mijn MYP heeft wltp van 514 en bij 100% 471km op het display. Heb nu na 6000km gemiddeld verbruik van 181wh/km. (Inclusief trip naar Berlijn met hoge snelheden). Dit is hoger dan het normverbruik, en volledig in lijn met mijn verwachtingen.

Voor een RWD zou je met 430 wltp ongeveer 394 op het display verwachten.