Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
Dit herken ik vanaf het begin dat ik mijn LFP 2020 M3 kreeg, toen had ik een rated range van 325. Had met het BMS te maken, de accu wilde toen ook niet verder laden dan 82%. Na een aantal software updates opgelost, destijds was een oplossing leeg rijden tot 2% een aantal uur laten slapen om het BMS te kalibreren en daarna naar 100% te laden en hem vervolgens een aantal uur na 100 te laten staan. Succes!
 
Ik heb het zo gedetailleerd mogelijk geprobeerd bij te houden. Indien iets toch niet helemaal duidelijk is, laat het even weten. Ik post dit vanaf mijn mobiel dus mogelijk is de opmaak niet helemaal zoals ik het zou willen.

Wie o wie kan/durft hier iets zinnigs over te zeggen? Alvast dank!!



Start:
Kilometerstand: 568km
Batterij percentage: 100%
Aangegeven range in kilometers: 326
Hoeveelheid kWH geladen: 43kWh (vanaf 14%)
Soort trip: ruim 95% snelweg kilometers
Afstand volgens Navi: 173 enkele reis
Buiten temperatuur: 5C
Weer: lichte regen
Verwarming: 19.5C



Aankomst:
Kilometerstand: 741km
Batterij percentage: 34%
Aangegeven range in kilometers: 110km
Hoeveelheid kWh verbruikt sinds opladen: 29kWh
Gemiddelde energie: 168Wh/km
Afstand afgelegd: 173km
Buiten temperatuur: 7C
Weer: lichte regen
Verwarming: 19.5C



Terugreis naar huis volgens zelfde route als de heen reis (2,5 uur na aankomst)
Batterij percentage: 32%
Aangegeven range in kilometers: 105km
Buiten temperatuur: 8C
Weer: gestopt met regenen
Verwarming: 19.5



Aankomst Tesla Super Charger:
Kilometerstand: 789km
Batterij percentage: 11%
Aangegeven range: 35km
Afstand afgelegd sinds eerste stop: 48km
Afstand sinds opladen: 221km
Hoeveelheid kWh verbruikt sinds opladen: 38kWh (ik had voor de start 43kWh bijgeladen tot 100%. Zou het verschil van 5kWh staan voor de 35km/11% rest range?)
Gemiddelde energie: 173Wh/km
Buiten temperatuur: 7C
Weer: mot regen
Verwarming: 19.5C


Als ik naar de video hierboven kijk, lijk ik heel veel kWh te missen(ik kan het ook verkeerd zien, ben een leek). Hij rijdt de auto weliswaar tot 0%, maar noteert

Afstand: 311km
Totale energie: 56kWh
Gemiddelde energie: 179Wh/km

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Los van de buiten temperatuur verschil tussen Spanje en NL op het moment, verschilt het gemiddelde verbruik nauwelijks, maar is zijn totale energie veel groter dan dat van mij.
 
  • Like
Reactions: Danny n
Als ik dit zou hebben zou ik morgen om 0830 bij de dealer staan. Of ze hebben een verklaring( uitlezen) en geven aan wat er aan de hand is. Of de auto blijft weer daar en bestel een nieuwe. 53k betalen aan iets waar je na twee dagen dit soort tests moet doen gaat nergens over natuurlijk:)

Sterkte!
Zeer gelijk. Je hebt een auto in ontvangst maar het gevoel bij sta je niet lekker. Je bent alleen maar bezig met ''?''. Zoals Danny aangeeft morgen bellen en vragen om een antwoord? Tesla is leuk en aardig dat ze notitie van maken om het ''algemeen gezegd'' jou achterna te laten gaan. Waarom? Is geen auto van 2 3k .

Ik heb persoonlijk met TA. Gesproken en gevraagd wat de range zou zijn (DIE IK KAN RIJDEN). Gaf aan 455 km. (Wat ik niet geloof) Maar je moet zeker wel 380 makkelijk met die auto moeten rijden!
 
Vriend van mij rijd makkelijk 480 met de long Range. Max range: 530-535 (2 weken terug).
Hoeveel inch velgen?

Als ik dit zou hebben zou ik morgen om 0830 bij de dealer staan. Of ze hebben een verklaring( uitlezen) en geven aan wat er aan de hand is. Of de auto blijft weer daar en bestel een nieuwe. 53k betalen aan iets waar je na twee dagen dit soort tests moet doen gaat nergens over natuurlijk:)

Sterkte!
Lijkt er echt op dat ik dit ga doen ja. Maar twijfel ook eraan om bij te betalen en voor de LR te gaan. Maar die twijfels komen voor mijn gevoel ook heel erg door de cijfers die ik haal en staan niet gelijk aan een “goeie” Model Y RWD
 
Ik heb het zo gedetailleerd mogelijk geprobeerd bij te houden. Indien iets toch niet helemaal duidelijk is, laat het even weten. Ik post dit vanaf mijn mobiel dus mogelijk is de opmaak niet helemaal zoals ik het zou willen.

Wie o wie kan/durft hier iets zinnigs over te zeggen? Alvast dank!!



Start:
Kilometerstand: 568km
Batterij percentage: 100%
Aangegeven range in kilometers: 326
Hoeveelheid kWH geladen: 43kWh (vanaf 14%)
Soort trip: ruim 95% snelweg kilometers
Afstand volgens Navi: 173 enkele reis
Buiten temperatuur: 5C
Weer: lichte regen
Verwarming: 19.5C



Aankomst:
Kilometerstand: 741km
Batterij percentage: 34%
Aangegeven range in kilometers: 110km
Hoeveelheid kWh verbruikt sinds opladen: 29kWh
Gemiddelde energie: 168Wh/km
Afstand afgelegd: 173km
Buiten temperatuur: 7C
Weer: lichte regen
Verwarming: 19.5C



Terugreis naar huis volgens zelfde route als de heen reis (2,5 uur na aankomst)
Batterij percentage: 32%
Aangegeven range in kilometers: 105km
Buiten temperatuur: 8C
Weer: gestopt met regenen
Verwarming: 19.5



Aankomst Tesla Super Charger:
Kilometerstand: 789km
Batterij percentage: 11%
Aangegeven range: 35km
Afstand afgelegd sinds eerste stop: 48km
Afstand sinds opladen: 221km
Hoeveelheid kWh verbruikt sinds opladen: 38kWh (ik had voor de start 43kWh bijgeladen tot 100%. Zou het verschil van 5kWh staan voor de 35km/11% rest range?)
Gemiddelde energie: 173Wh/km
Buiten temperatuur: 7C
Weer: mot regen
Verwarming: 19.5C


Als ik naar de video hierboven kijk, lijk ik heel veel kWh te missen(ik kan het ook verkeerd zien, ben een leek). Hij rijdt de auto weliswaar tot 0%, maar noteert

Afstand: 311km
Totale energie: 56kWh
Gemiddelde energie: 179Wh/km

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Los van de buiten temperatuur verschil tussen Spanje en NL op het moment, verschilt het gemiddelde verbruik nauwelijks, maar is zijn totale energie veel groter dan dat van mij.
Een snelle berekening, van 14% naar 100% en slechts 43kW geladen, dat je batterij capaciteit slechts 50kW is……

We kunnen hier analyseren tot we een ons wegen, maar je zult de info bij Tesla moeten halen. Zou hem laten uitlezen, een bakkie koffie met ze drinken en laat ze het je maar even rustig uitleggen en/of oplossen.

Ben erg benieuwd wat je daar ervaart en te horen krijgt.
 
Ik heb het zo gedetailleerd mogelijk geprobeerd bij te houden. Indien iets toch niet helemaal duidelijk is, laat het even weten. Ik post dit vanaf mijn mobiel dus mogelijk is de opmaak niet helemaal zoals ik het zou willen.

Wie o wie kan/durft hier iets zinnigs over te zeggen? Alvast dank!!



Start:
Kilometerstand: 568km
Batterij percentage: 100%
Aangegeven range in kilometers: 326
Hoeveelheid kWH geladen: 43kWh (vanaf 14%)
Soort trip: ruim 95% snelweg kilometers
Afstand volgens Navi: 173 enkele reis
Buiten temperatuur: 5C
Weer: lichte regen
Verwarming: 19.5C



Aankomst:
Kilometerstand: 741km
Batterij percentage: 34%
Aangegeven range in kilometers: 110km
Hoeveelheid kWh verbruikt sinds opladen: 29kWh
Gemiddelde energie: 168Wh/km
Afstand afgelegd: 173km
Buiten temperatuur: 7C
Weer: lichte regen
Verwarming: 19.5C



Terugreis naar huis volgens zelfde route als de heen reis (2,5 uur na aankomst)
Batterij percentage: 32%
Aangegeven range in kilometers: 105km
Buiten temperatuur: 8C
Weer: gestopt met regenen
Verwarming: 19.5



Aankomst Tesla Super Charger:
Kilometerstand: 789km
Batterij percentage: 11%
Aangegeven range: 35km
Afstand afgelegd sinds eerste stop: 48km
Afstand sinds opladen: 221km
Hoeveelheid kWh verbruikt sinds opladen: 38kWh (ik had voor de start 43kWh bijgeladen tot 100%. Zou het verschil van 5kWh staan voor de 35km/11% rest range?)
Gemiddelde energie: 173Wh/km
Buiten temperatuur: 7C
Weer: mot regen
Verwarming: 19.5C


Als ik naar de video hierboven kijk, lijk ik heel veel kWh te missen(ik kan het ook verkeerd zien, ben een leek). Hij rijdt de auto weliswaar tot 0%, maar noteert

Afstand: 311km
Totale energie: 56kWh
Gemiddelde energie: 179Wh/km

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Los van de buiten temperatuur verschil tussen Spanje en NL op het moment, verschilt het gemiddelde verbruik nauwelijks, maar is zijn totale energie veel groter dan dat van mij.

IK ben geen Tesla engineer, maar als ik het bovenstaande lees, klopt er eea niet. De accu presteert ca. 30% slechter dan normaal.

Belangrijkste cijfers voor deze rit:
221km gereden , 110-11=89% van capaciteit accu opgemaakt = 38kWh aan stroom gereden/ geladen.
Het verbruik van 173 Wh/km is vrij normaal voor deze buiten temperatuur en constante snelheid rond 100km/u.
Effectieve kWh accu 0%-100% = 42,7 kWh volgens berekening -> dit is veel te laag!
Een volle accu = 55/56 kWh. => dus omgerekend 30% lager dan normaal.

Oorzaak kan zijn de accu zelf of het BMS (Battery Management System) van de auto. Laat er een deskundige van Tesla naar kijken en je adviseren wat te doen. Als het BMS de oorzaak is, is het wellicht simpel op te lossen.

Maar om het reken somtje door te trekken naar een realistisch range, had je de rit vandaag met deze auto als de accu 100% volgens opgave presteert max 325-330 km (100% -> 0%) kunnen rijden. Of het je mee of tegen valt, moet je zelf maar beoordelen.

Als je vragen hebt, laat het even weten.
 
IK ben geen Tesla engineer, maar als ik het bovenstaande lees, klopt er eea niet. De accu presteert ca. 30% slechter dan normaal.

Belangrijkste cijfers voor deze rit:
221km gereden , 110-11=89% van capaciteit accu opgemaakt = 38kWh aan stroom gereden/ geladen.
Het verbruik van 173 Wh/km is vrij normaal voor deze buiten temperatuur en constante snelheid rond 100km/u.
Effectieve kWh accu 0%-100% = 42,7 kWh volgens berekening -> dit is veel te laag!
Een volle accu = 55/56 kWh. => dus omgerekend 30% lager dan normaal.

Oorzaak kan zijn de accu zelf of het BMS (Battery Management System) van de auto. Laat er een deskundige van Tesla naar kijken en je adviseren wat te doen. Als het BMS de oorzaak is, is het wellicht simpel op te lossen.

Maar om het reken somtje door te trekken naar een realistisch range, had je de rit vandaag met deze auto als de accu 100% volgens opgave presteert max 325-330 km (100% -> 0%) kunnen rijden. Of het je mee of tegen valt, moet je zelf maar beoordelen.

Als je vragen hebt, laat het even weten.

Mbt de laatste alinea. Ik heb zelf bewust voor 19 inch gekozen. In mijn geval zal vandaag een berekende range tussen 335-345km uit komen (opgave WLTP: 455) met een nieuwe accu. Dat is wel wat ik zelf had verwacht. Maar als de auto 2 a 3 jaar ouder wordt, zal de auto range 100%-0% rond 300km uit gaan komen. Dan wordt het tzt voor mij voor een nieuw exemplaar Model Y met de 4680 accu denk ik.

En mbt je Longe Range vraag. Omgerekend zal je onder de rijcondities van vandaag dan ca. 420km praktijk uit gaan komen als je Long Range (79 LR vs 62 RWD) accu + 20 inch hebt. Of het je mee of tegen valt, moet je zelf maar beoordelen.
 
Last edited:
Een snelle berekening, van 14% naar 100% en slechts 43kW geladen, dat je batterij capaciteit slechts 50kW is……

We kunnen hier analyseren tot we een ons wegen, maar je zult de info bij Tesla moeten halen. Zou hem laten uitlezen, een bakkie koffie met ze drinken en laat ze het je maar even rustig uitleggen en/of oplossen.

Ben erg benieuwd wat je daar ervaart en te horen krijgt.
Bij het opnieuw laden van 11% tot 100% ging er 44kWh in

IK ben geen Tesla engineer, maar als ik het bovenstaande lees, klopt er eea niet. De accu presteert ca. 30% slechter dan normaal.

Belangrijkste cijfers voor deze rit:
221km gereden , 110-11=89% van capaciteit accu opgemaakt = 38kWh aan stroom gereden/ geladen.
Het verbruik van 173 Wh/km is vrij normaal voor deze buiten temperatuur en constante snelheid rond 100km/u.
Effectieve kWh accu 0%-100% = 42,7 kWh volgens berekening -> dit is veel te laag!
Een volle accu = 55/56 kWh. => dus omgerekend 30% lager dan normaal.

Oorzaak kan zijn de accu zelf of het BMS (Battery Management System) van de auto. Laat er een deskundige van Tesla naar kijken en je adviseren wat te doen. Als het BMS de oorzaak is, is het wellicht simpel op te lossen.

Maar om het reken somtje door te trekken naar een realistisch range, had je de rit vandaag met deze auto als de accu 100% volgens opgave presteert max 325-330 km (100% -> 0%) kunnen rijden. Of het je mee of tegen valt, moet je zelf maar beoordelen.

Als je vragen hebt, laat het even weten.
Denk persoonlijk +/- 50kWh

Tesla zal mij morgen als eerste klant ontvangen en ik zal om opheldering vragen. Wat @PKR zegt, het gevoel van een brand nieuwe auto is mij compleet ontnomen.

De reden waarom een LR weer in de picture komt is degradatie. Die zal met een LFP minder zijn wordt gezegd, maar alsnog.
 
Wellicht dat er toch een luchtje zit aan die auto, zeker omdat je ineens een levering veel eerder ingepland kreeg. Ik hoop dat de batch op de Carrera andere cijfers laat zien. Erg teleurstellend mocht dit de werkelijke range zijn.
 
Bij het opnieuw laden van 11% tot 100% ging er 44kWh in


Denk persoonlijk +/- 50kWh

Tesla zal mij morgen als eerste klant ontvangen en ik zal om opheldering vragen. Wat @PKR zegt, het gevoel van een brand nieuwe auto is mij compleet ontnomen.

De reden waarom een LR weer in de picture komt is degradatie. Die zal met een LFP minder zijn wordt gezegd, maar alsnog.
Laat je ook niet gek maken…mogelijk is het een bug en kan het gefixed worden. Daarna heerlijk gaan genieten van die mooie bak en snel vergeten!!
 
  • Like
Reactions: JWTheKING and IvCh
Bij het opnieuw laden van 11% tot 100% ging er 44kWh in


Denk persoonlijk +/- 50kWh

Tesla zal mij morgen als eerste klant ontvangen en ik zal om opheldering vragen. Wat @PKR zegt, het gevoel van een brand nieuwe auto is mij compleet ontnomen.

De reden waarom een LR weer in de picture komt is degradatie. Die zal met een LFP minder zijn wordt gezegd, maar alsnog.
Oke, dan had ik de info verkeerd geinterpreteerd. ca. 50kWh is ook te laag. Maar dan is de 173 Wh/km ook niet correct. Weet je het zeker dat je alles goed genoteerd hebt? :rolleyes: ;)

"Bij Supercharger
Kilometerstand: 789km
Batterij percentage: 11%
Aangegeven range: 35km
Afstand afgelegd sinds eerste stop: 48km
Afstand sinds opladen: 221km
Hoeveelheid kWh verbruikt sinds opladen: 38kWh"