Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
Bedankt @SnowLeopard.

Gebruikte u ook ABRP-integratie op uw vorige auto's? Ik heb overwegend positieve recensies gehoord voor ABRP.
Maar aangezien dit mijn eerste Tesla is, zal ik veel moeten leren met vallen en opstaan. Misschien besluit ik zelfs om mijn ervaring te vloggen.
Ik ben erop gebrand om de komende maanden veel updates / cosmetische veranderingen door te voeren. Eindelijk een auto die na vele jaren niet in lease is, dus ik kijk er naar uit om terug te gaan naar mijn Boy Racer-dagen
 
Ja, ik heb de Premium versie van ABRP, dus hij calculeert met de werkelijke waarden van de auto (en dus mijn rijstijl).
Ik vind het een fijn programma.
En in Teslafi heb je gewoon heel veel info over je auto extra.
Is ook een beetje "nerdie-ness" om maar alles over je auto te volgen.

Zo hou ik ook alle kosten voor mijn EV's in een gezamenlijk staatje bij om te kijken wat de werkelijke kosten per jaar nu zijn. (zowel in echte operational expenses als met de afschrijving.)
Altijd leuk om de cijfers tot en met vandaag even weer te geven. Het jaar is zo goed als voorbij. Er komen hooguit 2400 km nog bij

Gereden km's: Hyundai 17.834 km; Tesla (tot en met 30-9) 26.672 km.
Geladen kWh's: Totaal 7.723 kWh waarvan 2.005 extern geladen (ik hou dit niet per auto bij, in Teslafi kan ik dat prima voor de Tesla volgen)
Kosten thuisladen: € 343,67 (prijs kWh = 0,056 zijnde afschrijvingskosten PV installatie. Deze levert per jaar 9.500 kWh, genoeg om thuis te laden)
Kosten extern laden € 658,35
Onderhoudskosten beide auto's € 157,17
Verzekering € 847,41
Lease en afschrijvingskosten € 7.711,80
Totaal € 9.398,73

Prijs per kilometer: € 0,211
 
Ja, ik heb de Premium versie van ABRP, dus hij calculeert met de werkelijke waarden van de auto (en dus mijn rijstijl).
Ik vind het een fijn programma.
En in Teslafi heb je gewoon heel veel info over je auto extra.
Is ook een beetje "nerdie-ness" om maar alles over je auto te volgen.

Zo hou ik ook alle kosten voor mijn EV's in een gezamenlijk staatje bij om te kijken wat de werkelijke kosten per jaar nu zijn. (zowel in echte operational expenses als met de afschrijving.)
Altijd leuk om de cijfers tot en met vandaag even weer te geven. Het jaar is zo goed als voorbij. Er komen hooguit 2400 km nog bij

Gereden km's: Hyundai 17.834 km; Tesla (tot en met 30-9) 26.672 km.
Geladen kWh's: Totaal 7.723 kWh waarvan 2.005 extern geladen (ik hou dit niet per auto bij, in Teslafi kan ik dat prima voor de Tesla volgen)
Kosten thuisladen: € 343,67 (prijs kWh = 0,056 zijnde afschrijvingskosten PV installatie. Deze levert per jaar 9.500 kWh, genoeg om thuis te laden)
Kosten extern laden € 658,35
Onderhoudskosten beide auto's € 157,17
Verzekering € 847,41
Lease en afschrijvingskosten € 7.711,80
Totaal € 9.398,73

Prijs per kilometer: € 0,211
Fantastisch. Ik ben een GROTE nerd zoals jij en hou ervan om tonnen gegevens over alles te hebben.
Zal de komende dagen veel apps en tools uitproberen.
Ik ben ook aan het kijken om mogelijk ook mijn eigen API te maken.
 
  • Like
Reactions: JWTheKING
Zag net zeer matige video op YT over laadsessie van Model Y RWD, maar toch met een paar interessante weetjes.

  1. Laadsessie vond plaats bij 3 graden Celsius.
  2. Start SoC is 7%, start laadsnelheid 176 kW, tijd niet in beeld.
  3. Tijd bij 10% SoC is 8:21, laadsnelheid 169 kW
  4. Tijd bij 60% SoC is 8:37, laadsnelheid 89 kW. 50% geladen in 16 minuten.
  5. Tijd bij 85% SoC is 8:49, laadsnelheid is 52 kW, 75% geladen in 28 minuten.
Ik keur het goed :)
TESLA MODEL Y RWD STANDARD POSTERIORE RICARICA 7-100% SUPERCHARGER PICCO POTENZA E COSTO RICARICA - YouTube
Dit is mooi.

Ik kwam vandaag niet hoger dan 68kw. Gestart met 16% en voorverwarming (suc via navigatie +-20km). 4 van de 12 bezet dus daar zal het niet aan liggen. Volgende keer nog eens in de gaten houden.
 
Zag net zeer matige video op YT over laadsessie van Model Y RWD, maar toch met een paar interessante weetjes.

  1. Laadsessie vond plaats bij 3 graden Celsius.
  2. Start SoC is 7%, start laadsnelheid 176 kW, tijd niet in beeld.
  3. Tijd bij 10% SoC is 8:21, laadsnelheid 169 kW
  4. Tijd bij 60% SoC is 8:37, laadsnelheid 89 kW. 50% geladen in 16 minuten.
  5. Tijd bij 85% SoC is 8:49, laadsnelheid is 52 kW, 75% geladen in 28 minuten.
Ik keur het goed :)
TESLA MODEL Y RWD STANDARD POSTERIORE RICARICA 7-100% SUPERCHARGER PICCO POTENZA E COSTO RICARICA - YouTube
Having looked at the Video, this looks like the V3 charger, with the CCS plug.

Are there many such chargers in NL? Most I know of are still V2, around where I live
 

Attachments

  • Screenshot_20221209_172332_Chrome.jpg
    Screenshot_20221209_172332_Chrome.jpg
    436.1 KB · Views: 93
Ik moet zeggen dat ik geschokt ben over de staat van AutoPilot.

Zolang er geen file op de weg staat werkt hij op zich prima, maar bij file is autopilot voor mijn gevoel echt levensgevaarlijk. Ik ben adaptive cruise + lane centering assist gewend vanuit Volkswagen en Kia, maar de Model Y laten grote gaten vallen als het verkeer optrekt (zelfs op afstand 2), en remt erg laat en hard.

Vandaag op de terugweg twee keer uit angst voor iemand op de achterbumper AP afgezet, en tweemaal de alarmlichten aangezet omdat ik de harde remactie zag aankomen.

Daarnaast, als je in stop&go verkeer zit trekt hij telkens te hard op om gelijk weer in de rem te moeten. 's Ochtends was ik het ping pong in de stoel o_O

Ik zit nu op 2022.4.2 maar ik mag hopen dat het snel beter word, want hier kan ik echt niet een vol jaar in rijden. Ik dacht dat Tesla de software juist onder de knie had, maar eigenlijk alles behalve de routeplanner en de app is slechter dan wat ik gewend ben xD

De auto is verder qua kwaliteit / interieur / exterieur / aandrijflijn / ophanging / vering echt perfect.
 
Ik moet zeggen dat ik geschokt ben over de staat van AutoPilot.

Zolang er geen file op de weg staat werkt hij op zich prima, maar bij file is autopilot voor mijn gevoel echt levensgevaarlijk. Ik ben adaptive cruise + lane centering assist gewend vanuit Volkswagen en Kia, maar de Model Y laten grote gaten vallen als het verkeer optrekt (zelfs op afstand 2), en remt erg laat en hard.

Vandaag op de terugweg twee keer uit angst voor iemand op de achterbumper AP afgezet, en tweemaal de alarmlichten aangezet omdat ik de harde remactie zag aankomen.

Daarnaast, als je in stop&go verkeer zit trekt hij telkens te hard op om gelijk weer in de rem te moeten. 's Ochtends was ik het ping pong in de stoel o_O

Ik zit nu op 2022.4.2 maar ik mag hopen dat het snel beter word, want hier kan ik echt niet een vol jaar in rijden. Ik dacht dat Tesla de software juist onder de knie had, maar eigenlijk alles behalve de routeplanner en de app is slechter dan wat ik gewend ben xD

De auto is verder qua kwaliteit / interieur / exterieur / aandrijflijn / ophanging / vering echt perfect.
Autopilot is daar m.i. Ook niet voor geschikt. Slechts om te rijden, het is geen FSD zoals in USA
 
Autopilot is also not suitable for that. Just for driving, it's not FSD like in USA
Thats a surprise, Tesla used to have great autopilot in traffic jams. That is the whole purpose of adaptive cruise control.
But I guess the removal of USS has made the car crazy. This is really worrying.
Anyone spoken to a lawyer about Making a case against Tesla?
 
Thats a surprise, Tesla used to have great autopilot in traffic jams. That is the whole purpose of adaptive cruise control.
But I guess the removal of USS has made the car crazy. This is really worrying.
Anyone spoken to a lawyer about Making a case against Tesla?
This sounds very plausible! Of course not many cars without USS on the road yet
 
Dit is mooi.

Ik kwam vandaag niet hoger dan 68kw. Gestart met 16% en voorverwarming (suc via navigatie +-20km). 4 van de 12 bezet dus daar zal het niet aan liggen. Volgende keer nog eens in de gaten houden.
Deze week met 2 graden buiten en de snelheid op 140 km/h na 45 minuten inclusief voorverwarmen alsnog de melding dat de accu te koud was. Ik kwam met 14% aan. Edit: tikte wel de 172 kW aan, pas na 50% richting de 100 kW en verder gereden.

In jouw geval is het beste om dan precies lang genoeg te laden om de volgende SuC te bereiken. Dan helpt het laden alvast je accu opwarmen, waarna je ook nog een stuk gaat rijden en voorverwarmen. Dan zul je ongetwijfeld de maximale laadsnelheid halen.
 
  • Like
Reactions: Dbergeeke
Dit is mooi.

Ik kwam vandaag niet hoger dan 68kw. Gestart met 16% en voorverwarming (suc via navigatie +-20km). 4 van de 12 bezet dus daar zal het niet aan liggen. Volgende keer nog eens in de gaten houden.
In 20 minuten je accu warm krijgen gaat niet lukken. Dan moet je echt meer dan een uur rijden en de voorverwarming aan hebben.(dus een SUC in je navigatie hebben gekozen)
 
  • Like
Reactions: Dbergeeke