Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
Ik moet zeggen dat ik geschokt ben over de staat van AutoPilot.

Zolang er geen file op de weg staat werkt hij op zich prima, maar bij file is autopilot voor mijn gevoel echt levensgevaarlijk. Ik ben adaptive cruise + lane centering assist gewend vanuit Volkswagen en Kia, maar de Model Y laten grote gaten vallen als het verkeer optrekt (zelfs op afstand 2), en remt erg laat en hard.

Vandaag op de terugweg twee keer uit angst voor iemand op de achterbumper AP afgezet, en tweemaal de alarmlichten aangezet omdat ik de harde remactie zag aankomen.

Daarnaast, als je in stop&go verkeer zit trekt hij telkens te hard op om gelijk weer in de rem te moeten. 's Ochtends was ik het ping pong in de stoel o_O

Ik zit nu op 2022.4.2 maar ik mag hopen dat het snel beter word, want hier kan ik echt niet een vol jaar in rijden. Ik dacht dat Tesla de software juist onder de knie had, maar eigenlijk alles behalve de routeplanner en de app is slechter dan wat ik gewend ben xD

De auto is verder qua kwaliteit / interieur / exterieur / aandrijflijn / ophanging / vering echt perfect.

Extra ‘fileprofiel’ met chill mode aanmaken.
 
In de Model 3 reed ik in files in de chill mode op afstand 3.
Prima setting en nooit problemen gehad sinds 2019.
Ik denk niet dat er iets bijzonders gewijzigd is en verwacht van de Y hetzelfde gedrag.

En "levensgevaarlijk".... kan me niet herinneren dat ik ooit een melding heb gezien van een ongeval in een file als gevolg van AP.
Gewoon vertrouwen op de techniek. Dat doe je ook als je in een lift stapt.
 
In de Model 3 reed ik in files in de chill mode op afstand 3.
Prima setting en nooit problemen gehad sinds 2019.
Ik denk niet dat er iets bijzonders gewijzigd is en verwacht van de Y hetzelfde gedrag.

En "levensgevaarlijk".... kan me niet herinneren dat ik ooit een melding heb gezien van een ongeval in een file als gevolg van AP.
Gewoon vertrouwen op de techniek. Dat doe je ook als je in een lift stapt.
Ik ben echt niet snel bang hoor! Onze Model Y remt echt veel te laat en te hard bij file verkeer. En ik heb met de Kia al een keer een botsing achter me gehad ivm onvoorspelbaar remgedrag van adaptive cruise, dus ik weet een beetje waar ik over praat ;) Ik ben linkerstrook piraat, haha, en heb al vele jaren ervaring met zelfrijdende systemen. Dit is niet okay.

Zojuist 200km in normaal / rustig verkeer gereden, en dan is er echt niks aan de hand.
 
Donderdag mijn MY opgehaald. Bij mij werkt AP juist fantastisch, ook in de file.

Je schijnt de calibratie van AP opnieuw te kunnen doen en dat lost het probleem dan vaak op. Vraag me niet hoe dat moet, maar ik heb dat op meerdere plekken gelezen.
 
Ik moet zeggen dat ik geschokt ben over de staat van AutoPilot.

Zolang er geen file op de weg staat werkt hij op zich prima, maar bij file is autopilot voor mijn gevoel echt levensgevaarlijk. Ik ben adaptive cruise + lane centering assist gewend vanuit Volkswagen en Kia, maar de Model Y laten grote gaten vallen als het verkeer optrekt (zelfs op afstand 2), en remt erg laat en hard.

Vandaag op de terugweg twee keer uit angst voor iemand op de achterbumper AP afgezet, en tweemaal de alarmlichten aangezet omdat ik de harde remactie zag aankomen.

Daarnaast, als je in stop&go verkeer zit trekt hij telkens te hard op om gelijk weer in de rem te moeten. 's Ochtends was ik het ping pong in de stoel o_O

Ik zit nu op 2022.4.2 maar ik mag hopen dat het snel beter word, want hier kan ik echt niet een vol jaar in rijden. Ik dacht dat Tesla de software juist onder de knie had, maar eigenlijk alles behalve de routeplanner en de app is slechter dan wat ik gewend ben xD

De auto is verder qua kwaliteit / interieur / exterieur / aandrijflijn / ophanging / vering echt perfect.
I have ever exact same experience so far with autopilot on A2. Let me try to calibrate it again today and see if it that helps.
 
Prima setting en nooit problemen gehad sinds 2019.
Ik denk niet dat er iets bijzonders gewijzigd is en verwacht van de Y hetzelfde gedrag.
Er is wel degelijk iets gewijzigd. De radar is uitgeschakeld en AP werkt vision only nu.
Maar levensgevaarlijk zou ik het ook noet noemen, alleen wat schokkeriger. Camera’s hebben het moeilijker met afstand inschatten en reageren dan wat abrupter als de afstand plots (misschien onterecht) te klein of te groot gepercipieerd wordt.
But I guess the removal of USS has made the car crazy. This is really worrying.
No cars yet without ultrasonic sensors. Think you confuse wit radar.
 
Er is wel degelijk iets gewijzigd. De radar is uitgeschakeld en AP werkt vision only nu.
Maar levensgevaarlijk zou ik het ook noet noemen, alleen wat schokkeriger. Camera’s hebben het moeilijker met afstand inschatten en reageren dan wat abrupter als de afstand plots (misschien onterecht) te klein of te groot gepercipieerd wordt.

No cars yet without ultrasonic sensors. Think you confuse wit radar.
Literally every new 3 or Y has no USS
 
No cars yet without ultrasonic sensors. Think you confuse wit radar.
image.jpg
 
  • Like
Reactions: Phil V
Wat voor spoiler heb je er op geplakt? Ziet er best tof uit.
De goedkoopste ABS lip die ik kon vinden. Waar ik woon hebben we parkeergarages van minder dan 2m20 hoog. De klep opent tot 2m40…

Deze in mat zwart match de trim best goed (en heb ik dus gekocht). De Tesla trim zit tussen mat en glans in (zijdeglans? xD).


Ik heb de lak goed gepoetst en ontvet en hij lijkt erg goed te plakken. Met deze temperaturen moet je het geheel wel even wat opwarmen vermoed ik.

0C4F71DB-38C4-4AEF-B7E0-52BB894F83C7.jpeg


C22DD881-4CDC-4143-AA4F-98A901D6D7E6.jpeg
 
Last edited:
  • Like
Reactions: PompWagen
De goedkoopste ABS lip die ik kon vinden. Waar ik woon hebben we parkeergarages van minder dan 2m20 hoog. De klep opent tot 2m40…

Deze in mat zwart match de trim best goed (en heb ik dus gekocht). De Tesla trim zit tussen mat en glans in (zijdeglans? xD).


Ik heb de lak goed gepoetst en ontvet en hij lijkt erg goed te plakken. Met deze temperaturen moet je het geheel wel even wat opwarmen vermoed ik.

View attachment 883458

View attachment 883459
Ziet er nice uit, lijkt net de performance “spoiler”
 
Als ik het artikel zo moet gaan begrijpen, komen in Januari nieuwe Radars op de auto’s met beter frequentie etc. En wij auto’s die geen Radars hebben maar alleen Camera’s?. Als ik nou niet de functies krijg die ik wel moet hebben, word dit een rechtszaak.



 
Als ik het artikel zo moet gaan begrijpen, komen in Januari nieuwe Radars op de auto’s met beter frequentie etc. En wij auto’s die geen Radars hebben maar alleen Camera’s?. Als ik nou niet de functies krijg die ik wel moet hebben, word dit een rechtszaak.



Dat wordt een retrofit als je upgrade naar FSD als zou blijken dat die radar daarvoor noodzakelijk is. Aan EAP is nu al voldaan zonder radar denk ik.
Voor de eerste AP2 wagens voert Tesla ook een camera en MCU upgrade uit.
 
  • Like
Reactions: PKR