Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
Ik moet zeggen dat de "ambient" verlichting van de Y RWD er goed uitziet 🤪
20230105_211333.jpg
 
Ik vind de auto zwaar sturen. Ook geen merkbaar verschil tussen comfort of sport stand.

Als ik in NL op de snelweg rijd aan 100kmu. En een flauwe bocht neem dan blijft mijn stuur ook in die positie staan op het moment dat ik het stuur los laat. Voelt vreemd en de auto is hierdoor moeilijker te corrigeren om hem goed op koers te houden.
Ik ben gewend van mijn voorgaande auto’s dat het stuur weer naar de midden positie op het moment dat je het stuur “los” laat.

Iemand meer bovenstaande ervaring ?
Ja heb ik hier ook last van maar niet op alle snelheden. Af en toe niks aan de hand en soms blijft inderdaad enigszins hangen.
 
Even off-topic bij gebrek aan een draadje 'Wat heb je het laatst gekocht voor Model Y' (volgens mij..). Twee vragen:

- Heeft iemand die ook zwarte wieldoppen via Ali heeft besteld er ook lange stickers (rubber oid) bijgeleverd gekregen en weet die persoon waar die voor dienen? Bescherming alleen van rand velg neem ik aan?
- Heeft iemand al passende doppen gevonden met Tesla logo voor het midden? Bijgeleverde doppen zijn namelijk blanco zwart.

Dank alvast!
 
Nog een nabrander over LFP, zoals ook goed uitgelegd wordt in het al gelinkte filmpje van The Limiting Factor. LFP heeft een hele andere chemische structuur dan NCA. Van NCA breekt letterlijk de structuur af als je deze tot 100% duwt en krijg je oxidatie, daarom overal het advies om allen tot 100% te laden als het moet en dan niet te lang te laten staan. LFP is een veel sterkere chemische verbinding en blijft daardoor stabiel ook bij 100% SoC. Dat is ook de reden dat deze lang niet zo volatiel in de fik vliegt. Nadeel van de sterkere chemische bond is dat deze niet zoveel electronen op kan slaan. Daarom minder Wh/kg dan NCA.

LFP is echt aantrekkelijk als je niet voor high-performance gaat. Je kunt ongestraft tot 100% laden en kan vrij makkelijk een miljoen mijl mee. LFP heeft in het begin iets meer degradatie(door calendar life niet door cycle life) dan NCA, maar blijft daarna veel langer heel vlak. Dus iets meer degradatie dan NCA op korte termijn, maar weer een stuk minder op lange termijn.

De LFP ontlaad curve is ook heel vlak en daarom heeft het BMS af en toe ook een 100% charge nodig om beter in te schatten, maar dat staat los van het feit dat LFP chemisch ook altijd een 100% charge aan kan, zonder daar extra degradatie van te ondervinden.
 
Even off-topic bij gebrek aan een draadje 'Wat heb je het laatst gekocht voor Model Y' (volgens mij..). Twee vragen:

- Heeft iemand die ook zwarte wieldoppen via Ali heeft besteld er ook lange stickers (rubber oid) bijgeleverd gekregen en weet die persoon waar die voor dienen? Bescherming alleen van rand velg neem ik aan?
- Heeft iemand al passende doppen gevonden met Tesla logo voor het midden? Bijgeleverde doppen zijn namelijk blanco zwart.

Dank alvast!
Jazeker. De "tochtband" is om aan de binnenkant te monteren en dient als bescherming van de velg (en naar ik aanneem tegen rammelen).
Voor de Tesla logo's kun je de leverancier een berichtje sturen, deze worden dan apart (en gratis) opgestuurd.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Even off-topic bij gebrek aan een draadje 'Wat heb je het laatst gekocht voor Model Y' (volgens mij..). Twee vragen:

- Heeft iemand die ook zwarte wieldoppen via Ali heeft besteld er ook lange stickers (rubber oid) bijgeleverd gekregen en weet die persoon waar die voor dienen? Bescherming alleen van rand velg neem ik aan?
- Heeft iemand al passende doppen gevonden met Tesla logo voor het midden? Bijgeleverde doppen zijn namelijk blanco zwart.

Dank alvast!
Even zoeken op dit forum…..ik heb besteld bij alie….foto van mijn auto kun je ook vinden. Via de chat kon ik gratis de logo’s erbij krijgen…zie foto auto. Ik heb ook in een post een link gedeeld naar alie.
 
Ja heb ik hier ook last van maar niet op alle snelheden. Af en toe niks aan de hand en soms blijft inderdaad enigszins hangen.
Klopt inderdaad. Het is niet constant.

Ben ermee naar tesla service center gegaan.
Ze zeiden dat het in de firmware van de auto zit. Oftewel een eigenschap van de auto.
Ik vind het Wel vreemd dat je weinig tot geen verschil voelt tussen de verschillende stuur modussen.

Voorheen bekende auto’s van VAG Renault etc gereden. Vond die persoonlijk fijner sturen.
Kwestie van wennen misschien.
 
Klopt inderdaad. Het is niet constant.

Ben ermee naar tesla service center gegaan.
Ze zeiden dat het in de firmware van de auto zit. Oftewel een eigenschap van de auto.
Ik vind het Wel vreemd dat je weinig tot geen verschil voelt tussen de verschillende stuur modussen.

Voorheen bekende auto’s van VAG Renault etc gereden. Vond die persoonlijk fijner sturen.
Kwestie van wennen misschien.
Dan is het idd even wennen.
Als je over 6mnd terug gaat denk dat daar, VAG en helemaal Renault, ineens het stuur met elastiekjes aan de wielen vast zit.

Het sturen van een Tesla is meer richting dat van een BMW. Stuurt zwaarder maar wel preciezer.
 
  • Like
Reactions: Gertjandh
Even zoeken op dit forum…..ik heb besteld bij alie….foto van mijn auto kun je ook vinden. Via de chat kon ik gratis de logo’s erbij krijgen…zie foto auto. Ik heb ook in een post een link gedeeld naar alie.
Zoeken naar een antwoord op het forum is vaak makkelijker als je het antwoord al weet. De term ‘Ali’ en ‘wieldoppen’ is redelijk vaak langsgekomen de laatste weken, dus de zoektocht leverde niet direct de speld op. Dank voor je hulp in ieder geval.
 
Ok. So some bad luck for me. I have a scratch on the boot lid. Not sure how it came about but probably it hit the roof while opening in a parking garage. :-(. Be careful with your car guys!

Any tips on how to get it fixed? Don’t trust the self repair paint kits but do you have any experience with any garage who can fix it? Many thanks!