Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
Laden tot 100% is alleen zodat de batterij correct gekalibreerd blijft. Tesla adviseert om dit minimaal 1x per week te doen. Denk zelf dat het wel minder vaak kan. Zelf ga ik het af en toe doen en ook alleen als ik daarna gelijk ga rijden.

Voor het dagelijkse gebruik ga ik proberen ‘m zoveel mogelijk tussen de 20-80 procent te houden. Alleen bij langere ritten ga ik hiervan afwijken. Ondanks dat de LFP batterij meer laadcycli en minder degradatie kent lijkt me dat het beste voor de langere termijn.
Doe hetzelfde!
 
  • Like
Reactions: Freak and JayWayB
Ik vind de auto zwaar sturen. Ook geen merkbaar verschil tussen comfort of sport stand.

Als ik in NL op de snelweg rijd aan 100kmu. En een flauwe bocht neem dan blijft mijn stuur ook in die positie staan op het moment dat ik het stuur los laat. Voelt vreemd en de auto is hierdoor moeilijker te corrigeren om hem goed op koers te houden.
Ik ben gewend van mijn voorgaande auto’s dat het stuur weer naar de midden positie op het moment dat je het stuur “los” laat.

Iemand meer bovenstaande ervaring ?
 
Ik vind de auto zwaar sturen. Ook geen merkbaar verschil tussen comfort of sport stand.

Als ik in NL op de snelweg rijd aan 100kmu. En een flauwe bocht neem dan blijft mijn stuur ook in die positie staan op het moment dat ik het stuur los laat. Voelt vreemd en de auto is hierdoor moeilijker te corrigeren om hem goed op koers te houden.
Ik ben gewend van mijn voorgaande auto’s dat het stuur weer naar de midden positie op het moment dat je het stuur “los” laat.

Iemand meer bovenstaande ervaring ?
Probleempje met de servo wellicht.
 
  • Like
Reactions: Gertjandh
Hele interessante video, dank voor het delen! Ik vind de accuracy van de range niet zo belangrijk, dus denk er op basis van deze video sterk over na om de Max SoC op 90% te zetten (heb nu nog op 100% staan conform Tesla advies). Zijn er meer die dit overwegen of al gedaan hebben?
Ik heb max SoC op 90% gezet na eerder het artikel over LFP batterijen gelezen te hebben. Zal eens in de twee weken ofzo alsnog tot 100% laden om de BMS goed te houden.
 
  • Like
Reactions: Freak
Bij mij ook regelmatig trillende rijstrook inderdaad, springende auto’s niet echt, wel dat ze met regelmaat verdwijnen en weer terug komen. Weet ook niet in hoeverre dit normaal is, was ik ook wel benieuwd naar.
Zoals ik hier eerder al schreef, was me ook een enorm verschil opgevallen. Ik vermoed dat het te maken heeft met Vision Only 🤷‍♂️
Ik heb midden oktober een testrit gedaan in een MY (Performance of LR, weet ik niet meer. In ieder geval geen RWD). Ik had de indruk dat de AP en de bijhorende animatie op het scherm veel accurater was toen in die wagen dan in mijn RWD Vision Only.

Al weet ik niet of toen de sensoren nog werden aangepsroken in de P/LR?
 
  • Like
Reactions: Nick E
Ik vind de auto zwaar sturen. Ook geen merkbaar verschil tussen comfort of sport stand.

Als ik in NL op de snelweg rijd aan 100kmu. En een flauwe bocht neem dan blijft mijn stuur ook in die positie staan op het moment dat ik het stuur los laat. Voelt vreemd en de auto is hierdoor moeilijker te corrigeren om hem goed op koers te houden.
Ik ben gewend van mijn voorgaande auto’s dat het stuur weer naar de midden positie op het moment dat je het stuur “los” laat.

Iemand meer bovenstaande ervaring ?
Ooit gehad , niet bij een Tesla trouwens, maar toen was het een probleem met het stuurhuis. Auto was destijds splinternieuw. Het rijd idd heel vervelend...
 
Bij mij ook regelmatig trillende rijstrook inderdaad, springende auto’s niet echt, wel dat ze met regelmaat verdwijnen en weer terug komen. Weet ook niet in hoeverre dit normaal is, was ik ook wel benieuwd naar.
dat had ik bij mijn model 3 BJ2019 ook al, stilstaan voor het stoplicht en zelfs de stoplichten dansten op het scherm, autos van links naar rechts, idd trillende rijstroken etc. maar heb me er persoonlijk nooit aan gestoord en is ook zeker niet iets problematisch lijkt me
 
I find the car hard to steer. Also no noticeable difference between comfort or sport mode.

If I drive on the highway in NL at 100 kmu. And take a slight turn, my steering wheel will also remain in that position when I let go of the steering wheel. Feels strange and the car is therefore more difficult to correct to keep it on track.
I am used to my previous cars that the steering wheel returns to the middle position when you let go of the steering wheel.

Anyone else experience the above?
May be you can try to enter service mode in your car to see if there are any errors shown there?
 
Ik vind de auto zwaar sturen. Ook geen merkbaar verschil tussen comfort of sport stand.

Als ik in NL op de snelweg rijd aan 100kmu. En een flauwe bocht neem dan blijft mijn stuur ook in die positie staan op het moment dat ik het stuur los laat. Voelt vreemd en de auto is hierdoor moeilijker te corrigeren om hem goed op koers te houden.
Ik ben gewend van mijn voorgaande auto’s dat het stuur weer naar de midden positie op het moment dat je het stuur “los” laat.

Iemand meer bovenstaande ervaring ?
Wat reed je hiervoor?

Van uit een Renault is het bijv. bizar zwaar sturen, van uit een BMW is het heel licht sturen.
 
Ik vind hem juist heerlijk strak en met het perfecte gewicht sturen. Heel vergelijkbaar met vorige BMW's. Hiervoor had ik een Mustang Mach-E, die stuurde overdreven licht en daarbij werd het stuur op oneffenheden heen en weer getrokken, wat heel oncomfortabel en goedkoop aanvoelde.
 
Nu bij de Tesla servicecenter in Rotterdam ivm het niet verdwijnen van de trillingen. Zelfs na 1300km gereden te hebben niet.

Conclusie alle 4 de banden moeten worden vervangen. Vermoeden dat de banden te zacht waren tijdens de reis op de boot. Dat icm te langs stilstaan is funest voor de banden. Niet meer uit te balanceren.

Tevens kijken ze naar het fluitend (wind) geluid vanuit de achterklep tijdens het rijden, hopen dat ze dit ook kunnen oplossen.

Tot nu toe zeer nette service. 👍
 
Nu bij de Tesla servicecenter in Rotterdam ivm het niet verdwijnen van de trillingen. Zelfs na 1300km gereden te hebben niet.

Conclusie alle 4 de banden moeten worden vervangen. Vermoeden dat de banden te zacht waren tijdens de reis op de boot. Dat icm te langs stilstaan is funest voor de banden. Niet meer uit te balanceren.

Tevens kijken ze naar het fluitend (wind) geluid vanuit de achterklep tijdens het rijden, hopen dat ze dit ook kunnen oplossen.

Tot nu toe zeer nette service. 👍
ik ga 10 jan heen voor de fluittoon, ben benieuwd wat ze bij jou eventueel gaan fixen.
 
Nu bij de Tesla servicecenter in Rotterdam ivm het niet verdwijnen van de trillingen. Zelfs na 1300km gereden te hebben niet.

Conclusie alle 4 de banden moeten worden vervangen. Vermoeden dat de banden te zacht waren tijdens de reis op de boot. Dat icm te langs stilstaan is funest voor de banden. Niet meer uit te balanceren.

Tevens kijken ze naar het fluitend (wind) geluid vanuit de achterklep tijdens het rijden, hopen dat ze dit ook kunnen oplossen.

Tot nu toe zeer nette service. 👍
Update:

Trillingen zijn na vervanging van de banden helemaal weg. Nu echt genieten.

Het fluitend geluid komt bij mij vanuit het linker (kleine) driehoek raampje. Is blijkbaar niet helemaal luchtdicht gemonteerd. Nieuwe afspraak voor gemaakt om opnieuw te laten plaatsen. Daarna zou dat ook opgelost moeten zijn.