Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
Kan ook prima, maar het gevolg is meer degradatie. Tesla raadt 100% aan omdat dit de juiste kalibratie (oa range weergave) geeft. Kortom, minder klachten/ vragen, etc van klanten.
Lfp batterijen (RWD) mogen (moeten?) tot 100% geladen worden zonder risico op extra degradatie.
De andere (LR) batterijen laad je best maximaal tot max 90%. Occasioneel kan je perfect tot 100% laden, zonder merkbare impact op de degradatie, maar dan is het best om direct te vertrekken en hem geen uren zo te laten staan.
 
Cleaner Watt heeft er een video over:



Beetje een click bait titel maar hij legt helder uit wat het laden van een LFP inhoud.

Wat ik uit de comments haal, wat het ook duidelijk uitlegt:
Thanks for the great video. What you explained is absolutely correct. With LFP there is no way to accurately estimate the battery SOC just based on its voltage. The strategy adopted instead is to measure the current flow from and to the battery using a battery shunt (a high power resistor with very low resistance). By knowing the total battery capacity and the current flown out/in of it you can compute the remaining capacity. But the process requires an initial calibration typically done at 100% when cells are at their maximum voltage. Even thought this process works very well it requires periodic recalibration to compensate for drifts caused by the not constant discharge fashion of the battery. Indeed a rapid discharge/recharge of the battery (e.g. strong accelerations) leads to energy loss caused by battery heat generation which the shunt method does not take into account. And for that very reason a periodical recalibration is required. But as long as you don't count on the single digits accuracy of the remaining battery capacity you can live with a recalibration performed not necessarily at every single recharge cycle. Hope this helps.
 
Lfp batterijen (RWD) mogen (moeten?) tot 100% geladen worden zonder risico op extra degradatie


Volgens Cleaner Watt is dit niet juist, zie de video die ik hierboven plaatste.

Tot 100% laden is af en toe nodig voor de callibratie van het BMS maar LFP is uiteindelijk gewoon een Li-Ion die niet van extreme SoC’s houd.

De extra degradatie door met enige regelmaat tot 100% te laden wordt wel weer gecompenseerd door de veel langere levensduur van LFP ten opzichte van NCA chemie.
 
Volgens Cleaner Watt is dit niet juist, zie de video die ik hierboven plaatste.

Tot 100% laden is af en toe nodig voor de callibratie van het BMS maar LFP is uiteindelijk gewoon een Li-Ion die niet van extreme SoC’s houd.

De extra degradatie door met enige regelmaat tot 100% te laden wordt wel weer gecompenseerd door de veel langere levensduur van LFP ten opzichte van NCA chemie.
Hele interessante video, dank voor het delen! Ik vind de accuracy van de range niet zo belangrijk, dus denk er op basis van deze video sterk over na om de Max SoC op 90% te zetten (heb nu nog op 100% staan conform Tesla advies). Zijn er meer die dit overwegen of al gedaan hebben?
 
  • Like
Reactions: bulletje
Hele interessante video, dank voor het delen! Ik vind de accuracy van de range niet zo belangrijk, dus denk er op basis van deze video sterk over na om de Max SoC op 90% te zetten (heb nu nog op 100% staan conform Tesla advies). Zijn er meer die dit overwegen of al gedaan hebben?
Misschien leuk item voor een Poll, wie is enquette-vaardig en schiet hem in?
 
Hele interessante video, dank voor het delen! Ik vind de accuracy van de range niet zo belangrijk, dus denk er op basis van deze video sterk over na om de Max SoC op 90% te zetten (heb nu nog op 100% staan conform Tesla advies). Zijn er meer die dit overwegen of al gedaan hebben?
Het is een afweging tussen (minimale) vermindering degradatie en gebruiksgemak. Heel persoonlijk denk ik en ook afhankelijk van het dagelijkse gebruik.

Echt fout kun je het niet doen met LFP. Wat het echt een ondergewaardeerd accupakket maakt in mijn optiek.

Zelf heb ik ‘m nu gelijk na levering één keer tot 100% geladen en vervolgens op 80% gezet.
 
  • Like
Reactions: Freak
Hele interessante video, dank voor het delen! Ik vind de accuracy van de range niet zo belangrijk, dus denk er op basis van deze video sterk over na om de Max SoC op 90% te zetten (heb nu nog op 100% staan conform Tesla advies). Zijn er meer die dit overwegen of al gedaan hebben?
Maar waarom alsnog 90%, in het filmpje zegt ie m.i. duidelijk dat 100% geen probleem is.

Laden tot 100% contributes to a long cycle-life zegt ie namelijk.

Daarnaast fijn om te weten dat je auto geen vuurbal wordt en je accu langer meegaat.
 
Maar waarom alsnog 90%, in het filmpje zegt ie m.i. duidelijk dat 100% geen probleem is.

Laden tot 100% contributes to a long cycle-life zegt ie namelijk.

Daarnaast fijn om te weten dat je auto geen vuurbal wordt en je accu langer meegaat.
Ik hoorde het net anders: LFP heeft langere lifecycle dan dat andere type batterij en zelfs met tot 100% laden zal je LFP het op de langere duur langer uithouden. Op korte termijn zorgt niet tot 100% laden ook bij LFP voor minder degradatie, vandaar mijn afweging.
 
  • Like
Reactions: Michel_AH
Ik hoorde het net anders: LFP heeft langere lifecycle dan dat andere type batterij en zelfs met tot 100% laden zal je LFP het op de langere duur langer uithouden. Op korte termijn zorgt niet tot 100% laden ook bij LFP voor minder degradatie, vandaar mijn afweging.
Hij heeft het over een 'protective state at a 100%' op 24:38 en als het mag/moet van Tesla dan probeer ik dat maar op te volgen, maar dat beslist iedereen voor zichzelf uiteraard.

Ik vond het trouwens wel mooi om te zien dat de LFP het in de kou blijkbaar ook heel goed doet.
 
  • Like
Reactions: Freak
Ik hoorde het net anders: LFP heeft langere lifecycle dan dat andere type batterij en zelfs met tot 100% laden zal je LFP het op de langere duur langer uithouden. Op korte termijn zorgt niet tot 100% laden ook bij LFP voor minder degradatie, vandaar mijn afweging.
Dit artikel lijkt zelfde te verwoorden als in het filmpje