Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Semi

This site may earn commission on affiliate links.
Tenslotte even de vraag, wat heeft 457.142 liter diesel voor milieuschade aangericht?

Diesel produceert per liter 3.2 kg CO2 (bron: emissiefactoren).
Heeeeeeeeeel voorzichtig gerekend, laten we zeggen dat er een CO2 prijs wordt gehanteerd van 20 euro per ton CO2.
Dan zou die 457k liter bijna 30.000 euro extra kosten met zich meebrengen.
Maar 200 euro klimaatschade per ton CO2 is wellicht meer reeel.
Tel in dat geval maar 300.000 euro bij de TCO van een dieseltruck op.
 
Maarten, je leeft nog in een ander tijdperk.
Je weet kennelijk niet dat de Tesla accu's in de huidige modellen zeker 1.000.000 km meegaan en dan nog steeds ruim 80% van de originele 100% lading kunnen bevatten. Er zijn nu Tesla's die 350.000 km hebben gereden waarvan de accu nog steeds 93% lading kan bevatten. 1.000.000 km is de gemiddelde afschrijvingstermijn van een truck. Dan zitten er bij de Tesla Semi nog steeds dezelfde accu en motoren onder. Zelfs als zou de capaciteit daarvan 20% gedaald zijn, dan heb je nog steeds over een bereik van 720 km. En uit mijn vorige post weet je dat een chauffeur nooit meer dan 360 km in 4,5 uur kan afleggen.

Die Tesla Semi kan met dezelfde accu's en motoren vrijwel zeker 2x zoveel km afleggen dan de dieseltruck.
En weet ook dat van een dieselmotor niet veel te recyclen is. Een Tesla accu kan, na zeg 20 jaar, nog altijd voor 96% hergebruikt worden.

Tenslotte even de vraag, wat heeft 457.142 liter diesel voor milieuschade aangericht?
U begrijpt mij verkeerd of ik leg het verkeerd uit.
Ik zeg alleen dat vloeistoffen per 1dm³ per kg meer energie kunnen dragen dan welke accu ooit zal kunnen dragen, dat is, als je enige kennis van natuur en scheikunde hebt, ook volkomen logisch.
Zal het nader bereken.
vrachtauto verbruik 1:3 1500 liter = 4500 km
oke je wil maar 400 km rijden (zoals tesla zegt)
heb ik aan diesel nodig 400/3= 133 liter.
133 * 10 (1liter = 10kWh) = 1330 kWh maak er voor gemak 1500 kWh van want met die acceleratie kost dat het nodige extra capaciteit.
1500 kWh = 3m³ 7.5 ton
 
U begrijpt mij verkeerd of ik leg het verkeerd uit.
Ik zeg alleen dat vloeistoffen per 1dm³ per kg meer energie kunnen dragen dan welke accu ooit zal kunnen dragen, dat is, als je enige kennis van natuur en scheikunde hebt, ook volkomen logisch.
Zal het nader bereken.
vrachtauto verbruik 1:3 1500 liter = 4500 km
oke je wil maar 400 km rijden (zoals tesla zegt)
heb ik aan diesel nodig 400/3= 133 liter.
133 * 10 (1liter = 10kWh) = 1330 kWh maak er voor gemak 1500 kWh van want met die acceleratie kost dat het nodige extra capaciteit.
1500 kWh = 3m³ 7.5 ton

Ik denk dat je zelf maar eens moet gaan uitvogelen hoeveel de Tesla Semi weegt en wat zijn range is.
 
Ik maak me daar niet zo druk meer om. Fossiel prijst zichzelf de markt uit. dat maken het voorbeeld van de Tesla Semi en de directe bestellingen die op de presentatie volgden en volgen wel duidelijk. Met energieprijzen voor wind die ongesubsidieerd onder de 6 cent per kWh uur duiken en solar zelfs al onder de 2 dollarcent per kWh (Saudi Arabië, Dubai, China, India, Mexico). Mexico zelfs onder de 1,8 dollarcent per kWh. En de trend van halvering van de prijs van solar per twee jaar zet nog steeds door.

Updated: Mexico’s Energy Auction Just Logged the Lowest Solar Power Price on the Planet
het gaat mij niet over fossiele brandstoffen het gaat om vloeibare brandstoffen en de energiedragende capaciteit ervan.
Als we het hebben over CO² uitstoot van productie van Screen Shot 11-27-17 at 01.38 PM.png energie is dat nauwelijks verschil met de uitstoot van verbranding fossiele brandstof.
 
Diesel produceert per liter 3.2 kg CO2 (bron: emissiefactoren).
Heeeeeeeeeel voorzichtig gerekend, laten we zeggen dat er een CO2 prijs wordt gehanteerd van 20 euro per ton CO2.
Dan zou die 457k liter bijna 30.000 euro extra kosten met zich meebrengen.
Maar 200 euro klimaatschade per ton CO2 is wellicht meer reeel.
Tel in dat geval maar 300.000 euro bij de TCO van een dieseltruck op.
En uw energie wordt opgewekt door..... co² productie loze zonnepanelen windmolens?
Zo simpel is dat niet, als we vandaag of over 10 jaar alle vracht en auto's zouden inwisselen voor tesla's waar komt die elektriciteit dan vandaan 24h 7 dagen per week?
 
En uw energie wordt opgewekt door..... co² productie loze zonnepanelen windmolens?
Zo simpel is dat niet, als we vandaag of over 10 jaar alle vracht en auto's zouden inwisselen voor tesla's waar komt die elektriciteit dan vandaan 24h 7 dagen per week?
Echter is een EV op een kolencentrale van Well-to-Wheel nog steeds schoner dan diesel verbranden. Grote installaties halen hogere rendementen.

Voordeel van een EV is ook dat je langzaam aan de bron schoner kan maken zonder het voertuig te hoeven vervangen.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: FVO and maartenkas
Dit vroeg je je af:
Ik vraag mij af of elektrisch rijden voor trucks wel geschikt is(...) enig realisme is wel nodig
Ik hoop dat we je wat realisme hebben bijgebracht.
(en dan hebben we alle komende verbeteringen in batterijen nog niet besproken)

ps: windenergie produceert 0.0gr CO2, als je de embedded CO2 van een windmolen mee wil nemen kom je op een bijna verwaarloosbare 12gr/ton CO2.

Ik ga weer verder met wat realisme. Doei.
 
Zie het zo niet staan, wel enkele mooie berekeningen dat het hooguit 800kWh kan bedragen,

En dan een leuke hoeveel energie het kost om die versnelling te maken 0 ≈ 100km met 36 ton.
14.84 MJ dat is enorm hoe koel je dat wat voor kabels gebruik je hiervoor?

arnis, Nov 19, 2017
BAMF needs 20 seconds from 0-60mph at 80 000 pounds.
28.6m/s is 60mph
36 290kg is the weight
KE= 05*36290*28,6*28,6= 14 841 884 J =14,84MJ is the energy required to get from 0 to 60.
 
Dit vroeg je je af:

Ik hoop dat we je wat realisme hebben bijgebracht.
(en dan hebben we alle komende verbeteringen in batterijen nog niet besproken)

ps: windenergie produceert 0.0gr CO2, als je de embedded CO2 van een windmolen mee wil nemen kom je op een bijna verwaarloosbare 12gr/ton CO2.

Ik ga weer verder met wat realisme. Doei.
Het realisme is dat je gebonden blijft aan natuur en scheikunde wetten, dat is onweerlegbaar maar daar heeft u het niet over want dat is de realiteit.
 
Echter is een EV op een kolencentrale van Well-to-Wheel nog steeds schoner dan diesel verbranden. Grote installaties halen hogere rendementen.

Voordeel van een EV is ook dat je langzaam aan de bron schoner kan maken zonder het voertuig te hoeven vervangen.
Klopt EV hebben ook zeker toekomst maar niet voor al het vervoer is het geschikt.
Prima voor personen auto's niet voor vrachtauto's, schepen, en vliegtuigen.
Screen Shot 11-17-17 at 12.32 PM.PNG
 
Zie het zo niet staan, wel enkele mooie berekeningen dat het hooguit 800kWh kan bedragen,

En dan een leuke hoeveel energie het kost om die versnelling te maken 0 ≈ 100km met 36 ton.
14.84 MJ dat is enorm hoe koel je dat wat voor kabels gebruik je hiervoor?

arnis, Nov 19, 2017
BAMF needs 20 seconds from 0-60mph at 80 000 pounds.
28.6m/s is 60mph
36 290kg is the weight
KE= 05*36290*28,6*28,6= 14 841 884 J =14,84MJ is the energy required to get from 0 to 60.

Dat is 3,88 kWh

Maarten:
De zon schijnt elk uur op aarde evenveel energie als dat wij als totale mensheid in een jaar gebruiken. Ook in Europa is meer dan genoeg energie beschikbaar aan hydro, solar, wind, tidal om onze energie behoefte volledig te dekken. De hogere energiedichtheid waar jij zo mee geïndoctrineerd mee bent hebben wij op land niet meer nodig. De capaciteit en prijs van accu's (onder de 100$/kwh) en de lage prijs van fossiel-vrije energie maakt dat overbodig, en vooral economisch onaantrekkelijk. Ook in vrachtvervoer.

Er zijn drie grote uitzonderingen:
- (Internationale) Scheepvaart: Hier is omzetting va elektriciteit naar methanol, ammoniak, mierenzuur of andere energiedragers nog wel economisch rendabel. Maar ook hier is voor korte afstanden puur elektrisch al mogelijk. Fossiel is niet meer nodig.
- Luchtvaart: Omzetting van Methanol naar synthetische kerosine is de meest aangewezen fossiel-vrije weg. Andere fossiel en CO2 neutrale opties zijn ook mogelijk.
- Staalindustrie: Het reduceren van ijzererts tot ijzer/staal kan met CO2 neutraal opgewekte waterstof. Duurder maar mogelijk. Kwestie van willen.

Een CO2 neutrale mondiale maatschappij is écht mogelijk en in vele gevallen nu al en op lange termijn zeker ook economisch aantrekkelijk.
Elke referentie aan CO2 die moet wordt gebruikt om de productie van windmolens of zonnepanelen of wat dan ook te ondergraven dient dan ook te worden gekwalificeerd als circulaire drogreden die alleen wordt gehanteerd door diegene met interesse of belang in de fossiele bedrijfstak(ken).
Simpel gezegd: Hoe meer zonnepanelen je maakt hoe minder CO2 je nodig hebt om zonnepanelen te maken.

Nog een leuke video voor je:

Eigenlijk geeft die video aan dat als we de raffinaderijen in Europoort van Exxon, BP en Shell sluiten we ook de kolencentrale op de Maasvlakte kunnen sluiten.

Period.

Edit: Zag net je Shell plaatje: Q.E.D.
 
Diesel produceert per liter 3.2 kg CO2 (bron: emissiefactoren).
Heeeeeeeeeel voorzichtig gerekend, laten we zeggen dat er een CO2 prijs wordt gehanteerd van 20 euro per ton CO2.
Dan zou die 457k liter bijna 30.000 euro extra kosten met zich meebrengen.
Maar 200 euro klimaatschade per ton CO2 is wellicht meer reeel.
Tel in dat geval maar 300.000 euro bij de TCO van een dieseltruck op.
Dan zal er weinig gevolgen gaan worden als co² bepalend is voor de prijs van een vliegticket, beetje boeing 777 heeft 200K liter brandstof bij.
 
Zie het zo niet staan, wel enkele mooie berekeningen dat het hooguit 800kWh kan bedragen,

En dan een leuke hoeveel energie het kost om die versnelling te maken 0 ≈ 100km met 36 ton.
14.84 MJ dat is enorm hoe koel je dat wat voor kabels gebruik je hiervoor?

arnis, Nov 19, 2017
BAMF needs 20 seconds from 0-60mph at 80 000 pounds.
28.6m/s is 60mph
36 290kg is the weight
KE= 05*36290*28,6*28,6= 14 841 884 J =14,84MJ is the energy required to get from 0 to 60.


Sterker nog. 400km is 250 miles. En de Semi zou 2kWh verbruiken per mile. Dus je packgrootte is dan 500kWh. Een factor 3 kleiner dan uit jouw berekening. Je vergeet daarbij dat een electromotor ruim 90% energie-efficient is ten opzichte van een diesel die rond de 40-50% zit (maximaal).

Zo ook je acceleratie. Ja, er is veel energie nodig. Echter worden de 4 motoren ieder apart bekabeld. Dus valt het met de smeltende kabels wel mee. Ja, er moeten flink wat A's doorheen, maar hou er rekening mee dat Tesla al in de performance modellen ruim 1200A uit de batterij naar de motor kan duwen. Ook weten we niet wat de packspanning is van de Semi. Dat zou zomaar 1000V kunnen zijn ipv 400V in een "gewone" auto.

Hoe dat gekoeld wordt? Met vloeistof en lucht. Hou er ook hier rekening mee dat slechts 10% in warmte om wordt gezet bij een EV en niet rond de 60-70% zoals bij een brandstofsysteem.
 
  • Funny
Reactions: maartenkas
Klopt EV hebben ook zeker toekomst maar niet voor al het vervoer is het geschikt.
Prima voor personen auto's niet voor vrachtauto's, schepen, en vliegtuigen.View attachment 263061

Ik ben niet zo'n ster in het lezen van tabelletjes zonder uitleg, en snap eerlijk gezegd niet zo goed wat dit tabelletje aangeeft. Bijvoorbeeld bij Road-Passenger wordt aangegeven dat electricity 'not possible' is voor 'medium' en 'long' range. Ik heb geen verstand van hoe deze 'modes' zijn ingedeeld en wat dan als 'medium' en 'long' wordt bedoeld. Betekent dit dat je in een elektrische auto niet in 1 ruk 1500km kan afleggen? Met andere woorden, is 'travel range' gedefinieerd als 'without refueling/recharging'?
 
Sterker nog. 400km is 250 miles. En de Semi zou 2kWh verbruiken per mile. Dus je packgrootte is dan 500kWh. Een factor 3 kleiner dan uit jouw berekening. Je vergeet daarbij dat een electromotor ruim 90% energie-efficient is ten opzichte van een diesel die rond de 40-50% zit (maximaal).

Zo ook je acceleratie. Ja, er is veel energie nodig. Echter worden de 4 motoren ieder apart bekabeld. Dus valt het met de smeltende kabels wel mee. Ja, er moeten flink wat A's doorheen, maar hou er rekening mee dat Tesla al in de performance modellen ruim 1200A uit de batterij naar de motor kan duwen. Ook weten we niet wat de packspanning is van de Semi. Dat zou zomaar 1000V kunnen zijn ipv 400V in een "gewone" auto.

Hoe dat gekoeld wordt? Met vloeistof en lucht. Hou er ook hier rekening mee dat slechts 10% in warmte om wordt gezet bij een EV en niet rond de 60-70% zoals bij een brandstofsysteem.
Je kan berekenen wat kost het aan energie voor het vervoeren van totaal 40T 1 km/mijl over een vlakke weg zonder wind, met een snelheid van 100km/h met eenmalig acceleratie in 20 sec. dan kom ik niet aan 2kWh/km/mijl.
graag uitleg van die 2kWh per mijl.
Buiten of die acceleratie wenselijk is tijdbesparing is verwaarloosbaar op grotere afstanden.
 
Je kan berekenen wat kost het aan energie voor het vervoeren van totaal 40T 1 km/mijl over een vlakke weg zonder wind, met een snelheid van 100km/h met eenmalig acceleratie in 20 sec. dan kom ik niet aan 2kWh/km/mijl.
graag uitleg van die 2kWh per mijl.
Buiten of die acceleratie wenselijk is tijdbesparing is verwaarloosbaar op grotere afstanden.

Dit is het verbruik dat Tesla heeft afgegeven. Voor een volledig belaste vrachtwagen, op "highway" speed. Dus conform de "norm" van de EPA (test highway speed). Wat voor omstandigheden daarbij horen, geen idee. Het is de enige info die is vrijgegeven en waar we mee kunnen "rekenen".

In tegenstelling tot een verbrandingsmotor, maakt het qua energieverbruik niet veel uit of een BEV in 10s of in 5s accelereert naar 100km/u. De efficiency is eigenlijk behoorlijk constant. Dat is het unieke aan een EV.

Verder is de acceleratie vooral prettig bij het "bewegen in het verkeer". Het helpt ook bij de verkoop natuurlijk. Uiteindelijk is het prettig dat je ALTIJD een pittige acceleratie hebt onder de rechter voet wanneer je hem wenst. Zonder terugschakelen.

@BobbyKings; wie weet ;). Ik ben nog steeds voornemens de auto te kopen, maar als particulier (en nuchtere Hollander) heb ik twee uitdagingen:

- het spaarvarken moet vet genoeg zijn
- ik moet me erover heenzetten zoveel geld aan "iets stoms" als een auto uit te geven

Offtopic hier natuurlijk....mocht ik ooit verschijnen (welkom zijn) op een of andere "clubdag", dan zijn bezichtigingen altijd mogelijk ;).