Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Semi

This site may earn commission on affiliate links.
Zoals al in dit artikel gemeld, weinig nieuws gehoord. De petjes van Hans en mij en de aanwezigheid van Robert waren onze bijdrage aan het Tesla-fandom. Op de parkeerplaats stonden, naast alle Benzen, toch nog een stuk of zes Tesla’s geparkeerd.

Verder nog iets geleerd van Jérôme; de dubbel uitgevoerde aandrijfassen zijn in de USA verplicht en in de EU niet. Ik moet het nog terugluisteren, maar ik ving iets op over het nemen van hellingen bij bruggen. Hij gaat zijn best doen om de trucks, die in 2019 eerst in gebruik worden genomen voor Tesla intern transport, zo snel mogelijk beschikbaar te maken voor Europa.
 
Semi will carry the same load as a Diesel Truck! NL presentation...

Oja; ik wist dat er inderdaad nog iets nieuws zat in zijn presentatie maar kwam er even niet meer op wat.
Tot nu toe ging ik er steeds vanuit dat het extra gewicht van de batterij ten koste zou gaan van de maximale vracht.

Verder viel het me op dat Jerome zijn woorden toch wel erg zorgvuldig koos: we ‘proberen’ 400 mile te laden in 30 minuten, ‘ons doel’ is...., etc.

Ik zou graag een bestelling plaatsen, maar tot nu toe is alleen de US website voor de Semi online. Dus we wachten nog maar even af. Hierbij wel al een first impression. :)

Breytner schijnt een pre-order te hebben geplaatst Theo, dan kunnen jullie eigenlijk niet achterblijven toch?
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Oja; ik wist dat er inderdaad nog iets nieuws zat in zijn presentatie maar kwam er even niet meer op wat.
Tot nu toe ging ik er steeds vanuit dat het extra gewicht van de batterij ten koste zou gaan van de maximale vracht.
Verder viel het me op dat Jerome zijn woorden toch wel erg zorgvuldig koos: we ‘proberen’ 400 mile te laden in 30 minuten, ‘ons doel’ is...., etc.
Als zou Tesla geen 400 mijl maar bijv. maar 300 mijl in 30 minuten kunnen laden, dan is dit in alle gevallen prima.
Als een chauffeur met 800 km lading vertrekt moet ie na 4,5 uur drie kwartier stoppen. Na de eerste etappe van 4,5 uur heeft de truck maximaal 360 km afgelegd. De accu is dan nog steeds meer dan half vol.
Als de chauffeur zijn verplichte stop maakt bij een Megacharger, dan is de accu na drie kwartier gewoon weer vol.
Linksom of rechtsom en het zal allemaal nog een paar jaar duren, maar de elektrische truck gaat de dieseltruck totaal vervangen.
 
Ik ben er stiekem ook geweest, herkende niemand omdat ik nog niet echt in het wereldje thuis ben, maar omdat het relatief dichtbij was kon het voor mij vrij gemakkelijk. Ik was blij verrast, vond het oprecht leuk om meegemaakt te hebben.
Wel had ik graag meer informatie gehad over het opladen, in Nederland zijn nu geloof ik 5 supercharge laadstations verspreid over heel Nederland en kunnen de auto's zelf thuis de rest opladen. Bij de vrachtwagens echter is dit wat moeilijker, ten eerste rijdt de vrachtwagen gemiddeld veel meer kilometers dan de auto, dus is de kans op een lege accu groter, maar daarnaast moet je toch stekkers van minimaal 80kW per vrachtwagen beschikbaar hebben om hem in een nachtje op te laden, iets waar de kabels van zoveel jaar terug natuurlijk niet op gebaseerd zijn, laat staan 1,6 megawatt aan energie. Ik denk oprecht dat het grid her en der serieus aangepast zal moeten worden om dit tot een succes te maken.
Een andere optie is een grote accu ter plekke onder de grond te plaatsen die gewoon nonstop aan het opladen is, het mooiste zou zijn als dit ook met zonnepanelen op het bedrijfsdak gebeurd. Desnoods kunnen meerdere bedrijven per industriegebied hier gebruik van maken, samen is waarschijnlijk goedkoper dan allemaal apart. Tesla is in staat om het gehele pakket in één klap te verkopen, op korte termijn ietsje duurder, maar op de iets langere alsnog goedkoper en onafhankelijker van de energiemaatschappijen.


Als zou Tesla geen 400 mijl maar bijv. maar 300 mijl in 30 minuten kunnen laden, dan is dit in alle gevallen prima.
Als een chauffeur met 800 km lading vertrekt moet ie na 4,5 uur drie kwartier stoppen. Na de eerste etappe van 4,5 uur heeft de truck maximaal 360 km afgelegd. De accu is dan nog steeds meer dan half vol.
Als de chauffeur zijn verplichte stop maakt bij een Megacharger, dan is de accu na drie kwartier gewoon weer vol.
Linksom of rechtsom en het zal allemaal nog een paar jaar duren, maar de elektrische truck gaat de dieseltruck totaal vervangen.
Daarnaast heeft de truck in Nederland sowieso meer bereik dan 800km, want in Nederland mag je geen 105 rijden met een vrachtwagen, zoals in Amerika.
 
Last edited:
<offtopic>Het zijn er 10. De bouw van nr 11 is net begonnen (Emmeloord), en voor dit jaar staan er nog twee in de planning.
Oh, dat zijn wel beter cijfers dan dat ik in mijn hoofd had, maar desalniettemin hoor ik vrijwel niemand over het laadstation en de kosten daarvan, toch iets dat volgens mij een serieus prijskaartje heeft nog buiten de vrachtwagen om.
Ook zag ik tijdens de presentatie 7 cent per kW, dat lijkt me toch wel erg aan de lage kant, althans, voor Nederlandse begrippen.
 
Ook zag ik tijdens de presentatie 7 cent per kW, dat lijkt me toch wel erg aan de lage kant, althans, voor Nederlandse begrippen.
Hangt er van af hoe groot je inkoopt
EPEX.png
 
Vanmiddag in Amsterdam ook de eerste presentatie van de Semi buiten de US meegemaakt. Jerome Guillen, die vorige week het event opende, was er namens Tesla. Het verhaal was in grote lijnen hetzelfde als wat er vorige week werd verteld maar er waren er toch veel voor wie het nieuw was. De minister Cora van Nieuwenhuizen was er ook en heeft het dus ook gelijk goed meegekregen. Het was het jaarcongres van Transport en Logistiek Nederland in Theater Amsterdam.

Een heel bijzondere lokatie. Wie er nog niet eerder was, zoals ik, een opvallende opzet. Eerst een ontvangst, soort van beurs, in een ruimte met aan één kant een grote ronde muur. Die muur draait vervolgens open en dan dan loop je het theater binnen over het podium naar de stoelen. Vervolgens gaat de muur weer dicht en is de wand een gigascherm waarop op imax achtige wijze geprojecteerd wordt.

Mooi.

Leuk detail was dat dezelfde sheets werden gebruikt als in US, waaronder dus die van de performance. Helaas vroeg niemand aan Jerome wat de afkorting BAMF betekent. Echte Tesla term.

(Voor wie het niet weet: Bad Ass Mother F..cker)

Schermafbeelding 2017-11-25 om 20.25.25.png
 
  • Funny
Reactions: CO2CLEAN and HWS
Wat het laden betreft denk ik in eerste instantie aan distributiecentra. Daar hebben we er veel van. Daar kan goed geladen worden. Vooral als de daken, vaak tienduizenden vierkante meter, worden volgelegd met panelen en er een aantal powerpacks worden geïnstalleerd. En dan is 800 km best een flinke afstand. Ben benieuwd hoe men daar invulling aan gaat geven maar als het net zo gaat als met de Superchargers dan zit het wel goed.
 
Vanmiddag in Amsterdam ook de eerste presentatie van de Semi buiten de US meegemaakt. Jerome Guillen, die vorige week het event opende, was er namens Tesla. Het verhaal was in grote lijnen hetzelfde als wat er vorige week werd verteld maar er waren er toch veel voor wie het nieuw was. De minister Cora van Nieuwenhuizen was er ook en heeft het dus ook gelijk goed meegekregen. Het was het jaarcongres van Transport en Logistiek Nederland in Theater Amsterdam.

Een heel bijzondere lokatie. Wie er nog niet eerder was, zoals ik, een opvallende opzet. Eerst een ontvangst, soort van beurs, in een ruimte met aan één kant een grote ronde muur. Die muur draait vervolgens open en dan dan loop je het theater binnen over het podium naar de stoelen. Vervolgens gaat de muur weer dicht en is de wand een gigascherm waarop op imax achtige wijze geprojecteerd wordt.

Mooi.

Leuk detail was dat dezelfde sheets werden gebruikt als in US, waaronder dus die van de performance. Helaas vroeg niemand aan Jerome wat de afkorting BAMF betekent. Echte Tesla term.

(Voor wie het niet weet: Bad Ass Mother F..cker)

View attachment 262684

Zelf zit ik nog eens naar de foto te kijken. Ik had in gedachten dat er twee trucks waren, een grote en een kleinere. Ik zie nu dat de truck zelf dezelfde is (logisch eigenlijk, want veel goedkoper om één type te bouwen), maar dat de hoogte verschilt. Dat betekent natuurlijk wel dat de kleinere minder laadvolume heeft en daardoor in een lagere klasse kan vallen. Zo kan men uiteraard ook straks alle kanten op.
 
Zelf zit ik nog eens naar de foto te kijken. Ik had in gedachten dat er twee trucks waren, een grote en een kleinere. Ik zie nu dat de truck zelf dezelfde is (logisch eigenlijk, want veel goedkoper om één type te bouwen), maar dat de hoogte verschilt. Dat betekent natuurlijk wel dat de kleinere minder laadvolume heeft en daardoor in een lagere klasse kan vallen. Zo kan men uiteraard ook straks alle kanten op.
Ik zie een verschil in de spiegels, maar verder lijken ze erg gelijk inderdaad, ik vraag me af of ze op termijn ook reclames kunnen plaatsen op hun vrachtwagens van het bedrijf dat die Tesla truck gekocht heeft. Gewoon een soort body kit, of dat dit enkel voor de trailer mogelijk is.
 
Ok, maar wat je nu op de foto laat zien is een zogenaamde motorwagen met aanhanger. Dit is geen Semi-achtig voertuig.
Achter een Semi kan elke oplegger, en die opleggers waar je auto's mee kan vervoeren, bestaan al vele jaren ;)
Daar gaat het toch helemaal niet om. Het enige wat ik zeg is dat Tesla voor het aan hen gerelateerde vervoer zelf de eerste afnemer van de trucks zal zijn en dat gaat al direct om een flink aantal bestellingen :)