Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Sim in Mifi router

This site may earn commission on affiliate links.
Net update 2020.48.37.8 binnen op mijn S90D 2016 en mijn auto kan nu kennelijk met een WiFi hotspot verbonden blijven tijdens het rijden. Nu heb ik nog de 'gratis' premium connectivity en ik vroeg me af of iemand al geprobeerd heeft om de simkaart uit de auto in een mifi routertje te stoppen zodat onderweg niet alleen de auto maar ook de kinderen WiFi hebben. Zeker nu er in de auto zelf netflix en YouTube zit (bij mij nog niet want mcu1. Mcu2 inbouw in de agenda) dus wat data verbruik zou Tesla niet echt bezwaar hoeven maken denk ik. Iemand hier ervaring mee?
 
  • Disagree
Reactions: djlorenz
Sim kan prima in MiFi of mobiele telefoon, laptop etc.

Is gewoon een sim waarom 4G/ LTE kan, zelfs de hele oude mcu1 met een 3G modem kan de sim daarvan 4G data aan.

Is kpn netwerk, blanco sim dacht ik, maar ip reeks was KPN toen ik aan testen was.

Mijn vermoeden is wel dat ze het kunnen traceren, de vraag is of ze dat doen.
 
Technisch zal het ongetwijfeld kunnen, geen rocket science. IMEI wel omzeilen idd.

Maar ik denk dat het inderdaad zeer snel gedetecteerd wordt: normaal kan Netflix ed niet tijdens rijden.

Tweede deel is meer 'ethiek'. En daar kan je van mening over verschillen. Mijn mening is:
- je doet hardware matige aanpassing (haalt SIM uit auto);
- deze aanpassing wordt niet door Tesla aangeboden / gesupport;
- levert extra kosten op voor Tesla (dataverbruil tijdens rijden, meer personen).

Ik zou dit niet doen.

Data abonnementen, bijvoorbeeld Vodafone family, maken het bovendien eenvoudig om dit privé of zakelijk te regelen tegen in mijn ogen zeer aanvaardbare kosten.
 
Ik vraag wat de ervaringen zijn. Onder andere met hoe Tesla hier mee om gaat. Niet of ze je betrappen maar of ze er een probleem van maken. Ik zou Tesla kunnen bellen maar mijn verwachting is dat de helpdesk het antwoord toch niet weet bij een dergelijke vraag.
 
Ik vraag wat de ervaringen zijn. Onder andere met hoe Tesla hier mee om gaat. Niet of ze je betrappen maar of ze er een probleem van maken. Ik zou Tesla kunnen bellen maar mijn verwachting is dat de helpdesk het antwoord toch niet weet bij een dergelijke vraag.
Raar dat je verbaast lijkt te zijn over het feit dat meerdere mensen dit onmiddellijk als fraude beschouwen. Die feedback had je kunnen verwachten.
 
Ik denk ook dat Tesla alle verkeer over een eigen VPN stuurt, dus je end point is altijd het Tesla datacenter (of eerder, Microsoft Azure). Als je dan die SIM eruit peutert is er kans dat het data abonnement gelimiteerd is tot enkel toegang tot de Azure IP range, en gaat je Mifi dus niks doen.

Zo zou ik het toch aanpakken als ik Tesla was en overal SIM kaartjes in auto's ging insteken en wou vermijden dat er mensen YOLO gingen op mijn kosten :)
 
Nog klein puntje van aandacht, de auto kan je remote ontgrendelen via telefoon app, echter als de auto geen 3g data verbinding heeft zal er nog een oldskool sms worden gestuurd, dus vanuit Tesla naar de sim, deze zal onder normale omstandigheden systemen weer activeren.

Dat werkt dus niet als je de sim eruit haalt.
 
  • Like
Reactions: BjörnTM
Op MCU2 is hij ook te traag. Wel nog enigszins bruikbaar.
Klopt.

Maar we hebben het hier toch over de sim en datagebruik daarvan.

Tesla heeft inderdaad voor de interne netwerk verkeer een VPN in gebruik, dit heb ik niet zelf getest maar lees dat van enkele hackers die netwerk verkeer geanaliseerd hebben.

Het signaal ontvangst van de interne modem is overigens in de oudere generatie van mcu1 ook beduidend minder als de nieuwere mcu1 die geleverd zijn. Er zijn ook nog mcu1 waarbij de sim ingebouwd op de mcu is, maar de meeste zijn volgens mij voorzien van los kastje(met de simkaart) welke via cubby bereikbaar is.

Heb je een recente MiFi hardware dan zal je dataverbining er op vooruit gaan qua bereik en snelheid (maar niet de browser... Die is toch al mank...)

Dan ben ik nog benieuwd wat Tesla met de 3g modems gaat doen, deze 3g modems werken straks geheel niet meer.

Nu vraag ik me enkel nog af of 5g beschikbaar is via de Tesla sim, ik ga er niet vanuit dat oudere sim kaarten die bij de mcu1 behoren geen 5g ondersteunen.
 
  • Informative
Reactions: Phil V
Net update 2020.48.37.8 binnen op mijn S90D 2016 en mijn auto kan nu kennelijk met een WiFi hotspot verbonden blijven tijdens het rijden. Nu heb ik nog de 'gratis' premium connectivity en ik vroeg me af of iemand al geprobeerd heeft om de simkaart uit de auto in een mifi routertje te stoppen zodat onderweg niet alleen de auto maar ook de kinderen WiFi hebben. Zeker nu er in de auto zelf netflix en YouTube zit (bij mij nog niet want mcu1. Mcu2 inbouw in de agenda) dus wat data verbruik zou Tesla niet echt bezwaar hoeven maken denk ik. Iemand hier ervaring mee?
Op zich is het wel een grappige vraag die je stelt: wat nou als ik bijvoorbeeld de achterbank uit mijn auto haal en die gebruik om een thuisbioscoop te maken? Compleet met stoelverwarming en zo? Het zijn stoelen die ik heb gekocht, het is mijn auto. Maar als ik dan om support of garantie ga vragen is het wel zo handig dat ik er bij vertel dat ik die stoelen voor iets anders heb gebruikt dan dat zij hadden bedacht?
 
Op zich is het wel een grappige vraag die je stelt: wat nou als ik bijvoorbeeld de achterbank uit mijn auto haal en die gebruik om een thuisbioscoop te maken? Compleet met stoelverwarming en zo? Het zijn stoelen die ik heb gekocht, het is mijn auto. Maar als ik dan om support of garantie ga vragen is het wel zo handig dat ik er bij vertel dat ik die stoelen voor iets anders heb gebruikt dan dat zij hadden bedacht?
Je kan toch ook prima de achterbank eruit halen en gebruiken voor andere doeleinden (sidenote; persoonlijk zou ik dan de bestuurdersstoel(en) gebruiken (programmeerbaar :)) rest van de auto zal prima onder garantie zijn waar van toepassing.

In de OP staat de vraagt om ervaringen met het gebruik van de sim kaart.

In moedig het ook niet aan om misbruik er van te maken, maar technisch is gewoon mogelijk een erg eenvoudig (zonder fysiek aanpassingen aan de auto - dit in tegen stelling tot de stoelen als voorbeeld)

En eerlijk, in de nieuwere generatie auto's is de sim kaart om niet toegankelijk meer (wie kan dit bevestigen?)

Nu ben ik geen 'kleine letter' deskundige, wellicht iemand die met de voorwaarden zo inzicht kan geven betreft gebruik data van de sim.