Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla stopt 85 en 85D, een gemis?

This site may earn commission on affiliate links.
... een 120 kWh (vergeet de "h" niet) batterij ...
Hoezo vergeet de h niet? Het is juist zonder de h, kWh is een indicatie van vermogenstransport per uur, een batterij wordt aangeduid met de opgeslagen energie, totale vermogensafgifte, of combinatie spanning en stroom (wat weer de totale vermogensafgifte is).
Ik zie heel vaak de fout gemaakt worden, maar bijv. een 90kW accu wordt met 300Wh ontladen, of met 22kWh opgeladen. Geen h dus bij het aanduiden van de opslagcapaciteit van een accu.
 
Hoezo vergeet de h niet? Het is juist zonder de h, kWh is een indicatie van vermogenstransport per uur, een batterij wordt aangeduid met de opgeslagen energie, totale vermogensafgifte, of combinatie spanning en stroom (wat weer de totale vermogensafgifte is).
Ik zie heel vaak de fout gemaakt worden, maar bijv. een 90kW accu wordt met 300Wh ontladen, of met 22kWh opgeladen. Geen h dus bij het aanduiden van de opslagcapaciteit van een accu.

Het is wel kWh. Het duidt aan hoe lang je een bepaald vermogen eruit kan halen. Dus bij 10 kWh kun je 10 uur lang 1 kW eruit krijgen, of 2 uur lang 5 kW.

Dus als jij een lamp die 100w verbruikt een volle dag laat branden is jouw verbruik 2,4 kWh.

Dat jij ziet dat die fout heel vaak gemaakt wordt is dus omdat heel veel mensen wel weten hoe het zit. ;)
 
  • Funny
Reactions: robertvg
Het is wel kWh. Het duidt aan hoe lang je een bepaald vermogen eruit kan halen. Dus bij 10 kWh kun je 10 uur lang 1 kW eruit krijgen, of 2 uur lang 5 kW.

Dus als jij een lamp die 100w verbruikt een volle dag laat branden is jouw verbruik 2,4 kWh.

Dat jij ziet dat die fout heel vaak gemaakt wordt is dus omdat heel veel mensen wel weten hoe het zit. ;)

Ik heb een en ander weer eens opgezocht in mijn studieboeken, en zie nu waar ik zelf de fout in ben gegaan. Bedankt voor de toelichting, zal het nu niet zo snel meer verkeerd doen denk ik.
 
Top! gefeliciteerd!

Ook ik heb mezelf niet kunnen bedwingen.........Ik heb mijn Parelmoer witte P85 ingeruild voor een verse P90DL.
Vrijdagochtend aanstaande wordt afgeleverd een MC red P90D met waanzinnige Ludicrous speed update, zwarte next gen seats, 21 inch grijze turbine velgen, pano, luchtvering, autopilot, premium, sub zero, ultra hi fi, koolstofvezel afwerking, zwarte hemel en ja Daniel......SpoilerT :biggrin:
 
Vooraleer mijn vraag te stellen, had ik al op Wikipedia de ranges opgezocht. Volgens de EPA heeft de 90D een hogere range, volgens NEDC dezelfde range. Vandaar de vraag: is het in de praktijk merkbaar? Bijdehandse opmerkingen zijn voor niemand prettig ;)
6IgQ7V1.png
 
Ik vertrouw niet op de statistieken of data maar op mijn eigen verstand. Mijn antwoord was weliswaar bijdehand ("bijdehandse" is zeker en vast een Vlaamse term? ;)), maar oprecht bedoeld als gedachte experiment: common sense dicteert bij mij een grotere range voor de 90 dan de 85. Want simpelweg meer kWh om af te geven, all other things being equal.
 
All other things being equal, maar het zou kunnen dat een 90 meer weegt dan 85 waardoor de hogere capaciteit deels teniet wordt gedaan door hoger verbruik/km.
Goed punt, echter gezien de koppel en vermogen van de elektromotoren en het % hogere gewicht op het totale gewicht, zal dat mijn inziens verwaarloosbaar zijn. Ik zie in de dagelijks praktijk geen verschil in verbruik of ik alleen rijd of met iemand anders. Anders gezegd: de 85 weegt meer dan de 70 en rijdt toch ook verder, terwijl de 70 veel lichter is?

Wiskundig gezien (EPA cijfers): 85/90 = 270/288 (ongeveer)

Als we toch aan de theoretische discussie zijn, dat extra gewicht zal ook meer energie opwekken bij regen-braking.
Bottom line: Tesla geeft aan dat het meer range geeft, en vanuit onderbuikgevoel kan ik de logica volgen.
 
Dit is sterk afhankelijk van de software versie dat ze er op draaien;)
Nou stond er al benzine en sjoemel was voornamelijk met diesel, maar datzelfde geldt natuurlijk deels ook voor een Tesla :)
Beetje verkeerde firmwareupdate waardoor je auto niet in standby geraakt ....... of juist rijden zonder afleiding en gerief: 'gij zult geen airco, stoelverwarming noch het grote beeldscherm/audio/lampen gebruiken' zullen ook wel invloed hebben op je range :)

On the serious side, die grotere brandstoftank is zelf natuurlijk ook zwaarder, net als z'n vulling - daar houdt men rekening mee of je deelt het weg uit de vergelijking, toch? :) Overigens hebben bovenstaande zaken (in elk geval in ICEs) een grotere invloed, net als het gewicht van/en het aantal passagiers, op het verbruik!