Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Turkey Tour

This site may earn commission on affiliate links.
Dat nou typisch jij met de "meest betrouwbare" S zo'n reis moet ondernemen.:rolleyes: Is wel wat ik noem het avontuur opzoeken:biggrin:.

Met die sleepkabel kun je zeer snel en effectief laden. Zag al eens een filmpje van een rus die dit deed achter een vrachtwagen. Je laad dan met 60kw regeneratie vermogen. Heb je in een uurtje je batterij weer voor 80% vol zonder gestopt te hebben.....

Hangt van de definitie van 'betrouwbaar' af. Het ding heeft het slechts 1 keer echt af laten weten (12V issue) en toen reed ik niet eens zelf.

Vandaag mijn Tesla dagje wel gehad. Tijdens een rondje Nederland met ondermeer een zeer prettig treffen met Dirk ook 2 keer bij SeC Duiven langsgeweest. De tweede keer 's avonds... (omdat ik op vakantie moet). Voer voor het janken draadje, maar dat ga ik hier nu niet doen. Maar niet echt een rustige voorbereiding. De planning van 'laatste dingen' staat nu nog open voor morgen.
Gaan dus wat later vertrekken.

Een ding wil ik wel kwijt over de Tesla perikellen de laaste dagen. Ik heb mijn vijfde drive unit en die is direct al niet stil. Ik heb nu weer de brom tussen 110-130km terug. Welliswaar (nog) niet vreselijk hard maar wel vreselijk irritant. Baal ik echt enorm van. Zit ik nu minimaal 7000km mee opgescheept (dan kun je beter een luidruchtige inverter hebben, die is er niet continu op de snelweg op cruise snelheid). Lekker cadeautje voor onderweg van Tesla :eek:.

Overigens zijn de mannen en vrouwen van Tesla ook enthousiast over mijn voorgenomen avontuur. Aan hun inzet ligt het zeker niet.

Waar zijn we nu:
- 1 uur 's nachts en hoogste tijd om goed te gaan slapen
- koelkast is binnen en werkt, maar nu geen tijd gehad om mijn cont. 12V aansluiting toe te voegen (tijdens oponthoud in SeC wel geleerd dat ik die in principe veilig een nacht aan kan laten staan. Accu is groot genoeg en zou normalerwijze continu bijgevoed moeten worden uit hoofdaccu)
- lader en verloop/verlengsnoeren liggen in de frunk

Voor morgen:
- 12V aansluiting
- schoonmaken (minimaal de ramen binnen en buiten)
- eigen tas inpakken (heeft de rest van de familie al gedaan)
- boodschappen (oa koelkast vullen)

Zal dus wel tweede helft van de dag worden voordat we echt op pad zijn.

Een volgend bericht als we klaar zijn voor vertrek.

O ja, gisteren ook nog de gloednieuwe standaard 19'' wielen set (met Michelin banden) die ik al 1,5 jaar op de plank heb liggen onder de auto gezet.
 
ik probeer discreet te blijven :wink: alles goed gevonden ?

ik zit intussen in Parma; met als huurwagen : een Yaris Hybride. Veel lawaai als je gas geeft, maar daar blijft het bij. geen vermogen... dat gaat volledig op aan geluid. Volgende keer neem ik toch de Tesla.
Jup, alles goed gevonden. Bedankt voor de taxi.
En veel plezier in Parma :)

En @LastNLSig, veel plezier met je trip. Want daar gaat het tenslotte toch over in dit draadje. Ik kijk uit naar je verslag. Het doet me weer wat denken aan de pioniersdagen zonder SuC's in Europa.
 
Een ding wil ik wel kwijt over de Tesla perikellen de laaste dagen. Ik heb mijn vijfde drive unit en die is direct al niet stil. Ik heb nu weer de brom tussen 110-130km terug. Welliswaar (nog) niet vreselijk hard maar wel vreselijk irritant. Baal ik echt enorm van. Zit ik nu minimaal 7000km mee opgescheept (dan kun je beter een luidruchtige inverter hebben, die is er niet continu op de snelweg op cruise snelheid). Lekker cadeautje voor onderweg van Tesla :eek:.

Bekende ellende. Ik ga er van uit dat Tesla het na terugkomst voor je oplost. Tot nu toe vind ik de service alleen maar voorbeeldig; jammer dat ze die brom nog steeds niet goed onder controle hebben.
Ik lever vandaag een loaner 70D in, met maar 900 km op de teller. Tsjonge wat hebben ze vooruitgang geboekt t.o.v. mijn 2013-versie! Alleen mist hij de felheid van de P85; maar dat zal aan de 70 liggen.

Sterkte met de laatste loodjes, een mooi avontuur gewenst en ik ga je verhalen (en pics natuurlijk) met plezier volgen! :smile:
 
De kop is er af!

Nu in een hotel in Nürenberg.

De dag begonnen met het realiseren van een continue 12V aansluiting in de kofferbak voor het koelkastje. Afgetapt van het punt dat ik rechts van het handschoenenvakje eerder had aangelegd voor de Blackvue. Tijdelijke draad naar achteren netjes weg kunnen werken.

Daarna auto schoonmaken. Vooral de ramen binnen en buiten want niets zo irritant als vette binnenramen met een laag zonnetje. Zonneschermen erin. Alle mogelijke kabels en verloopjes, Chademo adapter, etc in de frunk. Er ligt nu een vermogen aan koper in allerlei vormen in het vooronder (doet een VOC schip verbleken).

Dan boodschappen doen en koelkast vullen.

Tenslotte in 5 minuten mijn eigen tas gepakt en alles in de auto geschoven. Heb een bescheiden gezin (toch met z’n vijfen) en gaan naar een appartement met alles erop en eraan. Dus alles onder de hoedenplank kunnen houden.

Om 15:30 was het dan eindelijk zover en konden we weg.

Zoals aangekondigd rustig aan het Superchargen.

Zitten nu in het centrum van Nuerenberg met betaald parkeren. Maar twee straten van het hotel een publieke laadpaal gevonden. Niet alleen gratis laden, maar ook gratis parkeren. Een lamme 16A 220, maar ja free loading gecombineerd met free parking kan een Nederlander natuurlijk niet laten gaan. Gratis maar wel met een pasje te activeren. Op goed geluk mijn NewMotion pas ervoor gehouden. Dat werkte (waarschijnlijk werkt elk pasje)

Nu de hoogste tijd om te gaan slapen. Ergens morgen gaan we ‘off grid’.
 
Dag 2

Dag 2 – 24 juli

Begin: Nürnberg 9:00
Eind: Hódmezővásárhely 23:30

Geladen:

  • Hengersberg
  • Tesla Wenen
  • Budapest Chademo OVM tankstation
  • Hotel 13A 220V UMC

Vandaag een lange dag. Gelukkig lag de lader nog onder de auto en waren alle kabels er nog (voelt toch niet 100% lekker die boel op de openbare weg achterlaten; maar nette mensen die Duitsers). Toch nog flink bijgeladen. Genoeg om een SuC over te slaan.

Tot Wenen geen bijzonderheden. SuC Wenen valt tegen. Erg langzaam. Staat bovendien vol (heb het laatste plekje van de vier). Maar dat komt omdat er ook veel auto’s van het SeC staan. Ipv 45min dus 1,5 uur in het SeC doorgebracht.
Daar heeft mijn MS na twee jaar zijn tweelingbroertje weergezien. Zoals iedere tweeling bijna identiek. Maar een is altijd iets groter. Ofwel we zagen een Sig Red / Sig white leather / Pano 85 van een Hongaar. Alleen geen P. Dus wij hebben de grotere van de twee (wel P). Hij heeft dan wel weer het mooiere nummerbord TESLA 1. Met een verschil in VIN van nog geen 40, hebben die wellicht ook samen in de fabriek gestaan
Eigenaar is een aardige vent, maar spreekt niet veel Engels. Wel kan hij mij duidelijk maken dat de Chademo lader waar ik in Budapest gebruik van wil maken niet werk. Hungaroring werkt wel. Maar die is verder, niet op de route en met de F1 dit weekend daar lijkt me dat geen goede optie.

Dus met toch wat spanning in het lijf naar de geplande Chamdemo in Budapest gereden. Plan A: als hij het doet rijden we vanavond nog een stuk verder. Plan B: zo niet zoeken we een gewone paal en blijven in Budapest. Maar gelukkig het ding blijkt te werken! Loopt een mannetje bij de pompbediening die een pasje kan swipen. ‘Waar en hoe moet ik betalen?’ ‘Betalen? Gratis meneer!’

Het is inmiddels 20:00 en we zijn aan eten toe. 5 minuten down hill vinden we een Koreaan restaurant (dat is dat ook de enige optie binnen loopafstand). Erg lekker gegeten. Om 21:00 klimmen we de berg weer op en wat schets onze verbazing? TESLA 1 komt voorbij zoeven.
Via een bekende met ook een Tesla had hij laten bellen naar het tankstation. Wat bleek. Chademo was 3 weken buiten bedrijf geweest. Maar was zeer recent weer beschikbaar. Je moet af en toe wat geluk hebben.

Voor de nacht is Szeged nog bereikbaar. Tijdens het eten soort van op de gok een hotel geboekt. Met een beetje omrijden is een 4* hotel beschikbaar voor 7 tientjes (incl ontbijt, 3 personen). Nederlands genoeg om dat koopje niet te laten liggen al kost het mij dure km/kWh omrijden.

Blijk een luxe toko midden in een prachtig oud stadje te zijn! Echt prachtig. (zoek Hódmezővásárhely maar eens op). Onderweg filosofeer ik over de mogelijkheden om 220 bij te laden (nodig vanwege het omrijden). Man bij de receptie kijkt moeilijk bij mijn vraag, maar aangekomen in de parkeerkelder blijken er minimaal 3 stopcontacten beschikbaar. UMC erin en klaar! Ben nog net wakker genoeg om te bedenken dat ik met de mobiele lader nog iets sneller kan laden, maar veel te moe om dat nog te gaan veranderen.

(Ik neem ook foto’s, maar heb eigenlijk de tijd gecombineerd met internet nog niet gevonden om die er ook aan toe te voegen – maar ze komen vast een keer de komende dagen).
 
Daar heeft mijn MS na twee jaar zijn tweelingbroertje weergezien. Zoals iedere tweeling bijna identiek. Maar een is altijd iets groter. Ofwel we zagen een Sig Red / Sig white leather / Pano 85 van een Hongaar. Alleen geen P. Dus wij hebben de grotere van de twee (wel P). Hij heeft dan wel weer het mooiere nummerbord TESLA 1. Met een verschil in VIN van nog geen 40, hebben die wellicht ook samen in de fabriek gestaan

als 'Sig white leather' heel licht beige is dan heb ik je echte tweeling.
 
We leven en we rijden nog. Maar telkens laat in hotel. Nu nog 2,5 uur tot rustdag aan de zwarte zee.(rijdend berichtje dus kort), Morgen het verslag van de laatste twee dagen. Laden is een uitdaging maar de Turken zijn het echte probleem...

Morgen meer.