Dag 2R – 20 augustus
Begin: Edirne
Eind: Belgrado
Geladen:
- Theo’s garage 32A via CEE 16A socket, DML
- Hotel 16A CEE, UMC
Het plan voor vandaag: vroeg opstaan, in 4,5 uur naar Sofia, Belgrado laden aan vooraf geregelde 32A, 4,5 uur rijden naar Belgrado (we krijgen bij de grens een uur terug), paar uur laden bij de bekende bandenboer en daarmee net in Hongarije zien te komen.
Dat liep dus anders. Iets over 7:00 vertrekken we en staan binnen 10 minuten aan het einde van een slordige 2km file voor de grens (hoewel de weg rustig had geleken die morgen). De Turkse storm in opkomst. Hoe het vanaf hier ook zal gaan, mijn planning kan in de prullenbak.
Tot ons geluk staan we precies stil bij wat waarschijnlijk het laatste gat in de middenberm is voor de grens zelf. Ik bekijk de opties en er is een detour via Griekenland over een hele kleine grensovergang. Niet heel ver om. Wel een extra grens. Het is een gok, maar we gaan ervoor. Stilstaan bij een kleine grens, zo weten we inmiddels, is een stuk prettiger. Maar de omweg kost dure kilometers en ook extra laadtijd.
Of omrijden sneller was zullen we nooit weten. Maar we komen wel weer op plekken en zien dingen die we anders weer gemist zouden hebben. In ieder geval hebben we per grensovergang niet superlang gewacht. Maar voor de beperkte lengte van de rij valt de wachttijd toch een beetje tegen. Het is bij de kleine posten overal ‘geen haast’. Vooral de Grieks-Bulgaarse grens (beide EU) is irritant langzaam.
De rit naar Sofia is prachtig maar het weer kon beter. Om Turken te ontlopen, wat km’s te besparen en meer snelweg km’s te hebben, neem ik een ongebruikelijke short cut om het stuk te overbruggen waar nog geen snelweg is. Zo midden op het Bulgaarse platteland zie je pas echt hoe armoedig dit land nog is. Ik ben in veel Oost Europese landen geweest. Zelden slechter gezien.
Wat een verschil met Sofia waar we 2,5 uur later dan gepland aankomen. Voor Sofia brak er nog een wolk zodat we zelfs nog even langs de weg hebben gestaan tot het zicht weer aanvaardbaar was. In de garage bij het kantoor van een Tesla rijdende vriend van Alex (zie heenreis) vinden we de beloofde 16A CEE outlet die 32A aankan. Werkt allemaal prima. Maar het metertje kabel van de 16A->32A plug adapter krijgt het er wel warm van. Die is maar 4mm2. En dat is te merken. Kabel zal het wel houden. Nu maar hopen dat de MS niet te intelligent is om toch het vermogen terug te schroeven.
We nemen de metro naar de mall waar de dames precies op tijd zijn voor een film. Zelf ga ik op zoek naar een overnachtingsmogelijkheid in Belgrado want verder dan daar komen we vandaag niet. We komen in ieder geval te laat om nog bij de bandenboer van de heenweg te laden.
Na bot gevangen te hebben bij het hotel waar Alex wel eens overnacht en geladen heeft, bel ik ‘luk raak’ wat hotels. Daarbij online wel een voorselectie gemaakt op nieuwe gebouwen waar de kans groter is dat er ergens moderne CEE stopcontacten gebuikt zijn. Drie keer is scheepsrecht en het derde hotel belt zoals beloofd terug en bevestigd dat ze 380V hebben en daarbij allerlei adapters omdat ze daar ook kleine exhibits/conferenties hosten.
Terug bij de auto blijkt het laden helemaal OK gegaan. We kunnen na 4 uur laden verder.
De grens van Bulgarije naar Servie is redelijk te doen. Mijzelf rechtvaardigend met het argument dat ik niet lang in de rij kan staan omdat ik anders niet voldoende batterij heb om Belgrado te halen rij ik langs de rij (omdat het kan) en schiet er ergens bijna vooraan in. Kennelijk als Turk onder de Turken want er wordt niet geklaagd. Zelfs geen claxon of handgebaar.
Na de grens weer een wolkbreuk die alle Turken aan de kant zet, maar wij rijden door. Dat levert na de bui letterlijk en figuurlijk een schone weg op. We genieten van de prachtige rit naar Nis. Na de buien hangen er in de avondzon heel bijzondere bijna waterval achtige wolkpartijen over de bergen.
Na Nis op de snelweg kan ik nog een ‘busje pakken’ waardoor ik zeker stel dat we Belgrado zonder probleem gaan bereiken. Vlak voor Belgrado (het is al laat) nog eenmaal Turkish Trouble bij de tolhokjes op de snelweg. Ben er echt zat van en morgen zal het alleen maar erger worden.
Het hotel is geweldig en in de parkeergarage vinden we een standaard 16A CEE waar de UMC zo in kan. De parkeergarage heeft meerdere grote garagedeuren die allemaal een 16A CEE hebben. Een daarvan is dus even niet beschikbaar die nacht.
Doodmoe en zonder puf voor nog een verslag of een plan voor de volgende dag vallen we in bed.