Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TeslaFI, Dashoard for Tesla (DBfT) en wat er nog meer is

This site may earn commission on affiliate links.

Hbrink

Lazy, but dangerous when active :)
Supporting Member
Nov 8, 2017
3,269
2,304
Naarden, NL
De app van Tesla doet wat hij doen moet, maar is erg beperkt in functionaliteit. Daarom maar eens rondgekeken naar alternatieven:

NB: alle third party apps hebben toegang tot de tesla nodig. Of je geeft user/password of je genereert een token. Dat laatste is veiliger, maar is voor computer nitwits niet echt makkelijk. Ben je wat handiger, dan zijn er talloze beschrijvingen hoe je dit kan doen.

TeslaFi (Windows/Cloud)
Ik denk één van de meest gebruikte apps. Ik heb twee Tesla vrienden dier er zeer tevreden mee zijn. Ikzelf heb het na een halve dag voor gezien gehouden. Ten eerste vind ik het vervelend dat het niet op mijn Android telefoon werkt, maar via een windows laptop. Ten tweede heb ik erg zitten rommelen toen ik voor bepaalde functionaliteiten voor de tweede keer een token moest ingeven. En toen alle op gestart was, vond ik (maar dat is zeer persoonlijk!) de user interface echt zeer slecht. Jammer, want voor het bijhouden van een ritten administratie is TeslaFi voor zover ik weet de enige oplossing.

Je kan TeslaFI 14 dagen gratis proberen en daarna is het 50 dollar per jaar.

Home - TeslaFi.com

DashBoard for Tesla (DBfT) (Android)
Een app uit de google play store, dus snel en makkelijk installeren. Token ingeven en alles werkte meteen. Een veel gedetailleerder overzicht van de standaardfuncties: zo geeft DBfT de buitentemperatuur, de binnentemperatuur en de ingestelde temperatuur.

Waar het mij primair om ging was smart charging: ik geef op dat ik thuis sta, dat ik laad met 47KM/uur en dat ik om 5:45 wil vertrekken (voor de file weg). DBfT zorgt dan voor het starten van laden dat op mijn tijdstip de auto precies klaar is met laden (tot op het ingestelde percentage, bij mij standaard 90). En als bonus kan je ook nog de HVAC aan laten zetten: batterij en auto warm bij vertrek.

Verder zitten er nog wat leuke extra's bij: om 22:00 's avonds controleren of de auto wel aangesloten is aan de laadpaal e.d. Ook het support van Android Wear vind ik prettig.

Wil je kort gebruik van DBfT dan kan je, na een week gratis proberen, een abonnement voor 5 dollar per maand afsluiten. Wil hem zes maanden of langer gebruiken dan is een eenmalige aankoop van ca 30 dollar goedkoper.

Dashboard for Tesla

Waarschijnlijk blijkt uit bovenstaande wel dat ik voor DBfT heb gekozen. Voor nog geen 30 dollar iedere dag in een warme auto met warme batterij stappen is het mij al waard.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Karel
Ik heb op iOS dergelijke apps wel geprobeerd maar in de praktijk werkte het schedulen de helft van de tijd niet.
Momenteel heb ik de auto in HomeKit via homebridge en kan ik in theorie ook weer schedulen, maar ook hier werkt het eigenlijk nooit. Ik denk door time-outs omdat de auto gewoon te traag reageert (ap1 auto).
 
Teslafi werkt prima op een Android. Even de website openen en een link op je home screen maken. De webapplicatie is niet echt responsive maar ook niet echt nodig. Het is een data logger en tot nu toe (naar mijn bescheiden mening) de beste en stabielste. Het is niet echt de bedoelen iets te besturen van je Tesla, dat is echt een neven functie.

Teslafi heeft trouwens ook een scheduler dus je kunt daar ook een 22:00 reminder programmeren die er voor zorgt dat je auto gegarandeerd op slot staat of welke andere soort regels zoals SoC level, of deze is ingeplugd en dit kun je ook combineren.

Zo heb ik 2 reminders ingesteld:

- 22:00 Check of SoC limit niet boven 80% staat
- 22:00 Check of SoC niet beneden 40% staat


Overigens ben ik zelf ook met een applicatie bezig maar wil nog niets publieks aanbieden tot ik echt iets 24x7 kan draaien en ik m'n token management door derden als veilig is bestempeld. Immers, als ik niet 24x7 kan loggen dan kunnen mensen ook niet op de logger vertrouwen.