Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Test rit Tesla Model X

This site may earn commission on affiliate links.
Aangezien ik ook een Tesla Model X aan het overwegen ben heb ik vandaag een testrit uitgevoerd. In het kort zijn mijn bevindingen als volgt:

1) De auto rijdt erg soepel en prettig. Wel is hij aan de brede kant voor Nederlands stadsverkeer.
2) Door de binnenspiegel zie je bijna niets. De getinte achterruit en de rare, kleine uitvoering van de binnenspiegel maakt dat deze vrijwel onbruikbaar is.
3) De vering. De hoogte kan je wel instellen, maar niet het comfort. Ik vind de auto redelijk stevig afgeveerd. Mag van mij iets soepeler (Amerikaanser).
4) De Autopilot is erg zoekerig. Danst een beetje tussen de lijnen. Ook overgang tussen strepen en blokken ging erg wiebelend.
5) Geen kruip. Heerlijk voor het stoplicht hoef je je voet niet steeds op het rempedaal te hebben. Geweldig.
6) Afremmen. Geen mogelijkheid om de remkracht van de electro-motor dynamisch aan te passen. Echt een gemis. Bij mijn huidige auto (Outlander PHEV) kan ik de remkracht middels flippers achter het stuur dynamisch aangepassen in vijf stappen. Gebruik ik steeds (ook handig is de uitrolstand 0, dan rolt de auto heel lang uit).
7) Adaptieve cruise Control. Hij blijkt lekker kort op de voorganger zitten. Goed!
8) Ludicrous mode. Ik ben er nog kotsmisselijk van. Wat een geweld! Echt absurd, mijn maag bevond zich gedurende de rit in mijn keel. Zou ik voor dagelijks gebruik uitzetten. Leuk op 1 of 2 keer aan je vrienden te demonstreren maar verder niets voor mij.
9) Ik kon geen stand vinden dat de auto iedere werkdag automatisch om 07:30 uur voorverwarmd zodat ik om 08:00 uur met een warme auto en schone, ijsvrije ruiten weg kan rijden. In het weekend twee uur later om de kinderen naar de training te brengen. Staat nu bij mij in de winter automatisch aan en in de zomer om 17:00 uur staat de airco aan zodat ik om 17:30 uur altijd een koele auto heb. Ik wil niet iedere dag nadenken wanneer ik de app moet activeren
10) Ik heb met een zes zittergereden. Is denk ik het meest praktisch. Maar ik wil toch voor de zeven zits gaan. Is uiteindelijk het meest flexibel met die extra zitplaats en de mogelijkheid om alles plat te klappen. Wat een ruimte!
11) Er zitten veel coole features op de auto. Ik heb natuurlijk nog niet alles goed kunnen uittesten. Leuk!
12) Dit wordt mijn volgende auto! Een model X in 100D uitvoering in het rood met witte bekleding.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN and basvk
Mooi dat je toch overstag bent gegaan. Komende vanuit een Model S moest ik ook erg wennen aan die binnenspiegel, en het was het eerste waar mijn vrouw over klaagde toen ze eerder deze week voor het eerst in mijn X reed. Maar dat went uiteindelijk wel. Net zoals die (voor jou te sterke) regeneration, ook daar wen je aan. Veel plezier er mee!
 
Aangezien ik ook een Tesla Model X aan het overwegen ben heb ik vandaag een testrit uitgevoerd. In het kort zijn mijn bevindingen als volgt:


9) Ik kon geen stand vinden dat de auto iedere werkdag automatisch om 07:30 uur voorverwarmd zodat ik om 08:00 uur met een warme auto en schone, ijsvrije ruiten weg kan rijden. In het weekend twee uur later om de kinderen naar de training te brengen. Staat nu bij mij in de winter automatisch aan en in de zomer om 17:00 uur staat de airco aan zodat ik om 17:30 uur altijd een koele auto heb. Ik wil niet iedere dag nadenken wanneer ik de app moet activeren

Met de Plus for Tesla app kun je op jouw telefoon diverse Active shedules aanmaken, zo kun je interieur voorverwarmen/koelen, laden op of tussen bepaalde tijden en zelfs baterypack voorverwarmen. Voor elke dag een anderof meerdere schema's als je wilt. Elk schema kun je (tijdelijk) aan/uit zetten. Superhandig!
 
Aangezien ik ook een Tesla Model X aan het overwegen ben heb ik vandaag een testrit uitgevoerd. In het kort zijn mijn bevindingen als volgt:

1) De auto rijdt erg soepel en prettig. Wel is hij aan de brede kant voor Nederlands stadsverkeer.
2) Door de binnenspiegel zie je bijna niets. De getinte achterruit en de rare, kleine uitvoering van de binnenspiegel maakt dat deze vrijwel onbruikbaar is.
3) De vering. De hoogte kan je wel instellen, maar niet het comfort. Ik vind de auto redelijk stevig afgeveerd. Mag van mij iets soepeler (Amerikaanser).
4) De Autopilot is erg zoekerig. Danst een beetje tussen de lijnen. Ook overgang tussen strepen en blokken ging erg wiebelend.
5) Geen kruip. Heerlijk voor het stoplicht hoef je je voet niet steeds op het rempedaal te hebben. Geweldig.
6) Afremmen. Geen mogelijkheid om de remkracht van de electro-motor dynamisch aan te passen. Echt een gemis. Bij mijn huidige auto (Outlander PHEV) kan ik de remkracht middels flippers achter het stuur dynamisch aangepassen in vijf stappen. Gebruik ik steeds (ook handig is de uitrolstand 0, dan rolt de auto heel lang uit).
7) Adaptieve cruise Control. Hij blijkt lekker kort op de voorganger zitten. Goed!
8) Ludicrous mode. Ik ben er nog kotsmisselijk van. Wat een geweld! Echt absurd, mijn maag bevond zich gedurende de rit in mijn keel. Zou ik voor dagelijks gebruik uitzetten. Leuk op 1 of 2 keer aan je vrienden te demonstreren maar verder niets voor mij.
9) Ik kon geen stand vinden dat de auto iedere werkdag automatisch om 07:30 uur voorverwarmd zodat ik om 08:00 uur met een warme auto en schone, ijsvrije ruiten weg kan rijden. In het weekend twee uur later om de kinderen naar de training te brengen. Staat nu bij mij in de winter automatisch aan en in de zomer om 17:00 uur staat de airco aan zodat ik om 17:30 uur altijd een koele auto heb. Ik wil niet iedere dag nadenken wanneer ik de app moet activeren
10) Ik heb met een zes zittergereden. Is denk ik het meest praktisch. Maar ik wil toch voor de zeven zits gaan. Is uiteindelijk het meest flexibel met die extra zitplaats en de mogelijkheid om alles plat te klappen. Wat een ruimte!
11) Er zitten veel coole features op de auto. Ik heb natuurlijk nog niet alles goed kunnen uittesten. Leuk!
12) Dit wordt mijn volgende auto! Een model X in 100D uitvoering in het rood met witte bekleding.
Mijn feedback:
5) creep kun je aan of uitzetten, dus voor ieder zijn ding.
6) het regeneratief remmen kan in 2 standen gezet worden, normal = zwaar, en de andere stand is lichter afremmen.
8) als je niet van ludicrous houdt, dan is de 100D inderdaad de beste keuze, snel zat.
Veel succes met het wachten en veel rijplezier!
En welkom op het forum.
 
7) “lekker kort op de voorganger zitten” ????:confused:

Ook dat is instelbaar met de draaiknop aan de cruisecontrolhendel. Voor het geval je de anti-collision waarschuwingen zat bent ;)
 
En zo hoor je de Tesla te rijden; "one pedal driving"
Niet helemaal, aangezien de auto niet volledig tot stilstand komt en je, tenzij je TACC aan hebt staan, op het laatst toch nog zachtjes op de rem moet drukken om de voorligger geen kusje te geven. Vind in elke keer weer jammer. :) Hopelijk krijgen we hier een keer meer controle over.

Het liefst zou ik het rempedaal puur zien als een noodmiddel. Lijkt me heerlijk als ie regeneratief volledig tot stilstand zou komen, met daarnaast een optie om de auto ook zonder TACC, dus altijd, langzaam te laten remmen voor een voorligger bij lage snelheden.
 
Last edited:
Niet helemaal, aangezien de auto niet volledig tot stilstand komt en je, tenzij je TACC aan hebt staan, op het laatst toch nog zachtjes op de rem moet drukken om de voorligger geen kusje te geven. Vind in elke keer weer jammer. :) Hopelijk krijgen we hier een keer meer controle over.

Het liefst zou ik het rempedaal puur zien als een noodmiddel. Lijkt me heerlijk als ie regeneratief volledig tot stilstand zou komen, met daarnaast een optie om de auto ook zonder TACC, dus altijd, langzaam te laten remmen voor een voorligger bij lage snelheden.
Is technisch natuurlijk simpel op te lossen, op AP doet ie het immers ook.
 
Zou mooi zijn. Wat me riskant lijkt: het gedrag zou dan afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van de radar. Als die door sneeuw of hardware-storing niet beschikbaar is, dan geef je opeens toch kusjes of je krijgt juist dat de auto in dergelijke gevallen uit voorzorg altijd helemaal regenerative tot stilstand komt. AP en TACC zijn gewoon uitgeschakeld bij niet beschikbare radar, maar als (on)beschikbaarheid radar opeens het gewone weggedrag zou beïnvloeden..

Hopelijk weet Tesla een goede oplossing te verzinnen waarbij bestuurders nooit het gevoel krijgen dat de auto zich onvoorspelbaar gedraagt.
 
Niet helemaal, aangezien de auto niet volledig tot stilstand komt en je, tenzij je TACC aan hebt staan, op het laatst toch nog zachtjes op de rem moet drukken om de voorligger geen kusje te geven.
Ik zet de TACC dan even op. Dan hoef je ook niet op te letten wanneer het groen wordt. De wagen vertrekt gewoon en zo ben je verwittigd.
Vandaag was ik het even vergeten. Stond plots alleen te wachten aan een groen licht. Inderdaad met ‘hold’ geactiveerd.