Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Thuis laden - HELP

This site may earn commission on affiliate links.
Krijg binnenkort mijn eerste Tesla. Natuurlijk al enige avonden op dit forum rondgekeken om van jullie ervaringen te leren, erg handig en al veel geleerd.

Zodra ik ga zoeken op thuis laden dan explodeert de boel. Jarenlange draadjes die uren en uren kosten om door te worstelen. Nergens een goed overzicht. Alle informatie moet je zorgvuldig filteren.

Als beginnende Tesla rijder ben ik op zoek naar een duidelijk overzicht. Ben op zoek naar de meest fuctionele oplossing en begrijp dat die niet voor iedereen hetzelfde is. Commercieel op internet natuurlijk allerlij aanbiedingen maar moeilijk uit te vinden wat jullie ervaring daarmee is.

Ben zelf op zoek naar een goede laad mogelijkheid thuis. Wil graag stroom consumptie zakelijk en privé uit elkaar houden.

Hoe ik het beste kan laden in Europa komt tzt wel. Ben nu even op zoek naar de lokale oplossing. Wie oh wie? Wil voorkomen dat hij voor de deur staat en ik er niet mee weg kan...
 
Het hangt van veel zaken af.
Heb je een garage, eigen oprit etc.?

Wat ik zelf het meest simpele vind is een eenvoudige wallbox (neem er een met een vaste kabel, zodat je niet steeds de kabel in en uit je kofferbak moet halen, en neem er een waarbij de kabel lang genoeg is, zodat het niet veel uitmaakt hoe je geparkeerd staat).
Verder kan je zakelijk en prive laden prima uit elkaar halen door naast de extra 3-fasen groep in je meterkast een goede gecertificeerde meter te plaatsen. Jaarlijks even die stand opnemen en klaar.
 
Ik heb een lolo met abo van The New Motion.
Kwam goedkoper uit dan keba met zelfde functies (rfid) en ik kon hem in de RAL kleur laten leveren van onze garagepoort. De plaatsing is mooi uitgevoerd.

het verbruik komt op factuur naar de zaak en de inkomsten worden privé gestort. Je kan de kaart ook op andere TNM laadpunten gebruiken.
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    627.7 KB · Views: 206
Krijg binnenkort mijn eerste Tesla. Natuurlijk al enige avonden op dit forum rondgekeken om van jullie ervaringen te leren, erg handig en al veel geleerd.

Zodra ik ga zoeken op thuis laden dan explodeert de boel. Jarenlange draadjes die uren en uren kosten om door te worstelen. Nergens een goed overzicht. Alle informatie moet je zorgvuldig filteren.

Als beginnende Tesla rijder ben ik op zoek naar een duidelijk overzicht. Ben op zoek naar de meest fuctionele oplossing en begrijp dat die niet voor iedereen hetzelfde is. Commercieel op internet natuurlijk allerlij aanbiedingen maar moeilijk uit te vinden wat jullie ervaring daarmee is.

Ben zelf op zoek naar een goede laad mogelijkheid thuis. Wil graag stroom consumptie zakelijk en privé uit elkaar houden.

Hoe ik het beste kan laden in Europa komt tzt wel. Ben nu even op zoek naar de lokale oplossing. Wie oh wie? Wil voorkomen dat hij voor de deur staat en ik er niet mee weg kan...
Enkele vragen:
- Kun je of wil je betalen voor een fool proof oplossing, wil je een betaalbare tussenoplossing of wil je goedkoop?
- Heb je een duo lader in je Tesla (AC laden tot 32 Ampere)?
- Hoe wordt je huisaansluiting gebruikt? Heb je grote verbruikers die ten alle tijde aan kunnen slaan? (Warmtepomp, sauna, etc.)
- Wil je tussendoor snel kunnen op- of bijladen omdat je wellicht weer weg moet, of heb je aan 's nachts rustig opladen genoeg?
- Heb je zonnepanelen en wil je de opbrengst daarvan inzetten om de auto op te laden?
- Is er veel graaf- en breekwerk nodig voor de installatie? Veel wijzigingen in de meterkast?
- Heb je zakelijk voordeel van MIA en KIA regelingen voor de laadpaal?

Afhankelijk van het antwoord op bovenstaande vragen kan ik/kunnen we (de forumgebruikers) je specifiek voor jouw situatie en wensen adviseren.
 
Enkele vragen:
- Kun je of wil je betalen voor een fool proof oplossing, wil je een betaalbare tussenoplossing of wil je goedkoop?
- Heb je een duo lader in je Tesla (AC laden tot 32 Ampere)?
- Hoe wordt je huisaansluiting gebruikt? Heb je grote verbruikers die ten alle tijde aan kunnen slaan? (Warmtepomp, sauna, etc.)
- Wil je tussendoor snel kunnen op- of bijladen omdat je wellicht weer weg moet, of heb je aan 's nachts rustig opladen genoeg?
- Heb je zonnepanelen en wil je de opbrengst daarvan inzetten om de auto op te laden?
- Is er veel graaf- en breekwerk nodig voor de installatie? Veel wijzigingen in de meterkast?
- Heb je zakelijk voordeel van MIA en KIA regelingen voor de laadpaal?

Afhankelijk van het antwoord op bovenstaande vragen kan ik/kunnen we (de forumgebruikers) je specifiek voor jouw situatie en wensen adviseren.

Daar zou Merijn of andere it-wizards nog een leuke flowchart voor kunnen bedenken (als ze even tijd "over" hebben).
 
  • Like
Reactions: AnalysiZ
Ik zou beginnen met Wie?
1. leverancier van laadstation of
2. installatiebedrijf

Mijn advies: installatiebedrijf. Die heeft een belang om een goede oplossing voor je aan te dragen. En: hij kan meerdere laadstation-opties aanbieden. En: hij kan je adviseren over je bestaande stroomaansluiting versus je uitbreiding ivm de lader. Hij berekent je bestaande belasting in de meterkast versus de benodigde meterbelasting. Het laden van de Tesla vraagt een behoorlijke capaciteit (maar is via 'scheduled charging for this location' in je Tesla wil zeer gemakkelijk in te stellen zodat hij alleen tijdens daluren laadt.

Wat?
Ik koos voor een Ecotap met vast krulsnoer en startknop. Maar wel met een werkschakelaar in de meterkast zodat ik hem tijdens vakanties kan uitzetten. En met een eigen meter zodat ik obv meterstand de KwH's kan declareren.

Bij een 3x25A aansluiting kun je laden met 50 km p/uur. 3x 25A is de maximale standaard beschikbare capaciteit. Er is geen aanpassing van de netwerkleverancier voor nodig. Het zal je wel een hoger vastrecht kosten dan 3x16A.
 
Enkele vragen:
- Kun je of wil je betalen voor een fool proof oplossing, wil je een betaalbare tussenoplossing of wil je goedkoop?
- Heb je een duo lader in je Tesla (AC laden tot 32 Ampere)?
- Hoe wordt je huisaansluiting gebruikt? Heb je grote verbruikers die ten alle tijde aan kunnen slaan? (Warmtepomp, sauna, etc.)
- Wil je tussendoor snel kunnen op- of bijladen omdat je wellicht weer weg moet, of heb je aan 's nachts rustig opladen genoeg?
- Heb je zonnepanelen en wil je de opbrengst daarvan inzetten om de auto op te laden?
- Is er veel graaf- en breekwerk nodig voor de installatie? Veel wijzigingen in de meterkast?
- Heb je zakelijk voordeel van MIA en KIA regelingen voor de laadpaal?

Afhankelijk van het antwoord op bovenstaande vragen kan ik/kunnen we (de forumgebruikers) je specifiek voor jouw situatie en wensen adviseren.

Natuurlijk is mijn persoonlijke situatie van belang voor mijn oplossing. Vroeg mij alleen af of er een totaal overzicht ergens zou zijn waardoor je relatief snel je eigen situatie kan beoordelen en de beste oplossing(en) erbij kan vinden.
 
Natuurlijk is mijn persoonlijke situatie van belang voor mijn oplossing. Vroeg mij alleen af of er een totaal overzicht ergens zou zijn waardoor je relatief snel je eigen situatie kan beoordelen en de beste oplossing(en) erbij kan vinden.
Denk dat een goed overzicht juist heel moeilijk is omwille van de vele parameters.
Hoe snel wil je kunnen laden?
Welk vermogen is er voorhanden?
Hoeveel wens je te investeren?
Voor mij persoonlijk heb ik zelf een thuislaadinstallatie gemaakt om aan 3x16A te kunnen laden of circa 55Km/u.
Heb thuis gelukkig wel 3X40A voorhanden zodanig dat ik genoeg reserve heb.
Volgens mij hangt veel af hoeveel en hoe snel je alles wilt ....
 
Dank voor de informatie. Ik denk dat ik er (bijna) uit ben voor mijn situatie.

Uitgangspunten:
  • Bestaande 1 fase 35A uitbreiden naar 3 fase 25A dus 11Kwh
  • Eigen oprit dus lader aan muur
  • Type 2 ivm veiligheid en optie tot dynamic loading
  • Vaste kabel 7-8 meter zodat ik de MS in beide richtingen kan parkeren
  • Kabel leggen van meterkast naar laadpunt en aansluiten kan ik zelf
  • Fivari-charger om mee te nemen naar het buitenland
Rest mij nog de keuze om slim of dom te gaan laden. Heeft iemand ervaring met 3 fase dom laden? Vooral met het overbelasten van de elektrische installatie.

Heb nu op het oog:
  • Lolo (slim laden)
  • Ratio EV (dom laden)
 
ik laad thuis ook "dom" met 3x16A op een 3x25A aansluiting.
Nog nooit problemen gehad. Ik heb er destijds wel op gestaan dat de groepen netjes verdeeld werden over de fasen, zodat er niet in 1 fase een probleem kon ontstaan.... en anders kun je bij twijfel ook beginnen met 3x10A of 2x13A.... is de auto normaliter ook vol de volgende ochtend....
 
ik laad thuis ook "dom" met 3x16A op een 3x25A aansluiting.
Nog nooit problemen gehad. Ik heb er destijds wel op gestaan dat de groepen netjes verdeeld werden over de fasen, zodat er niet in 1 fase een probleem kon ontstaan.... en anders kun je bij twijfel ook beginnen met 3x10A of 2x13A.... is de auto normaliter ook vol de volgende ochtend....

Bedank voor het delen van jouw ervaringen. Zal er rekening mee houden dat ze de groepen netjes verdelen.
 
Het hangt van veel zaken af.
Heb je een garage, eigen oprit etc.?

Wat ik zelf het meest simpele vind is een eenvoudige wallbox (neem er een met een vaste kabel, zodat je niet steeds de kabel in en uit je kofferbak moet halen, en neem er een waarbij de kabel lang genoeg is, zodat het niet veel uitmaakt hoe je geparkeerd staat).
Verder kan je zakelijk en prive laden prima uit elkaar halen door naast de extra 3-fasen groep in je meterkast een goede gecertificeerde meter te plaatsen. Jaarlijks even die stand opnemen en klaar.

Bedankt voor je input. Zal inderdaad een vast punt worden met kabel. Laat 3x25A aanleggen. Slimme meter om evt slim te kunnen laden. Optie nog open om slim zakelijk en privé slim te meten of met een eenvoudige extra meter.
 
Ik zou beginnen met Wie?
1. leverancier van laadstation of
2. installatiebedrijf

Mijn advies: installatiebedrijf. Die heeft een belang om een goede oplossing voor je aan te dragen. En: hij kan meerdere laadstation-opties aanbieden. En: hij kan je adviseren over je bestaande stroomaansluiting versus je uitbreiding ivm de lader. Hij berekent je bestaande belasting in de meterkast versus de benodigde meterbelasting. Het laden van de Tesla vraagt een behoorlijke capaciteit (maar is via 'scheduled charging for this location' in je Tesla wil zeer gemakkelijk in te stellen zodat hij alleen tijdens daluren laadt.

Wat?
Ik koos voor een Ecotap met vast krulsnoer en startknop. Maar wel met een werkschakelaar in de meterkast zodat ik hem tijdens vakanties kan uitzetten. En met een eigen meter zodat ik obv meterstand de KwH's kan declareren.

Bij een 3x25A aansluiting kun je laden met 50 km p/uur. 3x 25A is de maximale standaard beschikbare capaciteit. Er is geen aanpassing van de netwerkleverancier voor nodig. Het zal je wel een hoger vastrecht kosten dan 3x16A.

Bedankt voor je input. Houd de optie nog open om slim te gaan laden. Het zal wel 3x25A worden.
 
Ik zou beginnen met Wie?

Bij een 3x25A aansluiting kun je laden met 50 km p/uur. 3x 25A is de maximale standaard beschikbare capaciteit. Er is geen aanpassing van de netwerkleverancier voor nodig. Het zal je wel een hoger vastrecht kosten dan 3x16A.

Volgens mij klopt dit niet, of er worden een aantal zaken door elkaar gehaald. Standaard in NL is een hoofdschakelaar van 40A, dit kan je laten omzetten naar 3x25A. Dit is het maximale dat je thuis kan krijgen zonder duurder vastrecht. 3x25A is dus "gratis".

Als je dat hebt, kan je thuis inderdaad 3-fase 16A laden. Dat is dus 230 (V) x 16 (A) x 3 (fase) = 11kW = ongeveer 50km/u bijladen
 
3x25A is inderdaad de standaard 'aansluitfactor' voor woonhuizen in NL (als in: standaard aangelegd in nieuwe woonhuizen, of tegen een bepaald tarief aan te laten leggen. Geen extra maandelijkse kosten voor vastrecht). Dat betekend dat je 3x25A tot je beschikking hebt. Deze 3x25A wordt normaliter verdeeld over de diverse groepen die dan weer afgezekerd zijn op max.16A. Deze groepen dienen enigzins gebalanceerd te zijn over de fasen. 3x16A is 11kW.

Ik gebruik thuis voor het laden max. 3x23A via slim laden (Lolo 3 smart + slimme meter DSRM4). De slimme meter merkt op als de gevraagde energie in huis toeneemt (grote verbruikers als de waterkoker, oven, vaatwasser, e.d.) en zal gemiddeld binnen 5 seconden de lader instrueren minder beschikbaar te stellen voor de auto. Dit om overbelasting te voorkomen.

Hierdoor kan ik de auto met zo ongeveer met 75km/u laden.
 
  • Informative
Reactions: Yannick
Dank voor de informatie. Ik denk dat ik er (bijna) uit ben voor mijn situatie.

Uitgangspunten:
  • Bestaande 1 fase 35A uitbreiden naar 3 fase 25A dus 11Kwh
  • Eigen oprit dus lader aan muur
  • Type 2 ivm veiligheid en optie tot dynamic loading
  • Vaste kabel 7-8 meter zodat ik de MS in beide richtingen kan parkeren
  • Kabel leggen van meterkast naar laadpunt en aansluiten kan ik zelf
  • Fivari-charger om mee te nemen naar het buitenland
Rest mij nog de keuze om slim of dom te gaan laden. Heeft iemand ervaring met 3 fase dom laden? Vooral met het overbelasten van de elektrische installatie.

Heb nu op het oog:
  • Lolo (slim laden)
  • Ratio EV (dom laden)
Lijkt me prima. Ik heb zelf meer dan een jaar via de meegeleverde Tesla adapter geladen, met in de auto de stroom teruggeregeld naar 10A. Dit was genoeg om 'm 's nachts bij te laden zonder dat de (af)wasmachine of iets anders de hoofdstoppen door liet slaan.

Zorg er wel voor dat de grote verbruikers in je meterkast goed verdeeld worden over de 3 fasen, want anders gaat het alsnog mis als bijv. de magnetron, de inductiekookplaat en de waterkoker tegelijkertijd aangaan op 1 fase...
De auto trekt over de 3 fasen dezelfde stroom, dus als er op 1 fase bijv. 20A in huis verbruikt wordt en op de andere 2 fasen niets, en de auto neemt ook nog eens 16A, dan brandt op die ene fase de hoofdstop door (wel pas na een aantal minuten).

Ik heb in mijn eigen geval (als gevolg van een verhuizing) nu wel voor een smart charging oplossing gekozen (van Cohere), vooral omdat in mijn geval 1 fase variabel belast wordt door een warmtepomp (ow en een quooker die nog op de verkeerde fase zit waardoor ik elke paar minuten een spike heb van een paar seconden, maar dat terzijde).
Verder moest hiervoor de meterkast vervangen worden en allerhande graafwerk. Al met al kwam dit boven de drempel voor MIA en KIA uit, daardoor kostte het hele grapje netto uiteindelijk evenveel als wanneer ik een normale domme laadpaal had kunnen installeren.