Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TWC doet het niet meer, hoe te testen?

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn 5 jaar oude wall charger doet het plotseling niet meer. Ik heb op twee Tesla’s getest. Ik krijg op het dashboard de melding dat ik de auto gereed is om te laden maar dat ik de energieaansluiting moet checken.

kabelbreuk? kan er een zekering stuk zijn? (meterkast is in orde).
Iemand suggesties tips hoe ik de boel kan testen? is het repareren?
 
Een kabelbreuk in een soepele kabel lijkt mij onwaarschijnlijk. Wat wel kan is dat de kabel los is bij de aansluitingen.
Misschien heb je een kennis of buurman die met een multimeter wat dingen kan doormeten. Het is niet heel erg ingewikkeld om te bepalen waar het probleem zit.
 
Die van mij ging afgelopen week ook in storing. (Rode leds aan op de TWC.)
Na 30s de groep te hebben uitgeschakeld heb ik deze weer ingeschakeld en toen werkte deze weer.

Dus eerste vraag is eigenlijk of de TWC wel of niet in storing staat.
Er zit tevens een resetknop op die je volgens de handleiding 5s moet indrukken om te resetten.
 
Een paar zaken die je kan checken; voor sommige heb je een multimeter nodig:
  • trekt de contactor aan, hoor je een slag bij het starten van het laden?
  • is er contact bij de CP-kabel? Meet even na met een voltmeter
  • Reageert de auto op het inpluggen van de kabel?
  • Steek de laadkabel in, maar met uitgeschakelde TWC (zekering afzetten) en zet dan de zekering terug op en kijk of er communicatie/reactie is
  • Geven alle vier de geleiders doorgang na het aantrekken van de contactor?
 
Vandag de TWC op gehaald, natuurlijk eerst de stroom eraf. ( NB ik heb de lichtjes niet aangesloten omdat ok dat in de nacht hinderlijk vind.)
De TWC open gehaald om te kijken of de kabel wellicht verschoven was zoals in de bovenstaande video te zien is. Dat was niet het geval, wel zat er nog ruimte op de kabelklem om hem verder aan te draaien. (tip)

Ik kon niets vinden aan de kabel, dus toen de indicatieve lampjes aangesloten om te kijken welke fout melding hij zou geven. Stroom erop. Toen kreeg ik even naast een groen licht een rood knipperlichtje in het midden. Die ging echter weg.

Opnieuw getest op mijn model S, geen probleem die lade prima.
Toen de X, die lade niet, maar gaf aan dat ik de connectie moest controleren.
Het licht blauwe lampje gaat na het insteken uit.
Getest met de thuislader op de x- daar gaat de lamp van lichtblauw naar groen. En die doe het dus.

Opnieuw de TWC op de x getest - nu werkte het wel!

Ik vroeg me af of het aan de kabel lag. De S en X staan aan verschillende kanten van de TWC. De X ontgrendeld en de kabel geheel terug gelegd en opnieuw geprobeerd. Nu werkte hij ook na herhaaldelijke pogingen niet meer op de X, wel op de S.
De thuislader deed het wel op de X.

Conclusie?
Eigenlijk nog geen, ik ga morgen even de auto’s van plaats wisselen om te kijken of het een kabelbreuk is (bij het buigen naar een kant).
Gevoelsmatig heb ik het idee dat de stekker van de twc alleen in de X geen goed contact maakt. Dat kan aan de stekker of aan de auto liggen. Iemand een idee hoe ik dat in testen?
 
Last edited:
Van alle geprobeerd nu, op de S werkt hij ook niet meer (melding controleer de spanning). De connecties in de TWC zijn ok (gecontroleerd) dus of een kabel breuk of de stekker is naar de filistijnen.

iemand kennis of ervaring of de kabel te vervangen is en zo ja waar koop je die?
Zou een reguliere kabel werken? Zitten daar dezelfde signaal draden in? (Ik wet dan heb ik geen druk knop om het klepje te openen.