Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tweedehands Tesla - Checklist en vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Hello allemaal,

Na 2 jaar wachten heb ik dit weekend dan eindelijk een tweedehands Tesla S 90D gereserveerd :)

Ik kan er donderdag al om gaan, maar heb te weinig tijd om de fora uit te pluizen.

Is er een Tesla-kenner die voor de vuist weg mijn vragen kan beantwoorden?

- De wagen is van 11/2016 en heeft 76,000 km op de teller, kan ik ergens controleren of en hoe er ergens iets scheelt? Om dit nog snel onder garantie te kunnen herstellen?
- Verlangen garantie: lukt niet volgens Tesla? (niet bij hen, noch bij Allianz)
- Wat heeft de grootste kans om kapot te gaan op deze kilometerstand?
- Als de verkoper achteruit reed en stopte, hoorden we een ietwat krakende luchtvering. Issue om in het oog te houden, of niet erg?
- De onderkant van de chauffeurszetel zit los, volgens de verkoper geen probleem (kan gewoon met drukknoppen terug vastgeklikt worden. Klopt dit?
- De wagen was net gewassen als ik hem ging bezichtigen, en ik zag dat er vocht / druppels achter de ramen zat. Is dit een veel voorkomende issue of wijst dit op een slechte afsluiting?
- De wagen heeft enkel AP1. Nu hoorde ik dat AP2 sowieso niet werkt, en wellicht nooi zal werken?
- De wagen heeft next gen seats. Nu, mijn vrouw klaagde enorm tijdens de testrit dat ze nauwelijks kon bewegen in de stoelen, en te 'vast' zat. Blijkbaar is dit voor nog veel mensen een issue, want Tesla heeft de zijkanten van de vanaf 2018 geproduceerde Tesla's een stuk verkleind. Is er iemand die mij kan geruststellen dat dit wel zal wennen? :)
- We gaan vaak skiën en op de Tesla routeplanner zie ik dat we 100 minuten aan de supercharger zullen hangen op weg naar Oostenrijk. Abetterrouteplanner daarentegen rekent 505 min laden uit. Wie zit er normaal gezien het dichtste bij?

Het zou top zijn mocht iemand hier mij kunnen verder helpen met mijn vragen!

Dankjewel alvast,

Steven
 
Alvast een paar antwoorden:
- reparaties liggen vast in het systeem van Tesla. Lijkt me dat ze dat voor je kunnen uitdraaien. De eigenaar heeft daarvan mails ontvangen;
- AP1 werkt prima. AP2 ook. En de verwachting is dat de mogelijkheden van AP2 verder zullen verbeteren. Jij bedoelt waarschijnlijk full self driving: dat is nog niet beschikbaar en dat gaat nog even duren.
- 100 minuten laden naar Oostenrijk lijkt me reeel (zelfs wat veel). 500 minuten zeker niet, ik denk dat er ergens een instelling niet goed staat.
 
Mag ik een impertinente vraag stellen?

Ik heb zelf namelijk een S90D van 6-2016 met 80.000km op de teller en denk er over na deze te vervangen. Tesla biedt (ongezien) 60.000 euro en dat vind ik te weinig. Wat is de vraagprijs van jouw S90D?

Overigens herken ik de punten die je noemt niet. Nooit klachten over de stoelen gehad of lekkende glazen. De auto heeft alleen een keer een kapotte deurhendel gehad en dit is onder garantie vervangen. In november doe ik een beurt waarbij alle eventuele kleine garantiemankementjes kunnen worden vervangen. Maar deze heb ik nog niet.

Op wintersport ga ik niet met de Tesla. Ik ben er wel mee naar Zuid Frankrijk gereden in de zomer. Geen enkel probleem, maar bij sneeuw en vorst 900 km gaan rijden met eventueel zelfs een drager op de auto zie ik niet zitten. Het verbruik schiet dan door de 250 en dat betekent iedere 300 km maximaal weer 40 minuten laden.

Voor het overige heb ik geen nadelen ervaren (hiervoor altijd BMW 5 of Volvo V70 gereden).

Mark
 
Hi Gelden,

Many thanks voor het eerst antwoord op mijn (wellicht) vele volgende posts :) Na 2 jaar meelezen ben ik blij eindelijk mijn ICE te kunnen dumpen :)

Ik zal een uitdraai van de mails vragen, thx voor de tip.

@Mark1969: je blijkt identiek dezelfde als mij te hebben. Waarom doe je hem weg? Vraagprijs van de mijne is 79000 incl BTW.

Wintersport... het zal moeten. Mijn vrouw haar auto is te klein voor de ski's. Nu, met 2 kleine kinderen moeten we toch geregeld eens stoppen, en meestal slapen we net over München, om de volgende dag fris aan te komen. Dan moeten we daar vanaf nu gewoon een hotel met een charger zoeken.

Wat vind je van de next gen zetels? Mijn vrouw vind ze veel te benepen zitten door die grote flappen aan de zijkant. Went dit? Hebben jij of je vrouw klachten hierover na 2 jaar?

Groet,

Steven
 

Attachments

  • maxresdefault-47-898x505.jpg
    maxresdefault-47-898x505.jpg
    56.8 KB · Views: 843
Wat vind je van de next gen zetels? Mijn vrouw vind ze veel te benepen zitten door die grote flappen aan de zijkant. Went dit? Hebben jij of je vrouw klachten hierover na 2 jaar?
Als ze vanaf dag één niet lekker in een autostoel zit, dan zit ze er over een jaar nog steeds niet lekker in.
Ik heb verschillende top Audi's gehad met Recaro stoelen. Ook ik zat daar teveel klem in, oorzaak dikke dijen door 10 tot 15.000 km per jaar fietsen.
Ik ging dan ook bij iedere opvolgende Audi S6 naar B&S om de stoel ter plaatse van het zitvlak te laten verbreden.
In mijn S85 zitten wel de verbeterde, maar nog geen next gen stoelen. Mijn dikke dijen voelen zich daar heerlijk op :)
 
  • Funny
Reactions: EddieW
Haha Wim maar wij sporten noch eten hoor, we wegen resp amper 65 en 50 kg, 172 en 167 cm en pezig :)

Het is vooral aan de schouders dat mijn vrouw last heeft - ze kan enkel strak vooruit zitten omdat de zetel haar in zo'n super sportieve houding klemt.

De zetels kunnen wellicht aangepast worden, maar Tesla kennende is dat wellicht een dure zaak?
 
Haha Wim maar wij sporten noch eten hoor, we wegen resp amper 65 en 50 kg, 172 en 167 cm en pezig :)

Het is vooral aan de schouders dat mijn vrouw last heeft - ze kan enkel strak vooruit zitten omdat de zetel haar in zo'n super sportieve houding klemt.

De zetels kunnen wellicht aangepast worden, maar Tesla kennende is dat wellicht een dure zaak?
Je moet dit niet bij Tesla laten doen. Ik denk zelfs dat ze het ook niet gaan doen.
Speciale bedrijven als Ellermeijer en B&S zijn er in gespecialiseerd.
 
Veel veilig kilometers gewenst!

Verder vind ik persoonlijk de stoelen lekker zitten. Zelfs met mijn 197cm maar de ondersteuning is echt "net" goed. Stoel helemaal naar achteren en naar beneden en dan volledig naar achteren gekanteld. Ik zit dan echt super maar moet zeggen dat sommigen het "naar achter kantelen" niet fijn vinden zitten en dan kun je wat ondersteuning bij je bovenbenen missen. Verder in de auto gewoon je jas uit bij een lange rit, dat zit altijd comfortabeler :)

De krakende luchtvering is een MS dingetje. Niet onveilig maar soms wel storend als ik me goed heb ingelezen. Zelf nog geen last van met mijn 2 maanden oude MS behalve als ik veel te hard over een drempel vlieg.

Wat betreft het laden, gebruik van te voren A Better Routeplanner en vul gewoon de rit karakteristieken in. Vul in dat je regen hebt (+10%) (niet heel de rit is sneeuw en veel ook droog), je extra gewicht en straks ook nog een dakkoffer (+25% volgens @Wim S. zijn bevindingen). Dan zit ik net niet aan de 400wh/km namelijk 393wh/km. Dat is wel erg fors maar volgens mij niet ondenkbaar.

Wel raad ik je aan je batterij even zo leeg mogelijk te rijden en weer naar 100% te vullen. Dan kun je bereken hoeveel degradatie je hebt.