Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

UMC-gedrag in België en Nederland

This site may earn commission on affiliate links.
Het is al aangebracht dat Tesla een UMC-probleem heeft in Noorwegen. Maar hier op dit forum blijkt niet of er zuidelijker ook problemen zijn of niet.

Mijn beperkte ervaring is alvast dat de UMC's niet regenbestendig zijn. Mijn auto slaapt buiten en wordt aan gewone (rode) stekker opgeladen.

Ik had problemen met opladen net voor Kerstmis. Op 24/12 binnengereden op laatste kms in Woluwe. Zonder veel poespas -maar ook geen uitleg wat er juist niet functioneerde- nieuwe UMC ontvangen. Wel veel tijd verloren (verplaatsing/gratis laden in Woluwe/terug naar huis en daar ICE-auto van vriend geleend om rest van de dag verder te kunnen. 5 minuten voor aanvang toch nog op mijn stoel geraakt om een kerstconcertje te beginnen.

Enkele dagen later rode stekker ontvangen. En sinds 3 weken niet meer op 230 v aan het laden. Al enkele dagen terug laadproblemen -serie van 5 korte rode lichtflitsjes na elkaar -.

Mijns inziens heeft dit alles te maken met vochtigheid en niet waterdicht zijn van koppelstuk tussen stekker en kabel.

Voorbije dagen telkens na resetten en enkele pogingen toch kunnen starten met opladen. Gisteren UMC en stekker eens 2 uren op verwarming gelegd en 's avonds dadelijk groen licht.

Zowel de combinatie "regen,elektriciteit en niet-waterdichtheid" als "onzekerheid rond laden (doet ie het of doet ie het niet)" geven geen veilig gevoel.

Ik weet wel dat er veel redenenen zijn om met laadpaal te werken, maar als Tesla toestaat om ook gewoon over het net met UMC te laden, dan zou hun kabel toch veilig én bedrijfszeker moeten zijn m.i. .

Wat zijn jullie ervaringen?
 
mijn UMC werkt helemaal niet omwille van geen neuter. Is een probleem wwarvan Tesla op de hoogte is, maar waar ze niets aan doen. En wetende dat de helft van Belgie geen Neuter heeft zullern dus nog wel meer klanten thuis komen en niet kunnen laden.
Daarom :
1. elke Belgische klant vooraf verwittigen zodat hij kan controleren of er een neuter is
2. een oplossing aanbieden !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Moet hier al meer dan een maand gaan laden bij het OCMW, met een auto van meer dan 70.000 euro !
 
mijn UMC werkt helemaal niet omwille van geen neuter. Is een probleem wwarvan Tesla op de hoogte is, maar waar ze niets aan doen. En wetende dat de helft van Belgie geen Neuter heeft zullern dus nog wel meer klanten thuis komen en niet kunnen laden.
Daarom :
1. elke Belgische klant vooraf verwittigen zodat hij kan controleren of er een neuter is
2. een oplossing aanbieden !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Moet hier al meer dan een maand gaan laden bij het OCMW, met een auto van meer dan 70.000 euro !

Zonder neuter kan je ook een scheidingstransfo zetten. Voor meer info contacteer je best eens Mik of Dirk (S-19910). Mik heeft er thuis één staan en Dirk heeft er al uitvoerig over gepost.
 
Die nieuwe UMC geldt alleen als je dan aan 230V wilt opladen. Als je 3 fase zou willen laden met je UMC (of eender ander laadstation) heb je een neuter nodig en zo dus een scheidingstranfo.

De opmerking over UMC ruilen voor één die het wel kan sta ik natuurlijk wel achter. Voor 230V op te laden heb ik er mij eentje bij Ratio besteld. Kwestie van op eventuele locatie toch niet voor verassingen te komen staan
 
Mijn beperkte ervaring is alvast dat de UMC's niet regenbestendig zijn. Mijn auto slaapt buiten en wordt aan gewone (rode) stekker opgeladen.
Mijn auto slaapt ook buiten en wordt ook aan de rode stekker opgeladen. Mijn UMC ligt er gewoon op de grond naast, in wind en regen. En als ik vertrek laat ik de UMC gewoon liggen.

Ik was er van uitgegaan dat de UMC IP67 (of beter) waterdicht is omdat ik elders op dit forum foto's gezien heb van een doorgezaagde Roadster UMC, die voor dit doel helemaal gevuld was met epoxy. Mijn verwachting is dan ook dat de Model S UMC ook helemaal gevuld is. Hij voeld en klinkt ook zo. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben. Mijn UMC doet het in elk geval nog gewoon, na 1,5 maand in weer en wind buiten gelegen te hebben.
Mijns inziens heeft dit alles te maken met vochtigheid en niet waterdicht zijn van koppelstuk tussen stekker en kabel.
Dat kan natuurlijk nog steeds; Misschien zit er een designfoutje in, of is er een batch met een productiefoutje.

Ik ga dit weekend toch mijn laadpaal maar eens installeren, juist vanwege de verhalen uit Noorwegen.

- - - Updated - - -

Zie ook:
http://www.teslamotorsclub.com/show...hment-possible?p=444273&viewfull=1#post444273
en:
http://www.teslamotorsclub.com/show...to-J1772/page9?p=506019&viewfull=1#post506019