Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Upgrade P85D?

This site may earn commission on affiliate links.
bedankt voor de cijfers
Dus om even te recapituleren

Max battery power S85 = 320 kW
Max battery power P85 = 370 kW
Max battery power P85D = 415 kW
Max battery power P85D = 425 kW
Max battery power P90D = 455 kW
Max battery power 700 pk = 515 kW

heb je om het rijtje rond te maken ook van de 60 70D en 70 cijfers ?
 
Max battery power S60 = ? kW (mij niet bekend)
Max battery power S70 = 235 kW (320pk)
Max battery power S70D = 244 kW (332pk)
Max battery power S85 = 278 kW (378pk)
Max battery power P85 = 370? kW (mij niet bekend)
Max battery power S85D = 310kW (422pk)
Max battery power P85D = 344 kW (469pk)
Max battery power P85D = 425? kW (mij niet bekend)
Max battery power P90D = 425? kW (mij niet bekend, mogelijk meer dan P85D)
Max battery power P90D = 396 kW (539pk)
Max battery power 700 pk = 515 kW

Volgens mij klopten de cijfers niet. Volgens
http://www.eenheden-omrekenen.info/eenhedenrekenmachine.php?type=vermogen is 700pk gelijk aan 515kW dus die conversie klopt. Maar deze website geeft andere waarden voor de rest van de vermogens.
Deze cijfers wijken iets af, ik neem de getallen die Tesla als daadwerkelijk vermogen opgeeft. Dus niet het motorvermogen.
 
De cijfers die ik heb gepost zijn niet de cijfers van Tesla maar de cijfers gemeten via het uitlezen van de REST API. De realiteit kan nogal serieus afwijken van wat Tesla publiceert, zowel in positieve als in negatieve zin.

Dus om terug bij de les te komen en het onderwerp van deze thread:

Max battery power P85D = 415 kW
Max battery power P85D = 425 kW
Max battery power P90D = 455 kW

Omdat Tesla zelf geen concrete info geeft, proberen we zelf een helder beeld te schetsen van wat de Ludicrous upgrade al dan niet waar maakt tov een gewone P85D of een P90D. De 425 kW is het enige wat momenteel nog onder voorbehoud is. Ik hoop dat er nog iets bij gaat komen als wat meer mensen de upgrade hebben ontvangen.
 
Daarnaast is bij de "langzamere modellen" de batterij niet zozeer de bottleneck, maar de software vrijgave van het vermogen vd motor
(dus 70D heeft minder vermogen dan 85D met dezelfde motoren... en dat kan niet aan de batterij liggen, want dan zou de 85D bij SoC <70% al onder het nivo van de 70D liggen...)
Bij de snellere modellen (alles met PD erin) is het wel de batterij... dus eigenlijk zouden we 2 rijtjes aan moeten houden, batterij capaciteit, en vrijgave vermogen....
 
(dus 70D heeft minder vermogen dan 85D met dezelfde motoren... en dat kan niet aan de batterij liggen, want dan zou de 85D bij SoC <70% al onder het nivo van de 70D liggen...)

Toch speelt de batterij een rol. Als ik me niet vergis is de spanningsval onder belasting groter bij een batterij met een kleinere capaciteit. Dit verklaart het lagere vermogen in pk van een 60 of 70 tov een 85. Hetzelfde geldt trouwens ook voor de 90 tov de 85. Een P85D met Ludicrous zal dus nooit hetzelfde zijn als een P90D.

Als we even kijken naar het verschil tussen een 90 en 85 kWh batterij. Dat verschil is een factor 1,058824. Ik schat dat het verschil in piekvermogen tussen een P85D en P90D in deze grootteorde gaat liggen. Vandaar dat ik denk dat de 425 kW piek nog ietsje gaat stijgen richting 430 kW onder "ideale omstandigheden". 455 / 1.058824 = 430...
 
Er is weinig extra nieuws over de P85D Ludicrous upgrade maar deze grafiek wil ik toch even met jullie delen. Ik schrijf regelmatig dat het piekvermogen van de P85D, in tegenstelling tot die van de andere Tesla's, erg gevoelig is aan de SoC. Een vlijtige TMC gebruiker in de US heeft de beschikbare data eens in een grafiek gegoten. De rode lijn is bij een warme batterij en de blauwe lijn bij een koude batterij. Dit verschil verklaart waarom de nieuwe Max battery power optie relevant is. Deze verwarmt de batterij zodat de interne weerstand op zijn optimum wordt gezet en je dus een ietsje meer vermogen uit de batterij kan puren.

Max Power in kW vs State of Charge P85D.jpg


We missen nog data voor de P85D met Ludicrous en de P90D met Ludicrous maar dat zal wel volgen. Een hypothese die momenteel op tafel ligt is dat Ludicrous bij een P85D vooral het probleem van het dalende vermogen bij een lagere SoC aanpakt door meer vermogen vrij te geven (tot 1500A) naarmate de SoC daalt. Hierdoor krijgt de wagen een meer stabiel karakter (heeft over een veel langer bereik het volledige vermogen beschikbaar). Ik vermoed dat we nog een week geduld moeten oefenen alvorens deze hypothese bevestigd of ontkracht te zien. We verwachten de 2de upgegrade P85D de komende dagen...
 
Als ik jouw samenvatting goed begrijp betalen we binnenkort 7,5k voor een upgrade van 10 kW en een haardroger die onze batterij extra gaat voorverwarmen? :crying:

De haardroger hebben we nu al en blijkbaar gaat het op dit moment over 30 kW extra. De prijs ken ik niet. :wink: Ik wil eerst alle feiten verzamelen alvorens ik mij met de prijs ga bezighouden. In Noorwegen moet er de komende 2 weken ook meer nieuws komen want Tesla heeft tot begin december om hun positie schriftelijk bekend te maken.
 
Wel een redelijke uitkomst, in lijn met Jan's visie op deze affaire (die ik deel), dat zeker.

Maar ik sluit enige Schadenfreude bij onze Oosterburen niet uit...

Hoewel ze er in het artikel wel bijzeggen dat het met het koppel en de geadverteerde acceleratiecijfers wel goed zit.

Ze hadden natuurlijk nooit die 700 pk erbij moeten noemen. Als ze sim waren geweest hadden ze de acceleratiecijfers goed uitgelicht en daarbij opgemerkt dat een ICE rond 700 pk moet hebben om in de buurt te komen. Misschien was hij dan ook gewoon goed verkocht en hadden ze nu het gedoe niet.