Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Het plan is om volgend jaar met de X op vakantie te gaan naar Frankrijk... Heel misschien Italie. Vakantie villa zoeken in de buurt van een Suc. Mijn vrouw al helemaal en ik toch ook wel een beetje "range anxiety" achtige medische klachten.... de 3 kids natuurlijk niet. Die zien het allemaal wel. Nou.......
 
Doen. Ik zou Italië kiezen. Mooier land :)
Met je eventuele range anxiety krijg je er gratis extra voorpret bij: route langs de SC's uitstippelen, je verbruik onderweg uitrekenen inclusief het effect van eventuele hoogteverschillen, vakantieverblijven zoeken met een laadmogelijkheid, andere villa's emailen of ze 'n stekker beschikbaar hebben en zo ja: welke, de afstanden naar alternatieve laadmogelijkheden uitrekenen voor het geval laden ter plekke toch niet werkt, laadpassen voor publieke laadpalen aanvragen, een set verloopstekkers en verlengsnoeren aanschaffen...; ik heb me nog nooit zo vermaakt voor aanvang van een vakantie :)
 
  • Informative
  • Funny
Reactions: Art747 and Tommaso
Heel misschien Italie. Vakantie villa zoeken in de buurt van een Suc. Nou.......

Gewoon doen - Italië. Is geen enkel probleem (Frankrijk ook niet, maar Italië is gewoon vel leuker !) - wij (en anderen) doen het al sinds 2014. Net terug uit midden Italië - 5.800 km gereden in bijna vier weken. Zie ook het Italië-Vakantie draadje.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Art747
Het plan is om volgend jaar met de X op vakantie te gaan naar Frankrijk... Heel misschien Italie. Vakantie villa zoeken in de buurt van een Suc. Mijn vrouw al helemaal en ik toch ook wel een beetje "range anxiety" achtige medische klachten.... de 3 kids natuurlijk niet. Die zien het allemaal wel. Nou.......

Doen die trip.
En weldra zal de range anxiety overgaan naar de embarras du choix.

Welke Sucroute nemen we ?
Aan welke Sucs stoppen we wel ? En welke slaan we over ?
:)
 
Het plan is om volgend jaar met de X op vakantie te gaan naar Frankrijk... Heel misschien Italie. Vakantie villa zoeken in de buurt van een Suc. Mijn vrouw al helemaal en ik toch ook wel een beetje "range anxiety" achtige medische klachten.... de 3 kids natuurlijk niet. Die zien het allemaal wel. Nou.......
Je gaat toch geen jaar wachten voordat je een echte roadtrip met je Tesla gaat doen:eek:. Zodra je m hebt een lang weekend op stap met een goeie vriend (NIET je vrouw), of een keer met forumleden Pim en John mee >2.000km rijden en je range anxiety is over.

De wedstrijd Italië-Frankrijk daar zal ik me niet in mengen...
 
  • Like
Reactions: Art747
Het plan is om volgend jaar met de X op vakantie te gaan naar Frankrijk... Heel misschien Italie. Vakantie villa zoeken in de buurt van een Suc. Mijn vrouw al helemaal en ik toch ook wel een beetje "range anxiety" achtige medische klachten.... de 3 kids natuurlijk niet. Die zien het allemaal wel. Nou.......

Maak je echt absoluut geen zorgen. Op www.supercharge.info kun je keurig je route "uitproberen" met de afstanden tussen de SuC's. Route naar Italië heb ik nu al een paar keer gereden, in mei voor het laatst (roadtrip met o.a. inderdaad John) en dat was met de 70D. Geen enkel moment gehad dat ik dacht dat het krap zou worden, ondanks een aantal flinke passen waaronder de Stelvio. Toen ik begon waren er maar 3 in Duitsland en 1 in Oostenrijk en nu is de kaart bezaaid met rode stippen.
 
  • Informative
Reactions: Art747
Wij waren het weekend in de Champagnestreek. De superchargers bij Reims zijn alleen via de Peage te bereiken. Wij gebruikten Reims-Nord en die staat inderdaad bij het benzinegedeelte. Wij reden dus te ver richting Autogrill en moesten daardoor even tegen de richting in rijden. Logischer lijkt mij om de superchargers verder op de parkeerplaats neer te zetten. Veel meer ruimte, een prima FoodCourt in de buurt. Vanaf de huidige superchargeplaats moet je moeilijk doen om te voet bij dat restaurantgedeelte te komen. Er is geen voetgangerspad of zoiets.
 
Vakantie villa zoeken in de buurt van een Suc. Mijn vrouw al helemaal en ik toch ook wel een beetje "range anxiety" achtige medische klachten.... de 3 kids natuurlijk niet. Die zien het allemaal wel. Nou.......

Arthur, er zijn al heel veel goede adviezen gegeven in de eerdere posts.
Om daar nog een schepje bovenop te doen: Komang en ik zijn via Sloveniē naar Rome gereden vorig jaar.
Was een heel leuke vakantie; Italiē is een heerlijk vakantieland met prachtige historie.
Nobrainer. Gewoon plannen en doen!
 
Zojuist vakantie geboekt naar Mas-Nou Spanje..in Oktober. Mijn eerste "verre" trip.

Gezien dat met name Frankrijk is, hier maar even geplaatst.

We rijden samen met vrienden, zij in hun nieuwe c 350 hybrid..

Zij lijken zich drukker te maken over onze laad-perikelen dan ik, maar ben nu toch maar eens gaan kijken.

We willen ergens over de helft een hotel pakken, hebben ook beide de kleine kindjes bij.

Het is wat makkelijk gevraagd misschien, zal het draadje nog doorspitten, maar willen jullie even meekijken..?

Planning is start in Goes - 160 km - SC Rijsel - 165 km - SC Senlis - 63 km - SC Rungis - 228 km - SC Bourges - 184 km - Clermont F. - 121 km - Albaret Sainte Marie - 251 km - Narbonne - 150 km - Girona, Mas Nou.

Die Rungis is voor mij niet over te slaan, denk ik, ik ben nogal van het doorrijden..(240Wh/km doorgaans in NL snelweg.) Liever wat meer laden.

Vandaar dat ik even naar die 251 km zit te kijken, gaat het daar ook omhoog ? Ben zeer lang niet aan die kanten geweest..

We zoeken een hotel Novotel / Ibis ofzo net over de helft, dus denk rondom Clermont F. , iemand daar een tip voor?

Kortom, graag even mee kijken, maar het lijkt geen "rocket-science"
 
@jappie911 Ik maak altijd een overzichtje voor mijn trip, zie onder. Hier kan ik zien, afhankelijk van mijn verbruik hoeveel ik moet laden. Deze gegevens heb ik in een excel sheet als je wilt kan ik m wel mailen naar je. De gegevens haal ik uit Tesla | Hoogte grafiek Deze site is ook goed op je scherm in de Tesla te gebruiken. Deze route heb ik vd zomer op de heenweg gedaan. Terug hebben we wat gegeten in Rungis en had ik zoveel geladen dat ik niet bij Rijssel maar in Gent gestopt ben. Ik hou zelf een verbruik van 260 aan.
Knipsel.JPG
 
Dit jaar met de Tesla ook naar Frankrijk afgereisd.
We zijn gestart vanuit Vielsalm (BE), waar we een weekje met familie en vrienden feest gevierd hebben. De UMC weigerde hier dienst (neuterprobleem?), maar de @fivari -lader deed het uitstekend. (Nogmaals dank Filip!)

Vertrokken uit Vielsalm met 99% en de intentie om in Metz bij te laden. Toen afslag Metz aangekondigd werd, hadden we dermate veel lading dat ik besloot Metz te laten liggen en door ben gereden naar de supercharger bij Nancy.

In totaal zo'n 255km gereden, auto aan de lader en Beaune als volgende bestemming ingevoerd. Even lopen naar de overdekte mall en een broodje besteld. Voordat we goed en wel zaten en net aan de lunch wilde beginnen een berichtje op de telefoon dat we voldoende geladen hadden om bij Beaune te komen. Mooi. Aangezien de kids nog naar de wc moesten en we nog niet eens begonnen waren aan de lunch, zal de auto voldoende geladen zijn om flink gas te geven tegen de tijd dat we weer vertrekken.

De rit naar Beaune is vlot verlopen. Weinig verkeer en heerlijk op autopilot laten vervoeren.
Tijdens deze rit heb ik ook afgeleerd om autopilot de opdracht te geven van de linker- naar de rechterstrook te verplaatsen, ten hoogte van een afslag. Resultaat was namelijk dat hij halverwege de strookwisseling vol in de ankers ging. De auto die je dan inhaalt is dan (terecht) pissed. Zwak puntje, wat ik nog niet in Nederland had opgemerkt, maar feilloos kon reproduceren in Frankrijk.

In Beaune overnacht in Hotel de La Poste. Deze hadden we vooraf al gevraagd naar de mogelijkheid om de auto op te laden. Dat was geen enkel probleem. Bij aankomst stond keurig bij de (invalide!)parkeerplaats een reserveringsbordje met mijn naam. Dat was blijkbaar de plek die het dichtst bij een stopcontact zat. Hoewel het een "gewone" 220V/3,7kW stekker was, weigerde de UMC wederom dienst. Hoewel het qua afstand niet nodig was, maar eens de 10m verlengkabel van @LuckyLuke (laadkabelwinkel.nl) uit de frunk halen en polen omdraaien. Ja hoor, peut. Omdat de accu bij aankomst nog verre van leeg was, was de 3,7kW ruimschoots voldoende om de volgende ochtend (nouja ochtend...11:00 uur) weer met 100% te vertrekken.

Vanuit Beaune hebben we de supercharger bij Macon overgeslagen en doorgereden naar de supercharger direct onder Lyon. Bij de rotonde zagen we een bakker en hebben daar een heerlijke lunch genuttigd. Wederom was het laden van de auto veel sneller gereed dan wij zelf.

Na de lunch onder Lyon werd het druk. Zo druk dat de rest van de route ofwel rood, ofwel oranje gekleurd was. Het duurde ook niet lang, voordat de navi ons de snelweg afstuurde. Ten hoogte van Vienne hebben we een briljante route gereden naar de eindbestemming (stukje links van Orange) door diverse dorpjes en tevens vele bergen beklommen met ontelbaar veel haarspeldbochten....onwijs genoten van de enorme koppel die de Tesla na elke bocht weer levert!

Eenmaal bij de stacaravan aangekomen aan de UMC. No-go. Verlengkabel omdraaien. No-go. Dan maar weer aan de Fivari-lader. Dat ging beter. Echter, na een uurtje of twee laden een berichtje ontvangen dat het laden onderbroken werd. Al snel werd duidelijk waarom. Bij 10A laden, zakte de voltage van 215V naar +/-190V met af en toe een dipje nog lager. Bij 8A laden bleef hij netjes boven 200V. Vanaf dat moment maar met 8A geladen. Ruimschoots voldoende voor onze dagelijkse kilometrage, zo bleek achteraf. Was nog wel benieuwd hoever het voltage zou dalen met de UMC op 16A, maar dat heb ik niet kunnen vaststellen.

Hoewel we deze vakantie voor het eerst in het buitenland hebben geladen, moet ik zeggen dat er geen enkele sprake van range anxiety was. De tripplanner en verbruiksgrafiek is dermate nauwkeurig dat je met je rechtervoet precies kunt bepalen met hoeveel lading je wilt arriveren op jouw bestemming. Ondanks dat ik van tevoren een planning had gemaakt waar te stoppen/laden, bleek het erg eenvoudig al gaande deze planning naast me neer te leggen en al rijdende de stop/laad locaties aan te passen.

Twee conclusies die ik voor mezelf heb getrokken:
- UMC lekker thuis laten; Fivari-lader en verlengsnoer meenemen
- Tesla is de beste reisauto voor grote afstanden die ik tot heden heb mogen bezitten. (Voor een groot deel dankzij autopilot!)