Dit jaar met de Tesla ook naar Frankrijk afgereisd.
We zijn gestart vanuit Vielsalm (BE), waar we een weekje met familie en vrienden feest gevierd hebben. De UMC weigerde hier dienst (neuterprobleem?), maar de
@fivari -lader deed het uitstekend. (Nogmaals dank Filip!)
Vertrokken uit Vielsalm met 99% en de intentie om in Metz bij te laden. Toen afslag Metz aangekondigd werd, hadden we dermate veel lading dat ik besloot Metz te laten liggen en door ben gereden naar de supercharger bij Nancy.
In totaal zo'n 255km gereden, auto aan de lader en Beaune als volgende bestemming ingevoerd. Even lopen naar de overdekte mall en een broodje besteld. Voordat we goed en wel zaten en net aan de lunch wilde beginnen een berichtje op de telefoon dat we voldoende geladen hadden om bij Beaune te komen. Mooi. Aangezien de kids nog naar de wc moesten en we nog niet eens begonnen waren aan de lunch, zal de auto voldoende geladen zijn om flink gas te geven tegen de tijd dat we weer vertrekken.
De rit naar Beaune is vlot verlopen. Weinig verkeer en heerlijk op autopilot laten vervoeren.
Tijdens deze rit heb ik ook afgeleerd om autopilot de opdracht te geven van de linker- naar de rechterstrook te verplaatsen, ten hoogte van een afslag. Resultaat was namelijk dat hij halverwege de strookwisseling vol in de ankers ging. De auto die je dan inhaalt is dan (terecht) pissed. Zwak puntje, wat ik nog niet in Nederland had opgemerkt, maar feilloos kon reproduceren in Frankrijk.
In Beaune overnacht in Hotel de La Poste. Deze hadden we vooraf al gevraagd naar de mogelijkheid om de auto op te laden. Dat was geen enkel probleem. Bij aankomst stond keurig bij de (invalide!)parkeerplaats een reserveringsbordje met mijn naam. Dat was blijkbaar de plek die het dichtst bij een stopcontact zat. Hoewel het een "gewone" 220V/3,7kW stekker was, weigerde de UMC wederom dienst. Hoewel het qua afstand niet nodig was, maar eens de 10m verlengkabel van
@LuckyLuke (laadkabelwinkel.nl) uit de frunk halen en polen omdraaien. Ja hoor, peut. Omdat de accu bij aankomst nog verre van leeg was, was de 3,7kW ruimschoots voldoende om de volgende ochtend (nouja ochtend...11:00 uur) weer met 100% te vertrekken.
Vanuit Beaune hebben we de supercharger bij Macon overgeslagen en doorgereden naar de supercharger direct onder Lyon. Bij de rotonde zagen we een bakker en hebben daar een heerlijke lunch genuttigd. Wederom was het laden van de auto veel sneller gereed dan wij zelf.
Na de lunch onder Lyon werd het druk. Zo druk dat de rest van de route ofwel rood, ofwel oranje gekleurd was. Het duurde ook niet lang, voordat de navi ons de snelweg afstuurde. Ten hoogte van Vienne hebben we een briljante route gereden naar de eindbestemming (stukje links van Orange) door diverse dorpjes en tevens vele bergen beklommen met ontelbaar veel haarspeldbochten....onwijs genoten van de enorme koppel die de Tesla na elke bocht weer levert!
Eenmaal bij de stacaravan aangekomen aan de UMC. No-go. Verlengkabel omdraaien. No-go. Dan maar weer aan de Fivari-lader. Dat ging beter. Echter, na een uurtje of twee laden een berichtje ontvangen dat het laden onderbroken werd. Al snel werd duidelijk waarom. Bij 10A laden, zakte de voltage van 215V naar +/-190V met af en toe een dipje nog lager. Bij 8A laden bleef hij netjes boven 200V. Vanaf dat moment maar met 8A geladen. Ruimschoots voldoende voor onze dagelijkse kilometrage, zo bleek achteraf. Was nog wel benieuwd hoever het voltage zou dalen met de UMC op 16A, maar dat heb ik niet kunnen vaststellen.
Hoewel we deze vakantie voor het eerst in het buitenland hebben geladen, moet ik zeggen dat er geen enkele sprake van range anxiety was. De tripplanner en verbruiksgrafiek is dermate nauwkeurig dat je met je rechtervoet precies kunt bepalen met hoeveel lading je wilt arriveren op jouw bestemming. Ondanks dat ik van tevoren een planning had gemaakt waar te stoppen/laden, bleek het erg eenvoudig al gaande deze planning naast me neer te leggen en al rijdende de stop/laad locaties aan te passen.
Twee conclusies die ik voor mezelf heb getrokken:
- UMC lekker thuis laten; Fivari-lader en verlengsnoer meenemen
- Tesla is de beste reisauto voor grote afstanden die ik tot heden heb mogen bezitten. (Voor een groot deel dankzij autopilot!)