Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Dat wel maar ik betwijfel of je uit een huis-tuin-en-keuken stekker langdurig 16A kan trekken, uit een blauwe CEE 16A zou dat in theorie wel moeten kunnen (de praktijk is wat weerbarstiger).
Een verloop van rood naar blauw ga je niet aan failliet.
Adapter CEE 16A Blauw Male naar CEE 16A Rood Female

@Wheelsonfire wat voor een verlensgnoer had je ? Mijn UMC had geen problemen met een goede CEE16 verlengkabel.
 
  • Informative
Reactions: ebullio
Bummer!
Boete van bijna €100 uit Rome gekregen, bijna een jaar na dato.
Op de website een vrijwel volledig zwarte foto met alleen het kenteken herkenbaar erop.
Blijkbaar bij het Colosseum over een weg gereden die voorbehouden was voor "speciale voertuigen".
Heb hem maar snel betaald en in het "direct vergeten" hoekje van mijn brein opgeslagen.:(
Dus: pas op waar je rijdt in Rome!
 
Dat wel maar ik betwijfel of je uit een huis-tuin-en-keuken stekker langdurig 16A kan trekken, uit een blauwe CEE 16A zou dat in theorie wel moeten kunnen (de praktijk is wat weerbarstiger).
Een verloop van rood naar blauw ga je niet aan failliet.
Adapter CEE 16A Blauw Male naar CEE 16A Rood Female

@Wheelsonfire wat voor een verlensgnoer had je ? Mijn UMC had geen problemen met een goede CEE16 verlengkabel.

@robertvg Het is een CEE 16 verlengkabel van het huis hier. Verlengen met die kabel geeft op de UMC een rode led. Heb ook bij Tesla gelezen dat je m niet mag/kan verlengen, maar dat is blijkbaar geen probleem met Schuko?
 
Vandaag in Florence (Firenze) ge-ICEd door een opel corsa op de Via die Renai (na 20min sukkelen vanaf Piazzale Michelangelo)....
#$%#$%...rechtsaf geslagen (stom...stom..nooit doen) en in een veel te smal steegje vastgelopen...niet geschikt voor een MS90D...daar had ik mijn Turbines volledig aan gort gereden als ik niet wat italianen achteruit had gedwongen om vervolgens via een pleintje (dat was vast niet de bedoeling maar ik was er blij mee) op een bredere weg uit te komen...tip: ga daar niet laden in Florence...;-)
 
  • Like
Reactions: Wheelsonfire
op wat voor soort stopcontact laden golf karretjes eigenlijk? Ik heb een appartment op een golf resort. En die golf carts moeten toch ook laden. Daar kan ik misschien wel even inpluggen. De vraag is of ik daarvoor een verloopstekker nodig heb?
De meeste golfkarretjes werken op veel lagere voltages (vaak 36/48V en een enkele op 72V).
Bij de kar wordt doorgaans een lader geleverd die zelden de 1.000 watt overstijgt. De lader wordt dus gewoon in een reguliere wandcontactdoos gestoken.
 
Vandaag in Florence (Firenze) ge-ICEd door een opel corsa op de Via die Renai (na 20min sukkelen vanaf Piazzale Michelangelo)....
#$%#$%...rechtsaf geslagen (stom...stom..nooit doen) en in een veel te smal steegje vastgelopen...niet geschikt voor een MS90D...daar had ik mijn Turbines volledig aan gort gereden als ik niet wat italianen achteruit had gedwongen om vervolgens via een pleintje (dat was vast niet de bedoeling maar ik was er blij mee) op een bredere weg uit te komen...tip: ga daar niet laden in Florence...;-)

Klopt, ik was ook met de Tesla in Florence. Volgens due energy daar 175 aansluitpunten. Ik heb niet één geschikte kunnen vinden. Of ge-ICEd of een plaats waar alleen twee hele kleine autotjes of scooters op kunnen, maar zeker geen Tesla. Die kleine k-straatjes heb ik ook gezien met Tesla. Beter is het opladen in Florence over te slaan. Goed opladen bij Arezzo, dan weinig gebruiken in Florence en dan weer opladen in Modena (188 km).
 
Had prima laadpaal bij standplaats op camping aan Gardameer vorige week :). Wel wat traag maar rap zat voor lokaal rondrijden.

image.jpeg
 
  • Like
Reactions: Wheelsonfire
Vandaag in Rome geweest. We stonden geparkeerd in de parkeergarage met een DeC. Bij binnenkomst direct 1 van de 2 plekken toegewezen gekregen en direct daarna kreeg ik de telefoon in handen gedrukt. Aan de andere kant was de baas van de parkeergarage. Hij wilde weten hoe lang ik zou blijven. Toen ik vertelde in de avond rond 20.00 uur weer weg te willen gaan was het prima en moest ik (ook...zie post Keesz) 20 euro betalen voor parkeren (ruim 9 uur) en laden. De garage is open tot 20.00 uur (uiterlijk 20.30 uur). Daarna schijn je je auto niet meer te kunnen ophalen. Handig om te weten.

Vanaf de garage is het zo'n 20 minuten lopen naar het centrum. Wij hebben uiteindelijk een dag ticket gekocht voor het OV a 7 euro pp. Handig voor de terug weg met buslijn richting Clodio en dan uitstappen bij halte Clodio.

Je kunt maar een beperkt aantal dingen zien in een kort dagje, maar het was wel mooi. Helaas wel net iets te warm (32-34 graden).

Heen weg ging redelijk met de Tesla navigatie maar terug heb ik volledig op een alternatieve navigatie moeten doen. Tesla navigatie gaf weer niet aan waar we zaten (moet zeggen dat ik hier wel enorm van baal, zeker als je onbekend bent en in dit geval ook SuC moet zoeken etc). Ik ventileer mijn frustratie ook nog even in het navigatie draadje!

Op de terugweg wel geflitst toen we over de E34 reden. We waren net ober het hoogste punt en reden maar beneden. Na enkele bochten werd ik geflitst op een punt waar we volgens mij 70 mochten (op een slecht / niet verlichte bergweg). We reden net iets harder dan dat. Ik ben benieuwd of en wanneer de boete op de mat ligt.
 
Last edited:
Vandaag in Rome geweest. .

Ben er vorig jaar geweest... met de auto Rome in gaat uitstekend en omdat we een Hera card hadden ook gewoon op meerdere plekken kunnen laden. Parkeren voor EV's is gratis - en zo'n 30 cent voor een kWh kost je de kop niet. lig met vier man minder dan 20+4x7.. -;) Heb overigens geen slechte ervaring met de navigatie in Italië... Platteland wil het wel eens uitvallen, maar dat is de verbinding..
 
Mijn ouders hebben mij ook jarenlang naar Italië meegesleept toen ik klein was. Sinds ik mijn vrouw heb leren kennen, gaan we om-en-om naar zuid Frankrijk en Italië. Na een korte gewenningsperiode moet ik toegeven dat de Ardéche/Gard best prettige bestemmingen zijn.
Toegegeven... het was er mooi! Ik ben zelfs vermagerd doordat ik als vegetariër in Frankrijk meestal niet verder dan sla geraak!
De lobby naar volgend jaar is ingezet voor Portugal of Kroatië.
 
GEZOCHT,
Laadpassen voor Italië (liefst 4 stuks) voor de periode van 15 september tot 26 september.
Onze voorkeur gaat uit naar "Enel" en "Due" als beste tweede.
Uiteraard worden de laadkosten terugbetaald en een kleine vergoeding er bovenop (bv fles Italiaanse wijn)
reactie per PM
alvast bedankt!
 
N.a.v. post van TomorrowCar m.b.t. flitsers: het jachtseizoen is op 1 augustus geopend, zo schijnt dat te gaan, in elk geval op Sicilie. Gisteren op een retour Palermo van 2 * 70 km vier flitsers gezien (eentje te laat, en mocht ik daar nou 100 of 130...).

Op Sicilie kom ik dus nog steeds geen openbare voorzieningen tegen, behalve bij Enel in Palermo en Ikea bij Catania.
In Palermo stond ik in de Alcoa garage 'Athens' (meen ik) waar wel een heel aantal blauwe 3-pins (en rode 4-pins) bij parkeervakken zaten. Heb ze niet geprobeerd, maar lijkt me vrij toegankelijk.
Wat een ervaring ook weer om door Palermo te rijden, en wat een heerlijke stad!
 
Hmmm....public charging in Toscane is een wisselend succes...In Siena ging het perfect, in Florence was 'onze' plek geICEd en in Pisa aangekomen werd de pas wel herkend en kon de kabel (Type 2) er in maar werd er niet geladen...('check charge power' op het display en de paal gaf aan dat de kabel eruit moest)...omdat ik toch voldoende had om terug naar huis te rijden hebben we het er maar bij gelaten...al met al niet het rendement wat ik uit mijn Due pas had willen halen....positief puntje: na 5.000 km met de nieuwe Tesla in iets meer dan een maand is het hele gezin om, wat een geweldige wagen!!
 
image.jpeg
Nu al bijna een week Frankrijk en Italie bij een paar hotels met gewoon Schuko geladen, en ik moet zeggen dat deze lo-fi charging mij helemaal niet tegenvalt. Haalt gemiddeld 13 km per uur. Inchecken bij het hotel om 16:00 en de volgende dag vertrekken om 10:00 uur. De 90D heeft dan al 230km bijgeladen terwijl er vaak nog wel rond de 150km in zat. Met 380 of meer is het weer heerlijk verder toeren :). En op deze manier waren we in Turijn gelukkig niet afhankelijk van de voor het gewone publiek compleet afwezige laadpalen in het centrum. Daar wel deze laadlocatie gespot, alleen toegankelijk voor hun eigen ev car sharing..