Passen en laden in de Dolomieten.
Op weg naar Italië vorige week eerst even bijgeladen (nu ja, was mee een plas-stop) in Eindhoven. Stond een gloednieuwe 70 naast ons.. was haar eerste SuC beurt. Eigenaar vroeg zich af hoe we dat toch wel gingen doen, helemaal naar Italië...
. Overnacht in Sankt Anton - is ook een DeC in het dorp, maar we konden veel goedkoper (en net zo goed) elders ook terecht en dan volstaat een SuC laadbeurt. Doel vandaag is enkele passen: Stelvio (2.758m), afdaling naar Bormio, daarna de Gavia (2.652m) ri Ponte di Legno en vandaar naar de Passo del Tonale (1.883m). Zie
Google maps. Oostenrijk in bij Nauders, lunch en ook auto bijgeladen in Malles Venosta. Chademo en 22kW beschikbaar, Laders van
Alperia (zoals deze, allemaal iig 22kW Type 2) ) kunnen gewoon met The New Motion pas gebruikt worden. In Malles kun je ook nog gratis laden (in parkeergarage), maar dat gaat maar met 8 km per uur. Met 98% vertrokken - ook omdat we nog niet weten waar het volgende laadpunt zal zijn, hoeveel energie de bergen vragen..
Omhoog kost bakken energie (768Wh per km gemiddeld, over 25 km). maar je krijgt er veel terug bij de afdaling..na de afdaling van de Stelvio (ruim 20 km) was typical met 20 km gestegen tov de top. Op weg naar de Stelvio staat in Gomagoi ook nog een laadpunt, maar heb dat niet aan de praat gekregen (ook niet met creditcard). De zuidelijke afdaling ri Bormio is overigens nog veel smaller en vaak slechter dan de route naar de top vanuit Malles - maar daarom minstens net zo leuk..Na Bormio over de SP29 ri Ponte di Legno, vandaar de SS42 over de Tonale ri
Mezzana. Twee laadpunten van Route220 waar we opnieuw gewoon met de New Motion pas een uurtje laden op 22kW. Naar het genoemde Alperia zijn er ook laadpunten van
Dolomiti Energie. Hier moet je een separate pas voor hebben, te koop (40 euro voor 100 kwh) bij de "VVV"'s in het gebied. Overnacht je in het gebied in een (aangesloten) hotel of andere locatie dan kan je vragen om een gratis
Trentino Guest Card - daarmee kan je dan weer de Dolomiti Energie laadpas gratis ophalen bij de VVV (incl 100 kWh). In Riva del Garda pas opgehaald en er tegenover laden even uitgeprobeerd - ging prima op 22kW. Moest door ICEing wel op de stoep gaan staan. In het gebied gebruik gemaakt van een in meerdere opzichten goede app:
EVWay. Aanrader.
Uiteindelijk overnachten we na bijna 300 vrijwel geheel berg-km's in het eerder gereserveerde hotel Cima d'Oro in
Molina di Ledro.S'nachts aan chuko (verlengsnoer wel nodig) bijgeladen - meer omdat het kon dan omdat het moest - zodat we alle ruimte hebben ri de SuC in Affi. Van hieruit trokken we verder richting het zuiden - net voor Pescara.
Heb de beklimming van de Stelvio nog op film staan voor de liefhebbers. Maar Gopro filmpjes zijn net iets te omvangrijk voor het beperkte internet dat we hier hebben. Volgen later nog wel.
Was fantastische tocht - had er nog wel een pasje bij willen doen, maar daar was iedereen in de auto het niet mee eens -
. Zo soepel om omhoog te rijden, zo stil om te dalen... en veel bekijks natuurlijk. En ruim voldoende laadmogelijkheden in dit SuC-vrije gebied.