Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag contact gehad met het Grand Hotel Villa Serbelloni (DeC) bij het Comomeer. Wat betreft het gebruik van de SeC als je alleen komt lunchen / dineren melden ze het volgende:
If you are a client of one of our restaurants, it will be possible for you to charge your car at a cost of Euro 30,-. No need to book in advance.

Wel gelegen op een erg mooie locatie!
 
Vandaag contact gehad met het Grand Hotel Villa Serbelloni (DeC) bij het Comomeer. Wat betreft het gebruik van de SeC als je alleen komt lunchen / dineren melden ze het volgende:
If you are a client of one of our restaurants, it will be possible for you to charge your car at a cost of Euro 30,-. No need to book in advance.

Wel gelegen op een erg mooie locatie!

Zijn er geen regels omtrent de DeC's? Ging er eigenlijk vanuit dat die altijd gratis waren...
 
GEZOCHT,
Laadpassen voor Italië (liefst 4 stuks) voor de periode van 15 september tot 26 september.
Onze voorkeur gaat uit naar "Enel" en "Due" als beste tweede.
Uiteraard worden de laadkosten terugbetaald en een kleine vergoeding er bovenop (bv fles Italiaanse wijn)
reactie per PM
alvast bedankt!

Hey Frank, iets aan het organiseren?
Naast pasjes in een ander draadje laadkabels aan het regelen?:)
 
Wij zijn gisteren in één dag naar noord-italie gereden (bogogno). Ging prima met de superchargers. Vijf keer geladen (1050 km vanuit Breda). Had in 4 keer gekund maar ik wilde wat extra hebben op bestemming.
Ik laad nu met een 35 meter (25+10) verlengsnoer bij ons appartement. Maar indien nodig kan ik naar Suc Cavaglia op 60 km. Ik heb wel bij de supermarkt een adaptor moeten kopen: alle stopcontacten hebben hier 3 pinnen op een rij.

Leuk verrassing: in de winkel bij SuC monte ceneri kwam ik nog een forumlid tegen (Elmar?).

Ps wat is Zwitserland duur! Een broodje dat bij subway in Duitsland 3 euro kost, kost daar 7 euro!
 
Ik weet ook niet zo goed wat er ik van moet vinden. Ik vind het wel logisch dat ze geld vragen voor parkeren, maar ik weet niet of normale parkeerkosten ook 30 euro zouden zijn.
Ik vind 30 euro wel zwaar doorgerekend.
Ik ben eigenlijk wel wat teleurgesteld in de keuze van destination chargers. De meeste van die hotels zijn van het type 'if you have to ask the price you can't afford', ofwel maanden op voorhand volgeboekt. Maw niet van die aard om electrisch rijden te promoten.
Ik hoop dat we er over een jaar of twee kunnen van uit gaan dat een hotel de naam waardig sowieso enkele chargers gaat staan hebben.
 
  • Like
Reactions: Keezje
Ik vind 30 euro wel zwaar doorgerekend.
Ik ben eigenlijk wel wat teleurgesteld in de keuze van destination chargers. De meeste van die hotels zijn van het type 'if you have to ask the price you can't afford', ofwel maanden op voorhand volgeboekt. Maw niet van die aard om electrisch rijden te promoten.
Ik hoop dat we er over een jaar of twee kunnen van uit gaan dat een hotel de naam waardig sowieso enkele chargers gaat staan hebben.

Redelijk kansloos die 30 euro... Geloof dat die beste mensen het concept van meer klandizie door de laadmogelijkheden niet helemaal snappen. Laad zelf regelmatig in het Hyatt in Köln en combineer dat met een lunch meestal - geeft geen enkel probleem. Lekker links laten liggen die 30 euro gasten zou ik zeggen...
 
  • Like
Reactions: HWS
dat kan je wel stellen.
Op onze volgende trip in september hebben we een overnachting voorzien in Sankt Moritz:confused:
Frank, op korte afstand net over de grens is er in Italie een goede en ongetwijfeld veel goedkopere Agriturismo waar je ook nog eens heerlijk kunt eten. Erg vriendelijke eigenaren; we zijn er met vier Tesla's tijdens de laatste Roadtrip Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland/Italie geweest. Aanrader.
 
Gisteren vanuit Marsciano (IT) in een keer naar huis gereden. (1570 km) in totaal hebben we er 18 en een half uur over gedaan. Via volgende SUCs: Arezzo, Campogalliano, Carpiano, Monte Ceneri, Beckenried, Achern, Waldlaubersheim, Erftstadt en Eindhoven) Geen centje pijn eigenlijk en dan heb ik nog een classic zonder AP. We hebben wat meer SUCs aangedaan dan de navigatie suggereerde zodat we wat vaker maar veel korter laden. Bijvoorbeeld een stuk van 260 kilometer tussen SUC Campogalliano, Italy en Monte Ceneri, Switzerland wilde de navigatie in een keer doen maar dan moesten we 50 minuten laden. We hebben ervoor gekozen om SUC
Carpiano, Italy extra te nemen waardoor we 2 keer 20 minuten moesten laden. Dat is en voelt vooral veel sneller. (de kinderen willen overigens veel langer blijven op de SUC locaties). Bij SUC Beckenried nog een Luxemburger tegengekomen die aangereden was door een Mercedes jeep een paar masnden geleden. Deze Mercedes vloog toen in brand na het ongeluk. Er hebben foto's gestaan op internet hievan. Hij had zelf helemaal niet maar de Model S was total loss. Hij had nu een nieuwe facelift van twee weken oud gekocht...
Voor mensen die nog naar Italie gaan heb ik een DUE pas en Italie adapter(standaard supermarkt ding maar laad met 13amp) te leen.
Het laden aan het huis was lastig omdat de stroom fluctueerde van 220 vlot tot 165 volt. Vooral als de airco's aanstonden kon ik slecht laden. (ook op lage amps) Uiteindelijk wel genoeg voor alle uitstapjes.
Als je in Italie vraagt of er een rode stekker is vraag dan wel of er een 5 pins rode stekker is. De meeste hebben daar maar 4 pinnen.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: jm71 and robertvg
Gisteren vanuit Marsciano (IT) in een keer naar huis gereden. (1570 km) in totaal hebben we er 18 en een half uur over gedaan. Via volgende SUCs: Arezzo, Campogalliano, Carpiano, Monte Ceneri, Beckenried, Achern, Waldlaubersheim, Erftstadt en Eindhoven)
Ik kan iedereen die voorbij Milaan richting Bologna en verder reist (zuid of oost) aanraden om ook de route via Bad-Rappenau - verder via A6 en A7 naar Aichstetten - Maienfeld - Monte Ceneri te overwegen. Wij hebben Italië al tientallen keren via de gebruikelijke route over Basel en Gotthard gedaan en zijn dat een beetje zat geraakt, vooral het stuk tot aan de Zwitserse grens (niet mooi, wel druk, vaak files, vakantiestressdrammers op de weg) en de risico's op files rond de Gotthard.

Nu drie maal op rij de voornoemde route gedaan en die vinden we veel mooier en rustiger, je kunt flink doorrijden want weinig snelheidsbeperkingen en niet te veel wegwerkzaamheden. Weliswaar zo'n 60km langer maar dat maak je wel goed in tijd, of in ontspanning. Je gaat een ministukkie door Oostenrijk dus wel een vignet kopen. De route gaat over de Bernardinopas en die is prima te doen, eigenlijk gewoon mooi.

Geen centje pijn eigenlijk en dan heb ik nog een classic zonder AP. We hebben wat meer SUCs aangedaan dan de navigatie suggereerde zodat we wat vaker maar veel korter laden. Bijvoorbeeld een stuk van 260 kilometer tussen SUC Campogalliano, Italy en Monte Ceneri, Switzerland wilde de navigatie in een keer doen maar dan moesten we 50 minuten laden. We hebben ervoor gekozen om SUC Carpiano, Italy extra te nemen waardoor we 2 keer 20 minuten moesten laden. Dat is en voelt vooral veel sneller. (de kinderen willen overigens veel langer blijven op de SUC locaties).

100% herkenbaar. Hoewel ik me afvraag of 2 * 20 = 50 of 60 omdat je ook de weg op en af moet, et cetera. Op de door mij geschetste route kun je er hier en daar zelfs twee overslaan, maar ik sta ook niet graag een uur stil.

Als je in Italie vraagt of er een rode stekker is vraag dan wel of er een 5 pins rode stekker is. De meeste hebben daar maar 4 pinnen.
En of de stekker goed is geaard. Voor ons was op Borgo Arancia in Castellamare del Golfo (PA) een blauwe stekker aangelegd omdat ze niet hadden begrepen dat ik met rood meer kon. Bij aankomst meteen de elektricien gebeld die binnen 20 minuten met twee man kwam opdraven om er rood van te maken. Wat een service van de manager!
De UMC kon er echter niet mee uit de voeten; die gaf echter direct aan wat het euvel was: geen goede aarding. Rode hoofden bij de monteurs. Er was helemaal geen aarding. Ik versta wel wat Italiaans, en net wat minder Siciliaans, maar ik begreep wel dat ze zich niet helemaal aan de opdracht hadden gehouden. De baas werd opgetrommeld die alsnog een pin van 1,5 meter in de grond ramde. Toen werkte het wel. Excuses, ze hadden zich er moet een Giovanni da Guidare van af gemaakt.

Helaas stopte 's avonds het laden. De auto stond bij de ingang van het park en de knop was omgezet. Ik heb m weer aangezet maar een half uur later was het weer raak. Dus ik snel terug naar het laadpunt, even een paar rotjongetjes vangen. Vond het wel erg donker in het park... Bij de auto stond iemand met een zaklamp te schijnen. Bleek dat de boel geen 16A kon leveren zonder de straatverlichting en alles in het huis van de buurman op zwart te laten gaan. Het laden dus maar teruggezet naar 7A, en dat was eigenlijk prima met ruim 20km/u.

Verder een heel fantastische vakantie gehad, wat is Rome opnieuw mooi, wat is Sicilië een mooi land en wat zijn de mensen aardig, het eten lekker en de steden fascinerend.

Jammer dat we de auto bij Moers moesten achterlaten en nu maar duimen dat het goed wordt opgelost (stuurbekrachtiging naar de globo's (is ook Italiaans)).
 
Last edited:
Yes: onze eerste succesvolle straat-laadbeurt in Italie, met de DUE kaart in Perugia (En daarmee gratis parkeren aldus het personeel van het hotel ernaast)
image.jpeg

image.png
 
  • Like
Reactions: FrankNL
image.jpeg
Op de terugweg naar NL zijn we nog even een paar uurtjes in Pisa gestopt. Daar hebben we ook geladen bij een Enel / Due laadpaal. We hadden de Due kaart wel aangevraagd maar nog helemaal niet gebruikt, maar het werkte allemaal prima. Voor de zekerheid ook een parkeerkaartje gekocht omdat we niet zeker wisten of je nu wel of niet moest betalen wanneer je een elektrische wagen rijdt (en oplaadt).
 
  • Like
Reactions: Wheelsonfire
Onderweg naar huis kreeg ik bij een tolpoort geen kaartje. Een aantal keren op de knoppen gedrukt maar er kwam geen kaartje. De poort was open en achter mij stonden een paar Italianen te claxonneren. Uiteindelijk maar doorgereden en dat was dus een verkeerde keuze bleek bij het volgende tolpoortje. Ik had namelijk geen kaartje dus kreeg ik een "boete" van 52 euro. Ik had uitgelegd dat ik geen kaartje had gekregen maar helaas moest men de procedure volgen en mij de boete geven (op kenteken, dus nog niet betaald). Omdat het weekend was moest ik mij m maandag maar melden bij een tolpoort punt en vragen om de boete te annuleren. Ik heb uitgelegd dat ik op maandag al weer thuis zou zijn en dat dat dus moeilijk zou worden.

Ik ga deze week maar eens bellen / mailen en kijken of ik er alsnog onderuit kan. Het ging om een stuk snelweg van 27 km (we moesten eraf bij de volgende afslag (Arezzo) om te laden).

Note to self: volgende keer pas wegrijden als je een kaartje hebt.
 
  • Like
Reactions: Wheelsonfire
Onderweg naar huis kreeg ik bij een tolpoort geen kaartje. Een aantal keren op de knoppen gedrukt maar er kwam geen kaartje. De poort was open en achter mij stonden een paar Italianen te claxonneren. Uiteindelijk maar doorgereden en dat was dus een verkeerde keuze bleek bij het volgende tolpoortje. Ik had namelijk geen kaartje dus kreeg ik een "boete" van 52 euro. Ik had uitgelegd dat ik geen kaartje had gekregen maar helaas moest men de procedure volgen en mij de boete geven (op kenteken, dus nog niet betaald). Omdat het weekend was moest ik mij m maandag maar melden bij een tolpoort punt en vragen om de boete te annuleren. Ik heb uitgelegd dat ik op maandag al weer thuis zou zijn en dat dat dus moeilijk zou worden.

Ik ga deze week maar eens bellen / mailen en kijken of ik er alsnog onderuit kan. Het ging om een stuk snelweg van 27 km (we moesten eraf bij de volgende afslag (Arezzo) om te laden).

Note to self: volgende keer pas wegrijden als je een kaartje hebt.
Vorig jaar iets anders voorgehad. BIj de betaling wordt mijn kaart geweigerd. IK snap niets van de instructies wegens alleen maar in het Italiaans. NA een paar pogingen krijg een ik een operator die iets inhet Italiaans zegt waar ik dus ook niets van snap. POort blijft gesloten. Ik druk op een andere knop en er komt een ticket uit en de poort gaat open, dus ik denk dat de betaling ok is.
Een week later kijk ik thuis nog eens naar mijn tickets en zie iets staan dat lijkt alsof het toch niet betaald is. MEt google translate te weten gekomen dat het een ticket met instructies was om achteraf via het internet te betalen. Dat gedaan en niets meer van gehoord.
Wat hebben we geleerd?
Ten eerste dat het nuttig is van wat Italiaans te verstaan in Italie,
Ten tweede, lees altijd verdachte tickets na
Ten derde: in italie doet men geen moeite om iets in het engels uit te leggen.
 
  • Like
Reactions: Wheelsonfire
Passen en laden in de Dolomieten.

Op weg naar Italië vorige week eerst even bijgeladen (nu ja, was mee een plas-stop) in Eindhoven. Stond een gloednieuwe 70 naast ons.. was haar eerste SuC beurt. Eigenaar vroeg zich af hoe we dat toch wel gingen doen, helemaal naar Italië... ;). Overnacht in Sankt Anton - is ook een DeC in het dorp, maar we konden veel goedkoper (en net zo goed) elders ook terecht en dan volstaat een SuC laadbeurt. Doel vandaag is enkele passen: Stelvio (2.758m), afdaling naar Bormio, daarna de Gavia (2.652m) ri Ponte di Legno en vandaar naar de Passo del Tonale (1.883m). Zie Google maps. Oostenrijk in bij Nauders, lunch en ook auto bijgeladen in Malles Venosta. Chademo en 22kW beschikbaar, Laders van Alperia (zoals deze, allemaal iig 22kW Type 2) ) kunnen gewoon met The New Motion pas gebruikt worden. In Malles kun je ook nog gratis laden (in parkeergarage), maar dat gaat maar met 8 km per uur. Met 98% vertrokken - ook omdat we nog niet weten waar het volgende laadpunt zal zijn, hoeveel energie de bergen vragen..

Omhoog kost bakken energie (768Wh per km gemiddeld, over 25 km). maar je krijgt er veel terug bij de afdaling..na de afdaling van de Stelvio (ruim 20 km) was typical met 20 km gestegen tov de top. Op weg naar de Stelvio staat in Gomagoi ook nog een laadpunt, maar heb dat niet aan de praat gekregen (ook niet met creditcard). De zuidelijke afdaling ri Bormio is overigens nog veel smaller en vaak slechter dan de route naar de top vanuit Malles - maar daarom minstens net zo leuk..Na Bormio over de SP29 ri Ponte di Legno, vandaar de SS42 over de Tonale ri Mezzana. Twee laadpunten van Route220 waar we opnieuw gewoon met de New Motion pas een uurtje laden op 22kW. Naar het genoemde Alperia zijn er ook laadpunten van Dolomiti Energie. Hier moet je een separate pas voor hebben, te koop (40 euro voor 100 kwh) bij de "VVV"'s in het gebied. Overnacht je in het gebied in een (aangesloten) hotel of andere locatie dan kan je vragen om een gratis Trentino Guest Card - daarmee kan je dan weer de Dolomiti Energie laadpas gratis ophalen bij de VVV (incl 100 kWh). In Riva del Garda pas opgehaald en er tegenover laden even uitgeprobeerd - ging prima op 22kW. Moest door ICEing wel op de stoep gaan staan. In het gebied gebruik gemaakt van een in meerdere opzichten goede app: EVWay. Aanrader.

Uiteindelijk overnachten we na bijna 300 vrijwel geheel berg-km's in het eerder gereserveerde hotel Cima d'Oro in Molina di Ledro.S'nachts aan chuko (verlengsnoer wel nodig) bijgeladen - meer omdat het kon dan omdat het moest - zodat we alle ruimte hebben ri de SuC in Affi. Van hieruit trokken we verder richting het zuiden - net voor Pescara.

Heb de beklimming van de Stelvio nog op film staan voor de liefhebbers. Maar Gopro filmpjes zijn net iets te omvangrijk voor het beperkte internet dat we hier hebben. Volgen later nog wel.

Was fantastische tocht - had er nog wel een pasje bij willen doen, maar daar was iedereen in de auto het niet mee eens -;). Zo soepel om omhoog te rijden, zo stil om te dalen... en veel bekijks natuurlijk. En ruim voldoende laadmogelijkheden in dit SuC-vrije gebied.
 

Attachments

  • it16 - 1.jpg
    it16 - 1.jpg
    134.8 KB · Views: 49
  • it16 - 1 (2).jpg
    it16 - 1 (2).jpg
    83.1 KB · Views: 52
  • it16 - 1 (1).jpg
    it16 - 1 (1).jpg
    114.3 KB · Views: 51
  • it16 - 1 (4).jpg
    it16 - 1 (4).jpg
    119.9 KB · Views: 50
  • it16 - 1 (3).jpg
    it16 - 1 (3).jpg
    75.4 KB · Views: 46
Last edited:
Onderweg naar huis kreeg ik bij een tolpoort geen kaartje. Een aantal keren op de knoppen gedrukt maar er kwam geen kaartje. De poort was open en achter mij stonden een paar Italianen te claxonneren. Uiteindelijk maar doorgereden en dat was dus een verkeerde keuze bleek bij het volgende tolpoortje. Ik had namelijk geen kaartje dus kreeg ik een "boete" van 52 euro. Ik had uitgelegd dat ik geen kaartje had gekregen maar helaas moest men de procedure volgen en mij de boete geven (op kenteken, dus nog niet betaald). Omdat het weekend was moest ik mij m maandag maar melden bij een tolpoort punt en vragen om de boete te annuleren. Ik heb uitgelegd dat ik op maandag al weer thuis zou zijn en dat dat dus moeilijk zou worden.

Ik ga deze week maar eens bellen / mailen en kijken of ik er alsnog onderuit kan. Het ging om een stuk snelweg van 27 km (we moesten eraf bij de volgende afslag (Arezzo) om te laden).

Note to self: volgende keer pas wegrijden als je een kaartje hebt.

Heb ik een paar jaar geleden ook meegemaakt. Nooit meer iets van gehoord...