Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Mooi - veel plezier er mee. - zo kan het in Italie dus ook !
Er zijn natuurlijk bar weinig laadpunten (450) - vergelijk de 7.000 or so in NL. En je moet een beetje in het gebied komen /zitten waar ze staan...Maar dan werkt het systeem ook wel goed: een van de betere apps (Enel Drive), vrijwel altijd 22kW (ideaal, wat eten/drinken en je hebt er zo 150 km bij) en in centra van de oude steden..Enig nadeel is dat dat ook soms betekent dat de toegang tot het centrum beperkt is tot de locals. Ik vraag me wel af of je als Nederlander ook echt een bekeuring toegestuurd krijgt: iemand al ervaring mee ?

- - - Updated - - -

Nee, denk dat we er dan nog zijn...we nemen er de tijd voor dit jaar.. hebben tegen die tijd wel even contact..

wk aug, dan zijn jullie alweer weg?.
 
IKEA Ancona

Kreeg met de melding dat mijn kaart ook in de mail zit. Top-service !

Vanmiddag laadpunt IKEA Ancona wezen testen. De chargemap info was wat verwarrend. Maar er staan gewoon twee Enel palen, 22kw/32A. Dus met een duolader 100 km per uur. Binnen (10:00 - 22:00) kan je met een iKEA family kaart pasje ophalen om gratis te laden. Eigen Enel/Hera pas werkt ook - dus ook beschikbaar buiten openingstijden winkel. Update naar Chargemap verstuurd.

Sond zelfs een Italiaanse leaf te laden. eerste gewone Italiaanse EV die ik in de afgelopen 2 jaar ben tegengekomen.
IMG_0643.JPG
 
Volgens mij is het wel goed te doen; het is 234 kilometer en bergaf dus dat zou geen probleem moeten zijn. Je kan in je scherm goed zien of je het haalt of niet.
Gewoon 1,5 keer typical laden en dan zou het goed moeten zijn. Verder rustig beginnen en snel eindigen..

Dank voor je input.
De terugweg is dus idd bergop. Dan wordt het wellicht krapper ? Dus die beter rit beter via Gotthard-tunnel ?
 
Wij vertrekken woensdag middag richting Italië (Sirmione, in ook in de buurt van Verona). Het beste lijkt inderdaad de route over Basel dan richting Milaan.
Maar het leek me wel leuk een alterntieft te doen, omdat het de tweede keer is.
Dus ipv Waldlaubersheim, Achern, Egerkingen Monte Cerni (eventueel Beckenried), the kiezen voor Waldlaubersheim, Bad Rappenau (Evt, nog even Hirshberg), Sulz-Vorhringen, Maienfeld, St. Moritz en vervolgens richting Gardameer.
Dit laatste stuk lijkt erg binnendoor met veel bergwegen en schiet vast niet echt op, maar lijkt me als alternatief wel leuk.
Erg goed dat je al zoveel mogelijkheden hebt, we houden natuurlijk files en ander ongemak ook in de gaten, zodat we de route ook nog on the fly kunnen aanpassen

Maienfeld - Monte Ceneri - richting Verona via noordzijde Milaan is heel comfortabel, maar of het handig is hangt natuurlijk af van waar aan Garda je wilt zijn. Ik rij graag over een pas maar verlies per haarspeldbocht een credit van de rest van de familie :)
 
Voorlopig heb ik de familie nog mee voor toeristisch (haarspeldbochten...) :) Hangt ook een beetje af van hoever we de eerste dag komen, we vertrekken rond 11:00.
Maar het is heel comfortabel om zoveel keuzes te hebben.
In ieder geval is het vanaf de laatste SuC tot aan onze bestemming (Sirmione, zuidkant Gardameer) in beide gevallen goed te doen.
Monte Ceneri - Sirmione (215 km)
St. Moritz - Sirmione (222 km)
Ik heb nog niet naar de hoogtest gekeken, maar met name op de St. Moritz route moet je wel redelijk zuinig kunnen rijden.
 
Ik ben dr nog steeds niet uit hier in Toscane. Lokaal kan ik niet bijpruttelen aan de shuko- te veel spanningsschommelingen.
De laadpalen bij de lokale Nissan en Renault dealers zijn allemaal kapot.. Heb geen Enel kaart.. Morgen maar naar Ikea Pisa om vol te laden voor de terugweg via suc Modena. Hier ben ik dan wel 100% afhankelijk van want heb dan nog geen 30 typical meer over.. Hoop dat het hier dan ook allemaal werkt en doet..
Jammer, maar wijze les, ga dr niet zo maar van uit dat je bij je vakantie adres met de shuko kan bijladen snachts. Een Enel kaart zou ik toch iedereen wel aanraden. Midden in Pisa, Siena, Florence etc kan je dan prima laden. Wel opletten op de polizia want officieel mag je die oude centra niet in zonder ontheffing.
 
Ik ben dr nog steeds niet uit hier in Toscane. Lokaal kan ik niet bijpruttelen aan de shuko- te veel spanningsschommelingen.
De laadpalen bij de lokale Nissan en Renault dealers zijn allemaal kapot.. Heb geen Enel kaart.. Morgen maar naar Ikea Pisa om vol te laden voor de terugweg via suc Modena. Hier ben ik dan wel 100% afhankelijk van want heb dan nog geen 30 typical meer over.. Hoop dat het hier dan ook allemaal werkt en doet..
Jammer, maar wijze les, ga dr niet zo maar van uit dat je bij je vakantie adres met de shuko kan bijladen snachts. Een Enel kaart zou ik toch iedereen wel aanraden. Midden in Pisa, Siena, Florence etc kan je dan prima laden. Wel opletten op de polizia want officieel mag je die oude centra niet in zonder ontheffing.

Hmm, ik ga naar Pelago (Toscane), maar heb wel de prepaid kaart van Due energie nu. Zat al te overwegen in Florence te laden, zal dan wellicht de Ikea worden, m'n Italiaanse collega raadde me af de paal in het centrum te nemen vanwege het rijgedrag van de locale Alfa mannetjes. Nu voel ik me best thuis in het Italiaanse verkeer, we gaan het meemaken.
 
Heb je een rode 16A adapter bij je ? bij de meeste wijnhuizen kan je daar prima mee laden..de meeste vinden dat geen punt..
en anders zou ik kijken of er geen alternatieve wel betrouwbare shuko in de buurt is... voor mij is dat altijd nog plan C, als alle reële opties niet werken kan je bij bijna elk huis aanbellen -;). Overigens - weet niet hoe lang je nog op vakantie bent - maar die kaart van Due Energie kan je binnen twee dagen in huis hebben.

Ik ben dr nog steeds niet uit hier in Toscane. Lokaal kan ik niet bijpruttelen aan de shuko- te veel spanningsschommelingen.
De laadpalen bij de lokale Nissan en Renault dealers zijn allemaal kapot.. Heb geen Enel kaart.. Morgen maar naar Ikea Pisa om vol te laden voor de terugweg via suc Modena. Hier ben ik dan wel 100% afhankelijk van want heb dan nog geen 30 typical meer over.. Hoop dat het hier dan ook allemaal werkt en doet..
Jammer, maar wijze les, ga dr niet zo maar van uit dat je bij je vakantie adres met de shuko kan bijladen snachts. Een Enel kaart zou ik toch iedereen wel aanraden. Midden in Pisa, Siena, Florence etc kan je dan prima laden. Wel opletten op de polizia want officieel mag je die oude centra niet in zonder ontheffing.
 
Hans, meld je probleem ook op het Italy forumdraadje, misschien is er een local die je kan helpen. Vermeld ook even hier (en daar) waar je ongeveer zit, misschien is er een member die lokaal iets kan bedenken of regelen? En wanneer moet je reizen? En heb je genoeg aan een charge tot Arezzo?
 
Arezzo ga ik niet meer redden. Ergens anders aanbellen heb ik ook aan gedacht maar mmm en denk dat ze in de hele vallei hier op loopafstand in ieder geval hetzelfde probleem hebben.
16a Verloopstekker niet bij, had wel handig geweest..

ik laat de eigenaar hier morgen nog even bellen voor de zekerheid naar Ikea Pisa. Dan ga ik morgen die kant op, auto aan de paal, taxi de stad in, savonds vol terug naar Lucca. Donderdag via Florence de suc route op naar Modena. Zou in principe goed moeten komen..
 
Voorlopig heb ik de familie nog mee voor toeristisch (haarspeldbochten...) :) Hangt ook een beetje af van hoever we de eerste dag komen, we vertrekken rond 11:00.
Maar het is heel comfortabel om zoveel keuzes te hebben.
In ieder geval is het vanaf de laatste SuC tot aan onze bestemming (Sirmione, zuidkant Gardameer) in beide gevallen goed te doen.
Monte Ceneri - Sirmione (215 km)
St. Moritz - Sirmione (222 km)
Ik heb nog niet naar de hoogtest gekeken, maar met name op de St. Moritz route moet je wel redelijk zuinig kunnen rijden.
Uit ervaring kan ik zeggen dat dergelijk etappes geen probleem zijn, je gaat weliswaar een behoorlijke stijging maken naar St. Moritz, maar je gemiddelde snelheid zal waarschijnlijk slechts rond de 40-50 km per uur liggen.
 
Arezzo ga ik niet meer redden. Ergens anders aanbellen heb ik ook aan gedacht maar mmm en denk dat ze in de hele vallei hier op loopafstand in ieder geval hetzelfde probleem hebben.
16a Verloopstekker niet bij, had wel handig geweest..

ik laat de eigenaar hier morgen nog even bellen voor de zekerheid naar Ikea Pisa. Dan ga ik morgen die kant op, auto aan de paal, taxi de stad in, savonds vol terug naar Lucca. Donderdag via Florence de suc route op naar Modena. Zou in principe goed moeten komen..
Zit er misschien een camping in de buurt waar je met een blauwe stekker kan laden? Verloopje hebben ze daar ook vast wel. Succes daar in ieder geval!
 
Net perfect geholpen bij Ikea Pisa. Keurig een Enel kaart mogen lenen en de auto vol kunnen laden.
Mede forumer jpgrolle ook nog tegen gekomen. Die was na mij aan de beurt. Hij vertelde me dat tie ook de nodige uitdagingen had ondervonden met het laden via de shuko in Italie. Zeker dus gewoon wat verloopjes meenemen maar het beste is gewoon een Enel laadpas meenemen.
 
Ik zit nu in Italië , suc Verona op 20 min rijden dat is mijn vaste laadplaats. Met de huidige temperaturen rij ik toch niet meer dan 200km per dag dus dat is ideaal. Reis was wel lang na urmond vond die het ineens nodig om over Luxemburg te gaan! Gevolg allemaal weggetjes van 110 max en vol met filters daarin Frankrijk. Anyway in totaal 16 uur over gedaan Inc laadstops en een vol uur extra rust.
 
Vanavond aangekomen in Emphingen, vlak voor de Sulz-Vöhringen SUC.
we wilden zeker nog 100km verder naar Konstanz, maar het was druk en gewoon mega veel baustelles.
Op 700 km heb ik een gebruik gehaald van 200 Wh/km en dat laat zien dat ik erg weing heb kunnen doorrijden.
Morgen door naar Maienfeld, St. Moritz en dan de etappe naar Sirione, waar als het goed is een vers voor ons aangelegde blauwe 32A stopcontact wacht.
We konden in het overnachtingshotel laden aan een 220 stopcontact uit een conference room, achter het hotel, automstaat apart. erg vriendelijk en behulpzaam allemaal. Het door het hotel geleverde haspeltje was toch een beetje te zwak want hij stopte er vrij snel mee (geen stroom melding).
Na het vervangen door m'n eigen kabel ging het verder zonder onderbreking.
We zullen maar zo'n 130 km bij laden overnacht, maar dat scheelt toch weer 20 minuten bij de eerstvolgende stop.
 
Het is mij niet duidelijk waarom de navigatie die route adviseert. Hij deed het bij mij afgelopen zaterdag ook. Dat stuk naar Konstanz is provinciale weg, dat hebben we tijdens de roadtrip Italië ervaren. Ik ben afgelopen zaterdag via Waldlaubersheim, Bad Rappenau en (voor het nieuwe) Ellwangen zeer vlot Oostenrijk in kunnen rijden. Wel enkele Baustellen maar ook veel vlotte stukken.
 
Het is mij niet duidelijk waarom de navigatie die route adviseert. Hij deed het bij mij afgelopen zaterdag ook. Dat stuk naar Konstanz is provinciale weg, dat hebben we tijdens de roadtrip Italië ervaren. Ik ben afgelopen zaterdag via Waldlaubersheim, Bad Rappenau en (voor het nieuwe) Ellwangen zeer vlot Oostenrijk in kunnen rijden. Wel enkele Baustellen maar ook veel vlotte stukken.
Vandaag dezelfde route gereden. Inderdaad veel baustellen. Gunstig voor het gebruik zal ik maar zeggen. Bad Rappenau kun je makkelijk overslaan. Van Waldlaubersheim is Ellwangen makkelijk ineens te halen en op het traject ligt ook nog Satteldorf. Persoonlijk rij ik hem liever leeg, omdat het laden dan weer sneller gaat.
Via Aichstetten, Bregenz langs Rankweil gekomen:wink:. Op weg naar Serfaus nog direct langs de SuC in st. Anton gereden, omdat de Arlbergtunnel op dit moment dicht is.
 
Last edited:
Vandaag dezelfde route gereden. Inderdaad veel baustellen. Gunstig voor het gebruik zal ik maar zeggen. Bad Rappenau kun je makkelijk overslaan. Van Waldlaubersheim is Ellwangen makkelijk ineens te halen en op het traject ligt ook nog Satteldorf. Persoonlijk rij ik hem liever leeg, omdat het laden dan weer sneller gaat.
En zo hoort het! Helemaal leeg rijden en dan zo snel mogelijk doorladen tot de volgende bestemming......
 
Klopt maar betekent dan wel behoorlijk lang laden in Waldlaubersheim want Ellwangen is dan flink verder. Nu steeds max 150 km dus in theorie (let wel, je kent mijn gezelschap niet) kun je heel snel weer weg zijn. Gisteren St Anton (tunnel blijft nog wel even dicht) aangedaan, meer voor het praatje, evenals Kitzbühel en toen naar Kaiserhof. Had in één keer gekund maar het is zo leuk. Verbruik, omdat je niet snel kunt rijden en ver boven 30 C, extreem laag. Grotere batterij was niet bepaald een issue[emoji41]