Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Volgens mijn bandenleverancier zijn de rial lugano 19inch's niet ideaal voor de tesla. Iets met stijfheid van de centrale boutenring, en pasringen. Dit is voor het eerst dat ik zoiets hoor. Weet iemand hier meer over te vertellen? Vind ze mooi, maar wil wel veilig rijden...

Kan iemand verder commentaar geven over welke 19inch banden de voorkeur hebben? Sottozero II of III, bridgestone, of nokian?
Gaat mij meer om veiligheid op nat wegdek dat om echte sneeuwprestaties. Slijtage vind ook belangrijk.

Zou voor conti ts850 of de nieuwe bridgestone gaan
 
Komen goed uit de meest recente ANWB test die Conti's. Bridgestone nieuwe type ken ik niet, kun je wat meer details geven?
Zelf heb ik voor Nokian gekozen wegens de beste eigenschappen op droog wegdek. Raar maar waar, in ons land Is er toch vaker geen neerslag
(sneeuw, regen, hagel) dan wel, ook in de wintertijd.
 
Gisteren naar service center in Amsterdam geweest voor een aantal issues. Ze hebben er gelijk de winterbanden onder gelegd. Ik kon kiezen tussen de Aero's of wachten tot volgende jaar en dan normale 19" velgen. Heb dus gekozen voor de Aero's met Sottozero series III.

View attachment 35469

De kapjes in het midden worden later gebracht.

En ja, hij heeft een wasbeurt nodig :)

Sorry, ik wil niet lullig zijn, maar ik vind deze velgen nog lelijker dan de velgen op onze ampera. Mag je ze weer inruilen bij tesla?
 
Fred

Als je de komende weken nog tips hebt mbt bandenspanning voor de 21inch Pirelli laat svp dan wat horen. Mijne komt pas in december maar bandenboer heeft ze al liggen voor me.....

Ik had juist gehoopt dat iemand hier mij wat tips kon geven over de bandenspanning :wink: Ik denk dat ik Tesla maar eens zal bellen. Mocht ik meer te weten komen, deel ik het hier.
 
Volgens mijn bandenleverancier zijn de rial lugano 19inch's niet ideaal voor de tesla. Iets met stijfheid van de centrale boutenring, en pasringen. Dit is voor het eerst dat ik zoiets hoor. Weet iemand hier meer over te vertellen? Vind ze mooi, maar wil wel veilig rijden...

Ik heb ze besteld bij Tirerack in Amerika en daar zijn ze niet aan te slepen vanwege de Tesla hype dus dat zou raar zijn..
In Nederland zijn ze niet te leveren dus dat kan ook de reden zijn omdat hij erg graag wil leveren?!?!
 
Ondertussen is mijn velgenleverancier ook zover dat hij met een goed gevoel kan leveren voor de Model S bezitters.
Vandaag aan een een auto gepast in Moerdijk. Schijnt allemaal nog best een uitdaging te zijn geweest vanwege de redelijk
lange wielbouten van de auto, waar dan weer lange of open moeren op moeten worden gemonteerd.

Dit zijn de mogelijkheden, kijk maar op: http://www.velgdirect.nl/velgdirect/car.php?cmd=search&brand=te&model=models&type=001

Ik ben zelf wel gecharmeerd van deze 20" resp 19" zomervelgen.
View attachment 35601 resp. View attachment 35605

En deze als 19" wintervelg.
View attachment 35602

Als ik de 19" wintervelg bekijk boven, is de rand tussen de spaken glad. Op de website die je hebt aangegeven lijken er echter een soort noppen tussen de spaken aangebracht zitten die ik persoonlijk minder fraai vind.
Weet je hoe dat zit?
 
Ja, de eerder afgebeelde velgen (foto 018) zijn inmiddels uitverkocht. Ik moet een van de laatste sets hebben gekocht.
Jij bedoelt waarschijnlijk foto 088. Die hobbels zijn als (pseudo)boutjes bedoeld.

Foto 124 was mijn tweede keus voor de winterset, maar dan niet in het zwart maar gun metal grijs (dolfijngrijs).
 
Na een maand zoeken naar mooie 19" velgen en tegen uit voorraad of wellicht niet geschikt aanlopen, nu kogel door de kerk en 21" sottozero's besteld.

Heb ik in elk geval snel winterbanden en kan ik over twee jaar altijd nog extra winterset aanschaffen als 21" niet zou bevallen. Rijd ik in elk geval veilig als het over twee weken gaat sneeuwen.
 
Net als velen van jullie ben ik me a.h. orienteren op velgen. Zit met 2 vragen:
1. Weet iemand wat het naafgat is van de MSP+? Komen op tirerack, velgen-online etc. verschillende maten hiervoor tegen 72,6 en 74,1 (bij velgen-online verschillende maten voor de Ms..zie b.v.
20 inch Breyton Race GTS Zilver velg in 5x120 ET35 - [14234] | Online-Velgen 74,10
20 inch Lenso OP3 zwart gepolijst velg in 5x120 ET35 - [22218] | Online-Velgen 72,60
Zijn beide dus o.k. of hebben ze hier een foutje gemaakt?
X-Frank meldde in deze post nog een 3e maat 67,10 als naafgat Belgium and the Netherlands (Dutch) - Page 737
verwarrend..
2. Op Teslarati staan een aantal mooie foto's van aftermarket velgen die reeds op de MS getest zijn. Wel zo handig weet je te minste dat ze passen.
Tesla Model S Aftermarket Wheels - Teslarati.com
Mooiste vindt ik de Avant Garde M310
Avant Garde M310.jpg

http://cdn.teslarati.com/wp-content/uploads/2013/07/Telsa-Model-S-AG-M310-Wheels.jpg
Heb alleen weinig trek in de 22 Inch met platte bandjes. Heb gevonden dat Ispiri i.d.d. de europesche leverancier / merk is van de zelfde velgen en kwam op deze set uit:
NEW 20 REAR, BM Autosport Ltd
PCD: 5x120
WIDTH: 8.5" Front / 10" Rear
OFFSET: et35 front / et38 rear
CB: 72.6cb
Via de Offset calculator 1010TIRES.COM - Wheel Offset Calculator blijf ik met de 20" en Offset ET 35 ruim binnen de maten van originele Tesla 21 inch. So far So good.
Na veel puzzelen kom ik uit de op volgende bandenmaten (staan o.a. voor de 20" met staggered velgen voor 8,5 inch / achter 10 inch zo op http://www.bigwheels.net):
Voor: 245/40 R20
Achter: 275/35 R20
Is er een bandenspecialist die kan bevestigen dat deze maten klopen bij de 8,5x20 (V), resp 10x20 (A) velgen?
 
Last edited:
Ben inmiddels zelf een stapje verder vwb 'het naafgat'. Weet i.i.g. nu wat 'naafgat' precies is (dacht eerst misschien is het alleen het afdekkapje ;-)
Naafgat velgen Alle informatie over de naafdiameter van je velgen
Kan alleen de exacte waarde van Tesla niet terugvinden..

Naafgat zou 65mm zijn, ik heb het niet zelf nagemeten: Aftermarket Wheels | Forums | Tesla Motors.

Nooit geweten dat je dat kunt gebruiken om te centreren, bij geen van mijn auto's heb ik ooit gezien dat wordt gedaan.
 
PCD: 5x120
WIDTH: 8.5" Front / 10" Rear
OFFSET: et35 front / et38 rear
CB: 72.6cb
Via de Offset calculator 1010TIRES.COM - Wheel Offset Calculator blijf ik met de 20" en Offset ET 35 ruim binnen de maten van originele Tesla 21 inch.

Ik ben zelf ook nog aan het uitzoeken wat past, vooral achter en kan je nog niet verder helpen. Maar volgens mij klopt bovenstaande niet. Zowel de 21" als de 20" die je hier noemt zijn 8,5" breed. De eerste heeft een ET van 40mm, de tweede 35mm. Dus de 20" is even breed, maar staan in zijn geheel 5mm maar buiten.
 
Naafgat zou 65mm zijn, ik heb het niet zelf nagemeten: Aftermarket Wheels | Forums | Tesla Motors.

Nooit geweten dat je dat kunt gebruiken om te centreren, bij geen van mijn auto's heb ik ooit gezien dat wordt gedaan.

Volgens mij gaat het ook niet om centreren in de zin van onbalans voorkomen tijdens rijden, maar meer gemak tijdens montage dat de velggaten mooi in het verlengde komen van de naafgaten. En een Model S heeft toch wielmoeren? Dus volgens mij zijn die centreerringen dan eigenlijk niet eens nodig. Nog een aanwijzing dat die centreerringen niet zo essentieel zijn: ze zijn van kunststof.
 
Volgens mij gaat het ook niet om centreren in de zin van onbalans voorkomen tijdens rijden, maar meer gemak tijdens montage dat de velggaten mooi in het verlengde komen van de naafgaten. En een Model S heeft toch wielmoeren? Dus volgens mij zijn die centreerringen dan eigenlijk niet eens nodig. Nog een aanwijzing dat die centreerringen niet zo essentieel zijn: ze zijn van kunststof.

Als ik dit zo lees:
Centreerringen zetten je velgen stevig vast. Ze zijn onmisbaar!
zijn ze wel degelijk van belang. Wellicht niet voor de draaglast maar wel voor de juiste centrering (what's in a name:rolleyes:). Aldoende leert men ha ha.
 
Als ik dit zo lees:
Centreerringen zetten je velgen stevig vast. Ze zijn onmisbaar!
zijn ze wel degelijk van belang. Wellicht niet voor de draaglast maar wel voor de juiste centrering (what's in a name:rolleyes:). Aldoende leert men ha ha.

Allemachtig, wat ben ik blij dat jullie dit zo degelijk aan het uitzoeken zijn. Nooit gedacht dat er zoveel mitsen en maren aan vast zouden zitten. Als ik de posts en vooral de verwijzingen bekijk, zitten er volgens mij af en toe wel héél flinke marges op.
Ik zal ze wel niet allemaal mogen vergelijken qua materialen, maar toch....
Met wat ik gezien heb kan ik nu de prijs van de velgen met banden van Tesla zelf met een prijsverhoging van € 2.600 naar € 3.500 helemáál niet meer plaatsen. :crying: