Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren een lekke band door een spijker, vandaag weer een lekke band door een scheur in de velg:
1f1349c786931922d6b8cfb883dffbda.jpg

Eens kijken hoe we dit gaan oplossen. De reis volgende naar Noorwegen wil ik graag op 21" doen.
 
Ik wil hier niemand beschuldigen maar is er geen foutje gebeurd bij het afhalen van de band om het vorige lek te herstellen?
Ze duwen de band er toch af met luchtdruk.

Toen mijn laatste lekke band werd hersteld bij mijn BMW, werd dit gewoon gedaan terwijl de band op de velg aan de wagen zat. Spanning van de band, nagel er uit, gat groter gemaakt, prop er in, even wachten, opblazen en ik kon weer verder.
 
Bij een prop van buiten gaat dat zo, maar als er aan de binnenkant zo'n schijf wordt geplakt, dan zal de band er wel af moeten. Dat had ik dit voorjaar in Ischgl, duurt wat langer, maar koste me incl fooi 30 euro. Daarvoor moest het wiel ook nog gebalanceerd worden uiteraard. Maar met zo'n schijf is wel de betere oplossing, kan natuurlijk niet op straat.
 
Ik wil hier niemand beschuldigen maar is er geen foutje gebeurd bij het afhalen van de band om het vorige lek te herstellen?
Ze duwen de band er toch af met luchtdruk.

Daar was ik bij en heb niets vreemds gezien. Bij Tesla de velg op het balanceerapparaat zien draaien en daaruit bleek dat ie niet meer perfect rond was. Meest waarschijnlijke oorzaak de driekwart drempels waarbij je het idee hebt dat de S breed genoeg is. Gevolg kan zijn dat de drempel net aan de binnenkant van je velg een flinke tik geeft. En dat is het zwakste deel van je velg. En er is 25k als leen/demoauto mee 'gereden'. Voortaan één band op de drempel en één band er langs ;-)
 
En die km's rij je dan met... je Tesla??

Mijn eerste set 21" ging 15k mee (achter), met 19" kom ik (eveneens achter) niet verder dan 30k. Weinig sprintjes meer. Dus hoe doe je dat, en en met welke banden?

Net Michelin Primacy 3 laten monteren, ben benieuwd of dat betere resultaten oplevert.

Overigens achter en voor ook op het loopvlak tegen de binnenwanden extra slijtage.

Hier de originele Goodyear banden af fabriek
 
Keezje: deze Michelin Primacy gebruikt Tesla als "premium" band dacht ik, heeft super specs rol B nat A en 69dB: http://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/rshop.pl?PoD=107__R-280037__X
Die zijn het dus geworden, de eerste twee vooraan gemonteerd, de andere twee liggen te wachten tot de (voorheen voor- nu) achterbanden zijn opgebruikt.

Ben er heel happy mee, zijn inderdaad enorm stil met 69dB, en rijgedrag is erg fijn, nat A nog weinig ervaring mee kunnen opdoen in deze nazomerweek, maar rol B is wel een terecht predicaat, ik rij duidelijk zuiniger dan voorheen: de hele week met ongeveer 165kWh/km tussen Voorburg en Rotterdam kunnen pendelen waar ik voorheen niet onder de 175 kwam.