Verschil 21 en 19" banden bij Model S (identiek voor 20 en 22" bij Model X)
De verschillen tussen deze twee banden zijn groot.
19" voordelen
-Stiller, zuiniger (4 tot 7%), beter bestand tegen stoeprand schade, goedkoper, minder bandenslijtage, minder kritisch op uitlijning, meer keuze
19" nadelen
-Springeriger, minder strakke besturing, minder fraai
21" voordelen
-Fraaier, stuurt zeer strak, eerdere demping (luchtvering) superieur
21" nadelen
-Lawaaiiger, 4 tot 7% hoger verbruik, meer bandenslijtage, iets meer hinder van spoorvorming, gevoelig voor stoeprand schade, flink duurder, kritischer op een goede uitlijning.
Ik rij met luchtvering. In de winter met 19" winterbanden, in de zomer met 21" turbines. Steeds weer ben ik blij met de stillere loop van de 19" banden. Maar ik vind de auto wel springeriger worden, de auto is meer in beweging en de besturing merkbaar minder strak.
Vooral die luchtvering speelt een zeer belangrijke rol bij het gedrag van de auto. Bij de 19" banden heb je een hogere bandwang. Die bandwang gaat inveren bij een oneffenheid. Rubber dempt niet en de band veert direct en ongedempt weer uit voorbij de oneffenheid.
De schokbrekers worden bij 19" pas later aangesproken dan bij een 21" band.
Bij de combinatie van luchtvering en 21" banden veert de band minder in dan een 19" en wordt onmiddellijk ook de demping van de luchtvering aangesproken. Per saldo wordt er eerder gedempt ingeveerd en wordt het springerige gedrag van de 19" voorkomen.
Ik rij nu 53 jaar auto en heb vele jaren gereden met snelle 8-cilinder Audi S modellen.
Ook realiseer ik me dat niet iedereen de hier beschreven verschillen zo duidelijk zal vaststellen. Een Model S met 19" banden is al zeer veel geavanceerder dan iedere auto die we, ondergetekende incluis, hiervóór reden.