Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben mijn auto aan het klaarmaken voor een eventje op 2 juni. Ik zou nog nieuwe banden op mijn 2de set velgen willen zetten. Ik zou gaan voor zomerbanden, en het gaat om een standaard set 21" turbines van Tesla.
Welke banden raden jullie aan? (lees wat is op dit moment de beste keuze...)
Ik raad de Michelin Pilot Super Sport (PSS) aan, deze hebben veel grip en gaan ook nog (relatief...) lang mee. En inderdaad plaatsen na de E-rally :D
 
  • Like
  • Funny
Reactions: PaulW5 and is3
vandaag mijn Vossen breed-set opgehaald bij Wheelcare vlakbij Uden.
Ze zijn nu veel mooier dan ze ooit origineel zijn geweest.
De werkplaats, de apparatuur en vakwerk door Rene is de optelsom.
Een setje centrercaps van Ali express en bijna klaar voor op de nieuwe Tesla
smile
 

Attachments

  • IMG_3006.JPG
    IMG_3006.JPG
    735.5 KB · Views: 78
  • IMG_3007.JPG
    IMG_3007.JPG
    422.8 KB · Views: 62
  • IMG_3008.JPG
    IMG_3008.JPG
    700.6 KB · Views: 64
  • IMG_3009.JPG
    IMG_3009.JPG
    379.3 KB · Views: 65
Hoe zijn jullie ervaring met de 21 inch velgen in vergelijking met de 19 inch. Ik zie veel reacties hierop, maar vooral uit Noord Amerika waar de wegen niet echt top zijn voor je banden.
Ik heb ‘m op 19” naar huis gereden en daar meteen de 21” set gemonteerd die ik al gekocht had. Veel strakkere wegligging, comfortverschil amper te waarneembaar. Wel schijnt het verbruik met iets van 4% te stijgen.
 
Hoe zijn jullie ervaring met de 21 inch velgen in vergelijking met de 19 inch. Ik zie veel reacties hierop, maar vooral uit Noord Amerika waar de wegen niet echt top zijn voor je banden.
Auto spoort beter en stuurt veel strakker op 21 inch. Luchtvering is wel een aanrader......
Ik krijg van een leek nog al eens te horen dat mijn Model S met 21 inch een totaal ander Model is dan één met 19 inch.....dat hij veel sportiever is en lager is....als ik dan uitleg dat dat alleen met velgen en vering te maken heeft staat men vaak raar te kijken...
 
Hoe zijn jullie ervaring met de 21 inch velgen in vergelijking met de 19 inch. Ik zie veel reacties hierop, maar vooral uit Noord Amerika waar de wegen niet echt top zijn voor je banden.

Na 50K overgeschakeld van 19 naar 21.
Verschil in comfort is nauwelijks merkbaar (voor mij).
Merk iets meer rolgeluid, waarschijnlijk doordat het bredere banden zijn.
Verbruik is inderdaad licht gestegen.
 
Verschil 21 en 19" banden bij Model S (identiek voor 20 en 22" bij Model X)
De verschillen tussen deze twee banden zijn groot.

19" voordelen
-Stiller, zuiniger (4 tot 7%), beter bestand tegen stoeprand schade, goedkoper, minder bandenslijtage, minder kritisch op uitlijning, meer keuze

19" nadelen
-Springeriger, minder strakke besturing, minder fraai

21" voordelen
-Fraaier, stuurt zeer strak, eerdere demping (luchtvering) superieur

21" nadelen
-Lawaaiiger, 4 tot 7% hoger verbruik, meer bandenslijtage, iets meer hinder van spoorvorming, gevoelig voor stoeprand schade, flink duurder, kritischer op een goede uitlijning.

Ik rij met luchtvering. In de winter met 19" winterbanden, in de zomer met 21" turbines. Steeds weer ben ik blij met de stillere loop van de 19" banden. Maar ik vind de auto wel springeriger worden, de auto is meer in beweging en de besturing merkbaar minder strak.
Vooral die luchtvering speelt een zeer belangrijke rol bij het gedrag van de auto. Bij de 19" banden heb je een hogere bandwang. Die bandwang gaat inveren bij een oneffenheid. Rubber dempt niet en de band veert direct en ongedempt weer uit voorbij de oneffenheid.
De schokbrekers worden bij 19" pas later aangesproken dan bij een 21" band.

Bij de combinatie van luchtvering en 21" banden veert de band minder in dan een 19" en wordt onmiddellijk ook de demping van de luchtvering aangesproken. Per saldo wordt er eerder gedempt ingeveerd en wordt het springerige gedrag van de 19" voorkomen.

Ik rij nu 53 jaar auto en heb vele jaren gereden met snelle 8-cilinder Audi S modellen.
Ook realiseer ik me dat niet iedereen de hier beschreven verschillen zo duidelijk zal vaststellen. Een Model S met 19" banden is al zeer veel geavanceerder dan iedere auto die we, ondergetekende incluis, hiervóór reden.
 
Die luchtvering geeft alleen hoogteverstelling, en is hooguit zachter vanwege de initiele compressie van de lucht. Als het nou een slim systeem zou zijn dat dynamisch de demping verstelt dan zou het al een stuk aantrekkelijker zijn.

Er is op het US gedeelte al heel veel geschreven hierover. Omdat het zo'n zware auto is maakt het veergedrag weinig verschil, het stuurgedrag zal scherper zijn op 21". En je maakt meer indruk op je omgeving....
 
Carbon folie dip

Sinds de bestelling van mijn MX in januari, dacht ik in de toekomst nog eens iets met mijn wielen te gaan doen. Tenslotte is het leuker als jouw bolide iets van jezelf heeft en net iets anders is als de andere met dezelfde kleurstelling. (midnight silver)
En dus heb ik mijn 20" wielen laten carbon foliedippen via Rick van der Laan / H2O foliedip.
Op de E-rally kun je ze live zien ;-)

p.s. de standaard chromen dopjes vervangen voor space grey varianten via tesland.com


IMG_0925.JPG
IMG_0926.JPG
IMG_0927.JPG
 
Heeft er wel eens iemand 21" Turbine velgen geplaatst op een MX? Het zit, denk ik, netjes tussen de 19" en de 22" wielen in. Iets minder gevoelig voor stoepranden dan de 22" en toch mooi.
Volgens mijn berekening zou je de maat 265/40r21 voor moeten hebben en 285/40r21 achter.
Naar ik begrepen heb is het draagvermogen voor op de achteras te laag om ze op de model X te zetten.