Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Volgens het schermpje is de bandendruk 2.9 bar koud en dat verhoogt dan tot 3.1 tijdens het rijden. Op de bandendruk heb ik meteen gelet, want dat hadden ze met het plaatsen van de winterbanden verkeerd gedaan, toen stond er maar 2.6 op. Maar 2.9 koud is toch de juiste bandendruk? Of mag je dat schermpje niet geloven en moet je dat met een apart toestel meten?

En ondertussen hebben we er toch al een veelvoud van 300 km mee gereden.
Ze zitten er op van begin mei.
Zou het iets te maken kunnen hebben met uitlijning? Of zou dat anders aanvoelen?
De geadviseerde bandenspanning is bij koude banden, het is dus niet erg als je ze op 3.1 bar zet en het tijdens het rijden 3.3 bar wordt.
 
  • Like
Reactions: LuckyLuke
Begin mei waren de temperaturen tussen 16 en 26 graden C. Veel en veel te warm voor winterbanden.
Die banden zijn dan ook zo slap als een dweil en zijn overmatig soepel. Hierdoor veren ze veel te makkelijk in en dat oogt comfortabel.
Je besturing wordt veel minder precies met te slappe winterbanden en ook de wegligging verslechtert.
Let wel, verwar slappe banden niet met zachte banden. Ook bij de goede druk in de banden zijn winterbanden op zomerse temperaturen 'slap'.

Met de zomerbanden is dat heel anders, die zijn weer normaal stug en dat is voor wegligging en besturing nogal wat beter.

We waren inderdaad veel te laat met het wisselen van onze banden, maar het probleem is dat onze model X met winterbanden in te hoge temperaturen veel strakker reed dan nu met de zomerbanden in de juiste temperaturen. Want het is pas sinds de wissel naar zomerbanden dat hij danst op de weg en veel te gemakkelijk veert. En ik vind dat helemaal niet comfortabel, dus wil ik weten hoe ik ervoor kan zorgen dat hij terug wat beter tegen de grond plakt.
 
De geadviseerde bandenspanning is bij koude banden, het is dus niet erg als je ze op 3.1 bar zet en het tijdens het rijden 3.3 bar wordt.

Dat had ik inderdaad al begrepen dat de bandenspanning stijgt bij het rijden. Maar voor een Model X met 20 inch velgen is de geadviseerde bandenspanning toch 2.9? En in het verleden stonden die altijd op 2.9 en dan reed hij beter dan nu vind ik. En zelfs toen ze hem bij de winterbanden op 2.6 hadden gezet ipv 2.9 bar, is het me nog niet opgevallen dat hij zo reed.
 
Dat had ik inderdaad al begrepen dat de bandenspanning stijgt bij het rijden. Maar voor een Model X met 20 inch velgen is de geadviseerde bandenspanning toch 2.9? En in het verleden stonden die altijd op 2.9 en dan reed hij beter dan nu vind ik. En zelfs toen ze hem bij de winterbanden op 2.6 hadden gezet ipv 2.9 bar, is het me nog niet opgevallen dat hij zo reed.
Op de model s is 3.0 bar de druk voor 20”, ik weet niet wat het voor de x is
 
Gewoon leuk om even te delen.... Blauwe Alloygators vanochtend geplaatst.

IMG-20180601-WA0020.jpeg


IMG-20180601-WA0022.jpeg
 
  • Love
Reactions: herb_k
@Wim S. , ik ben benieuwd wat jij bedoelt met 'slap'.
Ik ken geen materiaaleigenschap 'slap', maar wellicht bedoel je iets anders? Heb je het over elasticiteit?
In feite wel. Het rubber van winterbanden is zo ontworpen dat zij in de winter relatief zacht en goed vervormbaar blijven.
Die vervorming wordt bij hoge temperaturen zeer veel meer. Dat lijkt comfortabel en zal bij rechtuit rijden geen echt probleem vormen, maar in bochten is er weinig stuurprecisie. De temperatuur in de band loopt sterk op en de slijtage zal heel hoog zijn.
 
Viel me op dat vanaf ca 150 km/h de de besturing niet heel solide meer aanvoelt en het stuur een beetje flubbelig op en neer / beetje onrustig links rechts beweegt. Niet bepaald ‘op rails’ zeg maar. In sport stand ook iets meer dan in de normale stand voor mijn idee. Normaal of is de uitlijning of iets dergelijks niet in orde? Gaat om een S met 21’.
 
Viel me op dat vanaf ca 150 km/h de de besturing niet heel solide meer aanvoelt en het stuur een beetje flubbelig op en neer / beetje onrustig links rechts beweegt. Niet bepaald ‘op rails’ zeg maar. In sport stand ook iets meer dan in de normale stand voor mijn idee. Normaal of is de uitlijning of iets dergelijks niet in orde? Gaat om een S met 21’.
Het is geen Porsche (gezien je intro post) qua wegligging, maar bij twijfel zou ik langs het servicecenter gaan voor controle uitlijning.

Ik stapte in 2013 over van een 535d naar een S en dat was ook een stapje terug, maar geenzins een beperking om Vmax+49 te rijden. Nieuwere modellen zijn nog flink beter dan de classics.
 
Viel me op dat vanaf ca 150 km/h de de besturing niet heel solide meer aanvoelt en het stuur een beetje flubbelig op en neer / beetje onrustig links rechts beweegt. Niet bepaald ‘op rails’ zeg maar. In sport stand ook iets meer dan in de normale stand voor mijn idee. Normaal of is de uitlijning of iets dergelijks niet in orde? Gaat om een S met 21’.

Mij viel idd hetzelfde op. Afgelopen winter heb ik in Duitsland stukken 180 gereden, en soms nog harder, en het stuur begon toen ook losjes en trillerig te voelen. Zodanig, dat ik alleen om die reden maar zachter ging rijden. Dat viel mij wel tegen.

Ik heb overigens geen Classic.
 
Mij viel idd hetzelfde op. Afgelopen winter heb ik in Duitsland stukken 180 gereden, en soms nog harder, en het stuur begon toen ook losjes en trillerig te voelen. Zodanig, dat ik alleen om die reden maar zachter ging rijden. Dat viel mij wel tegen.

Ik heb overigens geen Classic.


Zou dat niet met uitlijning te maken hebben ik heb recentlijk een trip in duitsland gemaakt en ook stevig doorgereden en ik herken symptomen niet
 
Viel me op dat vanaf ca 150 km/h de de besturing niet heel solide meer aanvoelt en het stuur een beetje flubbelig op en neer / beetje onrustig links rechts beweegt. Niet bepaald ‘op rails’ zeg maar. In sport stand ook iets meer dan in de normale stand voor mijn idee. Normaal of is de uitlijning of iets dergelijks niet in orde? Gaat om een S met 21’.
De wind heeft op een auto met zeer goede aerodynamische eigenschappen meer invloed dan bij een minder goede gevormde auto.
De Tesla Model S zoekt zich een weg door de lucht waar auto's zonder goede aerodynamische eigenschappen de lucht simpelweg aan flarden rijden. Gewoon het stuur vasthouden en je zult merken dat de S wel wat zoekerig aanvoelt, maar gewoon rechtdoor rijdt.
 
De wind heeft op een auto met zeer goede aerodynamische eigenschappen meer invloed dan bij een minder goede gevormde auto.
De Tesla Model S zoekt zich een weg door de lucht waar auto's zonder goede aerodynamische eigenschappen de lucht simpelweg aan flarden rijden. Gewoon het stuur vasthouden en je zult merken dat de S wel wat zoekerig aanvoelt, maar gewoon rechtdoor rijdt.

@Wim S. : Klinkt leuk, maar ... laten we zeggen dat ik wat sceptisch ben over deze stelling. Bron?
 
@Wim S. : Klinkt leuk, maar ... laten we zeggen dat ik wat sceptisch ben over deze stelling. Bron?
Ik heb lang samengewerkt met TU Delft voor de ontwikkeling van de VeloX fietsen. Hiermee rijden ze tot 140 km/u.
Als het windstil is rijden die fietsen als een liniaal. De geringste zijwind, helemaal als die wisselt in sterkte, maakt het fietsen onmogelijk, de fiets wordt onbestuurbaar.
Met TU Delft heb ik ook de VeloTilt ontwikkeld. Ook deze super gestroomlijnde fiets is vanaf Bft 4 onbestuurbaar.
Met veel minder goed aero-dynamisch gevormde velomobielen, de voorste op de tweede foto, is tot Bft 8 veilig te rijden.

1.jpg


1 (1).jpg
 
  • Like
Reactions: Jpvk