Al weer een tijdje geleden, maar goed even in dit draadje mijn ervaring te delen met Autostop in Hellevoetsluis en Vredestein Wintrac Extreme banden. Samenvatting: tevreden over service van Autostop, Vredestein banden: niet doen, wat een drama.
Begon in maart 2018 toen ik een set Vredestein winterbanden met een nieuwe velgenset (de Monaco Torque) onder mijn gloednieuwe S75D liet zetten. Auto net 2 dagen oud, dus had het 'gevoel' bij rijden nog niet. In de dagen/weken erna, viel me op dat de auto erg hobbelde, vooral voelbaar rond de 80km/uur. Op dit forum las ik dat door stilstaan flatspots onder de banden kunnen ontstaan, en dat die verdwijnen na even rijden. Nou was mijn dagelijkse rit naar kantoor nog geen 30 minuten, dus me daar maar bij neergelegd.
Totdat ik 2 maanden later mijn zomerbanden (en orginele) Tesla velgen er weer onder kreeg. Ik gleed naar huis als een mes door een pakje boter... Hmmm. Kon ook aan uitlijning of balancering liggen. Heb toen mijn bandenboer (Euromaster) gevraagd om (inmiddels al oktober) de auto uit te lijnen en de banden uit te balanceren bij de wissel naar winterbanden. Op weg naar huis stuiterde ik de auto uit. Niet goed dus.
Autostop in Hellevoetsluis gebeld en afspraak gemaakt. Conclusie: 'velgen niet geschikt voor de Model S'. Nieuwe velgenset besteld (verschil in prijs gedeeld) en twee weken later terug voor de montage. Ik rijd naar huis: nog steeds een hobbel. Daarna schakelt Autostop de velgenimporteur InterTyre in. Snel contact met medewerker en bij een werkplaats bij me in de buurt gecheckt of de vulringen correct waren (was zo). Zijn conclusie: moeten toch echt de banden zijn, de 'niet geschikte' velgenset was inmiddels al honderden keren verkocht specifiek voor Tesla (balen: vond de 'oude' set veel mooier).
Omdat ik geen zin meer had weer 2 uur (enkele reis) naar Hellevoetsluis te rijden, verwees InterTyre me naar BestBand in Best. Prima geholpen door Leon: alle banden op Roadforce gemeten, twee zaten boven de limiet. Meteen laten vervangen door Continental TS850 banden. Maar: nog steeds een hobbel. Toch maar ook de twee andere Vredesteins laten vervangen door Continentals: en zie, mijn Tesla rijdt weer soepel zonder hobbelen!
Banden teruggestuurd naar Autostop, die ze heeft 'voorgelegd' aan Vredestein. Die concludeerde dat er 'niets mis mee' was, wilden er ook niets aan doen. Autostop heeft toen aangeboden de helft van de aankoop van de banden terug te storen. Nog geen seizoen op de banden, maar ik was al lang blij dat het gedoe nu afgelopen was.
Al met al heeft me dit veel rijplezier ontnomen en heel, heel veel tijd gekost. Moraal van het verhaal: blijf weg bij Vredestein banden. Als ik had geweten wat voor een elende ik had gehad, had ik gewoon een tweedehands originele Tesla velgenset op Marktplaats gekocht, dan was de vraag 'zijn het de velgen?' snel ontkennend te beantwoorden geweest. Oh ja, ook wel handig om een bandenboer in de buurt te kiezen. Mijn keuze van Hellevoetsluis op 2 uur rijden was achteraf gezien ook niet zo handig.