Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
"Wat bedoel je met de truc met remvloeistof (super brandbaar) en aansteker?"

Als de band uit de rand is gesprongen, remvloeistof erin spuiten en aansteken: flinke knal en hij schiet door de druk in de rand (beetje tricky, maar werkt prima als je niet anders kunt.... maar dat is echt een noodoplossing.....).
 
"Wat bedoel je met de truc met remvloeistof (super brandbaar) en aansteker?"

Als de band uit de rand is gesprongen, remvloeistof erin spuiten en aansteken: flinke knal en hij schiet door de druk in de rand (beetje tricky, maar werkt prima als je niet anders kunt.... maar dat is echt een noodoplossing.....).
De band springt niet uit de rand dus het is niet nodig je Tesla in brand te steken. Geef hem dan gewoon aan iemand van het forum.
 
Koop autobanden online – autobandenmarkt.nl is een goede om mee te beginnen. Band van keuze nog even specifiek googelen. Mijn ervaring is overigens dat de lokale bandenboer initieel duurder is doch als je een printje laat zien gaan ze vaak mee in de prijs of je (wat) tegemoet komen(evt. na overleg importeur). Ik betaal zelf liever iets meer opdat ik garantie heb bij een lokale bandenboer. Te vaak hoogte slag bij een nieuwe band gehad en dan is het wel zo fijn dat je er iemand 'life / een op een' op kan aanspreken.
 
Het volgende leg ik even voor in de hoop een oplossing te kunnen vinden. Een week geleden LEEK volgens de sensor plotseling de bandenspanning van het LA wiel te weinig. Hierbij moet ik aangeven dat ik in de twee volle maanden nog helemaal niet naar de bandenspanning had gekeken. Dus ik weet niet of het plotseling leek of dat de spanning geleidelijk naar beneden is gegaan. En ik heb in het begin best hard gereden. Soms wel voor een paar seconden 200 km. Als je dan over een randje rijdt dan krijgen de banden toch wat weerstand te verduren.
De sensor LA gaf eerst 2.7 bar en een seconden of 5 later 1.6 bar aan. Dus ben ik daarop naar een luchtpomp gegaan en heb er tot 2.8 bar ingedaan. (Weet niet of de pomp goed geijkt was). Volgende dag was na een kort ritje de luchtdruk weer 2.7 bar. Ben toen gelijk naar Tesla Den Haag gereden en zij boden mij aan om er gelijk naar te kijken. Daar hebben ze toen alle wielen opgepompt tot 3.0 bar, maar gaven geen verdere uitleg. Vervolgens een paar kleine ritjes zonder luchtdruk verlies. Vervolgens donderdag 160 km gereden zonder problemen. Vrijdag 40 km gereden en de sensor van het LA wiel gaf weer 2.7 bar aan. Onderweg opgepompt tot 3.0 bar (net zoals de andere banden). Daarna nog 120 km gereden zonder problemen. Zaterdag/gisteren was de luchtdruk na een paar km 2.9 bar en bleef zo. LV en RA gaven na 5 km 3.0 bar aan en RV en LA gaven 2.9 aan. Vandaag opnieuw gecheckt tijdens een klein en kort ritje. LA nog steeds 2.9 en de andere drie 3.0 bar. Vervolgens naar een luchtdrukpomp in de buurt gereden en heb nu de luchtdruk voor LA aangepast naar 3.0 bar.

Ik kijk het even aan, maar weet iemand wat een mogelijke oorzaak of oplossing kan zijn, want m.i. lijkt de band niet lek te zijn???
 
Last edited:
Het volgende leg ik even voor in de hoop een oplossing te kunnen vinden. Een week geleden LEEK volgens de sensor plotseling de bandenspanning van het LA wiel te weinig. Hierbij moet ik aangeven dat ik in de twee volle maanden nog helemaal niet naar de bandenspanning had gekeken. Dus ik weet niet of het plotseling leek of dat de spanning geleidelijk naar beneden is gegaan. En ik heb in het begin best hard gereden. Soms wel voor een paar seconden 200 km. Als je dan over een randje rijdt dan krijgen de banden toch wat weerstand te verduren.
De sensor LA gaf eerst 2.7 bar en een seconden of 5 later 1.6 bar aan. Dus ben ik daarop naar een luchtpomp gegaan en heb er tot 2.8 bar ingedaan. (Weet niet of de pomp goed geijkt was). Volgende dag was na een kort ritje de luchtdruk weer 2.7 bar. Ben toen gelijk naar Tesla Den Haag gereden en zij boden mij aan om er gelijk naar te kijken. Daar hebben ze toen alle wielen opgepompt tot 3.0 bar, maar gaven geen verdere uitleg. Vervolgens een paar kleine ritjes zonder luchtdruk verlies. Vervolgens donderdag 160 km gereden zonder problemen. Vrijdag 40 km gereden en de sensor van het LA wiel gaf weer 2.7 bar aan. Onderweg opgepompt tot 3.0 bar (net zoals de andere banden). Daarna nog 120 km gereden zonder problemen. Zaterdag/gisteren was de luchtdruk na een paar km 2.9 bar en bleef zo. LV en RA gaven na 5 km 3.0 bar aan en RV en LA gaven 2.9 aan. Vandaag opnieuw gecheckt tijdens een klein en kort ritje. LA nog steeds 2.9 en de andere drie 3.0 bar. Vervolgens naar een luchtdrukpomp in de buurt gereden en heb nu de luchtdruk voor LA aangepast naar 3.0 bar.

Ik kijk het even aan, maar weet iemand wat een mogelijke oorzaak of oplossing kan zijn, want m.i. lijkt de band niet lek te zijn???
Betrouwbare metingen dienen uitsluitend bij KOUDE banden te worden gedaan. Niks aan de hand, zo te lezen.
 
Al weer een tijdje geleden, maar goed even in dit draadje mijn ervaring te delen met Autostop in Hellevoetsluis en Vredestein Wintrac Extreme banden. Samenvatting: tevreden over service van Autostop, Vredestein banden: niet doen, wat een drama.

Begon in maart 2018 toen ik een set Vredestein winterbanden met een nieuwe velgenset (de Monaco Torque) onder mijn gloednieuwe S75D liet zetten. Auto net 2 dagen oud, dus had het 'gevoel' bij rijden nog niet. In de dagen/weken erna, viel me op dat de auto erg hobbelde, vooral voelbaar rond de 80km/uur. Op dit forum las ik dat door stilstaan flatspots onder de banden kunnen ontstaan, en dat die verdwijnen na even rijden. Nou was mijn dagelijkse rit naar kantoor nog geen 30 minuten, dus me daar maar bij neergelegd.

Totdat ik 2 maanden later mijn zomerbanden (en orginele) Tesla velgen er weer onder kreeg. Ik gleed naar huis als een mes door een pakje boter... Hmmm. Kon ook aan uitlijning of balancering liggen. Heb toen mijn bandenboer (Euromaster) gevraagd om (inmiddels al oktober) de auto uit te lijnen en de banden uit te balanceren bij de wissel naar winterbanden. Op weg naar huis stuiterde ik de auto uit. Niet goed dus.

Autostop in Hellevoetsluis gebeld en afspraak gemaakt. Conclusie: 'velgen niet geschikt voor de Model S'. Nieuwe velgenset besteld (verschil in prijs gedeeld) en twee weken later terug voor de montage. Ik rijd naar huis: nog steeds een hobbel. Daarna schakelt Autostop de velgenimporteur InterTyre in. Snel contact met medewerker en bij een werkplaats bij me in de buurt gecheckt of de vulringen correct waren (was zo). Zijn conclusie: moeten toch echt de banden zijn, de 'niet geschikte' velgenset was inmiddels al honderden keren verkocht specifiek voor Tesla (balen: vond de 'oude' set veel mooier).

Omdat ik geen zin meer had weer 2 uur (enkele reis) naar Hellevoetsluis te rijden, verwees InterTyre me naar BestBand in Best. Prima geholpen door Leon: alle banden op Roadforce gemeten, twee zaten boven de limiet. Meteen laten vervangen door Continental TS850 banden. Maar: nog steeds een hobbel. Toch maar ook de twee andere Vredesteins laten vervangen door Continentals: en zie, mijn Tesla rijdt weer soepel zonder hobbelen!
Banden teruggestuurd naar Autostop, die ze heeft 'voorgelegd' aan Vredestein. Die concludeerde dat er 'niets mis mee' was, wilden er ook niets aan doen. Autostop heeft toen aangeboden de helft van de aankoop van de banden terug te storen. Nog geen seizoen op de banden, maar ik was al lang blij dat het gedoe nu afgelopen was.

Al met al heeft me dit veel rijplezier ontnomen en heel, heel veel tijd gekost. Moraal van het verhaal: blijf weg bij Vredestein banden. Als ik had geweten wat voor een elende ik had gehad, had ik gewoon een tweedehands originele Tesla velgenset op Marktplaats gekocht, dan was de vraag 'zijn het de velgen?' snel ontkennend te beantwoorden geweest. Oh ja, ook wel handig om een bandenboer in de buurt te kiezen. Mijn keuze van Hellevoetsluis op 2 uur rijden was achteraf gezien ook niet zo handig.
 
Het volgende leg ik even voor in de hoop een oplossing te kunnen vinden. Een week geleden LEEK volgens de sensor plotseling de bandenspanning van het LA wiel te weinig. Hierbij moet ik aangeven dat ik in de twee volle maanden nog helemaal niet naar de bandenspanning had gekeken. Dus ik weet niet of het plotseling leek of dat de spanning geleidelijk naar beneden is gegaan. En ik heb in het begin best hard gereden. Soms wel voor een paar seconden 200 km. Als je dan over een randje rijdt dan krijgen de banden toch wat weerstand te verduren.
De sensor LA gaf eerst 2.7 bar en een seconden of 5 later 1.6 bar aan. Dus ben ik daarop naar een luchtpomp gegaan en heb er tot 2.8 bar ingedaan. (Weet niet of de pomp goed geijkt was). Volgende dag was na een kort ritje de luchtdruk weer 2.7 bar. Ben toen gelijk naar Tesla Den Haag gereden en zij boden mij aan om er gelijk naar te kijken. Daar hebben ze toen alle wielen opgepompt tot 3.0 bar, maar gaven geen verdere uitleg. Vervolgens een paar kleine ritjes zonder luchtdruk verlies. Vervolgens donderdag 160 km gereden zonder problemen. Vrijdag 40 km gereden en de sensor van het LA wiel gaf weer 2.7 bar aan. Onderweg opgepompt tot 3.0 bar (net zoals de andere banden). Daarna nog 120 km gereden zonder problemen. Zaterdag/gisteren was de luchtdruk na een paar km 2.9 bar en bleef zo. LV en RA gaven na 5 km 3.0 bar aan en RV en LA gaven 2.9 aan. Vandaag opnieuw gecheckt tijdens een klein en kort ritje. LA nog steeds 2.9 en de andere drie 3.0 bar. Vervolgens naar een luchtdrukpomp in de buurt gereden en heb nu de luchtdruk voor LA aangepast naar 3.0 bar.

Ik kijk het even aan, maar weet iemand wat een mogelijke oorzaak of oplossing kan zijn, want m.i. lijkt de band niet lek te zijn???
Inslijten van de banden. Door je harde rijden met nieuwe banden, zijn ze een beetje gaan lekken op de hiel. Nu ze wat gesleten zijn heb je daar geen last meer van. Ik had dat ook, na de eerste week wat bijgeblazen, sindsdien stabiel op druk gebleven.
 
Het volgende leg ik even voor in de hoop een oplossing te kunnen vinden. Een week geleden LEEK volgens de sensor plotseling de bandenspanning van het LA wiel te weinig. Hierbij moet ik aangeven dat ik in de twee volle maanden nog helemaal niet naar de bandenspanning had gekeken. Dus ik weet niet of het plotseling leek of dat de spanning geleidelijk naar beneden is gegaan. En ik heb in het begin best hard gereden. Soms wel voor een paar seconden 200 km. Als je dan over een randje rijdt dan krijgen de banden toch wat weerstand te verduren.
De sensor LA gaf eerst 2.7 bar en een seconden of 5 later 1.6 bar aan. Dus ben ik daarop naar een luchtpomp gegaan en heb er tot 2.8 bar ingedaan. (Weet niet of de pomp goed geijkt was). Volgende dag was na een kort ritje de luchtdruk weer 2.7 bar. Ben toen gelijk naar Tesla Den Haag gereden en zij boden mij aan om er gelijk naar te kijken. Daar hebben ze toen alle wielen opgepompt tot 3.0 bar, maar gaven geen verdere uitleg. Vervolgens een paar kleine ritjes zonder luchtdruk verlies. Vervolgens donderdag 160 km gereden zonder problemen. Vrijdag 40 km gereden en de sensor van het LA wiel gaf weer 2.7 bar aan. Onderweg opgepompt tot 3.0 bar (net zoals de andere banden). Daarna nog 120 km gereden zonder problemen. Zaterdag/gisteren was de luchtdruk na een paar km 2.9 bar en bleef zo. LV en RA gaven na 5 km 3.0 bar aan en RV en LA gaven 2.9 aan. Vandaag opnieuw gecheckt tijdens een klein en kort ritje. LA nog steeds 2.9 en de andere drie 3.0 bar. Vervolgens naar een luchtdrukpomp in de buurt gereden en heb nu de luchtdruk voor LA aangepast naar 3.0 bar.

Ik kijk het even aan, maar weet iemand wat een mogelijke oorzaak of oplossing kan zijn, want m.i. lijkt de band niet lek te zijn???

Staat de auto vaak geparkeerd waarbij LA dan meer ruimte cq koud(meer wind) worden.

Banden worden in de nacht koud, Er kan en groot temperatuur verschil in de band zitten, een muur of open ruimte maakt veel veel verschil.
 
Staat de auto vaak geparkeerd waarbij LA dan meer ruimte cq koud(meer wind) worden.

Banden worden in de nacht koud, Er kan en groot temperatuur verschil in de band zitten, een muur of open ruimte maakt veel veel verschil.
Meestal staat de auto buiten op een parkeerplaats voor de deur. LA en LV hebben dezelfde mogelijke temperatuurschommelingen. RV en RA staan meestal tegen een stoeprandje aan. Als leek er tegen aan kijkend lijkt mij dit niet de mogelijke oorzaak.
Dan nog even een reactie op onderstaande.
Inslijten van de banden. Door je harde rijden met nieuwe banden, zijn ze een beetje gaan lekken op de hiel. Nu ze wat gesleten zijn heb je daar geen last meer van. Ik had dat ook, na de eerste week wat bijgeblazen, sindsdien stabiel op druk gebleven.

Vanaf het begin heb ik soms behoorlijk hard gereden. In de twee maanden nooit problemen geconstateerd (maar ook niet echt in de gaten gehouden), totdat ik anderhalve week geleden een melding over de bandenspanning op het scherm kreeg. Juist vanaf het moment dat ik rustiger ging rijden. De laatste twee dagen een paar kleine ritjes gemaakt. Daarbij worden in het scherm redelijk constante waardes aangegeven. LV 3.1 , RV 3.1 , RA 3.1 , LA 3.0 . Dus wel een verschil van .1 bar. Terwijl LA zondag bijgesteld was naar de waardes van de drie andere banden namelijk 3.0 bar. Vrijdag moet ik weer een rit maken van 160 km. Dan hou ik het in de gaten en meld mij weer.
 
Een verschil van 0,1 BAR valt binnen de foutmarge. Oftewel is verwaarloosbaar.
Dat je eerder niets geconstateerd hebt omdat je geen melding kreeg, wil dus niet zeggen dat er eerder geen schommelingen waren, alleen binnen de meldingsgrenzen. Uit mijn hoofd liggen die bij 2,7 en 3,4 BAR. Alles daartussen is dus goed. Al is ongeveer gelijk wel gewenst en leidt een hogere druk tot iets minder slijtage op de randen en tot iets minder rolweerstand. Ik heb ze op 3,0 staan (koud).
Druk is ook altijd relatief, ten opzichte van de luchtdruk van de buitenlucht. Dat kan effect hebben, als er een hoge- of lagedruk gebied heerst. Of bovenop een berg of in het dal. Of als het koud is (hogere luchtdichtheid) of just warmer (lagere dichtheid). Daarom wordt altijd aangeraden je bandenspanning maandelijks te controleren en zeker voorafgaand aan een lange rit.
 
Al weer een tijdje geleden, maar goed even in dit draadje mijn ervaring te delen met Autostop in Hellevoetsluis en Vredestein Wintrac Extreme banden. Samenvatting: tevreden over service van Autostop, Vredestein banden: niet doen, wat een drama.

Begon in maart 2018 toen ik een set Vredestein winterbanden met een nieuwe velgenset (de Monaco Torque) onder mijn gloednieuwe S75D liet zetten. Auto net 2 dagen oud, dus had het 'gevoel' bij rijden nog niet. In de dagen/weken erna, viel me op dat de auto erg hobbelde, vooral voelbaar rond de 80km/uur. Op dit forum las ik dat door stilstaan flatspots onder de banden kunnen ontstaan, en dat die verdwijnen na even rijden. Nou was mijn dagelijkse rit naar kantoor nog geen 30 minuten, dus me daar maar bij neergelegd.

Totdat ik 2 maanden later mijn zomerbanden (en orginele) Tesla velgen er weer onder kreeg. Ik gleed naar huis als een mes door een pakje boter... Hmmm. Kon ook aan uitlijning of balancering liggen. Heb toen mijn bandenboer (Euromaster) gevraagd om (inmiddels al oktober) de auto uit te lijnen en de banden uit te balanceren bij de wissel naar winterbanden. Op weg naar huis stuiterde ik de auto uit. Niet goed dus.

Autostop in Hellevoetsluis gebeld en afspraak gemaakt. Conclusie: 'velgen niet geschikt voor de Model S'. Nieuwe velgenset besteld (verschil in prijs gedeeld) en twee weken later terug voor de montage. Ik rijd naar huis: nog steeds een hobbel. Daarna schakelt Autostop de velgenimporteur InterTyre in. Snel contact met medewerker en bij een werkplaats bij me in de buurt gecheckt of de vulringen correct waren (was zo). Zijn conclusie: moeten toch echt de banden zijn, de 'niet geschikte' velgenset was inmiddels al honderden keren verkocht specifiek voor Tesla (balen: vond de 'oude' set veel mooier).

Omdat ik geen zin meer had weer 2 uur (enkele reis) naar Hellevoetsluis te rijden, verwees InterTyre me naar BestBand in Best. Prima geholpen door Leon: alle banden op Roadforce gemeten, twee zaten boven de limiet. Meteen laten vervangen door Continental TS850 banden. Maar: nog steeds een hobbel. Toch maar ook de twee andere Vredesteins laten vervangen door Continentals: en zie, mijn Tesla rijdt weer soepel zonder hobbelen!
Banden teruggestuurd naar Autostop, die ze heeft 'voorgelegd' aan Vredestein. Die concludeerde dat er 'niets mis mee' was, wilden er ook niets aan doen. Autostop heeft toen aangeboden de helft van de aankoop van de banden terug te storen. Nog geen seizoen op de banden, maar ik was al lang blij dat het gedoe nu afgelopen was.

Al met al heeft me dit veel rijplezier ontnomen en heel, heel veel tijd gekost. Moraal van het verhaal: blijf weg bij Vredestein banden. Als ik had geweten wat voor een elende ik had gehad, had ik gewoon een tweedehands originele Tesla velgenset op Marktplaats gekocht, dan was de vraag 'zijn het de velgen?' snel ontkennend te beantwoorden geweest. Oh ja, ook wel handig om een bandenboer in de buurt te kiezen. Mijn keuze van Hellevoetsluis op 2 uur rijden was achteraf gezien ook niet zo handig.

Wat een ellende zeg. Gelukkig is het uiteindelijk opgelost.
Zelf heb ik de Vredestein Wintrac Xtreme als winterband op origineel Tesla 19" velgen. Daarmee heb ik geen last van een hobbel. Ik vind ze echter lawaaierig tov de Michelin Primacy 3 AO banden, maar de Michelin's hebben ook een schuimlaag erin zitten voor demping.
Als de Vredestein's op zijn, misschien maar eens overstappen op de Continental TS850.