Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik wil voor mijn Model 3 nieuwe 19" zomerbanden kopen en ben op zoek naar de stilste banden die er zijn.
Mijn gevoel zegt dat zachtere banden (die misschien sneller slijten) stiller zijn dan hardere banden, maar is dat echt zo? Misschien weet Wim S daar een antwoord op?
Wie weet mooie stille banden en het maakt me daarbij niet uit of ze wat sneller slijten, want ik rij niet veel kilometers en o ja, ik rijd er niet mee op het circuit, dus de verschillen in wegligging zijn ook niet echt belangrijk. Het gaat echt om het geluid.
 
weet uit het hoofd niet zo dadelijk een merk/type dat stiller is dan de rest, maar ze moeten tegenwoordig verplicht een geluidswaarde meegeven bij de banden. Normaal heeft elke bandensite dit er ook bijstaan en kan je op de meeste ook specifiek zoeken op een A-merk wat geluid betreft.
 
Ik wil voor mijn Model 3 nieuwe 19" zomerbanden kopen en ben op zoek naar de stilste banden die er zijn.
Mijn gevoel zegt dat zachtere banden (die misschien sneller slijten) stiller zijn dan hardere banden, maar is dat echt zo? Misschien weet Wim S daar een antwoord op?
Wie weet mooie stille banden en het maakt me daarbij niet uit of ze wat sneller slijten, want ik rij niet veel kilometers en o ja, ik rijd er niet mee op het circuit, dus de verschillen in wegligging zijn ook niet echt belangrijk. Het gaat echt om het geluid.
Ik rij met 21” op mijn MS en kreeg de auto op Conti Silent. Nu heb ik de tweede set met Michelin Pilot Sport welke duidelijk meer lawaai maken. Op de andere set velgen heb ik 21” Conti Winter welke ook veel stiller zijn. Hierin heb ik zelf accoustisch schuim aangebracht. Andere merken heb ik onder mijn Tesla geen ervaring.
 
weet uit het hoofd niet zo dadelijk een merk/type dat stiller is dan de rest, maar ze moeten tegenwoordig verplicht een geluidswaarde meegeven bij de banden. Normaal heeft elke bandensite dit er ook bijstaan en kan je op de meeste ook specifiek zoeken op een A-merk wat geluid betreft.
Een band die op het label erg goed scoort is de Dunlop SP Sport Maxx RT. Maar die db waarde varieert nogal sterk met de bandenmaat van 68 db voor de maat 235/35/19 die ik wil hebben, tot 72 db voor grotere en kleinere banden. Dat maakt dat ik me afvraag of dit echt wat zegt.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Ik heb op mijn Model S nu de standaard 19 inch velden met standaard zomerbanden.

Als ik 's ochtends weg ga, geeft de bandenspanning (binnen de eerste kilometer) keurig 3.0 (of 3.1) bar aan. Als ik langer aan het rijden ben, worden de banden natuurlijk warm en zie ik de bandenspanning stijgen naar 3.3 of 3.4.

Bij het "extreem" warme weer van de afgelopen dagen, komt de bandenspanning tijdens het rijden zelfs op 3.5 of 3.6. Op de band staat echter een "maximum pressure" van 3.5.

Is dit iets om me zorgen over te maken? Wordt de bandenspanning bij warm weer dan niet te hoog?
 
Ik heb op mijn Model S nu de standaard 19 inch velden met standaard zomerbanden.

Als ik 's ochtends weg ga, geeft de bandenspanning (binnen de eerste kilometer) keurig 3.0 (of 3.1) bar aan. Als ik langer aan het rijden ben, worden de banden natuurlijk warm en zie ik de bandenspanning stijgen naar 3.3 of 3.4.

Bij het "extreem" warme weer van de afgelopen dagen, komt de bandenspanning tijdens het rijden zelfs op 3.5 of 3.6. Op de band staat echter een "maximum pressure" van 3.5.

Is dit iets om me zorgen over te maken? Wordt de bandenspanning bij warm weer dan niet te hoog?
Bandenspanning wordt bij koude banden gemeten. Dat de stuk door allerlei omstandigheden, warmte, remmen ed verandert is dan ook geen probleem.
 
  • Like
Reactions: evandaalen
Ik heb op mijn Model S nu de standaard 19 inch velden met standaard zomerbanden.

Als ik 's ochtends weg ga, geeft de bandenspanning (binnen de eerste kilometer) keurig 3.0 (of 3.1) bar aan. Als ik langer aan het rijden ben, worden de banden natuurlijk warm en zie ik de bandenspanning stijgen naar 3.3 of 3.4.

Bij het "extreem" warme weer van de afgelopen dagen, komt de bandenspanning tijdens het rijden zelfs op 3.5 of 3.6. Op de band staat echter een "maximum pressure" van 3.5.

Is dit iets om me zorgen over te maken? Wordt de bandenspanning bij warm weer dan niet te hoog?

En als er op de band staat dat de maximale druk 3.5 bar is dan klapt hij waarschijnlijk niet onder de 10 bar als je band gewoon in orde is.
Niets om je druk over te maken dus.
 
  • Like
Reactions: evandaalen
Een band die op het label erg goed scoort is de Dunlop SP Sport Maxx RT. Maar die db waarde varieert nogal sterk met de bandenmaat van 68 db voor de maat 235/35/19 die ik wil hebben, tot 72 db voor grotere en kleinere banden. Dat maakt dat ik me afvraag of dit echt wat zegt.

Zelf heb ik deze Dunlop Sport Maxx onder mijn voorgaande auto gehad, een Audi A3. Destijds ook die banden gekozen omdat ze op papier 68db waren. Ik had zowel Continentals als de Dunlop. Wat een verschil in geluid. De Dunlops waren echt een genot om mee te rijden, superstil, niet alleen op papier. Kan ze aanraden. Heb nu onder mijn Tesla nog niet getest, daaronder zitten de standaard Hankook banden nog.

Moet wel zeggen dat de Dunlop Sport Max band wat harder slijt, maar ze zijn ook niet al te duur in aanschaf. Kijk ook nog even naar de Goodyear Eagle F1. Dat is op papier ook een stille band, zelf geen ervaring mee maar lijkt ook de moeite waard. De geluidsproduktie die bij banden vermeld wordt zou ik zeker serieus nemen, mijn ervaring is dat die vaak heel veel uitmaakt. Wellicht vertel ik je niets nieuws maar de Decibel is een verhoudingsgetal op een logaritmische schaal. Dat betekent dat een band van 71 decibel twee keer zoveel herrie geeft als een band van 68 decibel en dat hoor je dus echt. (zie ook Wikipedia nl, decibel)
 
Even ter controle bij Karelsen bandenservice in Soest gereden ivm even aantikken van de stoeprand en bijbehorende beschadiging van de band.
Met een tripje naar Oostenrijk komend weekeinde wilde ik wel e.e.a. even laten checken.
Viel gelukkig mee. Wel even alle banden opnieuw laten balanceren en auto uitlijnen ivm trillingen. Top service daar. Hellboy rijdt weer als een vliegend tapijt zo zacht.

Overigens moeten de 21 inch banden binnenkort wel vervangen worden. Graag jullie advies

Michelins of toch weer Pirelli p zero?
Hi René,
Ik rij nu 40.000 km met Michelin Super Sport banden. Stuurt perfect maar ze hebben op mijn S bij rond 103 km/h een hinderlijke fluittoon. Ook cuppen ze snel en zijn dan zeer luidruchtig.
Ik denk ze te vervangen door Pirelli P zero met PNCS Pirelli noise canceling system. Volgens HWS mooi stil.
 
  • Like
Reactions: René ZAP
Even een positieve review:

Ik heb 20" TST mat zwart voor mijn M3P laten plaatsen door een forum sponser uit Nijkerk en wat een service!
Ik was een uur te vroeg, geen problem.
Er miste 5 push up pins in de achter wielkasten, geen problem, wordt gefixed.
Koud drankje er bij?
Die metaal kleurige bouten, da's niet zo mooi he? Krijg je de zwarte doppen er bij.
Oude wielen meenemen of bezorgen? Meenemen graag.
Kartonnen dozen als bescherming van de auto en de wielen worden ingeladen.

En dat alles in minder dan 30 minuten. Klasse toko en klasse personeel!

(standaard disclaimer, gewoon een tevreden klant)
 
Ik wil voor mijn Model 3 nieuwe 19" zomerbanden kopen en ben op zoek naar de stilste banden die er zijn.
Mijn gevoel zegt dat zachtere banden (die misschien sneller slijten) stiller zijn dan hardere banden, maar is dat echt zo? Misschien weet Wim S daar een antwoord op?
Wie weet mooie stille banden en het maakt me daarbij niet uit of ze wat sneller slijten, want ik rij niet veel kilometers en o ja, ik rijd er niet mee op het circuit, dus de verschillen in wegligging zijn ook niet echt belangrijk. Het gaat echt om het geluid.
Zachte banden of harde banden? Het verschil in hardheid van de verschillende banden bij bijv. zomerbanden is heel beperkt. Rubber voor banden is niet heel verschillend van merk naar merk.
Geluid wordt vooral voortgebracht door het profiel van de banden. De stilste banden hebben veel rillen in de looprichting. De andere belangrijkste factor is de hoogte van de bandwang. Hoe hoger hoe stiller.
Kijk even wat Tesla standaard monteert, dat zijn meestal niet de slechtste banden.
Op de bandensites staat bij iedere band de waarde in dBa. Dat is evenwel de waarde voor de buiten de auto staande toehoorder. Noise cancelling foam in de band kan een goed merkbaar verschil in de auto opleveren.
 
Zelf heb ik deze Dunlop Sport Maxx onder mijn voorgaande auto gehad, een Audi A3. Destijds ook die banden gekozen omdat ze op papier 68db waren. Ik had zowel Continentals als de Dunlop. Wat een verschil in geluid. De Dunlops waren echt een genot om mee te rijden, superstil, niet alleen op papier. Kan ze aanraden. Heb nu onder mijn Tesla nog niet getest, daaronder zitten de standaard Hankook banden nog.

Moet wel zeggen dat de Dunlop Sport Max band wat harder slijt, maar ze zijn ook niet al te duur in aanschaf. Kijk ook nog even naar de Goodyear Eagle F1. Dat is op papier ook een stille band, zelf geen ervaring mee maar lijkt ook de moeite waard. De geluidsproduktie die bij banden vermeld wordt zou ik zeker serieus nemen, mijn ervaring is dat die vaak heel veel uitmaakt. Wellicht vertel ik je niets nieuws maar de Decibel is een verhoudingsgetal op een logaritmische schaal. Dat betekent dat een band van 71 decibel twee keer zoveel herrie geeft als een band van 68 decibel en dat hoor je dus echt. (zie ook Wikipedia nl, decibel)
Zowel de dunlop als de goodyears gereden onder een Audi S8 en beiden weinig afrolgeluiden ervaren. In tegenstelling tot wat in bijgaande afbeelding vermeld ervaar ik de Continentals als veel stiller dan de Michelins. Bij de Conti’s hoorde ik de voorwielophanging voortdurend nu heb ik de michelins en hoor ik het bijna niet meer door het bandengeraas.
65DB308E-F5CB-4778-8EE9-3B3689197280.jpeg
 
Even een positieve review:

Ik heb 20" TST mat zwart voor mijn M3P laten plaatsen door een forum sponser uit Nijkerk en wat een service!
Ik was een uur te vroeg, geen problem.
Er miste 5 push up pins in de achter wielkasten, geen problem, wordt gefixed.
Koud drankje er bij?
Die metaal kleurige bouten, da's niet zo mooi he? Krijg je de zwarte doppen er bij.
Oude wielen meenemen of bezorgen? Meenemen graag.
Kartonnen dozen als bescherming van de auto en de wielen worden ingeladen.

En dat alles in minder dan 30 minuten. Klasse toko en klasse personeel!

(standaard disclaimer, gewoon een tevreden klant)
Foto's?

Aardige kerel, van de week ook mijn velgen daar opgehaald. vakman, hij zoekt nog, net als ik, goed en net zo kwalitatief personeel die de lat hoog durft te leggen en daar te houden ;-)
 
Zelf heb ik deze Dunlop Sport Maxx onder mijn voorgaande auto gehad, een Audi A3. Destijds ook die banden gekozen omdat ze op papier 68db waren. Ik had zowel Continentals als de Dunlop. Wat een verschil in geluid. De Dunlops waren echt een genot om mee te rijden, superstil, niet alleen op papier. Kan ze aanraden. Heb nu onder mijn Tesla nog niet getest, daaronder zitten de standaard Hankook banden nog.

Moet wel zeggen dat de Dunlop Sport Max band wat harder slijt, maar ze zijn ook niet al te duur in aanschaf. Kijk ook nog even naar de Goodyear Eagle F1. Dat is op papier ook een stille band, zelf geen ervaring mee maar lijkt ook de moeite waard. De geluidsproduktie die bij banden vermeld wordt zou ik zeker serieus nemen, mijn ervaring is dat die vaak heel veel uitmaakt. Wellicht vertel ik je niets nieuws maar de Decibel is een verhoudingsgetal op een logaritmische schaal. Dat betekent dat een band van 71 decibel twee keer zoveel herrie geeft als een band van 68 decibel en dat hoor je dus echt. (zie ook Wikipedia nl, decibel)

Zachte banden of harde banden? Het verschil in hardheid van de verschillende banden bij bijv. zomerbanden is heel beperkt. Rubber voor banden is niet heel verschillend van merk naar merk.
Geluid wordt vooral voortgebracht door het profiel van de banden. De stilste banden hebben veel rillen in de looprichting. De andere belangrijkste factor is de hoogte van de bandwang. Hoe hoger hoe stiller.
Kijk even wat Tesla standaard monteert, dat zijn meestal niet de slechtste banden.
Op de bandensites staat bij iedere band de waarde in dBa. Dat is evenwel de waarde voor de buiten de auto staande toehoorder. Noise cancelling foam in de band kan een goed merkbaar verschil in de auto opleveren.
Dank voor jullie reactie. Wat ik nu begrijp: Het geluidsniveau (db) op het label is het geluidsniveau buiten op straat. Voor de wandelaar als het ware. Voor dat geluid maakt het soort rubber niet veel uit, maar vooral het profiel.
Foam in de band doet vooral iets aan het geluid binnen in de band, dat via de velg en de naaf doorgegeven wordt naar de rijder. De beste combinatie zou dus een band zijn met een laag geluidsniveau buiten, gecombineerd met foam. Zeg maar; de Dunlop plus foam. Heb daar even naar gezocht, maar kon die combinatie niet vinden Dunlop heeft wel foam banden, maar niet in de maat die ik nodig heb.
Intussen (ik heb wat haast) heb ik toch maar de Continentals (Silent) besteld. Laat nog wel weten wat ik er van vind. Want dat geluid blijft natuurlijk wel een enorm subjectief gedoe.
 
Dank voor jullie reactie. Wat ik nu begrijp: Het geluidsniveau (db) op het label is het geluidsniveau buiten op straat. Voor de wandelaar als het ware. Voor dat geluid maakt het soort rubber niet veel uit, maar vooral het profiel.
Foam in de band doet vooral iets aan het geluid binnen in de band, dat via de velg en de naaf doorgegeven wordt naar de rijder. De beste combinatie zou dus een band zijn met een laag geluidsniveau buiten, gecombineerd met foam. Zeg maar; de Dunlop plus foam. Heb daar even naar gezocht, maar kon die combinatie niet vinden Dunlop heeft wel foam banden, maar niet in de maat die ik nodig heb.
Intussen (ik heb wat haast) heb ik toch maar de Continentals (Silent) besteld. Laat nog wel weten wat ik er van vind. Want dat geluid blijft natuurlijk wel een enorm subjectief gedoe.
Mijn simpele theorie is dat hoe groter de blokken hoe meer herrie. Ik denk dat je een goede keus hebt gemaakt. Voor jou als bestuurder is het schuim zeker belangrijk.
 
vet, ga je nog chomedelete in zwart doen... is stoerder denk ik, dit staat wel heel chique! ik laat het ook zo denk ik (geen chrome delete)

Er is nog een lijstje, ja:
- Chrome delete
- Van look (achterramen en dakruit tinten)
- Auto kofferbakklep

Gaat Herbert regelen, maar pas nadat er vakanties geweest zijn, lees: ergens in augustus.

Op die manier gaan er 2 rond rijden die wel heel erg op elkaar lijken. De andere komt uit Amsterdam... @ElwoodB