Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Dat klopt zeker, ik zelf heb ook ooit alu velgen gehad met stalen bussen en ook zonder.
Ik vond de uitleg van het aandraaimoment voor de 175 Nm voor Tesla velgen in relatie tot deze stalen bussen erg plausibel.
Ook wordt het centergat specifiek geboord voor de as en zijn er geen ringen nodig

Dat dit al zeer lang ook gebruikt wordt hoeft idd ook voor mij niet direct te betekenen dat het een noodzakelijk iets is maar mi zeker sterker.
Wellicht een verkoop argument en niets meer.

Thimo
Welke kennis kan je delen over velgen zodat ik de zin en de onzin kan scheiden als ik weer wordt bloot gesteld aan zo'n velgenman?

groet

Lex






Sorry, maar ik moet hier een beetje om lachen. Er zal best verschil zitten in de kwaliteit en sterkte van de verschillende velgen, maar die ingeperste stalen bussen hebben zelfs de 10" velgen die ik op mijn 1979 Mini Van heb zitten.
 
Last edited:
Welke kennis kan je delen over velgen zodat ik de zin en de onzin kan scheiden als ik weer wordt bloot gesteld aan zo'n velgenman?

Voor mij is het hobby, dus het is gevaarlijk om harde uitspraken te doen over velgen en dat af te zetten tegenover experts op dit gebied (experts != verkopers). Een paar dingen die mij te binnen schieten, op basis van gezond boerenverstand, dus corrigeer me alsjeblieft als ik er naast zit:

- de stalen bussen in de wielen zijn vooral voor slijtvastheid bij herhaaldelijk vastdraaien, dus om de levensduur te verlengen. Dit speelt bij alle soorten auto's en vermogens. Heb je je moeren niet goed genoeg vastgedraaid en komt er speling op, dan zullen velgen met stalen bussen dat sneller overleven dan die zonder. Maar verder: zit het vast, dan zit het vast.

- de 20" velgen waar wij naar kijken komen normaal gesproken onder andere grote auto's zoals BMW's en Mercedessen. Als het goed genoeg is voor die auto's, is het dat ook voor een Tesla

- het hoge koppel dat een velg te verduren krijgt heb je niet alleen bij optrekken, maar ook bij afremmen. En met iedere auto kun je bij het remmen de band tot het maximale grip niveau brengen waar de ABS ingrijpt. Als een velg de krachten bij het remmen kan hebben, dan kan deze dat ook bij het optrekken. Het maximale koppel dat een velg te verduren krijgt is beperkt door de grip van de band, en die hoeveelheid grip is bij optrekken niet groter dan bij afremmen

- de grootste kans op het kapot gaan van de velg heb jij bij kuilen of een aanrijding met een stoep. Dan speelt meer het onafgeveerde gewicht (alles wat met het wegdek mee beweegt) dan het gewicht van de auto zelf of het vermogen van de motor

- voor een Tesla op maat gemaakte velgen zullen er best zijn (met name reactie op asgat), maar niet in dit marktsegment. Dus als je een velg tegenkomt met een asgat van precies 64,5mm, dan is dat toeval. Een argument om die velg te kopen is het in ieder geval niet

- vermijd het allergoedkoopste segment, ga voor velgen van een gerespecteerd merk
 
Klinkt Logisch:smile:
Die stalen bussen zijn niet voorwaardelijk maar hebben wel een meerwaarde.
De Genisis Volt velgen worden specifiek geboord voor de auto waardoor het asgat de juiste maat heeft.
Maar je hebt gelijk het gaat over verkopen en dus wordt elk argument gebruikt wat de klant wil horen.

Thankx

Voor mij is het hobby, dus het is gevaarlijk om harde uitspraken te doen over velgen en dat af te zetten tegenover experts op dit gebied (experts != verkopers). Een paar dingen die mij te binnen schieten, op basis van gezond boerenverstand, dus corrigeer me alsjeblieft als ik er naast zit:

- de stalen bussen in de wielen zijn vooral voor slijtvastheid bij herhaaldelijk vastdraaien, dus om de levensduur te verlengen. Dit speelt bij alle soorten auto's en vermogens. Heb je je moeren niet goed genoeg vastgedraaid en komt er speling op, dan zullen velgen met stalen bussen dat sneller overleven dan die zonder. Maar verder: zit het vast, dan zit het vast.

- de 20" velgen waar wij naar kijken komen normaal gesproken onder andere grote auto's zoals BMW's en Mercedessen. Als het goed genoeg is voor die auto's, is het dat ook voor een Tesla

- het hoge koppel dat een velg te verduren krijgt heb je niet alleen bij optrekken, maar ook bij afremmen. En met iedere auto kun je bij het remmen de band tot het maximale grip niveau brengen waar de ABS ingrijpt. Als een velg de krachten bij het remmen kan hebben, dan kan deze dat ook bij het optrekken. Het maximale koppel dat een velg te verduren krijgt is beperkt door de grip van de band, en die hoeveelheid grip is bij optrekken niet groter dan bij afremmen

- de grootste kans op het kapot gaan van de velg heb jij bij kuilen of een aanrijding met een stoep. Dan speelt meer het onafgeveerde gewicht (alles wat met het wegdek mee beweegt) dan het gewicht van de auto zelf of het vermogen van de motor

- voor een Tesla op maat gemaakte velgen zullen er best zijn (met name reactie op asgat), maar niet in dit marktsegment. Dus als je een velg tegenkomt met een asgat van precies 64,5mm, dan is dat toeval. Een argument om die velg te kopen is het in ieder geval niet

- vermijd het allergoedkoopste segment, ga voor velgen van een gerespecteerd merk
 
mijn velgen met winterbanden (Sottozero II) zijn binnen.
totale set 1230 euro inclusief uitbalanceren, bouten en pasringen! (excl.btw bij online velgen.nl)
IMG_3837.JPG
IMG_3839.JPG
IMG_3835.JPG
 
Vandaag bij een velgenspecialist geweest en die vertelde het volgende:
De boutgaten in alu velgen die geschikt zijn voor zeer krachtige auto (zeker de electrische ) hebben ingeperste hard stalen bussen.
Hiermee kan de velg tot het juiste moment worden aangedraaid zonder bang te hoeven zijn dat de velg stuk gaat.
Er komt zoveel moment op de 5 bouten door de kracht van de electro motor dat deze moeren zo extreem vast moeten.
ICE kunnen wel veel koppel hebben maar geen een heeft dit vanaf stilstand uit. En hier zit 'm het venijn.
View attachment 36290
Deze "Genesis Volt" velgen hebben wel zo'n inpersing in de bout gaten.
Deze hebben een bronzen gloed en zouden zomaar mooi kunnen passen in een bruine Tesla.
Ze zijn er blijkbaar ook in 20 inch.
Binnenkort maar eens gaan kijken ........

Deze gaan er bij mij in zwarte uitvoering op 10 december onder. Ik zal foto's posten als ze eronder staan
 
Goed verhaal thimo! Wel een klein muggenziftje: asgat is 64,1mm

Daarnaast schijnt het opstaande randje op het montagevlak van de flens (aan de auto, dus) maar erg klein te zijn.
Zodoende mogen de centreerringen geen afgeschuind randje hebben, maar moeten ze recht zijn.
Ergens in het Brabantse land staat nu iemand voor mijn velgenleverancier plastic ringetjes af te draaien...
 
ventielsensoren gewoon bij Tesla te koop

Met de nieuwe prijs bij Tesla ben ik ook in de markt voor andere velgen en winterbanden. Moeten we alleen nog even een oplossing vinden voor de druksensoren. Ze hoeven er voor mij niet in te zitten, maar ik wil niet de hele winter meldingen krijgen....

We hebben ondertussen al een topic met aanbieders van coatings. Tijd voor een uitnodiging naar de betere velgen en bandenleveranciers...

Ik heb het even nagevraagd; uiteraard mag je zelf velgen en banden monteren maar het is wel prettig om niet continue een melding te krijgen omtrent je banden/wielen.
Dus 4 sensoren kopen voor op je winterbanden voor een sinterklaasprijsje... 480,- euries.
 
Daarnaast schijnt het opstaande randje op het montagevlak van de flens (aan de auto, dus) maar erg klein te zijn.
Zodoende mogen de centreerringen geen afgeschuind randje hebben, maar moeten ze recht zijn.
Ergens in het Brabantse land staat nu iemand voor mijn velgenleverancier plastic ringetjes af te draaien...

Hmm, volgens mij heb ik van die standaard afgeschuinde ringen er op. Wat is precies de reden dat ze recht moeten zijn weet jij dat?
 
Rijdt er hier al iemand zónder TPMS rond? Zo ja, wat merk je daar van? Is het alleen maar een lampje dat aangaat op het dashboard, of blijft hij er continu over zeuren?

Van de bandenboer begreep ik dat er tegenwoordig ook generieke TPMS's zijn, iemand enig idee of het écht specifiek de sensors van TESLA moeten zijn?
 
Rijdt er hier al iemand zónder TPMS rond? Zo ja, wat merk je daar van? Is het alleen maar een lampje dat aangaat op het dashboard, of blijft hij er continu over zeuren?

Van de bandenboer begreep ik dat er tegenwoordig ook generieke TPMS's zijn, iemand enig idee of het écht specifiek de sensors van TESLA moeten zijn?

Kan ik je straks vertellen. Ze worden nu gemonteerd - 20" Brocks met spacers en bridgestones.
 
Kan ik je straks vertellen. Ze worden nu gemonteerd - 20" Brocks met spacers en bridgestones.

Jaja zegt u het maar:biggrin:

Ik heb HELEMAAL GEEN melding op mijn scherm whatsoever!
Vraag me dus af of de sensoren het überhaupt wel hebben gedaan op de zomerwielen.
Maakt me niet zoveel uit eigenlijk. Ik had ze niet, ik heb ze niet en ik mis ze niet.
Wel beduidend minder grip met de smallere achterbanden, merkte ik net tijdens een korte demo-rit.
Kon ie z'n vermogen al moeilijk kwijt, dat gaat nu nog een tandje minder.
Dat wordt minstens één setje achterbanden per winter....

Foto's morgen. Staat wel vet, dat matzwart met grijs :cool: