Omdat ik toch nog steeds wat lichte trilling had bij snelwegsnelheden ben ik gisteren nog maar eens op pad gegaan om de bandjes te laten balanceren, nou dat was zeker niet onverdienstelijk!
Ben na een beetje gegoogle terecht gekomen bij:
Jos Verschuren in Beek en Donk, met de speciale reden omdat zij een high-tech balanceer apparaat (Hunter GSP 9700 Roadforce) hebben staan:
View attachment 60688
Hiermee kan dus precies gemeten worden wat er aan onbalans in velg en/of band zit.
Dat leek me een half uurtje rijden wel waard. Ben er uiteindelijk anderhalf uur binnen geweest, ze namen alle tijd (gelukkig) en ik kon uiteraard gewoon bij de auto blijven en kijken wat de monteur allemaal uitvoerde.
View attachment 60691
Resultaat was: Er zat een minimale afwijking in beide voorwielen, is met lood terug naar 0 gebalanceerd. Had niet echt klachten van een trillend stuur verder dus prima.
MAAR: de achterkant was enorm in onbalans, de velgen waren gelukkig gewoon goed recht (die worden ook gemeten door dat apparaat) maar een van de achterbanden had een hoogteslag die flink buiten spec was (140N gemeten, waarbij 90 de kritieke grens is en 65 de gewenste grens), met een tweetal draaipogingen (de band wordt dan anders op de velg gelegd) is deze waarde terug gebracht naar 100N , nog steeds te veel maar meer viel er niet uit te halen, die band is dus eigenlijk niet goed.
De andere achterband had een waarde van 100N en is terug gebracht naar 50, binnen acceptabele range dus. Beide achterbanden hadden redelijke zijdelingse onbalans, dat is met lood gecorrigeerd naar 0.
Het resultaat is een veel rustigere auto vooral bij snelweg snelheden 110+ km/u. Er is bij sommige snelheden nog een beetje te voelen (met dank aan de slechte band linksachter) maar het is een wereld van verschil met hoe het daarvoor was.
Gelukkig zijn alle vier de banden bijna aan vervanging toe, ik verwacht dan ook dat zodra de winterbanden er straks in november op gaan er 4 nieuwe zomerbanden op deze velgen set komen, klaar voor volgende lente. En ik weet wel waar ik die er op laat leggen: bij Verschuren in Beek en Donk.
Conclusie: Meten = weten !
Dit had ik veel eerder moeten doen, heb al maanden last van enige vorm van trillingen tijdens het rijden, nu is a) de oorzaak bekend en b) het probleem vrijwel verholpen
Wat betreft de volgende banden: Ik zie dat Michelin inmiddels ook banden met een B waarde voor rolweerstand heeft in mijn maten (255/40/20 en 295/35/20), de Michelin Pilot Sport A-S N0 XL , dat zal dus een mogelijke kandidaat zijn.