Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Omdat ik toch nog steeds wat lichte trilling had bij snelwegsnelheden ben ik gisteren nog maar eens op pad gegaan om de bandjes te laten balanceren, nou dat was zeker niet onverdienstelijk!
Ben na een beetje gegoogle terecht gekomen bij: Jos Verschuren in Beek en Donk, met de speciale reden omdat zij een high-tech balanceer apparaat (Hunter GSP 9700 Roadforce) hebben staan:
road_force_touch_lg.jpg

Hiermee kan dus precies gemeten worden wat er aan onbalans in velg en/of band zit.
Dat leek me een half uurtje rijden wel waard. Ben er uiteindelijk anderhalf uur binnen geweest, ze namen alle tijd (gelukkig) en ik kon uiteraard gewoon bij de auto blijven en kijken wat de monteur allemaal uitvoerde.

IMG_8165.JPG


Resultaat was: Er zat een minimale afwijking in beide voorwielen, is met lood terug naar 0 gebalanceerd. Had niet echt klachten van een trillend stuur verder dus prima.
MAAR: de achterkant was enorm in onbalans, de velgen waren gelukkig gewoon goed recht (die worden ook gemeten door dat apparaat) maar een van de achterbanden had een hoogteslag die flink buiten spec was (140N gemeten, waarbij 90 de kritieke grens is en 65 de gewenste grens), met een tweetal draaipogingen (de band wordt dan anders op de velg gelegd) is deze waarde terug gebracht naar 100N , nog steeds te veel maar meer viel er niet uit te halen, die band is dus eigenlijk niet goed.
De andere achterband had een waarde van 100N en is terug gebracht naar 50, binnen acceptabele range dus. Beide achterbanden hadden redelijke zijdelingse onbalans, dat is met lood gecorrigeerd naar 0.

Het resultaat is een veel rustigere auto vooral bij snelweg snelheden 110+ km/u. Er is bij sommige snelheden nog een beetje te voelen (met dank aan de slechte band linksachter) maar het is een wereld van verschil met hoe het daarvoor was.
Gelukkig zijn alle vier de banden bijna aan vervanging toe, ik verwacht dan ook dat zodra de winterbanden er straks in november op gaan er 4 nieuwe zomerbanden op deze velgen set komen, klaar voor volgende lente. En ik weet wel waar ik die er op laat leggen: bij Verschuren in Beek en Donk.

Conclusie: Meten = weten ! :)
Dit had ik veel eerder moeten doen, heb al maanden last van enige vorm van trillingen tijdens het rijden, nu is a) de oorzaak bekend en b) het probleem vrijwel verholpen

Wat betreft de volgende banden: Ik zie dat Michelin inmiddels ook banden met een B waarde voor rolweerstand heeft in mijn maten (255/40/20 en 295/35/20), de Michelin Pilot Sport A-S N0 XL , dat zal dus een mogelijke kandidaat zijn.
 
Omdat ik toch nog steeds wat lichte trilling had bij snelwegsnelheden ben ik gisteren nog maar eens op pad gegaan om de bandjes te laten balanceren, nou dat was zeker niet onverdienstelijk!
Ben na een beetje gegoogle terecht gekomen bij: Jos Verschuren in Beek en Donk, met de speciale reden omdat zij een high-tech balanceer apparaat (Hunter GSP 9700 Roadforce) hebben staan:
View attachment 60688
Hiermee kan dus precies gemeten worden wat er aan onbalans in velg en/of band zit.
Dat leek me een half uurtje rijden wel waard. Ben er uiteindelijk anderhalf uur binnen geweest, ze namen alle tijd (gelukkig) en ik kon uiteraard gewoon bij de auto blijven en kijken wat de monteur allemaal uitvoerde.

View attachment 60691

Resultaat was: Er zat een minimale afwijking in beide voorwielen, is met lood terug naar 0 gebalanceerd. Had niet echt klachten van een trillend stuur verder dus prima.
MAAR: de achterkant was enorm in onbalans, de velgen waren gelukkig gewoon goed recht (die worden ook gemeten door dat apparaat) maar een van de achterbanden had een hoogteslag die flink buiten spec was (140N gemeten, waarbij 90 de kritieke grens is en 65 de gewenste grens), met een tweetal draaipogingen (de band wordt dan anders op de velg gelegd) is deze waarde terug gebracht naar 100N , nog steeds te veel maar meer viel er niet uit te halen, die band is dus eigenlijk niet goed.
De andere achterband had een waarde van 100N en is terug gebracht naar 50, binnen acceptabele range dus. Beide achterbanden hadden redelijke zijdelingse onbalans, dat is met lood gecorrigeerd naar 0.

Het resultaat is een veel rustigere auto vooral bij snelweg snelheden 110+ km/u. Er is bij sommige snelheden nog een beetje te voelen (met dank aan de slechte band linksachter) maar het is een wereld van verschil met hoe het daarvoor was.
Gelukkig zijn alle vier de banden bijna aan vervanging toe, ik verwacht dan ook dat zodra de winterbanden er straks in november op gaan er 4 nieuwe zomerbanden op deze velgen set komen, klaar voor volgende lente. En ik weet wel waar ik die er op laat leggen: bij Verschuren in Beek en Donk.

Conclusie: Meten = weten ! :)
Dit had ik veel eerder moeten doen, heb al maanden last van enige vorm van trillingen tijdens het rijden, nu is a) de oorzaak bekend en b) het probleem vrijwel verholpen

Wat betreft de volgende banden: Ik zie dat Michelin inmiddels ook banden met een B waarde voor rolweerstand heeft in mijn maten (255/40/20 en 295/35/20), de Michelin Pilot Sport A-S N0 XL , dat zal dus een mogelijke kandidaat zijn.

Klein noot: zo'n hunter 9700 staat tegenwoordig bij elke Profile Tyre center en andere bandenboer hoor, zo speciaal zijn die apparaten niet meer.

Heb je ook laten controleren of je banden niet ge-cupped zijn? Dat blijkt mij het geval en dus mogelijk de trillingsoorzaak. Oplossing: uitlijning van de auto.
 
Ja en nee.
Ja, het cuppen van de banden kan door verkeerde uitlijning worden vooroorzaakt. (Maar ook door andere zaken.)
Maar nee, eenmaal gecupte banden worden niet meer goed na juiste uitlijning. Gecupte banden moeten rond geslepen of in de kliko gemikt worden, anders houd je trillingen in je wiel.
 
Ja en nee.
Ja, het cuppen van de banden kan door verkeerde uitlijning worden vooroorzaakt. (Maar ook door andere zaken.)
Maar nee, eenmaal gecupte banden worden niet meer goed na juiste uitlijning. Gecupte banden moeten rond geslepen of in de kliko gemikt worden, anders houd je trillingen in je wiel.

Echt? Goed dat je het zegt, dus als Tesla zelf niet de gecupte banden kan rondslijten moeten ze vervangen worden door andere banden....
 
Ja en nee.
Ja, het cuppen van de banden kan door verkeerde uitlijning worden vooroorzaakt. (Maar ook door andere zaken.)
Maar nee, eenmaal gecupte banden worden niet meer goed na juiste uitlijning. Gecupte banden moeten rond geslepen of in de kliko gemikt worden, anders houd je trillingen in je wiel.

Ik heb veel last van cuppen gehad op de x5, wielen tijdig links en rechts wisselen houdt het wat tegen, om de 6dkm ofzo
 
Ik zoek nog een leuk setje 19 inch velgen voor mn winterbanden. Heb dus zelf banden en tpms sensoren. Nieuw of gebruikt, laat maar horen. Bij voorkeur wel met nota.

heb nog Rial Lugano's zilver in de aanbieding. € 300 voor de 4 ex BTW. zelf gekocht van een forumlid als maand overbrugging tijdens het glans polijsten van mijn originele velgen. stuur maar PM als je meer wilt weten;
 
valt toch nog mee die winterbanden:

Nokian WR A3
4 banden 245/45 R19 102V
€ 791,60
(€ 197,90 / band)
gemonteerd en wel geeft:
Totaal incl. BTW (waarvan B.T.W. € 152,60) € 879,24
popgom.nl , montage door heel NL met 2 jaar garantie op de band...
 
valt toch nog mee die winterbanden:

Nokian WR A3
4 banden 245/45 R19 102V
€ 791,60
(€ 197,90 / band)
gemonteerd en wel geeft:
Totaal incl. BTW (waarvan B.T.W. € 152,60) € 879,24
popgom.nl , montage door heel NL met 2 jaar garantie op de band...

Dat is nog goedkoper dan de Pirelli's. De vraag blijft dan alleen: wat is beter in Nederland? De Nokians of de Pirelli's.. Beiden C label en 72dB.
 
Voor de geïnteresseerden, de 21 inch Pirelli winterbanden zijn flink in prijs gedaald. Zie Pirelli Winter Sottozero 3 XL 245/35 R21 96W Winterbanden | Winterbanden-365.nl

kan nog € 124 goedkoperder: http://www.oponeo.nl/banden-zoeken/s=1/winterbanden/r=1/245-35-r21

- - - Updated - - -

Dat is nog goedkoper dan de Pirelli's. De vraag blijft dan alleen: wat is beter in Nederland? De Nokians of de Pirelli's.. Beiden C label en 72dB.

heb ook getwijfeld maar het zijn beide goede banden, Nokian is net iets voordeliger...
 
Uit mijn ervaring is tot nu toe hetzelfde uit gekomen. Minder geluid heeft de voorkeur ten opzichte van verbruik. Het extra verbruik is te verwaarlozen.

Als zomerbanden heb ik de vredestein vorti gebruikt. Na 28000 km zijn ze ver versleten, maar voor de rest super banden. Trillingen nooit echt gemerkt, goede wegligging en zeer weinig geluid.
 
Sta nog op het punt om een setje winterbanden te bestellen voor m'n Sportsline setje. Tot nu toe ging m'n voorkeur richting de stille Dunlops, 68db, grip E, verbruik E. Het ziet er echter naar uit dat we deze kerst bij m'n broer in Stockholm op visite gaan. Als het aan mij ligt gaan we natuurlijk met de Tesla. Echter grip wordt dan wel belangrijker dus nu neig ik weer naar de Pirelli's:frown:, 72db, grip C, verbruik C. Moet nou wel snel iets kiezen denk ik... Nog tips/overdenkingen van anderen?