Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Even wat beginnersvragen (ben net 'n weekje trotse eigenaar van een blauwe S85). De ongelijke slijtage waar ik zoveel over lees is enerzijds 'n kwestie van uitlijning die vaak niet (meer) klopt maar daarnaast ook het gevolg van de luchtvering in de laagste stand hebben staan, zeg ik dat juist? Dit laatste kan ik natuurlijk vermijden of op z'n minst beperken.

Ben daarnaast op zoek naar een tweede set velgen/banden. Ik heb de originele 19 inch velgen en wil eigenlijk velgen die er zoveel mogelijk bij in de buurt komen. Iemand suggesties bij welke (goede) leverancier ik zou kunnen kijken?
 
Even wat beginnersvragen (ben net 'n weekje trotse eigenaar van een blauwe S85). De ongelijke slijtage waar ik zoveel over lees is enerzijds 'n kwestie van uitlijning die vaak niet (meer) klopt maar daarnaast ook het gevolg van de luchtvering in de laagste stand hebben staan, zeg ik dat juist? Dit laatste kan ik natuurlijk vermijden of op z'n minst beperken.

Ben daarnaast op zoek naar een tweede set velgen/banden. Ik heb de originele 19 inch velgen en wil eigenlijk velgen die er zoveel mogelijk bij in de buurt komen. Iemand suggesties bij welke (goede) leverancier ik zou kunnen kijken?

Tesla Model S Tire Rotation and Tire Care Tips - TESLARATI.com

Volgens mij verandert het camber niet naar mate de hoogte verandert, de camber kan niet verandert worden bij de Model S, behalve als je andere (afstelbare) armen monteert...
 
Ik overweeg de velgen te poedercoaten en de Remklauwen te spuiten.
Doen of niet doen?
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    171.5 KB · Views: 326
  • image.jpg
    image.jpg
    170.9 KB · Views: 322
Ik vind de 19" velgen niet fraai. Nu ze grijs zijn en de remklauwen rood is het geheel duidelijk aantrekkelijker.
Maar ... het is allemaal een kwestie van smaak en daar ga je voor je eigen auto helemaal zelf over :)
Zo zie je maar weer. Vond de 21" in eerste instantie het mooist, maar ondertussen wil ik ze niet meer hebben en ben ik zeer content met de standaard 19".
 
De ongelijke slijtage waar ik zoveel over lees is enerzijds 'n kwestie van uitlijning die vaak niet (meer) klopt maar daarnaast ook het gevolg van de luchtvering in de laagste stand hebben staan, zeg ik dat juist? Dit laatste kan ik natuurlijk vermijden of op z'n minst beperken.

Er zijn twee verschillende soorten ongelijke slijtage. Die veroorzaakt door een hoge mate van camber is veel minder extreem dan die veroorzaakt door een verkeerde uitlijning. Het slijtageverschil bij veel camber is misschien 1 a 2 millimeter en gelijkmatig scheef over de gehele breedte van de band. De slijtage door verkeerde uitlijning concentreert zich op de binnenste pakweg 4 centimeter van de band. Daar slijt de band zo snel dat je daar het canvas gaat zien. En dat dat snel kan gaan weet ik uit eigen ervaring.

Op deze pagina wat mooie foto's van beide slijtagepatronen, scroll naar iets over de helft: Camber Kits Suck, You Don't Need Them


Volgens mij verandert het camber niet naar mate de hoogte verandert, de camber kan niet verandert worden bij de Model S, behalve als je andere (afstelbare) armen monteert...

Juist wel, door de geometrie van de draagarmen neem het camber toe naarmate de vering verder wordt ingedrukt. Dit is met opzet en werkt bij praktisch iedere auto zo.
 
Er zijn twee verschillende soorten ongelijke slijtage. Die veroorzaakt door een hoge mate van camber is veel minder extreem dan die veroorzaakt door een verkeerde uitlijning. Het slijtageverschil bij veel camber is misschien 1 a 2 millimeter en gelijkmatig scheef over de gehele breedte van de band. De slijtage door verkeerde uitlijning concentreert zich op de binnenste pakweg 4 centimeter van de band. Daar slijt de band zo snel dat je daar het canvas gaat zien. En dat dat snel kan gaan weet ik uit eigen ervaring.

Op deze pagina wat mooie foto's van beide slijtagepatronen, scroll naar iets over de helft: Camber Kits Suck, You Don't Need Them




Juist wel, door de geometrie van de draagarmen neem het camber toe naarmate de vering verder wordt ingedrukt. Dit is met opzet en werkt bij praktisch iedere auto zo.


Nuttige info, bedankt. Dus ik heb weer iets toe te voegen aan mijn lijstje voor de beurt in Januari... afstellen van de "toe" in de low riding mode.

Wheel Alignment Explained - What is camber, caster and toe? - Yospeed

Zie: "Negative toe decreases straight line stability as a result. Any slight change in direction will cause the car to hint towards one direction or the other."

Zou dit laatste kunnen verklaren waarom ik, en anderen op dit forum het idee hebben dat de power steering niet snelheids afhankelijk lijkt....?
 
ik heb dit vandaag besteld
Ga het eens uitproberen tussen kerst en nieuwjaar

Je wil daar idd geen huis-tuin-en-keuken verf voor gebruiken. Remmen worden heet en gewone verf is niet geschikt. Wist je dat je in de US ook voorzetplaatjes in allerlei kleuren kan kopen? Ben de leverancier ooit tegengekomen op het US forum maar heb het niet bijgehouden gezien die van mij al rood geklauwd geleverd wordt.
 
Je wil daar idd geen huis-tuin-en-keuken verf voor gebruiken. Remmen worden heet en gewone verf is niet geschikt. Wist je dat je in de US ook voorzetplaatjes in allerlei kleuren kan kopen? Ben de leverancier ooit tegengekomen op het US forum maar heb het niet bijgehouden gezien die van mij al rood geklauwd geleverd wordt.

ja, dat heb ik ook al gezien, maar vind het niet echt mooi.
Vooral de naam van de fabrikant stond me niet aan "Brembo":smile: