Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Mij is door SeC aangegeven dat bij het wisselen van 19" winter naar 21" zomer op de P85+ de zaak opnieuw uitgelijnd moet worden, en dat andere parijen dat niet kunnen. Nou wil ik niet klagen over de inzet van Tesla en het beschikbaar stellen van een leenauto, maar afgelopen vrijdag is voor de vierde keer de auto uitlgelijnd vanwege de wisseling van zomer naar winter.
Ik heb het liever in één keer goed. Tesla heeft met bij de aankoop van de auto aangegeven dat een wisseling 1,2 uur gaat kosten. Dat zal dan wel € 150,- zijn. Anders nnar Tiel ;-)

Ik zou denken dat wanneer de diameter van de banden (zo goed als) gelijk is tussen de 19" en 21" er geen verschil zou mogen zijn. Bij de P85+ (en P85D) zijn de achterbanden 2cm breder. Dat kan misschien wel een effect hebben op het uitbreekpunt als je heel stevig een bocht in stuurt. Ik zou denken dat bij een correcte uitlijning van de 265 zomerbanden dit ook nog ok is bij de 245 winterbanden. Met winterbanden moet je zowiezo voorzichtiger zijn gezien de zachtere compound.

Zou wel goed zijn indien eens iemand met veel kennis in deze materie kan uitleggen of de uitlijning na wisseling van 21" naar 19" echt nodig is. Veel mensen (zoals ik) monteren immers zelf de zomer- en winterset.
 
Ik zou niet weten waarom de uitlijning anders zou moeten zijn als de diameter van de velgen/banden anders is. De offset (ET waarde) zou ik me nog iets bij kunnen voorstellen.
Mijn uitlijning is gedaan met de 20" zomerset en heb ik zo gelaten na de herfstwissel naar 19". ET wijkt dan ook bijna niet af tussen de sets; achter 35 vs. 35, voor 32 vs. 35.
 
Ik zou niet weten waarom de uitlijning anders zou moeten zijn als de diameter van de velgen/banden anders is. De offset (ET waarde) zou ik me nog iets bij kunnen voorstellen.
Mijn uitlijning is gedaan met de 20" zomerset en heb ik zo gelaten na de herfstwissel naar 19". ET wijkt dan ook bijna niet af tussen de sets; achter 35 vs. 35, voor 32 vs. 35.

Heeft de diameter geen impact op het effect van de camber en dus ook wegligging en slijtage?

camber.jpg


Met diameter bedoel ik wel buitendiameter. En als ik me niet vergis is er nauwelijks verschil tussen de 19" en 21" op dat vlak.
Daarom veronderstel ik dat uitlijnen niet telkens nodig is.
 
Vrijdag 16 januari is mijn Tesla voor een geplande afspraak naar SeC Duiven gegaan met als belangrijkste reden het uitlijnen. Dit is de vierde keer omdat de auto naar rechts blijft trekken. We zijn nu 6 werkdagen verder en de zaak is geëscaleerd, de engineers aan de overkant van de plas zijn nu 'in control'.

Zijn er forumleden die ook 19" standaard velgen met winterbanden op hun P85+ hebben liggen? Ik wil graag weten of die combinatie van auto en banden in praktijk mogelijk is.

De service is uitstekend, een P85+ loaner mogen krijgen, staat op 21" zomerbanden. En die gaat wel recht ;-)
 
Last edited:
Zoals hier al eerder opgemerkt, is uitlijnen niet het sterkste punt van de Service Centers.
Maar er kan ook zomaar iets echt mis zijn met jouw exemplaar.

Uiteraard moet ook een P+ perfect rijden op de 19" standaard velgen. Ze worden niet voor niets door Tesla ook voor dat model geleverd met winterbanden.

Verder heb ik vier, onderling gelijke, after market 19" velgen op mijn P+. 8,5Jx19 ET 35, probleemloos.

Wel is de auto in drie kwartier uitgelijnd door de specialist in Tiel, omdat het niet lukte bij Service Center Amsterdam-ZO en ik geen zin had in een slepende affaire (zoals jij nu ervaart).
 
Zoals hier al eerder opgemerkt, is uitlijnen niet het sterkste punt van de Service Centers.
Maar er kan ook zomaar iets echt mis zijn met jouw exemplaar.

Uiteraard moet ook een P+ perfect rijden op de 19" standaard velgen. Ze worden niet voor niets door Tesla ook voor dat model geleverd met winterbanden.

Verder heb ik vier, onderling gelijke, after market 19" velgen op mijn P+. 8,5Jx19 ET 35, probleemloos.

Wel is de auto in drie kwartier uitgelijnd door de specialist in Tiel, omdat het niet lukte bij Service Center Amsterdam-ZO en ik geen zin had in een slepende affaire (zoals jij nu ervaart).
Misschien moet het SeC/Tesla de goede man uit Tiel eens uitnodigen om een workshop uitlijnen te geven :)
 
Mij is door SeC aangegeven dat bij het wisselen van 19" winter naar 21" zomer op de P85+ de zaak opnieuw uitgelijnd moet worden, en dat andere parijen dat niet kunnen. Nou wil ik niet klagen over de inzet van Tesla en het beschikbaar stellen van een leenauto, maar afgelopen vrijdag is voor de vierde keer de auto uitlgelijnd vanwege de wisseling van zomer naar winter.
Ik heb het liever in één keer goed. Tesla heeft met bij de aankoop van de auto aangegeven dat een wisseling 1,2 uur gaat kosten. Dat zal dan wel € 150,- zijn. Anders nnar Tiel ;-)

Ik weet niet of dit klopt, maar ik vind dit heel vreemd. Ik meen toch gelezen te hebben dat alleen TOE in te stellen is en niet CAMBER. Ik heb zelfs ergens een post gezien van een Amerikaan die een eigen bracket gemaakt heeft om 0 CAMBER te krijgen....
Dat 2 per jaar de auto uitgelijnd zou moeten worden, omdat er winterbanden (en vice versa) op komen, daar heb ik nog nooit van gehoord...

Ik snap dit niet, iemand?
 
Waarschuwing voor iedereen die bij eigen bandenboer zijn velgen/banden laat wisselen/onderhouden. Ik ben er van de week door Tesla Den Haag op gewezen dat mijn bouten van mijn velgen de kapjes kapot zijn gedraaid. Waarschijnlijk door mijn bandenboer. Ik heb Tesla opdracht gegeven de bouten netjes te vervangen.

De reden, bij Tesla wordt intern geadviseerd om de bouten niet met luchtmachines vast te zetten. Dit geeft teveel kracht (door hoge aandraaimoment van de bouten) en daardoor gaan de RVS kapjes kapot die op de bouten zitten. Dit is een interne Tesla richtlijn maar bij deze even de waarschuwing voor eenieder die zijn banden/velgen bij derden laat plaatsen/onderhouden.
 
Waarschuwing voor iedereen die bij eigen bandenboer zijn velgen/banden laat wisselen/onderhouden. Ik ben er van de week door Tesla Den Haag op gewezen dat mijn bouten van mijn velgen de kapjes kapot zijn gedraaid. Waarschijnlijk door mijn bandenboer. Ik heb Tesla opdracht gegeven de bouten netjes te vervangen.

De reden, bij Tesla wordt intern geadviseerd om de bouten niet met luchtmachines vast te zetten. Dit geeft teveel kracht (door hoge aandraaimoment van de bouten) en daardoor gaan de RVS kapjes kapot die op de bouten zitten. Dit is een interne Tesla richtlijn maar bij deze even de waarschuwing voor eenieder die zijn banden/velgen bij derden laat plaatsen/onderhouden.

Hmmm, kun je inmiddels al bij Tesla je winter-zomer wissel laten doen? Wat rekenen zij voor een wissel en opslag?
Ik doe dat nog bij Profile Tyre Center omdat Tesla voorheen zelf nog geen opslag kon doen?

Onno
 
Ik weet niet of dit klopt, maar ik vind dit heel vreemd. Ik meen toch gelezen te hebben dat alleen TOE in te stellen is en niet CAMBER. Ik heb zelfs ergens een post gezien van een Amerikaan die een eigen bracket gemaakt heeft om 0 CAMBER te krijgen....
Dat 2 per jaar de auto uitgelijnd zou moeten worden, omdat er winterbanden (en vice versa) op komen, daar heb ik nog nooit van gehoord...

Ik snap dit niet, iemand?

Camber is voor zover ik weet idd niet instelbaar bij Tesla. Tenzij je zoals die Amerikaan zelf gaat knutselen met instelbare brackets. Volgens mij heb ik ze al ergens te koop gezien voor de liefhebber, ik begin er echter niet aan.

Betekend dus ook dat met luchtvering er maar bij 1 stand n optimale camber kan worden afgesteld. Wat weer betekend extra slijtage bij de laagste stand.

Voor mij n reden om laagste stand pas boven de 160 te gebruiken, daar zit ik niet zo veel..

Twee keer per jaar uitlijnen is in ieder geval bij alle andere merken echt niet nodig. Eens per jaar (ik doe t bij nieuwe banden) is wel aan te raden.
 
Hmmm, kun je inmiddels al bij Tesla je winter-zomer wissel laten doen? Wat rekenen zij voor een wissel en opslag?
Ik doe dat nog bij Profile Tyre Center omdat Tesla voorheen zelf nog geen opslag kon doen?

Onno
Ja dat wisselen kunnen ze ondertussen incl opslag zelf bieden. ik heb geen idee wat de kosten zijn. In 2013 kreeg ik geen adequaat antwoord op hoe het zat met winterbanden dat ik zelf maar 21inch pirelli's heb aangeschaft en die laat wisselen bij lokale bandenboer ;-)
 
Waarschuwing voor iedereen die bij eigen bandenboer zijn velgen/banden laat wisselen/onderhouden. Ik ben er van de week door Tesla Den Haag op gewezen dat mijn bouten van mijn velgen de kapjes kapot zijn gedraaid. Waarschijnlijk door mijn bandenboer. Ik heb Tesla opdracht gegeven de bouten netjes te vervangen.

De reden, bij Tesla wordt intern geadviseerd om de bouten niet met luchtmachines vast te zetten. Dit geeft teveel kracht (door hoge aandraaimoment van de bouten) en daardoor gaan de RVS kapjes kapot die op de bouten zitten. Dit is een interne Tesla richtlijn maar bij deze even de waarschuwing voor eenieder die zijn banden/velgen bij derden laat plaatsen/onderhouden.
1. Om te beginnen is het natuurlijk totaal 'not-done' om wielbouten en -moeren met de luchtsleutel vast te draaien. Gaat wel lekker snel, maar beschadigt het materiaal. Wegwezen bij dat bedrijf.
2. De standaardbouten van de Tesla Model S zijn maar op het randje sterk genoeg voor de krachten die ze moeten verdragen. Op het US gedeelte van dit forum kun je lezen over mensen die hierom betere bouten zochten. En vonden, trouwens.
3. Ik heb de wielbouten inmiddels ook vervangen, tegelijk met de verkochte wielen, door vanuit de wielenspecialist geleverde exemplaren. Uiteraard slechts met de hand en een momentsleutel vastgezet, maar geven geen krimp.
 
Gisteren 19" Rial Lugano's met Pirelli Sottozero's laten monteren bij lokale Profile Tyre Centre. Voor 2,9 bar, achter 3,1 bar, TPMS sensors gekopieerd. Na 25 km rijden melding op display "Bandenspanningsysteem heeft onderhoud nodig, neem contact op met Tesla Service". Vervolgens TPMS sensors gereset. Melding blijft echter op display staan. Moet ik hiermee naar Tesla of terug naar bandenservice?
 
Gisteren 19" Rial Lugano's met Pirelli Sottozero's laten monteren bij lokale Profile Tyre Centre. Voor 2,9 bar, achter 3,1 bar, TPMS sensors gekopieerd. Na 25 km rijden melding op display "Bandenspanningsysteem heeft onderhoud nodig, neem contact op met Tesla Service". Vervolgens TPMS sensors gereset. Melding blijft echter op display staan. Moet ik hiermee naar Tesla of terug naar bandenservice?

Ik zou denken bij de bandenboer. Melding impliceert dat de TPMS sensoren niet correct gemonteerd zijn.
 
Gisteren 19" Rial Lugano's met Pirelli Sottozero's laten monteren bij lokale Profile Tyre Centre. Voor 2,9 bar, achter 3,1 bar, TPMS sensors gekopieerd. Na 25 km rijden melding op display "Bandenspanningsysteem heeft onderhoud nodig, neem contact op met Tesla Service". Vervolgens TPMS sensors gereset. Melding blijft echter op display staan. Moet ik hiermee naar Tesla of terug naar bandenservice?
Volgens mij is de bandenspanning rondom 3,1 bar voor de 19". Na de service reset moet je wel een behoorlijke tijd boven een bepaalde snelheid blijven rijden voordat ie "ingeleerd" is.
 
En bij deze nog eens een fotootje van de mijne aan de supercharger (luchtvering in hoogste stand), nu met zijn winterbanden en velgen (idem aan die van Xfrank) en na een passage bij David van superiorcarproducts voor een opticoat-behandeling. Het resultaat mag er vast en zeker zijn, want ondanks de problemen die David momenteel wat heeft met zijn been, heeft hij een prima job gedaan. Het verschil voor en na is erg duidelijk te zien.

IMG_0377.JPG
 
Hallo, ik weet niet of ik hier nou goed zit, maar ik heb een Tesla model S besteld en wil daar graag een set 22 inch Vossen op gaan monteren. De originele velgen (19 inch) zou ik dan graag hier willen aanbieden. De sensoren laat ik overbouwen dus de set is zonder sensoren. Wat zou een geschikte prijs zijn voor deze set. De set wordt meteen bij aflevering gedemonteerd.
Zie graag een reactie tegemoet :)