Leuk, ik wil ook wel een gokje wagen.
Frontaal oppervlak van de skikoffer schat ik op 0,8x0,4 = 0,32 m2.
Frontaal oppervlak van de Tesla is ca. 1,96 x 1,45 = 2,84 m2.
Als ik de Cw van de koffer gelijk stel aan die van de Tesla dan geeft de koffer 11% meer weerstand.
Ik verwacht echter dat de Cw van de koffer (indien goed gestroomlijnd) nog wel wat lager is en de extra weerstand van de koffer alleen minder dan 10% is.
De rest van de weerstand wordt veroorzaakt door de dakdragers en de turbulentie die ontstaat doordat de koffer op enige afstand van het autodak zit.
Ik schat 10% extra weerstand van alleen de dakdragers, 5% extra turbulentie/zog, waarmee het totaal dan op 25% komt.
Waarom maken ze niet een dakkoffer voor de Tesla zoals die van de Koenigsegg ? Dat zou toch veel hipper en efficiënter zijn ?
Hoe de nieuwe Whispbar dakkoffer voor de Tesla eruit gaat zien weet ik nog niet. Als je de koffer letterlijk op het dak legt, kun je het open dak niet meer gebruiken. Overigens denk ik niet dat je dat zou willen gezien de herrie.